Gå til innhold

Det å sykemelde seg på grunn av uholdbare forhold på arbeidsplassen..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaringer angående dette?

 

Kort fortalt. Vi har fått en ny sjef, som gjør alt for å splitte og sette kolleger opp mot hverandre. Han presser ut mennesker, han forlanger overtid, han har en rekke personlige egenskaper som er helt umulig å takle. Det er en rekke episoder jeg kan nevne, men kort oppsummert så behandler han oss som barn. Ovenfra og ned, nedlatende og lite konstruktiv.

Bare for å ha sagt dette: Jeg er en godt voksen dame, som har jobbet her i over 20 år. Jeg har ALDRI hatt problemer på jobben tidligere, har aldri hatt sykemeldinger, og kan telle på en hånd hvor mange dager jeg har vært syk. Så jeg er ingen unna-sluntrer eller lat.

Men dette preger meg, jeg sover ikke om natten, tenker på jobb konstant og gruer meg til hver dag .

Jeg kjenner rett og slett at denne jobben sliter meg ut. 

Jeg har søkt nye jobber, men det er mange om benet.

Er det mulig å sykemelde seg på dette grunnlaget? Kan man få litt pause fra jobben slik, eller er det umoralsk oven for de andre?

Tusen takk for svar!

Anonymkode: c6837...9b7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ja, da legger legen opptil psykiske problemer på sykmelding, og når du kommer tilbake på jobben mister du den, i allefall slik du beskriver arbeidsforholdene. Eller så får du bare begynne å gi blanke f i hvordan det er på arbeidsplassen, jobb de timene du skal og sørg for å ha en rikholdig fritid. 

Anonymkode: 772c3...5f6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at legen skal skrive ut en sykemelding, må det påføres en diagnose på sykemeldingen. At man har det vanskelig på jobb er ikke en diagnose. Utfra det du skriver ang søvn og at du gruer vil jeg anta at du kanskje passer under en F32 kode, dvs depressiv periode.

Uansett, ta kontakt med legen din, og snakk med han. Syns ikke du skal tenke på de andre på jobben, og at det eventuelt er umoralsk. Du må ta vare på deg selv.

Lykke til med jobbsøking!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forholdene blir ikke bedre av å være sykmeldt, så jeg ville forsøkt å gjøre noe med årsaken til at du sliter først og fremst. Hva med å involvere verneombud eller tillitsvalgt dersom du ikke føler for å ta opp din mistrivsel direkte selv. 

 

Dersom nav ser at årsaken til sykemeldingen er en arbeidskonflikt kan du risikere at sykepengene stanses, og du vil bli pressa av arbeidsgiver, lege og nav til å være med på å finne løsninger. Noe som er bra (men tøft), og kanskje enklere å gjøre før man blir sykemeldt. Da får du vært offensiv og frempå i situasjonen 

 

Lykke til, sånt er tøft! :) 

Anonymkode: b74e4...00f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at nå er det ikke du som sykemelder deg selv. Legen din gjør en vurdering av helsetilstanden din.

Sover du ikke om natten lurer jeg på hvordan du klarer å fungere på jobb. Og det er ikke umoralsk å bli psykisk syk og ikke klare jobb, som noen nevnte. 

Gå til legen, vær ærlig, og sykmelder h*n deg, så har du ett år på å finne ny jobb. Lykke til 😊

Anonymkode: 415f1...e80

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ta kontakt med arbeidstilsynet? Klage på sjefen? Er dere flere som føler det samme? Uansett forsett å søk jobber, få evt hjelp til å skrive gode søknader og stå på! Hvordan  en sjef tror han vil få noe produktivt ut av å splitte arbeiderne er virkelig rart.. Han et sikkert psyco.

Anonymkode: 9f114...e29

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for alle gode svar.

Jeg jobber i en privat bedrift, uten tillitsvalgt eller verneombud, så vi står mer eller mindre alene.

Det er nok andre også som kjenner på disse problemene, men de velger å bare tie, akseptere og finne seg i det.. Jeg føler meg rett og slett så dårlig behandlet, at jeg ikke kan bare snu meg unna og godta..

Anonymkode: c6837...9b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en litt lignende arbeidsplass. Det som hjalp meg, var en gang vi kollegaene var ute på byen (uten sjefen). Etter et par glass vin dristet jeg meg til å fortelle hvordan jeg opplevde jobbhverdagen. Da løsnet det for alle, og det var så GODT å prate ut om det, og alle kjente seg igjen og fortalte om ubehagelige episoder.

Selv om ikke ting med sjefen har endret seg, så er min oppfattelse av jobbhverdagen endret. Jeg gir mer F, bryr meg ikke om kritikk og slikt, har sluttet å ta ting personlig, og der jeg før prøvde å være hyggelig overfor sjefen og forholde meg til sjefen, går jeg nå heller til kollegene mine og sitter med dem i lunsjen, og prater ikke til sjefen hvis jeg ikke må. Da går det MYE bedre. Pluss at det hjelper å ha ting på fritida å glede seg til.

