Gå til innhold

Har man som utleier lov å nekte leietaker "guttebesøk"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må faktisk si meg enig. 

Jeg vurderer selv å leie ut kjellerliligheten min, og skal skrive i kontrakten at det ikke er lov å oppholde seg i den på dagtid. De fleste ulykker skjer i hjemmet vet du, så ved å med loven i hånd nekte leietaker å være hjemme, beskytter jeg ham/henne mot å skade seg der. Jeg er snill, jeg. :rosaengel:

 

Anonymkode: cb244...47f

Skal vi kjøre den et hakk videre så dør de fleste faktisk i en seng (ofte sin egen seng), så dermed vil det være logisk å kontraktsfeste at leietager ikke skal sove i sin egenleide leilighet og sin egenleide seng hverken natt eller dag.

Dermed kan du (med seriøst manglende forståelse av statstikk og årsakssammenheng) redusere leietagers dødssannsynlighet, - eller hur? ;)

:skratte:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

36 minutter siden, Fjompen skrev:

Dette er et lovbrudd, og medfører at du blir stilt til ansvar for de kostnader flyttingen har hatt for dine ex-leietagere. Vil det si at de etter flytting måtte gå opp i pris så kan du ende med å betale mellomlegget frem til den uriktig oppsagte kontrakten utløper. 

Det stemmer ikke så lenge jeg selv overtar leiligheten og bor der i en kort stund.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Hummels3 skrev:

Det stemmer ikke så lenge jeg selv overtar leiligheten og bor der i en kort stund.

Du må i såfall i en forliksrådssak sannsynliggjøre at du både "tilfeldigvis" var presset til, og hadde som eneste løsning, å flytte inn i utleieobjektet, og samtidig sannsynliggjøre at du plutselig ikke måtte bo der lengre, og valgte å leie ut leieobjektet igjen. Dette er ikke så lett som du fremstiller det, leietagers rettsvern og vern for en forutsigbar bosituasjon står veldig sterkt i Norge, og de som dømmer i slike saker er hverken dumme, eller villig til å late som om de er det for din skyld.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jo det kan man. Lenken viser til at man kan justere etter konsumprisindeksen og etter "gjengs leie". Gjengs leie vil her være leiepris for utleie til par versus enslige. Det er ikke vanskelig å sannsynliggjøre at den gjengse leien for par er høyere. 

Anonymkode: ad5b1...731

Javel. Det klarer ikke jeg finne noe dokumentasjon på, så hadde satt pris på en link. Gjengs leie kan uansett ikke kreves før tidligst tre år etter at leieforholdet startet.

Endret av Nori
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha "mannebesøk" istedenfor "guttebesøk" :nigo:

Anonymkode: 1de3b...f1d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Jo jeg er utleier

Kontrakten jeg bruker er satt opp av advokat, bruker samme kontrakt på alle objektene mine og har aldri hatt problemer.

Vel, da har advokaten din særs lite peiling. Uansett om det står 1 person i kontrakten så har den personen rett til å ta opp folk i sin husstand så lenge boligen ikke blir klart overbefolket. Sjekk husleieloven. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo det kan man. Lenken viser til at man kan justere etter konsumprisindeksen og etter "gjengs leie". Gjengs leie vil her være leiepris for utleie til par versus enslige. Det er ikke vanskelig å sannsynliggjøre at den gjengse leien for par er høyere. 

Anonymkode: ad5b1...731

Gjengs leie bestemmes av hva lignende eiendommer leies ut for. Leiligheter leies ut med en månedsleie som er lik uansett om det er singel eller par som bor der. Med mindre du klarer å sannsynliggjøre at det er gjengs å ta en ulik pris for samme leilighet basert på om det er en eller to beboere så kan du ikke sette opp prisen basert på det.

Du kan uansett ikke justere til gjengs leie før leietager har bodd i minst 3 år og da med 6 måneders varsel. 

Anonymkode: 5f44f...dd5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fjompen skrev:

Du må i såfall i en forliksrådssak sannsynliggjøre at du både "tilfeldigvis" var presset til, og hadde som eneste løsning, å flytte inn i utleieobjektet, og samtidig sannsynliggjøre at du plutselig ikke måtte bo der lengre, og valgte å leie ut leieobjektet igjen. Dette er ikke så lett som du fremstiller det, leietagers rettsvern og vern for en forutsigbar bosituasjon står veldig sterkt i Norge, og de som dømmer i slike saker er hverken dumme, eller villig til å late som om de er det for din skyld.

