Gå til innhold

Hybrid - eller ikke?


Kontormus

Anbefalte innlegg

Kjøre på strøm - kjøre på drivstoff og ny energi genereres osv. Syns det høres flott ut, men lurer på hva ulempene med en slik bil er. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Kontormus skrev:

Kjøre på strøm - kjøre på drivstoff og ny energi genereres osv. Syns det høres flott ut, men lurer på hva ulempene med en slik bil er. Noen som vet?

Hybrid eller plugin-hybrid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Honda NSX, McLaren P1, Porsche 918 og LaFerrari, så gir elektromotorane betre akselerasjon. Og elektromotorane gir trekkraft under girskift.

Eventuelt firehjulstrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær obs på at mange hybrider kun er hybrid for skattemessige årsaker. De er helt brukbare biler som drasser med seg flere hundre kilo batterier helt uten grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hybrid er jo fint hvis du kjører kort i uka og langt i helga. 

Da går det på strøm til barnehagen, jobben og butikken. Mens til hytta går det på bensin. Sparer både penger og miljøet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, stan skrev:

Hybrid er jo fint hvis du kjører kort i uka og langt i helga. 

Da går det på strøm til barnehagen, jobben og butikken. Mens til hytta går det på bensin. Sparer både penger og miljøet. 

Og du sparer penger ved å sette den i "rett" modus når du kjører til hytta. Snakka med en som har en plugin hybrid, og det var faktisk fullt mulig å oppnå det forbruket som fabrikken oppgir, ikke helt opp i skyene som NAF nå liker å framstille det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, tdm900 skrev:

Og du sparer penger ved å sette den i "rett" modus når du kjører til hytta. Snakka med en som har en plugin hybrid, og det var faktisk fullt mulig å oppnå det forbruket som fabrikken oppgir, ikke helt opp i skyene som NAF nå liker å framstille det.

Jeg testet en plug-in før sommeren, og fant ut at jeg kan kjøre drøyt 70% av normal uka på strøm. Hvis jeg ordner med lading på hytta kan det kanskje bli 10% mer. 

Det blir noen liter spart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, stan skrev:

Jeg testet en plug-in før sommeren, og fant ut at jeg kan kjøre drøyt 70% av normal uka på strøm. Hvis jeg ordner med lading på hytta kan det kanskje bli 10% mer. 

Det blir noen liter spart. 

Ja, det er nettop det som er det fine med de. Og jeg spurte hos en VW forhandler om salget på GTE-modellene de har, og det gikk ganske mange biler ut av forretningen av de.

Han jeg referte til kunne såvidt kjøre tur/retur hjemme jobb på kun strøm, og da med lading kun hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I jobb kjører jeg rene el-biler, og jeg kan ikke få sagt med ord hvor lite jeg liker disse midt på vinteren. De er helt ræva, og vi kjører i konstant angst for strøm-havari. Men av og til har jeg brukt en hybrid, og denne er i tillegg til å være tryggere, også langt mere komfortabel.

Det jeg lurer på, er hvordan disse blir over tid, og hvor fort disse batteriene forringes. Som noen sier, så blir det mest småkjøring i hverdagen, men det er fint og kunne bruke den samme bilen på lengre strekninger (også ferie, har lest om hvordan det preger ferien å bruke en ren el-bil, så det kommer jeg nok aldri til å bruke penger på)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batteriene ser ut til å holde godt. Gamle Prius fins jo overalt. Men når batteriet gir opp etter 8-10 år blir det vanskelig å kjøre disse bilene pga alle feilmeldingene i det digitale systemet. Dyrt å skifte batteri er det også.

Innlegget som Catman (?) lenker til er fortsatt et av de beste her på forumet.

Anonymkode: c3ba7...934

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tdm900 skrev:

Ja, det er nettop det som er det fine med de. Og jeg spurte hos en VW forhandler om salget på GTE-modellene de har, og det gikk ganske mange biler ut av forretningen av de.

Han jeg referte til kunne såvidt kjøre tur/retur hjemme jobb på kun strøm, og da med lading kun hjemme.

Har en veldig lyst på en hybrid, men må vente til tenåringen har tatt lappen til neste år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Kontormus skrev:

I jobb kjører jeg rene el-biler, og jeg kan ikke få sagt med ord hvor lite jeg liker disse midt på vinteren. De er helt ræva, og vi kjører i konstant angst for strøm-havari.

Hvilke elbiler er dette, og hvorfor er de ræva? Hva gjør at dere kjører i angst for strømhavari?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, jabx skrev:

Hvilke elbiler er dette, og hvorfor er de ræva? Hva gjør at dere kjører i angst for strømhavari?