Anonymkode: 8c368...114

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for alle gode svar.

Jeg jobber i en privat bedrift, uten tillitsvalgt eller verneombud, så vi står mer eller mindre alene.

Det er nok andre også som kjenner på disse problemene, men de velger å bare tie, akseptere og finne seg i det.. Jeg føler meg rett og slett så dårlig behandlet, at jeg ikke kan bare snu meg unna og godta..

Anonymkode: c6837...9b7

Jeg jobbet på et slikt sted i alt for mange år.

Jeg fikk sykemelding i noen måneder fra legen, jeg nektet å komme på noe møte-sa opp jobben med NAVs fulle støtte!

Det får være måte på hvordan vi skal la andre mennesker behandle oss, jeg ble deprimert og utbrent til slutt, første tiden var bare en døs- har altid vært flink, stått på og pliktoppfyllende-men den tiden hadde jeg ikke brydd meg om noe, kroppen klarte nesten ikke bære meg...

Ingen verneombud og små private bedrifter er skumle.. aldri mer om jeg jobber slike steder.

Til ts: du må vekk, ikke la det gå så langt at du blir syk av det. Problemene vil ikke bli mindre.

 

Anonymkode: 83787...8b1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobbet på et slikt sted i alt for mange år.

Jeg fikk sykemelding i noen måneder fra legen, jeg nektet å komme på noe møte-sa opp jobben med NAVs fulle støtte!

Det får være måte på hvordan vi skal la andre mennesker behandle oss, jeg ble deprimert og utbrent til slutt, første tiden var bare en døs- har altid vært flink, stått på og pliktoppfyllende-men den tiden hadde jeg ikke brydd meg om noe, kroppen klarte nesten ikke bære meg...

Ingen verneombud og små private bedrifter er skumle.. aldri mer om jeg jobber slike steder.

Til ts: du må vekk, ikke la det gå så langt at du blir syk av det. Problemene vil ikke bli mindre.

 

Anonymkode: 83787...8b1

Hvem snakket du med for å slippe de møtene? Jeg er på uke 4 syk nå og kjenner systemet rundt sykemeldinger puster meg i nakken. Alt som har med jobb å gjøre gjør meg syk. Å lese artikler skrevet om mitt yrke gjør meg dårlig, en mail fra jobb.., alt trigger meg og jeg blir full av angst og uro. Jeg må slutte I jobben og har søkt utallige jobber i 3 år men det er vanskelig. Jeg har fått angst for selve jobb søkingen og nå. ..fryktelig upraktisk. 

Anonymkode: 55457...a13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvem snakket du med for å slippe de møtene? Jeg er på uke 4 syk nå og kjenner systemet rundt sykemeldinger puster meg i nakken. Alt som har med jobb å gjøre gjør meg syk. Å lese artikler skrevet om mitt yrke gjør meg dårlig, en mail fra jobb.., alt trigger meg og jeg blir full av angst og uro. Jeg må slutte I jobben og har søkt utallige jobber i 3 år men det er vanskelig. Jeg har fått angst for selve jobb søkingen og nå. ..fryktelig upraktisk. 

Anonymkode: 55457...a13

Jeg stiller ikke på møter som har til hensikt til å mishandle meg psykisk, jeg sa opp jobben.

Anonymkode: 83787...8b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Husk at nå er det ikke du som sykemelder deg selv. Legen din gjør en vurdering av helsetilstanden din.

Sover du ikke om natten lurer jeg på hvordan du klarer å fungere på jobb. Og det er ikke umoralsk å bli psykisk syk og ikke klare jobb, som noen nevnte. 

Gå til legen, vær ærlig, og sykmelder h*n deg, så har du ett år på å finne ny jobb. Lykke til 😊

Anonymkode: 415f1...e80

Nei du blir maks sykemeldt 100% i 8 uker. Når du ikke faktisk er syk vil det bli oppdaget da ved & ukers vurderingen. 

Anonymkode: 6b779...789

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei du blir maks sykemeldt 100% i 8 uker. Når du ikke faktisk er syk vil det bli oppdaget da ved & ukers vurderingen. 

Anonymkode: 6b779...789

Jeg ble sykemeldt pga stress en periode  (jobb, sykdom i familien m.m) og ble "kun" sykemeldt 2 uker av gangen. Så ikke sikkert det blir mer enn det. 

Anonymkode: 2ede2...676

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Psykisk helse er like viktig som fysisk helse! Jeg har opplevd noe veldig lignende som deg og ble sykemeldt. Jeg var ærlig med legen og gråt under timen fordi jeg synes det var vanskelig. Hun ga meg sykemelding og jeg følte meg som en annen person når jeg kom tilbake. Snakk med legen din, det kan i alle fall ikke skade. 

