Gå til innhold

Kjøttforbruk norge


Tvist

Anbefalte innlegg

En nordmann spiser i gjennomsnitt 220 g. kjøtt hver dag. Er ikke det veldig mye?
De fleste spiser vel fisk en gang eller to i uken, vegetar en gang i blant (grøt, pannekaker o.l) og meatfree monday har jo blitt et begrep nå. I tillegg er ca 5 % av norges befolkning vegetarianere.
Etter mine begreper må det være noen som spiser veldig store mengder kjøtt. Selv de dagene jeg spiser kjøttpålegg og kjøtt til middag kommer jeg normalt ikke opp i 220 g kjøtt. På en uke ville jeg tippet at jeg spiser 500 g kjøtt, mindre noen ganger, men nå spiser jeg lite kjøttpålegg og ikke kjøtt til middag så mange dager i uken.

Hvor mye kjøtt spiser dere om dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nordmenn har blitt mye flinkere til å begrense kjøttinntaket de siste årene :) Likevel er norsk kosthold fullt av kjøttprodukter sammenlignet med f.eks. tradisjonelt japansk kosthold, men dette har endret seg enormt på kun et tiår. 

Selv spise jeg ikke kjøtt, men kan vel snakke for familie og venner sin del. 

Frokost: 2-3 skiver med servelat, salami, okse, makrell i tomat.

Lunsj: enda 2-3 flere skiver eller eventuelt wraps eller salat med kyllingbryst 

Middag: Kjøtt tar 1/3 eller 1/2 plass av tallerkenen

Kvelds: Rester av middag eller flere skiver. 

Selv tror jeg at det er lett å komme opp i rundt 220 gram kjøtt dersom man holder på sånn og attpåtil har kjøttpålegg som mellommåltid.

Anonymkode: 4eeed...ebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Tvist skrev:

En nordmann spiser i gjennomsnitt 220 g. kjøtt hver dag. Er ikke det veldig mye?
De fleste spiser vel fisk en gang eller to i uken, vegetar en gang i blant (grøt, pannekaker o.l) og meatfree monday har jo blitt et begrep nå. I tillegg er ca 5 % av norges befolkning vegetarianere.
Etter mine begreper må det være noen som spiser veldig store mengder kjøtt. Selv de dagene jeg spiser kjøttpålegg og kjøtt til middag kommer jeg normalt ikke opp i 220 g kjøtt. På en uke ville jeg tippet at jeg spiser 500 g kjøtt, mindre noen ganger, men nå spiser jeg lite kjøttpålegg og ikke kjøtt til middag så mange dager i uken.

Hvor mye kjøtt spiser dere om dagen?

En middag med kjøtt ender vel opp på mellom 200-250 gr kjøtt avhengig av hvordan man regne det. Ved grilling blir det jo fort mer.  Jeg bruker lite blandingsprodukter, men det jeg bruker, senker jo kjøttmengden. Pålegg er  som regel spekemat og leverpostei, og selv om leverpostei er friskt utblandet, så er jo spekemat mere kjøtt en vekten tilsier. 

Jeg bruker MYE kjøtt og selv jeg syntes 220 g gjennomsnitt var høyt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene mine spiser kjøtt til alle måltid, med mindre de spiser kaker/ godteri

Anonymkode: 0bdb1...ae9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke spesielt høyt når en regner med alle måltidene man har i løpet av en dag. 200-250g er vanlig kjøttmengde for en middag. Så kommer frokost, lunsj, kveldsmat og eventuelt mellommåltider. Dette kan jo også inneholde kjøtt. 

Anonymkode: 33c86...b10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spiser lite kjøtt, og det er rett og slett fordi jeg er ekstremt kresen når det kommer til både kjøttpålegg og "middagskjøtt". Spiser noen ganger litt kjøttpålegg på skiva, og ellers har jeg bittelitt kjøtt til middagen HVIS det er rent kjøtt, så tenker jeg ligger på 100g om dagen eller noe sånt. Har heller mye grønnsaker og tilbehør til middagen.

Det hender jo også at jeg spiser 150g biff på en middag også da, så sånn sett varierer det jo veldig.

Anonymkode: 6d329...dd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser lite kjøtt, det går i fisk og kyllingfilet`er. Kjøper en sjelden gang biff eller entrecote, ja sånn ca 2 kanskje 3 ganger i året. 

Har oftest kalkunpålegg av slike ting på skiva. Prøver å spise hva som er godt for kroppen så det blir lite rødt kjøtt da. 

Anonymkode: 15713...87f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Spiser lite kjøtt, det går i fisk og kyllingfilet`er. Kjøper en sjelden gang biff eller entrecote, ja sånn ca 2 kanskje 3 ganger i året. 

Har oftest kalkunpålegg av slike ting på skiva. Prøver å spise hva som er godt for kroppen så det blir lite rødt kjøtt da. 

Anonymkode: 15713...87f

Er ikke kylling en form for kjøtt da? 

Anonymkode: 4eeed...ebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke kylling en form for kjøtt da? 

Anonymkode: 4eeed...ebb

og fisk også.

Anonymkode: 25a95...142

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...