Det er små elbiler, men ikke av typen fyrstikkesker. De er vårt viktigste arbeidsredskap, men holder knapt de 40 km vi må kjøre før batteriet er tomt. Men dette er midtvinters. Og for at batteriet skal holde kan vi ikke bruke strøm til varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Batteriene ser ut til å holde godt. Gamle Prius fins jo overalt. Men når batteriet gir opp etter 8-10 år blir det vanskelig å kjøre disse bilene pga alle feilmeldingene i det digitale systemet. Dyrt å skifte batteri er det også.

Innlegget som Catman (?) lenker til er fortsatt et av de beste her på forumet.

Anonymkode: c3ba7...934

Feilmeldinger i det digitale systemet? Hva i alle dager er det du snakker om? Det var senest i forrige uke en artikkel i Broom eller Bil om at batterier på elbiler som har gått over 200 000 km (som drosje) fremdeles har ~80% av kapasiteten igjen. 200 000 km tilsvarer 10 år med kjøring for normale folk. Hva nå enn du mener med feilmeldinger i ett eller annet digitalt system er ikke normalt etter 8 år.

Artig at du som helt åpenbart ikke kan noe om dette synes innlegget Cartman linker til er et av de beste på forumet. For han tar feil han også. En hybridbil vil bruke bittelitt mer drivstoff enn en ordinær bensinbil under akselerasjon, men massedifferansen mellom en Passat og en Passat GTE har ikke noe å si i konstant hastighet på flat vei. Forskjellen på landevei er 6,9 (oppgitt av fabrikant) og 7,1 for GTE (målt av VG i biltest). Siden forbruket oppgitt av produsenten sjeldent stemmer med virkeligheten er de to modellene nok veldig sammenlignbare mtp forbruk.

Anonymkode: 2f03b...ccf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kompis har kjøpt GTE, og skryter over hvor lite bensin han bruker. De 12.000 for ladekontakt hjemme, snakker han ikke så mye om. Ja, den er gniten på bensinen, men setter man den til å lade samtidig, bruker den plutselig en halv liter mer på milen. 

Anonymkode: ca686...d4e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kompis har kjøpt GTE, og skryter over hvor lite bensin han bruker. De 12.000 for ladekontakt hjemme, snakker han ikke så mye om. Ja, den er gniten på bensinen, men setter man den til å lade samtidig, bruker den plutselig en halv liter mer på milen. 

Anonymkode: ca686...d4e

Opplegg for lading av elbiler er en god investering. Ved et salg av boligen vil det kunne gi en god gevinst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

....men massedifferansen mellom en Passat og en Passat GTE har ikke noe å si i konstant hastighet på flat vei. Forskjellen på landevei er 6,9 (oppgitt av fabrikant) og 7,1 for GTE (målt av VG i biltest). Siden forbruket oppgitt av produsenten sjeldent stemmer med virkeligheten er de to modellene nok veldig sammenlignbare mtp forbruk.

Anonymkode: 2f03b...ccf

Det er nok litt slik økonomer tenker: "Under ideelle forutsetninger"...men på de fleste veier jeg kjører på går det altså stadig opp og ned. Og det er ikke å stikke under en stol at tyngre biler - alt annet likt - bruker mer drivstoff enn lettere biler. Var dette hele kritikken din? :)

Dessuten er jeg av den oppfatning at forbruket ikke har så veldig mye å si - litt på siden av diskusjonen her, men vesentlig lel. På en ny bil taper man rikelig med tusenlapper i året på bare verditapet. Jeg betaler pt ca 17000kr for drivstoff for å kjøre 16000km. Sparer jeg 0,1 l/mil vil det spare meg for en sjuendedel av dette beløpet - altså forsvinnende lite i et bilregnskap.

En kamerat kjøpte en Volvo V60 Hybrid. Nydelig bil, Europas mest pålitelige ifølge noen statistikker, og heller ikke sviende dyrt. Men det var knapt noe bagasjerom i bilen...mye pga karosseriformen, men også fordi batteriet lå under bagasjeromsgulvet. Et stort tap i en praktisk hverdag! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, jabx skrev:

Opplegg for lading av elbiler er en god investering. Ved et salg av boligen vil det kunne gi en god gevinst.

Ja, så lenge elbilen er populær kun for å spare penger. Nå skal Trondheim kommune ha betalt for elbiler også på sine parkeringsplasser, det er vel bare første byen som sier at "en bil er en bil" uansett hva den går på. Og det er jo korrekt!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...