Anonymkode: 79036...134

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat rundt dette med sykemelding har jeg ingen annen tips enn å snakke med legen, og sammen komme fram til en løsning.

Men en annen ting, er du organisert? Det burde du være om du ikke er det! Sjefen din er jo tydeligvis ikke helt god, og plutselig står du der en dag i en skikkelig konflikt. Da er det greit å ha noen profesjonelle til å hjelpe deg ;) 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Mrs.Under skrev:

For at legen skal skrive ut en sykemelding, må det påføres en diagnose på sykemeldingen. At man har det vanskelig på jobb er ikke en diagnose. Utfra det du skriver ang søvn og at du gruer vil jeg anta at du kanskje passer under en F32 kode, dvs depressiv periode.

Uansett, ta kontakt med legen din, og snakk med han. Syns ikke du skal tenke på de andre på jobben, og at det eventuelt er umoralsk. Du må ta vare på deg selv.

Lykke til med jobbsøking!

Jo, har man helseskadelig arbeidsmiljø slik ts beskriver, som da går utover helsen, har man selvsagt en diagnose og får sykemelding. Tror det er den koden du sier. 

Har vært involvert i slike prosesser i fm jobb (håndtering av bekymringsmeldinger/varsler) pga dårlig arbeidsmiljø forårsaket av leder. Min ufaglærte erfaring, er at man skal ta slike problemer på alvor. Det er dessverre bedre at ansatt sykemeldes og sparer på kreftene i tilfelle ny jobb blir eneste løsning, og uansett løsning; at problemet synliggjøres. Har sett ansatte som har gått helt i grøften etter å ha blitt trakassert for lenge og veien tilbake har vært lenger enn om man sykemeldte seg før. Og har selv bitt tennene sammen og skifter jobb på grunn av slike ting, bare for å så ha det unødvendig tøft pga etterdønninger fra forrige jobb - hadde vært bedre å fått avstand en periode.

Håper ledelsen ser problemene denne sjefen forårsaker. Etter arbeidsmiljøloven skal en arbeidsplass faktisk være helsefremmende, ikke helseskadelig.

Anonymkode: 5d9c2...70e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har samme problem selv, har en sjef som er eier, styreleder osv i egen bedrift, problemet i bedriften er han, og da hans kjefting, syting å klaging går ut over arbeidsmoralen vår, kommer med destruktiv kritikk hele tiden, også i andres samarbeidspartnere, kunder etc, han er en horribel sjef som tror har er uunnværlig, å de dagene han er borte stråler alle som en sol

 på jobb

Anonymkode: e367d...ab8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25.8.2016 at 17.43, AnonymBruker skrev:

Nei du blir maks sykemeldt 100% i 8 uker. Når du ikke faktisk er syk vil det bli oppdaget da ved & ukers vurderingen. 

Anonymkode: 6b779...789

Du blir ikke sykemeldt 100% i 8 uker om du ikke er syk. Så plutselig "oppdaget". Det er ikke slik systemet fungerer (heldigvis). 

Og det kommer rimelig klart frem at TS er i ferd med å bli syk av jobben, selv om mange fortsatt lever på 60-tallet og innbiller seg at det kun er fysisk symdom som er "ekte sykdom".

Anonymkode: 415f1...e80

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke du som sykmelder deg, det er legen som eventuelt sykmelder deg. Da må det en diagnose til. Du kan heller ikke regne med å bli "sykmeldt ett år for å søke på nye jobber," du vil sykmeldes for kortere perioder av gangen - kanskje bare et par uker - og det vil være obligatoriske møter og oppfølging med NAV og arbeidsgiver underveis. 

Anonymkode: bb759...6e2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25. august 2016 at 14.46, AnonymBruker skrev:

Husk at nå er det ikke du som sykemelder deg selv. Legen din gjør en vurdering av helsetilstanden din.

Sover du ikke om natten lurer jeg på hvordan du klarer å fungere på jobb. Og det er ikke umoralsk å bli psykisk syk og ikke klare jobb, som noen nevnte. 

Gå til legen, vær ærlig, og sykmelder h*n deg, så har du ett år på å finne ny jobb. Lykke til 😊

Anonymkode: 415f1...e80

Tull. TS må inn til vurdering hos lege hver 14. dag, og denne vil ønske å få henne tilbake i jobb så raskt som mulig. Å være 100% sykemeldt mer enn 8 uker er faktisk svært vanskelig slik regelverket nå er lagt opp. Men TS kan jo være sykemeldt i 8 uker, for så å friskmeldes til arbeidsformidling. Da kan hun si opp jobben uten utvidet karantenetid.

Anonymkode: 90d72...0d3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...