Gå til innhold

Hospitere i forelesning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Vet dere om det går an å delta på forelesninger uten plass, slik at hvis en plass blir ledig sent i semesteret så kan man hoppe inn å ta den? 

(Når det er for sent til å ta inn fra venteliste)

 

Anonymkode: 6dba7...522

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange (de fleste på mitt universitet) forelesnninger er åpne, dvs. at hvem som helst kan få sitte i salen og høre.


For å kunne ta eksamen i et emne må du derimot være registrert student, og ha vurderingsmelding, og det kan du ikke få utenom å være tatt opp gjennom ordinære kanaler.

Anonymkode: 4c493...07f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange (de fleste på mitt universitet) forelesnninger er åpne, dvs. at hvem som helst kan få sitte i salen og høre.


For å kunne ta eksamen i et emne må du derimot være registrert student, og ha vurderingsmelding, og det kan du ikke få utenom å være tatt opp gjennom ordinære kanaler.

Anonymkode: 4c493...07f

Hvordan vet man om forelesninger er åpne eller lukket? 

Anonymkode: c5ad8...eb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står som regel på infosiden på nettet for hvert emne, om emnet kun er for studenter som er tatt opp til spesielle studieprogram, eller omo det er andre begrensninger. Et universitet er jo offentlig, og dersom det er en stor forelesning med flere titalls studenter, som ikke har spesielle opptakskrav, kan ingen nekte deg å være der og lytte. Men du får jo ikke delta på kollokvier eller levert innleveringer eller noe.

Det finnes jo privatister som ikke har studierett, men som likevel går på forelesninger som er åpne.

 

Anonymkode: 4c493...07f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forelesningene på mitt fager ikke beskrevet som lukket, men dersom du kommer inn på faget mitt så vil nok folk spørre hvem du er og hva du har der og gjøre, og gjerne be deg finne veien ut. Vi er 60 stk, du blir ikke akkurwt å forsvinne i mengden. Dessuten vil du ikke får oppgitt hvor alle forelesninger er, ei heller annet som seminarer, ekskursjoner ol.

Anonymkode: c147e...c8d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forelesningene på mitt fager ikke beskrevet som lukket, men dersom du kommer inn på faget mitt så vil nok folk spørre hvem du er og hva du har der og gjøre, og gjerne be deg finne veien ut. Vi er 60 stk, du blir ikke akkurwt å forsvinne i mengden. Dessuten vil du ikke får oppgitt hvor alle forelesninger er, ei heller annet som seminarer, ekskursjoner ol.

Anonymkode: c147e...c8d

Dette virker jo som noen ganske uhyggelige mennesker. 

Anonymkode: c5ad8...eb9

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette virker jo som noen ganske uhyggelige mennesker. 

Anonymkode: c5ad8...eb9

På ingen måte, men du har jo ingenting der å gjøre. 

Anonymkode: c147e...c8d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På ingen måte, men du har jo ingenting der å gjøre. 

Anonymkode: c147e...c8d

Du har jo nettopp skrevet at forelesningene ikke er lukket. Dermed er dere en rimelig uhyggelig gjeng som stiller slike kvalme spørsmål og viser ut de som ikke er tatt opp på deres studieprogram. 

Anonymkode: c5ad8...eb9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 

Ts her! 

Dersom jeg evt skulle gjort dette, så blir det jo avklart med både foreleser og fakultet på forhånd. 

Tusen takk for svar! 

Og til anonym her oppe som sier at jeg ville bli bedt om å  ha meg ut, hva studerer du? 

Anonymkode: 6dba7...522

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå inn på universitetets nettsider og se på emner du er interessert i. Står det at emnet er åpent og ikke kun for studenter på et visst studieprogram så tror jeg at det bare er å komme og høre på.  Jeg har egentlig inntrykk av at dette er mer vanlig å gjøre på universitet enn på høyskole. Kanskje fordi høyskole oftere har obligatorisk undervisning og er mer lukket.

