Gå til innhold

Har man som utleier lov å nekte leietaker "guttebesøk"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor er grensen for hvilke krav som kan stilles til leietaker? Når alt kommer til alt velger man jo akkurat hvem man vil leie ut til selv, men er det sånn at man kan ha det skrevet i leiekontrakten at det, hvis det er en ung jente/student som leier, ikke er lov med guttebesøk? Eller vice versa hvis det er en ung gutt som leier.

Det oppstår jo et problem dersom det er homofile som leier da :laugh: Da vet man ikke. Men jeg bare lurer på dette, jeg! ;)

Anonymkode: 2bf2b...a30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De kan skrive det i kontrakten, men det teller ikke likevel fordi utleier ikke kan stille flere krav enn de som står i loven. Leietaker kan ikke nekte folk å ha besøk. 

Anonymkode: 41a61...71d

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor er grensen for hvilke krav som kan stilles til leietaker? Når alt kommer til alt velger man jo akkurat hvem man vil leie ut til selv, men er det sånn at man kan ha det skrevet i leiekontrakten at det, hvis det er en ung jente/student som leier, ikke er lov med guttebesøk? Eller vice versa hvis det er en ung gutt som leier.

Det oppstår jo et problem dersom det er homofile som leier da :laugh: Da vet man ikke. Men jeg bare lurer på dette, jeg! ;)

Anonymkode: 2bf2b...a30

Hvorfor lurer du på dette? 

Det er jo selvsagt ikke lov. Da er vi tilbake på 1800-tallet (!) med hushjelper som fikk rom i boligen der de arbeidet. 

Man kan ikke nekte besøk, uansett kjønn. Hadde det vært lov hadde det vært umulig å overholdt, jenter kan ha guttevenner etc. Helt tåpelig i det hele tatt å vurdere noe sånt. 

Er du utleier eller leietaker? Er du leietaker og er utsatt for et sånt forsøk på regler, så få hjelp med en eneste gang. Og se deg om etter nytt bosted, en utleier som forsøker noe sånt er rett og slett gal, og ikke en person du ønsker å ha noe som helst leieforhold til. 

Anonymkode: 42e6b...35c

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor lurer du på dette? 

Det er jo selvsagt ikke lov. Da er vi tilbake på 1800-tallet (!) med hushjelper som fikk rom i boligen der de arbeidet. 

Man kan ikke nekte besøk, uansett kjønn. Hadde det vært lov hadde det vært umulig å overholdt, jenter kan ha guttevenner etc. Helt tåpelig i det hele tatt å vurdere noe sånt. 

Er du utleier eller leietaker? Er du leietaker og er utsatt for et sånt forsøk på regler, så få hjelp med en eneste gang. Og se deg om etter nytt bosted, en utleier som forsøker noe sånt er rett og slett gal, og ikke en person du ønsker å ha noe som helst leieforhold til. 

Anonymkode: 42e6b...35c

Jeg stilte et hypotetisk spørsmål, rull inn puppen.

Anonymkode: 2bf2b...a30

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Rosewood skrev:

Haha nei? Hva i all verden bryr det deg hvilket besøk leietaker har?

Meg? MEG? Hva snakker du om? 

Anonymkode: 2bf2b...a30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Loki Laufeyson skrev:

Nei, selvfølgelig ikke

Jeg synes ikke det er en selvfølge, jeg, men jeg er kanskje ikke like lommekjent innen Norges Lover, som det du er eller? 

Anonymkode: 2bf2b...a30

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catalina Culès

Når det gjelder besøk av kjærestene deres kan ikke utleier nekte dere å ha besøk. Utleier kan heller ikke sette grenser for antall netter kjærestene kan sove over. Det vil være for inngripende i deres privatliv. Om besøket er veldig langvarig kan det selvfølgelig bli en diskusjon om vedkommende har flyttet inn, men en leieboer har rett til å ta opp samboer i husstanden uten utleiers samtykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Loki Laufeyson skrev:

Når det gjelder besøk av kjærestene deres kan ikke utleier nekte dere å ha besøk. Utleier kan heller ikke sette grenser for antall netter kjærestene kan sove over. Det vil være for inngripende i deres privatliv. Om besøket er veldig langvarig kan det selvfølgelig bli en diskusjon om vedkommende har flyttet inn, men en leieboer har rett til å ta opp samboer i husstanden uten utleiers samtykke.

Blå skrift sier meg null. Kilde?

Anonymkode: 2bf2b...a30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Blå skrift sier meg null. Kilde?

Anonymkode: 2bf2b...a30

Husleieloven

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, amativeReflection skrev:

Husleieloven

Har du to brukere?

Anonymkode: 2bf2b...a30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Har du to brukere?

Anonymkode: 2bf2b...a30

Har en jeg ikke bruker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor er grensen for hvilke krav som kan stilles til leietaker? Når alt kommer til alt velger man jo akkurat hvem man vil leie ut til selv, men er det sånn at man kan ha det skrevet i leiekontrakten at det, hvis det er en ung jente/student som leier, ikke er lov med guttebesøk? Eller vice versa hvis det er en ung gutt som leier.

Det oppstår jo et problem dersom det er homofile som leier da :laugh: Da vet man ikke. Men jeg bare lurer på dette, jeg! ;)

Anonymkode: 2bf2b...a30

Loven setter grenser for hvilke krav en kan stille til leietaker. Ikke kan du nekte at kjæresten til leietaker flytter inn heller.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, Illuminatum skrev:

Loven setter grenser for hvilke krav en kan stille til leietaker. Ikke kan du nekte at kjæresten til leietaker flytter inn heller.

Jo, det vet jeg at man kan.

Anonymkode: 2bf2b...a30

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...