Du trenger ikke å være presset til å flytte til din egen bolig, og det trenger ikke å være din eneste løsning heller, så dette er ikke noe du trenger å sansynliggjøre.

Leietagers vern er fullstendig ivaretatt ved at man gir den kontraktsfestede (ofte 3 mnd) notisen om oppsigelse av kontrakten deres.

Endret av Hummels3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Hummels3 skrev:

Du trenger ikke å være presset til å flytte til din egen bolig, og det trenger ikke å være din eneste løsning heller, så dette er ikke noe du trenger å sansynliggjøre.

Leietagers vern er fullstendig ivaretatt ved at man gir den kontraktsfestede (ofte 3 mnd) notisen om oppsigelse av kontrakten deres.

Jeg tror du må studere rettsavgjørelser og forarbeid til lovverket, spesielt når det kommer til sakligheten i en oppsigelse.

Leietager kan ved mottak av en oppsigelse mene den usaklig, og det blir din oppgave å vise at den er saklig. Om oppsigelsen, (i dette konkrete hypotetiske tilfellet) blir kjent saklig, så kan du fremdeles oppleve at leietagers behov for å beholde leieobjektet trumfer ditt behov for å bo i leiligheten. Det er helt klart innafor lovmessig å henvise deg til å finne deg en annen bopel om, (og dette gjelder jo ikke i dette tilfellet, her er jo din innflytting et falsum) du skulle ha behov for et sted å bo.

 

I dette tilfellet vil du dog antageligvis ikke få vist at oppsigelsen er saklig, og du vil uansett, i fall du må igjennom en prosess for å bevise saklighet, brenne deg kraftig om du i nær fremtid flytter fra leieobjektet og legger det ut til leie igjen. Der kommer dekning av kostnader for oppsagt leietager inn. 

Saklig oppsigelse vil f.eks være at du leier ut egen leilighet på en tidsbegrenset kontrakt, f.eks for å studere utenbys, men endringer i livssituasjonen gjør at du må flytte tilbake. Og igjen, selv da kan det menes at dine leietagere, som har en kontraktsfestet rett til å bebo leiligheten får fortrinn. Det er jo ikke akkurat som om du gjør dem en tjeneste, de betaler jo for å bebo leiligheten din.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel, da har advokaten din særs lite peiling. Uansett om det står 1 person i kontrakten så har den personen rett til å ta opp folk i sin husstand så lenge boligen ikke blir klart overbefolket. Sjekk husleieloven. 

Gjengs leie bestemmes av hva lignende eiendommer leies ut for. Leiligheter leies ut med en månedsleie som er lik uansett om det er singel eller par som bor der. Med mindre du klarer å sannsynliggjøre at det er gjengs å ta en ulik pris for samme leilighet basert på om det er en eller to beboere så kan du ikke sette opp prisen basert på det.

Du kan uansett ikke justere til gjengs leie før leietager har bodd i minst 3 år og da med 6 måneders varsel. 

Anonymkode: 5f44f...dd5

Jeg tar under gjengsleie i de områdene hvor jeg leier ut pga at jeg ønsker å velge mine leietakere.

Velger stort sett fam med barn siden de stort sett er roliger enn feks kollektiv e.l 

Er i den heldige situasjon at jeg kan la ett objekt stå tomt fremfor å måtte leie ut til mennesker jeg ikke ønsker å leie ut til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Jeg tar under gjengsleie i de områdene hvor jeg leier ut pga at jeg ønsker å velge mine leietakere.

Velger stort sett fam med barn siden de stort sett er roliger enn feks kollektiv e.l 

Er i den heldige situasjon at jeg kan la ett objekt stå tomt fremfor å måtte leie ut til mennesker jeg ikke ønsker å leie ut til.

Så hyggelig at du leier ut litt rimeligere til folk med barn. Det er ofte vanskelig for de å finne seg en plass, og når du leier ut til en ok pris så er det jo mer sannsynlig at de blir boende lenge, altså en fordel for dere begge. 

Jeg ville nok ha gått gjennom kontraktene hvis jeg var deg. Det er ikke lov å bestemme hvor mange som skal bo i boligen, så da kan det hende at det er andre ting der også som er feil eller har blitt misforstått. Det er greit å ikke få noen overraskelser på at ting er ugyldige. 

Anonymkode: 5f44f...dd5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det i kontrakten da jeg bodde på hybel som 18 åring. Hadde allikevel besøk, og fikk kjeft 😂 Leide av et par på ca 80. Dette er 15 år siden.

Anonymkode: 6115a...a18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Og likevel tror jeg det er mange husverter som i 2016 mener at de har rett til å stille slike idiotiske krav. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...