Jeg synes det høres noe spesielt ut at man vil jage noen ut bare fordi de ikke er student,og kun er der fordi de er interessert. Jeg gir i hvert fall faen i om det sitter noen som ikke er student på forelesning. På ene emnet jeg skulle ta så var det i hvert fall flere som ikke skulle ta eksamen,men jeg er ikke sikker på om de hadde meldt seg opp til undervisning eller om de bare var der. Ingen som brydde seg.

Anonymkode: 7be8d...df5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten,du kan vel søke om å få enkeltemnestudierett? Altså du trenger ikke melde deg opp til eksamen om du ikke ønsker det,men melde deg til undervisning. Da har i hvert fall ingen rett til å be deg gå eller noe slikt.

Anonymkode: 7be8d...df5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du har jo nettopp skrevet at forelesningene ikke er lukket. Dermed er dere en rimelig uhyggelig gjeng som stiller slike kvalme spørsmål og viser ut de som ikke er tatt opp på deres studieprogram. 

Anonymkode: c5ad8...eb9

Jeg sa at forelesningene ikke er beskrevet som lukket, dvs det ligger tid, sted og emne åpent på høyskolens hjemmeside så hvem som helst kan se. Det står ikke "lukket", "kun for studenter" e.l., for det er underforstått at det kun er studenter som er tatt opp på det aktuelle programmet som er velkommen på forelesningene. Faget mitt er for øvrig av en slik natur at mange sikkert er nysgjerrig, men at folk utenfor studiet ikke har noe der å gjøre, og vil kunne hindre diskusjon under forelsning. Så jo, du ville nok blitt vise døren enten av andre studenter, eller foreleser, uten at folk av den grunn er uhyggelig. Hvis du vil studere noe så får du kvalifisere seg da, fremfor å snylte på høyskolen/universitet.

Anonymkode: c147e...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sa at forelesningene ikke er beskrevet som lukket, dvs det ligger tid, sted og emne åpent på høyskolens hjemmeside så hvem som helst kan se. Det står ikke "lukket", "kun for studenter" e.l., for det er underforstått at det kun er studenter som er tatt opp på det aktuelle programmet som er velkommen på forelesningene. Faget mitt er for øvrig av en slik natur at mange sikkert er nysgjerrig, men at folk utenfor studiet ikke har noe der å gjøre, og vil kunne hindre diskusjon under forelsning. Så jo, du ville nok blitt vise døren enten av andre studenter, eller foreleser, uten at folk av den grunn er uhyggelig. Hvis du vil studere noe så får du kvalifisere seg da, fremfor å snylte på høyskolen/universitet.

Anonymkode: c147e...c8d

For et arrogant svar! 

"Snylte på universitetet"? Hvordan snylter man på noe som er gratis i utgangspunktet?! 

Og hva vet vel du om jeg er kvalifisert eller ikke? Som nevnt tidligere skal det jo avklares med både fakultet og foreleser på forhånd. Vil jo tro foreleser bare blir glad for at flere ønsker å ta del i forelesningen h*ns. 

 

Anonymkode: 6dba7...522

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For et arrogant svar! 

"Snylte på universitetet"? Hvordan snylter man på noe som er gratis i utgangspunktet?! 

Og hva vet vel du om jeg er kvalifisert eller ikke? Som nevnt tidligere skal det jo avklares med både fakultet og foreleser på forhånd. Vil jo tro foreleser bare blir glad for at flere ønsker å ta del i forelesningen h*ns. 

 

Anonymkode: 6dba7...522

Universitetet får penger etter antall studieplasser og antall studenter som fullfører, du er ikke en av disse, ergo snylter du. Til sammenligning kan man jo spørre hvorfor du skal betale på bussen, den går jo uansett. Jeg syns faktisk det er du som er arrogant som forlanger å følge undervisning du ikke er berettiget til. Hadde du vært kvalifisert hadde du klart å komme deg gjennom ett opptak slik de som faktisk studerer har. Står du på venteliste er du ikke flink nok rett og slett, trodde vel du kunne snike deg til karakterer slik du nå forsøker å snike til deg en utdanning du ikke har plass på.

