Gå til innhold

Jeg orker ikke kollegaer mer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

En stk. sliten sykepleierstudent her. Jeg har nå jobbet på sykehjem i tre mnd. ca. og elsker jobben min. Det er så givende :hjertesmil: Likevel, så har jeg et par av disse kollegaene som har fått meg til å gråte, de er direkte slemme! Jeg gjør så godt jeg kan hver eneste dag, og mener vi er der for pasientene. I dag jobbet jeg med verdens sureste dame, og jeg måtte selv legge 9 av 10 pasienter fordi hun ikke gjorde noe. Hun er hjelpepleier med mye erfaring og derav "over meg i rang". Måtte også ta kjøkken samt skyllerom.. Vet ikke hvordan jeg skal takle dette kvinnedominerte yrket. Det er masse sladring og masse baksnakking på jobb.. Elsker pasientene mine, er sikkert derfor jeg har holdt ut. Men nå vet jeg ikke mer.. Det er en liten arbeidsplass, så det merkes når noen av kollegaene er slik - direkte slem mot oss yngre og uerfarne (noen av de bare gjør slik de vil med pasientene også, har vært helt sjokkert flere ganger) Har fått veldig gode tilbakemeldinger fra lærer tidligere, samt fra sjefen og mange av kollegaene - noe som også gjør at jeg har måtte jobbe hver eneste dag = jeg er kjempesliten og sårbar. Så nå vurderer jeg da, hva skal jeg gjøre? Må jeg bare finne et annet studie, eller vil kanskje hjemmetjenesten være noe? Vil ikke si jeg er vanskelig kollega, jeg sier aldri i mot siden jeg er ny og betyr ingenting. Når jeg har fortalt det til noen har de bare sagt "De er bare slik, er ikke noe å gjøre. Hjelper ikke å si imot dem". Er også den som jobber mest, gjør all drittjobben, legger/tar opp flest pasienter osv. Tusen takk for svar alle sammen, har hjertet i halsen fordi jeg snart skal jobbe alene med ei som tråkker på meg. Huff, er ikke lett å være ny :'(

Anonymkode: 5a873...70f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hei alle sammen!

En stk. sliten sykepleierstudent her. Jeg har nå jobbet på sykehjem i tre mnd. ca. og elsker jobben min. Det er så givende :hjertesmil: Likevel, så har jeg et par av disse kollegaene som har fått meg til å gråte, de er direkte slemme! Jeg gjør så godt jeg kan hver eneste dag, og mener vi er der for pasientene. I dag jobbet jeg med verdens sureste dame, og jeg måtte selv legge 9 av 10 pasienter fordi hun ikke gjorde noe. Hun er hjelpepleier med mye erfaring og derav "over meg i rang". Måtte også ta kjøkken samt skyllerom.. Vet ikke hvordan jeg skal takle dette kvinnedominerte yrket. Det er masse sladring og masse baksnakking på jobb.. Elsker pasientene mine, er sikkert derfor jeg har holdt ut. Men nå vet jeg ikke mer.. Det er en liten arbeidsplass, så det merkes når noen av kollegaene er slik - direkte slem mot oss yngre og uerfarne (noen av de bare gjør slik de vil med pasientene også, har vært helt sjokkert flere ganger) Har fått veldig gode tilbakemeldinger fra lærer tidligere, samt fra sjefen og mange av kollegaene - noe som også gjør at jeg har måtte jobbe hver eneste dag = jeg er kjempesliten og sårbar. Så nå vurderer jeg da, hva skal jeg gjøre? Må jeg bare finne et annet studie, eller vil kanskje hjemmetjenesten være noe? Vil ikke si jeg er vanskelig kollega, jeg sier aldri i mot siden jeg er ny og betyr ingenting. Når jeg har fortalt det til noen har de bare sagt "De er bare slik, er ikke noe å gjøre. Hjelper ikke å si imot dem". Er også den som jobber mest, gjør all drittjobben, legger/tar opp flest pasienter osv. Tusen takk for svar alle sammen, har hjertet i halsen fordi jeg snart skal jobbe alene med ei som tråkker på meg. Huff, er ikke lett å være ny :'(

Anonymkode: 5a873...70f


Du skal vite at du ikke er alene. Jeg jobber som pleieassistent og man merker godt hvem som har jobbet der lengst for å si det sånn. Elsker jobben men elsker ikke kollegaene mine. 

Anonymkode: afa28...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pingodingo
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei alle sammen!

