Gå til innhold

Ordet: "HADEM"


Aamu

Anbefalte innlegg

Jeg kan ikke noe for det, hver gang jeg oppfatter at noen har en telefonsamtale, og de skal legge på og sier "hademmm", så kjenner jeg bare det går iskaldt nedover ryggraden. Det er et så ufattelig ekkelt ord, jeg misliker det ordet veldig, veldig sterkt. "HADEM", har ingenting å gjøre i en avslutningssetning. Alt annet er bedre! 
 

- Ha det bra

- Vi snakkes

- Glad i deg

- Hadet

- Prates

- Sees etterpå

osv

 

Og så til det viktigste: Hvorfor sier folk "hademmm"? Hvorfor legger de til en "m" på slutten av et ord? Høres ut som får kramper eller noe. For meg blir det det samme som:

"Kan du sende meg melkemmMmm"?

"Hvor mye er klokkammMMm"?

"HeiMmmM"!

 

Tenker litt på han fra Kjetil&Kjartan Show (Leif :laugh:). 

 

Jeg krever forklaringer på dette! Og dere som er skyldige: Slutt! ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, Angelheart2 skrev:

Dette har jeg aldri hørt.....

Seriøst? Jeg hører det HELE tidem...nei, tiden mener jeg :P ! 

Jaja.. hademmmm... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg også hørt/lest, og det er utrolig irriterende! Aner ikke hva det kommer av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hæ? dette har jeg da aldri hørt - og jeg sier nesten alltid hadet selv. Hvor er det folk sier dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei sånn overkoselig jente på jobben sa alltid "hadeeem" og jeg ble gal. Vet ikke hvorfor det er en greie.

Anonymkode: c6b3e...113

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rumle skrev:

Hæ? dette har jeg da aldri hørt - og jeg sier nesten alltid hadet selv. Hvor er det folk sier dette?

Jeg er fra Telemark, og hørt noen si det.

Anonymkode: c6b3e...113

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25.8.2016 at 9.23, Aamu skrev:

Jeg kan ikke noe for det, hver gang jeg oppfatter at noen har en telefonsamtale, og de skal legge på og sier "hademmm", så kjenner jeg bare det går iskaldt nedover ryggraden. Det er et så ufattelig ekkelt ord, jeg misliker det ordet veldig, veldig sterkt. "HADEM", har ingenting å gjøre i en avslutningssetning. Alt annet er bedre! 
 

- Ha det bra

- Vi snakkes

- Glad i deg

- Hadet

- Prates

- Sees etterpå

osv

 

Og så til det viktigste: Hvorfor sier folk "hademmm"? Hvorfor legger de til en "m" på slutten av et ord? Høres ut som får kramper eller noe. For meg blir det det samme som:

"Kan du sende meg melkemmMmm"?

"Hvor mye er klokkammMMm"?

"HeiMmmM"!

 

Tenker litt på han fra Kjetil&Kjartan Show (Leif :laugh:). 

 

Jeg krever forklaringer på dette! Og dere som er skyldige: Slutt! ;)

"

10.03.04 10:33
Del
Legger merke til at folk har forskjellige måter å hilse og ta farvel på.

På sørlandet er det vanlig at folk sier "javel...?" når de treffes. Ganske rart egentlig. Hvorfor skal man si "javel" når man mener hei?

Måter å ta farvel på: ha det, hadem, hej då, hei (i mange forskjellige toneleier, spesielt "heiiiiiii" har vært populær her hvor det liksom er om å gjøre å dra ut i`en lengst mulig.

Merker også at folk bruker ulike former avhengig av konteksten og personene.

Synspunkter?

"

http://vgd.no/samfunn/spraak/tema/584771/tittel/hadem

 

Anonymkode: 3f09c...82c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er vanlig i sørlandstraktene? Var da jeg flyttet til Kristiansand for å studere at jeg begynte å høre dette "overalt". Er opprinnelig fra Osloområdet. Liker det heller ikke, men har ikke et sååå anstrengt forhold til det heller, haha :)

Endret av Cathe.
Lagt til kg trukket fra mellomrom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg måtte prøve her nå å si hade høyt for meg selv og jaggu meg tror jeg ikke at jeg sier hadeeemmm jeg og. Spesielt når jeg skal høres sånn hyggelig og blid ut, sånn som jeg gjør til kolleger på jobb for eksempel. Aldri tenkt over, men dette skal jeg fortsette med og håpe at det irriterer vettet av folk! :D

Anonymkode: 518ca...4ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christina146

Kom til å tenke på en ting. Kanskje man prøver å snike inn litt ´´mmmm´´ som for å kose? Man sier jo ofte mmm når man klemmer ol. Bare en tanke! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, Christina146 skrev:

Kom til å tenke på en ting. Kanskje man prøver å snike inn litt ´´mmmm´´ som for å kose? Man sier jo ofte mmm når man klemmer ol. Bare en tanke! 

:laugh: kreativ tenking! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...