Anonymkode: c147e...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sa at forelesningene ikke er beskrevet som lukket, dvs det ligger tid, sted og emne åpent på høyskolens hjemmeside så hvem som helst kan se. Det står ikke "lukket", "kun for studenter" e.l., for det er underforstått at det kun er studenter som er tatt opp på det aktuelle programmet som er velkommen på forelesningene. Faget mitt er for øvrig av en slik natur at mange sikkert er nysgjerrig, men at folk utenfor studiet ikke har noe der å gjøre, og vil kunne hindre diskusjon under forelsning. Så jo, du ville nok blitt vise døren enten av andre studenter, eller foreleser, uten at folk av den grunn er uhyggelig. Hvis du vil studere noe så får du kvalifisere seg da, fremfor å snylte på høyskolen/universitet.

Anonymkode: c147e...c8d

Jeg hadde helt rett i min antakelse om at dere er en uhyggelig gjeng. Jeg er tatt opp på et studieprogram der forelesninger og annen undervisning er lukkede, men det kunne aldri ha falt meg inn å gå frem på en måte du legger frem. Det er rett og slett kvalm oppførsel. 

Anonymkode: c5ad8...eb9

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Universitetet får penger etter antall studieplasser og antall studenter som fullfører, du er ikke en av disse, ergo snylter du. Til sammenligning kan man jo spørre hvorfor du skal betale på bussen, den går jo uansett. Jeg syns faktisk det er du som er arrogant som forlanger å følge undervisning du ikke er berettiget til. Hadde du vært kvalifisert hadde du klart å komme deg gjennom ett opptak slik de som faktisk studerer har. Står du på venteliste er du ikke flink nok rett og slett, trodde vel du kunne snike deg til karakterer slik du nå forsøker å snike til deg en utdanning du ikke har plass på.

Anonymkode: c147e...c8d

Wow! 

Nå føler jeg egentlig ikke at du fortjener noe som helst forklaring fra meg, men du skal få det likevel..

Sønnen min på 4 år kjemper sitt livs kamp mot leukemi. Han har akutt myelogen leukemi, og behandlingen går ikke helt slik vi håpet. 

Da jeg utdannet meg til sykepleier for mange år siden hadde vi to hospitanter som fikk tildelt plass i november. Jeg har tenkt som så at dersom dette fortsatt gikk an, kanskje jeg kunne sneket meg inn på relevante forelesninger på videreutdanningen til kreftsykepleier eller medisin. Ene og alene for å få en mer faglig kompetanse på min sønns sykdom. 

Pr i dag er all min kunnskap tillært gjennom å være mamma. Det er MIN sønn, og følelsene mine farger hele min hverdag.

Dersom jeg kunne sittet som student i noen timer her og der, kanskje jeg kan fange opp mer? Kanskje jeg på den måten kan hjelpe sønnen min på en annen måte? Kanskje sjelen min får med fred dersom jeg klinisk vet hva som foregår i kroppen hans?

 

Så nei, jeg ønsker ikke å snylte på et studie jeg ikke er bra nok for. Jeg ønsker rett å slett å tilegne meg mer forståelse/kunnskap bare for min egen del..

Anonymkode: 6dba7...522

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Wow! 

Nå føler jeg egentlig ikke at du fortjener noe som helst forklaring fra meg, men du skal få det likevel..

Sønnen min på 4 år kjemper sitt livs kamp mot leukemi. Han har akutt myelogen leukemi, og behandlingen går ikke helt slik vi håpet. 

Da jeg utdannet meg til sykepleier for mange år siden hadde vi to hospitanter som fikk tildelt plass i november. Jeg har tenkt som så at dersom dette fortsatt gikk an, kanskje jeg kunne sneket meg inn på relevante forelesninger på videreutdanningen til kreftsykepleier eller medisin. Ene og alene for å få en mer faglig kompetanse på min sønns sykdom. 

Pr i dag er all min kunnskap tillært gjennom å være mamma. Det er MIN sønn, og følelsene mine farger hele min hverdag.

Dersom jeg kunne sittet som student i noen timer her og der, kanskje jeg kan fange opp mer? Kanskje jeg på den måten kan hjelpe sønnen min på en annen måte? Kanskje sjelen min får med fred dersom jeg klinisk vet hva som foregår i kroppen hans?

