Gå til innhold

Har man som utleier lov å nekte leietaker "guttebesøk"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det vet jeg at man kan.

Anonymkode: 2bf2b...a30

Det skal mye til for å kunne nekte.

Anonymkode: cb244...47f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det vet jeg at man kan.

Anonymkode: 2bf2b...a30

Nei, det kan du faktisk som hovedregel ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catalina Culès
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Men hva hvis det er en gammel dame på 70 år, da?

Anonymkode: 2bf2b...a30

Loven er selvfølgelig den samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det vet jeg at man kan.

Anonymkode: 2bf2b...a30

Og hjemmel for det er?

Forutsetter at leietaker ikke bare leier et rom i en annen persons leilighet men har en selvstendig bolig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Men hva hvis det er en gammel dame på 70 år, da?

Anonymkode: 2bf2b...a30

Hun kan la barna sine samt barnebarna sine flytte inn om hun vil. Gifter hun seg kan også han la sine slekninger i opp- eller nedadgående linje flytte inn. Er han 80 år og har foreldre på 100, kan den gamle damen på 70 med loven i hånd la også disse flytte inn, såfremt boligen ikke blir overbefolket.

Anonymkode: cb244...47f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Illuminatum skrev:

Og hjemmel for det er?

Forutsetter at leietaker ikke bare leier et rom i en annen persons leilighet men har en selvstendig bolig.

Hvis det står i leiekontrakten at man leier til 1 person. Man bør selvsagt godta 1 ekstra person, men f.eks hvis man deler vaskemaskin med andre i leil. ved siden av blir det mye større press på vaskemaskinen og så må husleien økes. 

Jeg vet om noen som måtte betale høyere husleie fordi den drittmøkkajævlakjerringhuedritten (sorry meg, long story) flyttet inn med kjæresten sin.

Anonymkode: 2bf2b...a30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En venninne av meg fikk beskjed om at hun måtte passe på at ingen lå med henne i leiligheten hun tenkte å leie. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, The Kitten skrev:

En venninne av meg fikk beskjed om at hun måtte passe på at ingen lå med henne i leiligheten hun tenkte å leie. :fnise:

Kult! Gjorde hun det da?

Anonymkode: 2bf2b...a30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun kan la barna sine samt barnebarna sine flytte inn om hun vil. Gifter hun seg kan også han la sine slekninger i opp- eller nedadgående linje flytte inn. Er han 80 år og har foreldre på 100, kan den gamle damen på 70 med loven i hånd la også disse flytte inn, såfremt boligen ikke blir overbefolket.

Anonymkode: cb244...47f

Æsj, så ekkelt. Best å ikke leie ut til noen som helst, hvis man har leilighet, så ikke man sitter der med mormor og de 8 ungene og skjegget i postkassa.

Anonymkode: 2bf2b...a30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Nori skrev:

Nei, det kan du faktisk som hovedregel ikke.

Helt rett at man ikke kan, men man kan finne på en grunn for å få dem ut, type "jeg skal flytte inn der selv" for så å flytte inn, bo der i en mnd eller et par uker eller noe og så starte utleie igjen. Det er kanskje litt på kanten av loven, men ikke ulovlig å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Æsj, så ekkelt. Best å ikke leie ut til noen som helst, hvis man har leilighet, så ikke man sitter der med mormor og de 8 ungene og skjegget i postkassa.

Anonymkode: 2bf2b...a30

Vel ja, det er en risiko man må ta. Det er ikke lov å øke leia dersom flere flytter inn heller.

Anonymkode: cb244...47f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Vel ja, det er en risiko man må ta. Det er ikke lov å øke leia dersom flere flytter inn heller.

Anonymkode: cb244...47f

Jo, man kan det. 

Anonymkode: 2bf2b...a30

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Hummels3 skrev:

Helt rett at man ikke kan, men man kan finne på en grunn for å få dem ut, type "jeg skal flytte inn der selv" for så å flytte inn, bo der i en mnd eller et par uker eller noe og så starte utleie igjen. Det er kanskje litt på kanten av loven, men ikke ulovlig å gjøre.

Eller så kan man bare finne på at leietaker har brutt avtale på en eller annen måte, f.eks ved at det bor 2 pers. der istedet for 1 pers. Hva er vitsen med avtale hvis man bare skal pisse på den, liksom.

Anonymkode: 2bf2b...a30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, man kan det. 

Anonymkode: 2bf2b...a30

Nei.

Anonymkode: cb244...47f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Nei.

Anonymkode: cb244...47f

Jo.

Anonymkode: 2bf2b...a30

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jo.

Anonymkode: 2bf2b...a30

Ok. Kilde?

Anonymkode: cb244...47f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Et øyeblikk siden, Nori skrev:

Nei, det kan man ikke. Det er klare regler for øking av husleie. https://www.leieboerforeningen.no/Rettigheter/tabid/304/ID/560/Reglene-om-husleiekning.aspx

Så det beste, for en som ikke vil at noen skal ha sex i leil. er å leie ut til en kastrert, aseksuell person? Da vet man, hypotetisk, det.

Anonymkode: 2bf2b...a30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Hummels3 skrev:

Helt rett at man ikke kan, men man kan finne på en grunn for å få dem ut, type "jeg skal flytte inn der selv" for så å flytte inn, bo der i en mnd eller et par uker eller noe og så starte utleie igjen. Det er kanskje litt på kanten av loven, men ikke ulovlig å gjøre.

Forsåvidt, men jeg er ganske sikker på at dersom tidligere leieboer hadde tatt et slikt tilfelle videre så ville hen fått medhold. Men det er vel tvilsomt at noen hadde orket det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller så kan man bare finne på at leietaker har brutt avtale på en eller annen måte, f.eks ved at det bor 2 pers. der istedet for 1 pers. Hva er vitsen med avtale hvis man bare skal pisse på den, liksom.

Anonymkode: 2bf2b...a30

Er du utleier, eller vurderer du å bli det? 

https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/krd/vedlegg/boby/veiledninger_og_brosjyrer/ni_kan_leier_ta_opp_andre_i_husstanden_eller_framleie.pdf

Sitat

 

Hvis det står i leieavtalen at boligen kun leies ut til én person,

betyr det at leier ikke kan ta opp kjæresten i husstanden?

Nei, hvis kjæresten flytter inn til leier fordi de ønsker å være samboere, kan

utleier ikke nekte det.

Skal leier betale mer i husleie hvis flere flytter inn i boligen?

Nei, utleier har ikke lov til å ta høyere husleie, selv om det for eksempel flytter

inn et barn eller en samboer.

 

 

Anonymkode: cb244...47f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...