Gå til innhold

Hybrid - eller ikke?


Kontormus

Anbefalte innlegg

2 timer siden, tdm900 skrev:

Ja, så lenge elbilen er populær kun for å spare penger. Nå skal Trondheim kommune ha betalt for elbiler også på sine parkeringsplasser, det er vel bare første byen som sier at "en bil er en bil" uansett hva den går på. Og det er jo korrekt!

Elbiler er fremtiden. Det vil bare bli flere og flere av dem. Det er fortsatt billigere å kjøre, og det er fortsatt fritak for ulike avgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

37 minutter siden, jabx skrev:

Elbiler er fremtiden. Det vil bare bli flere og flere av dem. Det er fortsatt billigere å kjøre, og det er fortsatt fritak for ulike avgifter.

Ja, enn så lenge....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke mye om bil, men det jeg frykter med slike biler er at batteriet funker bare når bilen er relativt ny, og at en senere kjører rundt i en bil som suger drivstoff som ville h... fordi en må kjøre rundt på en masse batterivekt. Det er kanskje litt tidlig å si hvordan slike klarer seg i bruktbilmarkedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tdm900 skrev:

Ja, enn så lenge....

Elbiler vil alltid være mye billigere i drift, og vil med all sannsynlighet alltid ha lavere avgifter enn fossibilbiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kontormus skrev:

Jeg kan ikke mye om bil, men det jeg frykter med slike biler er at batteriet funker bare når bilen er relativt ny, og at en senere kjører rundt i en bil som suger drivstoff som ville h... fordi en må kjøre rundt på en masse batterivekt. Det er kanskje litt tidlig å si hvordan slike klarer seg i bruktbilmarkedet?

Batteriene varer mer enn lenge nok. Det er ikke så tungt at det har fryktelig mye å si uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, jabx skrev:

Batteriene varer mer enn lenge nok. Det er ikke så tungt at det har fryktelig mye å si uansett.

Vel, etter å ha lest litt ser jeg at produsentene garanterer for batteriet i 5 år. Det syns ikke jeg er lenge. Først om noen år er disse bilene like gode som bensinbilene (eller de med fossil-motor som noen kalte det) og da blir nok fordelene også utradert. Tror ikke at en slik biltype er noe jeg kommer til å vurdere akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Kontormus skrev:

Jeg kan ikke mye om bil, men det jeg frykter med slike biler er at batteriet funker bare når bilen er relativt ny, og at en senere kjører rundt i en bil som suger drivstoff som ville h... fordi en må kjøre rundt på en masse batterivekt. Det er kanskje litt tidlig å si hvordan slike klarer seg i bruktbilmarkedet?

Det er jeg enig med deg i. Og batteriene veier jo litt, en Pasat med dieselmotor veier i overkant av 1500kg(egenvekt med fører) Passat GTE veier litt over 1700kg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, jabx skrev:

Elbiler er fremtiden. Det vil bare bli flere og flere av dem. Det er fortsatt billigere å kjøre, og det er fortsatt fritak for ulike avgifter.

Hva da med hydrogen?

Selvfølgelig er det mye strøm for spalting men om en kan spalte om natten og ellers på overskuddstrøm har jeg mer tro på det.

Skal alle kjøre el bil vil ikke strømnettet kunne takle belastningene i de tettest bebodde områdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, tdm900 skrev:

Det er jeg enig med deg i. Og batteriene veier jo litt, en Pasat med dieselmotor veier i overkant av 1500kg(egenvekt med fører) Passat GTE veier litt over 1700kg.

Wow, det var mye! Da må det jo gå betydelig mer i drivstoff hvis en ikke kan gjøre nytte av batteriet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Hva da med hydrogen?

Selvfølgelig er det mye strøm for spalting men om en kan spalte om natten og ellers på overskuddstrøm har jeg mer tro på det.

Skal alle kjøre el bil vil ikke strømnettet kunne takle belastningene i de tettest bebodde områdene.

BINGO! Det er det ikke mange som skjønner ;) Og det er f.... meg ikke gratis å bygge ut heller om så skulle skje :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Kontormus skrev:

Wow, det var mye! Da må det jo gå betydelig mer i drivstoff hvis en ikke kan gjøre nytte av batteriet!