En stk. sliten sykepleierstudent her. Jeg har nå jobbet på sykehjem i tre mnd. ca. og elsker jobben min. Det er så givende :hjertesmil: Likevel, så har jeg et par av disse kollegaene som har fått meg til å gråte, de er direkte slemme! Jeg gjør så godt jeg kan hver eneste dag, og mener vi er der for pasientene. I dag jobbet jeg med verdens sureste dame, og jeg måtte selv legge 9 av 10 pasienter fordi hun ikke gjorde noe. Hun er hjelpepleier med mye erfaring og derav "over meg i rang". Måtte også ta kjøkken samt skyllerom.. Vet ikke hvordan jeg skal takle dette kvinnedominerte yrket. Det er masse sladring og masse baksnakking på jobb.. Elsker pasientene mine, er sikkert derfor jeg har holdt ut. Men nå vet jeg ikke mer.. Det er en liten arbeidsplass, så det merkes når noen av kollegaene er slik - direkte slem mot oss yngre og uerfarne (noen av de bare gjør slik de vil med pasientene også, har vært helt sjokkert flere ganger) Har fått veldig gode tilbakemeldinger fra lærer tidligere, samt fra sjefen og mange av kollegaene - noe som også gjør at jeg har måtte jobbe hver eneste dag = jeg er kjempesliten og sårbar. Så nå vurderer jeg da, hva skal jeg gjøre? Må jeg bare finne et annet studie, eller vil kanskje hjemmetjenesten være noe? Vil ikke si jeg er vanskelig kollega, jeg sier aldri i mot siden jeg er ny og betyr ingenting. Når jeg har fortalt det til noen har de bare sagt "De er bare slik, er ikke noe å gjøre. Hjelper ikke å si imot dem". Er også den som jobber mest, gjør all drittjobben, legger/tar opp flest pasienter osv. Tusen takk for svar alle sammen, har hjertet i halsen fordi jeg snart skal jobbe alene med ei som tråkker på meg. Huff, er ikke lett å være ny :'(

Anonymkode: 5a873...70f

Hei. 

Jeg har vært i samme situasjon selv. Tror dessverre at det er slik det er, i denne bransjen. Hun er nok innerst inne misunnelig for at du studerer sykepleie, og er så flink. Også råder jeg deg til å ta dette opp med lederen din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dessverre ikke en uvanlig problemstilling ved sykehjem har jeg inntrykk av. Etter hvert lærer du deg å sette deg I respekt,. Arbeidsoppgaver skal fordeles rettferdig. Jobb med å sette grenser på en grei måte . Det at du er ny betyr ikke at du ikke betyr noe. Studenter er en kjempe ressurs ! Ofte er det sure kjerringer som er lei av jobben sin som holder på slik du beskriver. Det kan være det er bedre ved en annen avdeling men slike "kjerringer" er dessverre overalt I arbeidsmarkedet så ville heller jobbet med å sette grenser og bli litt tøffere. Du blir nok det etterhvert når du får mer erfaring og selvtillit. De herser med deg fordi de kan, ikke la dem !

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:


Du skal vite at du ikke er alene. Jeg jobber som pleieassistent og man merker godt hvem som har jobbet der lengst for å si det sånn. Elsker jobben men elsker ikke kollegaene mine. 

Anonymkode: afa28...faf

TS her. Det er godt å vite at jeg ikke er alene. All ære til deg :hug: Synes at det er utrolig at folk som er ute etter å rakke ned på andre og er så fæle, at de velger slike yrker. De er nok lei, både av lønn og arbeid. Vi får stå på og ikke la oss herse med for mye, uansett hvor vanskelig det er

Anonymkode: 5a873...70f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en ting til TS. :)

Du skal ikke godta å måtte legge 9 pasienter av 10 pasienter. Hvorfor sier du ikke i fra?

Anonymkode: afa28...faf

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, pingodingo skrev:

Hei. 

Jeg har vært i samme situasjon selv. Tror dessverre at det er slik det er, i denne bransjen. Hun er nok innerst inne misunnelig for at du studerer sykepleie, og er så flink. Også råder jeg deg til å ta dette opp med lederen din :)

Ååh, så god du er:hug: Huff, man får vel bare innse at det er slik det er ja.. Synd at du også har vært i samme situasjon, det er ikke noe greit. Lederen min vet om det, og jeg har sagt opp nå dessverre

Anonymkode: 5a873...70f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les deg opp på alt av rettigheter. Skal de være vanskelige så får du gå høyere opp i ledelsen å si ifra om ting som er feil. Pass på å dokumentere. Ellers finner du det du liker i yrket og stenger dumheter ute. 

