Gå til innhold

Slutt og mas? Slutt å mas?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

denne artikkelen på VG og stusset på overskriften. Overskriften er endret på nå, men det stod originalt "Slutt og mas på barna under måltidet". Jeg vet også, som overskriften nå er, at man bør skrive "Slutt å mase på barna under måltidet". Men hvis man likevel vil bruke "mas" og ikke "mase", er det da riktig som VG først skrev å bruke "og" eller å? 

Hva er riktig? Jeg har alltid trodd at å vil være riktig å bruke her.

Slutt og mas
 

Slutt å mas

Anonymkode: b0078...dd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slutt og mas = nå må du slutte og nå må du mase.... altså ikke helt det samme.

Ordet mas er vel enten et substantiv (mye mas og kjas), eller en annen form av verbet å mase.  "Slutt å mas" blir derfor like feil som "slutt og mas", slik jeg ser det.
Mulig det er jeg som tolker det feil?

Edit: En liten tilføyelse.

Endret av Angelheart2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Slutt å mase" er det eneste som er korrekt skriftlig norsk. 

Anonymkode: b6717...13e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Slutt å mase" er vel det som egentlig blir korrekt. Jeg vet mange sier "slutt å mas", men å er kun infinitivsmerket, og "mas" er ikke infinitivsformen av det å mase annet enn i noen dialekter. Man slipper en stavelse, jeg antar det er derfor mange har begynt å si "slutt å mas" fremfor "slutt å mase", men det er utpreget muntlig språk og er galt skriftlig.

"Slutt og mas" betyr noe helt annet. Da ber du noen om først å slutte med et eller annet og deretter begynne å mase.

Anonymkode: 80354...683

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis man likevel vil bruke "mas" og ikke "mase", er det da riktig som VG først skrev å bruke "og" eller å?

Anonymkode: b0078...dd1

Jeg så forresten at du presiserte dette, TS, så det er skkert litt irriterende at du får svar om "mase" likevel. Poenget er at ikke er noe annet som er tillatt. "Slutt å mas" vil aldri være riktig uansett kontekst. Det er helt i orden å sløyfe e-en muntlig, vi normerer ikke talespråk, men skriftlig går det ikke. "Slutt og mas" gir forsåvidt mening rent språklig, men det betyr noe annet enn det journalisten ville si. "Slutt å mase" vil derimot være riktig og bety det journalisten ønsket å si, nemlig at noen skal slutte med masingen sin.

Det blir det samme med mange verb. Mange ville nok sagt "slutt å spis!" fremfor "slutt å spise", men skriftlig kan man ikke kutte ut e-en. "Slutt og spis" vil samtidig bety noe ganske annet, det vil bety at vedkommende først må slutte med noe og deretter begynne å spise, så du kan ikke uten videre skrive det i stedet.

Anonymkode: 80354...683

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...