Det er noe med innstillingene man kan gjøre, for å få den til å gå så billig som mulig. Det medfører mye start og stopp av bensinmotor under kjøring, og det er slik Toyota Prius gjør, som jeg har kjørt litt selv. Men alt skjer etter behov for strøm, så fort det er unnabakke stopper motor og batteriene lades, i høye hastigheter går motoren nesten hele tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, tdm900 skrev:

Det er noe med innstillingene man kan gjøre, for å få den til å gå så billig som mulig. Det medfører mye start og stopp av bensinmotor under kjøring, og det er slik Toyota Prius gjør, som jeg har kjørt litt selv. Men alt skjer etter behov for strøm, så fort det er unnabakke stopper motor og batteriene lades, i høye hastigheter går motoren nesten hele tida.

Jeg har brukt en Toyota Auris og jeg liker kjørekomforten. Jeg hører kun på lyden når den endrer modus (tror jeg), men er nok litt skeptisk til hele konseptet enda, og tror ikke jeg hadde turt å kjøpe en slik som eneste bil. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, tdm900 skrev:

BINGO! Det er det ikke mange som skjønner ;) Og det er f.... meg ikke gratis å bygge ut heller om så skulle skje :) 

Jeg vet...

Og det vil bli belastet og de som ikke har/ikke kan ha el bil.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 28.8.2016 at 20.46, Kontormus skrev:

Vel, etter å ha lest litt ser jeg at produsentene garanterer for batteriet i 5 år. Det syns ikke jeg er lenge. Først om noen år er disse bilene like gode som bensinbilene (eller de med fossil-motor som noen kalte det) og da blir nok fordelene også utradert. Tror ikke at en slik biltype er noe jeg kommer til å vurdere akkurat nå.

http://www.autoblog.com/2016/07/27/gm-build-phev-batteries-china-cadillac-ct6/

"So far, GM says, a grand total of zero Volt packs have been replaced because of "general capacity degradation""

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Kontormus skrev:

Jeg har brukt en Toyota Auris og jeg liker kjørekomforten. Jeg hører kun på lyden når den endrer modus (tror jeg), men er nok litt skeptisk til hele konseptet enda, og tror ikke jeg hadde turt å kjøpe en slik som eneste bil. :)

Hva er du skeptisk til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, jabx skrev:

Hva er du skeptisk til?

Skeptisk til konseptet med å kjøre på strøm, når strømmen er slutt kjøre på bensin, og så lades batteriet. Er skeptisk til om batteriet vil vare, eller om man ender opp med en ren bensinbil som veier en hel masse...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, Kontormus skrev:

Skeptisk til konseptet med å kjøre på strøm, når strømmen er slutt kjøre på bensin, og så lades batteriet. Er skeptisk til om batteriet vil vare, eller om man ender opp med en ren bensinbil som veier en hel masse...

Vel, hvis du ser på innlegg #34 så er det tydeligvis ikke noe problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er stort sett to reelle svakheter med de hybridbilene jeg ser i markedet: 

De har noe lav topphastighet. Ikke nødvendigvis noe man plages mye med i Norge, men jeg har aldri hatt en bil som ikke var forventet å passere grensen med. 

De er ikke egnet for skikkelige langturer. Kort turer og turer på 10-25 mil, skal du holde drivstofføkonomi på, men over det begynner det bli dyrere enn bensinbil.

Dette kan komme til å endre seg ved neste generasjon. Det første handler om effekten til elektromotorene og transmisjonsløsningen, det andre kan komme til å endre seg med utviklingen av batteri. Det pågår eksperiment med batterier basert på kondensator tankegang.

Men personlig er jeg mye mer interesert i Tesla Y og alternativer. Men det ligger litt lengre frem

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Den 28.8.2016 at 15.26, tdm900 skrev:

Ja, så lenge elbilen er populær kun for å spare penger. Nå skal Trondheim kommune ha betalt for elbiler også på sine parkeringsplasser, det er vel bare første byen som sier at "en bil er en bil" uansett hva den går på. Og det er jo korrekt!

Hva får deg til tro at man slutter å spare penger på å kjøre elbil om elbilfordelene blir tatt bort?

Anonymkode: 01f33...340

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25.8.2016 at 11.38, Kontormus skrev:

Kjøre på strøm - kjøre på drivstoff og ny energi genereres osv. Syns det høres flott ut, men lurer på hva ulempene med en slik bil er. Noen som vet?

Det er nok ikke slik at energi kommer av seg selv. Det er bensinen du brukte i oppoverbakken som sørger for at du i nedoverbakkene lader batteriene dine.

Mye bedre å lade batterier ved bruk av vannkraft.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...