Gå til innhold

Permisjon, ulønnet permisjon, dagpenger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skriver i denne gruppa, i håp om at andre har vært i samme situasjon. 

Jeg var i et vikariat da jeg gikk ut i permisjon, og varigheten av vikariatet gikk ut mens jeg var i permisjon. Arbeidsgiver ønsker meg tilbake etter permisjon, men er avhengig av at noen andre sier opp sin stilling for å få plass til meg i personalgruppa. Derfor er jeg per definisjon arbeidsledig etter endt permisjon. Jeg tenker å ta noe ulønnet permisjon i tillegg til ferien. Har jeg da krav på dagpenger (dersom jeg behøver det) etter et par måneder i ulønnet permisjon? Har forøvrig en årsinntekt på 400 000. Eller faller rettigheten til dagpenger bort dersom jeg er i ulønnet permisjon?

Anonymkode: 6e239...78e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å få dagpenger må du være aktiv arbeidssøker. Du må kunne delta på kurs i regi av nav og kunne ta jobb på kort varsel, du må med andre ord ha barnepass tilgjengelig.

Om du fyller kravene over kan du få dagpenger om du hadde en inntekt på minst 1,5G siste kalenderår eller på minst 3G i løpet av de siste 3 kalenderårene.

https://tjenester.nav.no/veiledearbeidssoker/mistet-jobben/dagpenger?sprak=nb

Hvis barnet ditt ikke har barnehageplass kan du få kontantstøtte, den er på 6000 fra barnet er 13-18 mnd og 3000 fra 18 mnd til 2 år.

Anonymkode: d77b3...6c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å få dagpenger må du være aktiv arbeidssøker. Du må kunne delta på kurs i regi av nav og kunne ta jobb på kort varsel, du må med andre ord ha barnepass tilgjengelig.

Om du fyller kravene over kan du få dagpenger om du hadde en inntekt på minst 1,5G siste kalenderår eller på minst 3G i løpet av de siste 3 kalenderårene.

https://tjenester.nav.no/veiledearbeidssoker/mistet-jobben/dagpenger?sprak=nb

Hvis barnet ditt ikke har barnehageplass kan du få kontantstøtte, den er på 6000 fra barnet er 13-18 mnd og 3000 fra 18 mnd til 2 år.

Anonymkode: d77b3...6c8

Dreier seg da om perioden etter ulønnet permisjon (hvis jeg ikke har fått jobb til da), hvor far da skal ha sin permisjon. Siden vi står uten barnehageplass frem til august til neste år kommer vi oss ikke utenfor ulønnet permisjon, men det var jo da å finne den beste måten å løse det på. 

TS

Anonymkode: 6e239...78e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan far ta ut pappakvoten om du ikke er i jobb? Regner med dere har kontroll, men er det ikke krav til din aktivitet i de ukene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

For å få dagpenger må du være aktiv arbeidssøker. Du må kunne delta på kurs i regi av nav og kunne ta jobb på kort varsel, du må med andre ord ha barnepass tilgjengelig.

Om du fyller kravene over kan du få dagpenger om du hadde en inntekt på minst 1,5G siste kalenderår eller på minst 3G i løpet av de siste 3 kalenderårene.

https://tjenester.nav.no/veiledearbeidssoker/mistet-jobben/dagpenger?sprak=nb

Hvis barnet ditt ikke har barnehageplass kan du få kontantstøtte, den er på 6000 fra barnet er 13-18 mnd og 3000 fra 18 mnd til 2 år.

Anonymkode: d77b3...6c8

Kontantstøtten er på kr 6000 fra 13 mnd til 23 mnd. 

Anonymkode: 2f088...933

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Bokdamen skrev:

Kan far ta ut pappakvoten om du ikke er i jobb? Regner med dere har kontroll, men er det ikke krav til din aktivitet i de ukene? 

Ikke under pappakvoten (10 uker), kun hvis far skal ta deler av fellesperioden. 

Anonymkode: 2f088...933

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dreier seg da om perioden etter ulønnet permisjon (hvis jeg ikke har fått jobb til da), hvor far da skal ha sin permisjon. Siden vi står uten barnehageplass frem til august til neste år kommer vi oss ikke utenfor ulønnet permisjon, men det var jo da å finne den beste måten å løse det på. 

TS

Anonymkode: 6e239...78e

Jeg er rimelig sikker på at du ikke har krav på dagpenger om du først tar ulønnet perm. Da har du eventuelt bare kontantstøtten (6000 kr) fra barnet er 13 mnd. 

Anonymkode: 2f088...933

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kontantstøtten er på kr 6000 fra 13 mnd til 23 mnd. 

Anonymkode: 2f088...933

Ok, da tok jeg visst feil der.

Anonymkode: d77b3...6c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er rimelig sikker på at du ikke har krav på dagpenger om du først tar ulønnet perm. Da har du eventuelt bare kontantstøtten (6000 kr) fra barnet er 13 mnd. 

Anonymkode: 2f088...933

Jeg er ganske sikker på at det du sier er feil. Man mister ikke retten til dagpenger etter noen måneder ulønnet permisjon. Jeg kjenner flere som gjort dette.

Da var det riktignok ikke snakk om å være hjemme med barn, men å skrive ferdig en doktorgrad etter at det var slutt på lønna. Så snart avhandlingen deres var levert og de begynte å søke jobber, så fikk de dagpenger.

Til TS, sjekk med NAV for sikkerhetsskyld!

Anonymkode: dafc8...d4c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte nav i dag. Dama jeg snakket med sa at man dessverre mister retten til dagpenger om man tar ulønnet permisjon (da begrepet "tap av arbeidsinntekt" beregnes fra den dagen du søker dagpenger). Søker man dagpenger etter ulønnet permisjon har man per definisjon ikke tapt arbeidsinntekt. Tullete, ja.

Men da jeg har en bachelorgrad og utdannelse for å jobbe i lederstilling (som dessverre ikke vokser på trær hvor jeg bor), så anbefalte hun meg å søke på dagpenger etter endt permisjon og heller "sjangse" på at det ikke dukket opp noe i denne perioden. Og eventuelt ha fars permisjon som backup dersom noe, mot alle odds, skulle dukke opp. Grunnet fullført utdannelse var det ikke et krav fra nav at jeg tok i på hvilke som helst andre jobber heller. Så vi får se hvordan vi løser dette. 

Anonymkode: 6e239...78e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke så tullete, man velger jo frivillig å ikke ha en inntekt når en velger å ta ulønnet permisjon...

Anonymkode: 007da...eb2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25. august 2016 at 16.23, AnonymBruker skrev:

Jeg er ganske sikker på at det du sier er feil. Man mister ikke retten til dagpenger etter noen måneder ulønnet permisjon. Jeg kjenner flere som gjort dette.

Da var det riktignok ikke snakk om å være hjemme med barn, men å skrive ferdig en doktorgrad etter at det var slutt på lønna. Så snart avhandlingen deres var levert og de begynte å søke jobber, så fikk de dagpenger.

Til TS, sjekk med NAV for sikkerhetsskyld!

Anonymkode: dafc8...d4c

Stipendiater er i en spesiell posisjon ettersom de må  disputere før de kan bli jobbsøkende. Fram til disputas er de ansett som studenter, og man kan ikke være både student og jobbsøkende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...