Gå til innhold

Boliglån uten egenkapital, noen som vet regler?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg og samboer, begge 26 år, har plutselig fått muligheten til å kjøpe barndomshjemmet mitt da mamma ikke 

ønsker enebolig lengre men et mindre rekkehus. Vi har begge studert i mange år, og har ikke spart opp mer enn ca 30.000 

hver i  BSU. Vi har studielån på ca 100.000 hver. Mamma er villig til å selge oss huset for 2 mill, et gavekjøp, selv om det nylig ble taksert til 2,5 mill. Da vil vi kunne bruke de 500.000 i mellom til egenkapital mener hun. Men vil banken godta dette som egenkapital? Vi skal selvsagt ha et møte i banken og spørre, men får ofte gode svar på KG. Vi har ca 700.000 i samlet inntekt for øyeblikket hvis det er relevant. 

 

Anonymkode: f07b2...df4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg og samboer, begge 26 år, har plutselig fått muligheten til å kjøpe barndomshjemmet mitt da mamma ikke 

ønsker enebolig lengre men et mindre rekkehus. Vi har begge studert i mange år, og har ikke spart opp mer enn ca 30.000 

hver i  BSU. Vi har studielån på ca 100.000 hver. Mamma er villig til å selge oss huset for 2 mill, et gavekjøp, selv om det nylig ble taksert til 2,5 mill. Da vil vi kunne bruke de 500.000 i mellom til egenkapital mener hun. Men vil banken godta dette som egenkapital? Vi skal selvsagt ha et møte i banken og spørre, men får ofte gode svar på KG. Vi har ca 700.000 i samlet inntekt for øyeblikket hvis det er relevant. 

 

Anonymkode: f07b2...df4

Hei TS!

For det første, 700.000 i totalinntekt for to personer er ikke mye, la oss være ærlige. Dog er det mulig dere klarer å betjene et lån på 2 millioner om prioriteringene deres er "på stell". Dette må dere bevise for banken. Dessverre er ikke 30.000 kr i oppsparte midler noe særlig godt bevis på dette så gjør klart et tydelig og detaljert budsjett for banken, om dere skal ha noen tjangs :) 

For det andre er det ingen selvfølge at banken vil bruke husets verdi som EK/sikkerhet da takstmannen gjerne kan bomme og noen ganger ganske grovt. Men dette er ikke noe vi på KG kan svare på, kun banken! Dette vurderes på individuelt grunnlag, så det er håp for dere! :)

 

Lykke til med boligkjøp TS, håper det ordner seg :hug:

 

 

Anonymkode: f2102...606

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rocka69

Reglene er at du får ikke boliglån ut at du minst har 15% egenkapital(innskjerpet fra Norges Bank og Finanstilsynet, bankene har ikke lov til å fullfinansiere boligkjøp lengre - da risikerer de konsesjonen). Helst bør man ha 20% egenkapital, og noen banker er i den siste tiden blitt enda strengere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke det teller som egenkapital nei. Hadde selv 100 000 på bsu, men som jeg valgte å ikke bruke når jeg tok lån på 1 500 000, da jeg uansett måtte ha kausjonist. Hadde kausjonist på 250 000. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Rocka69 skrev:

Reglene er at du får ikke boliglån ut at du minst har 15% egenkapital(innskjerpet fra Norges Bank og Finanstilsynet, bankene har ikke lov til å fullfinansiere boligkjøp lengre - da risikerer de konsesjonen). Helst bør man ha 20% egenkapital, og noen banker er i den siste tiden blitt enda strengere.

Du må lese på nytt, de har EK/sikkerhet i form av verdi i boligen.

Og SÅ strenge er de ikke på 15% regelen, jeg fikk faktisk boliglån for et par måneder siden med 11% EK og da pga god likviditet!

Anonymkode: f2102...606

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper du boligen av foreldre til lavere pris enn markedspris/takst kan mellomlegget gå som egenkapital. Sett opp et fornufitg budsjett og ta en prat med banken.

Anonymkode: e586e...a6d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Rocka69 skrev:

Reglene er at du får ikke boliglån ut at du minst har 15% egenkapital(innskjerpet fra Norges Bank og Finanstilsynet, bankene har ikke lov til å fullfinansiere boligkjøp lengre - da risikerer de konsesjonen). Helst bør man ha 20% egenkapital, og noen banker er i den siste tiden blitt enda strengere.

Joda. De har lov til det, men bare inntil 10% av lånene de gir ut. Derfor er de svært tilbakeholdne. 

Anonymkode: a2cf7...c65

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...