 

Så nei, jeg ønsker ikke å snylte på et studie jeg ikke er bra nok for. Jeg ønsker rett å slett å tilegne meg mer forståelse/kunnskap bare for min egen del..

Anonymkode: 6dba7...522

Vet du hva, TS? Jeg synes du skal prøve. Jeg har også hatt kreftsykt barn (hun var 3 1/2 da hun ble diagnostisert). Og jeg tipper at også dere har opplevd at det er mange studenter som kommer til barnekreftavd. for å lære. Vi hadde i allefall mange innom, på undersøkelser og vi ble bedt om å være "testpersoner" der medisinstudentene skulle resonnere seg fram til diagnose basert på symptomer etc. Jeg synes faktisk det er på sin plass at vi som foreldre også kan få være med og lære av studentene, når vi stiller opp for dem som prøvekaniner.  Jeg ville kanskje først snakket med legen deres på barnekreftavd, en av seniorene, kanskje, som har litt tyngde, slik at du har et navn å nevne når du kontakter forelesere eller fakultet.

Jeg synes det er en god idé, tenkte aldri på det selv, men min datters krefttype er sjelden, så jeg måtte forholde meg til fagartikler jeg fant på nettet.

Etter min erfaring er det vi foreldre (og spesialisten til barnet, selvsagt) som er eksperter på våre barn og deres sykdom. All annen info blir gjerne for generell. Men om det ikke er noe interessant for deg å hente derfra, kan du kanskje få bekreftet at det ikke finnes mye informasjon der ute som du går glipp av.

Lykke til!

Anonymkode: 4c493...07f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære TS. Vil først og fremst sende deg en klem. :hug: All ære til deg for å ville lære mer om din sønns diagnose.

Jeg vet ingenting om det du kaller hospitering, eller å bli tatt opp til et studie senere. Men, i motsetning til hva som påstås av en kunnskapsløs AB i denne tråden, så kan du helt fint gå i forelesninger. Å gå i forelesninger er ikke å snylte, og det er ingenting som heter at du ikke "har noe der å gjøre." Lov om universiteter og høyskoler, §3-8 (2) sier at:

"Forelesninger er som hovedregel offentlige. Når forelesningenes art tilsier det, eller det er fastsatt egenbetaling for det aktuelle fag eller studium, kan styret likevel bestemme at visse forelesninger bare skal være for institusjonens studenter eller visse grupper av studenter."

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På UiO feks er vel alt åpent. På forelesninger generelt er det vel ingen som bryr seg så lenge du oppfører seg. Selv på BI er det lite kontroll på om du faktisk studerer der. Norge er veldig avslappet sånn sett. Jeg ville prøvd, det verste som kan skje er at du blir bedt om å dra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig leit å høre om sønnen din, det er alltid trist når små barn blir så syke. Men jeg mener fremdeles det samme, spesielt siden jeg selv går på en viderutdanning innen helse, og det understrekes også av "forelesningens art" i sitatet kanelsnurr la ut. På mitt studium har alle signert taushetserklæring, og det kan dermed snakkes om emner på en annen måte enn dersom dette ikke var tilfellet. Bl.a har foreleserne fått tillatelse av pasienter/pårørende til å fortelle historier i undervisningssammenheng til sine studenter innen feltet, dette kan ikke gjøres om det sitter utenforstående i salen, og undervisningsutbyttet kan demed bli redusert. Så dere som mener jeg er et ondt troll, det får dere bare mene, men det er altså mye dere har liten forståelse for selv. Jeg forstår at du ønsker mer kunnskap ts, men det kan også tilløres gjennom bibliotek og søk i medisinske databasker for den type sykdom og aldersgruppe gutten din har, evt behandlingsformer, tilrettelegging og sosiale faktorer. Hvis du snakker med behandlingsansvarlig lege kan gjerne denne også anbefale litteratur som er relevant, evt kontaktsykepleier på sykehuset. 

Anonymkode: c147e...c8d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...