Anonymkode: 29921...c6a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffameg, nå fikk jeg vondt av deg. Jeg har bare jobbet en (liten) sommer på sykehjem, så jeg har ikke noe lurt å si. Håper det blir bedre på en annen praksisplass. Og at du tør å si ifra. Ville bare gi deg en klem:klem:

Anonymkode: 37d97...e08

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er veldig vanlig på sykehjem. Enkelte arbeidsmiljøer kan være direkte grufulle. Jeg synes det er kjempeflott at du synes arbeidet med pasientene er givende, så jeg håper ikke kollegaene dine tar knekken på deg. Etter du er ferdigutdannet er det viktig at du finner deg en plass der du trives i arbeidsmiljøet. Dette er OK for en periode, men over lang tid kan det virkelig ta knekken på deg. 

Anonymkode: bbc73...474

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men en ting til TS. :)

Du skal ikke godta å måtte legge 9 pasienter av 10 pasienter. Hvorfor sier du ikke i fra?

Anonymkode: afa28...faf

Jeg sa fra, var helt fra meg. Det jeg fikk til svar var "Jeg holder på med medisinene, skjerp deg ikke sløs bort tiden ved å diskutere med meg nå! Bort!" Medisinene tar ikke så lang tid, alle andre gjør de unna kjempefort. Forrige gang vi jobbet sammen slarvet hun til de andre om at jeg ikke gjorde noe :icon_frown: Hun satte seg ned på den travleste tiden og dokumenterte. Vi fikk nesten et brudd den kvelden. Det er ikke så lett når ingenting blir gjort, men de får stri med det de som skal jobbe med disse menneskene senere. Jeg klarer det ikke mer.

Anonymkode: 5a873...70f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, så leit du har opplevd det sånn da ts! Jeg er vernepleier og har jobbet på sykehjem, og var så heldig at jeg trivdes både med jobben og med kollegene mine, selv om det var kvinnedominert. Men har jaggu opplevd det motsatte også, og da satte jeg med ned på dørmatta mi og grein etter jobb. Det var helt forferdelig! Men dette sykehjemmet var på landet, mange sier det er mye bedre på landet enn i byene. Men uansett er det jo ikke tvil om at arbeidsfordelingen er kjempe skjev om du legger så mange pasienter, og synes du skal ta det opp med sjefen. Vær høflig og ydmyk, ikke nevn navn med mindre sjefen din spør om det. Håper virkelig du ikke bytter studie TS, det er skrikende behov for sykepleiere og du liker jo jobben din, det er jo bare kollegene dine som er rævva.

Anonymkode: 5166c...6c1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

iSånn er det med gamle kjerringer desverre. De hater, virkelig HAAATER unge og pene jenter.Og da må de bruke de midlene de har,nemlig å trakke dere ned. 

Mitt råd er å finne et større sted å jobbe, der de har mer kjønnsblanding. Mye bedre arbeidsmiljø.

Anonymkode: 812a6...df7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sa fra, var helt fra meg. Det jeg fikk til svar var "Jeg holder på med medisinene, skjerp deg ikke sløs bort tiden ved å diskutere med meg nå! Bort!" Medisinene tar ikke så lang tid, alle andre gjør de unna kjempefort. Forrige gang vi jobbet sammen slarvet hun til de andre om at jeg ikke gjorde noe :icon_frown: Hun satte seg ned på den travleste tiden og dokumenterte. Vi fikk nesten et brudd den kvelden. Det er ikke så lett når ingenting blir gjort, men de får stri med det de som skal jobbe med disse menneskene senere. Jeg klarer det ikke mer.

Anonymkode: 5a873...70f

Ville ikke gått bort og heller sagt at " om du bruker så lang tid på å ordne det ville jeg bedt om ny opplæring."  

Anonymkode: 29921...c6a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

iSånn er det med gamle kjerringer desverre. De hater, virkelig HAAATER unge og pene jenter.Og da må de bruke de midlene de har,nemlig å trakke dere ned. 

Mitt råd er å finne et større sted å jobbe, der de har mer kjønnsblanding. Mye bedre arbeidsmiljø.

Anonymkode: 812a6...df7

Dette er en ganske usunn og usann generalisering. 

Anonymkode: 37d97...e08

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sa fra, var helt fra meg. Det jeg fikk til svar var "Jeg holder på med medisinene, skjerp deg ikke sløs bort tiden ved å diskutere med meg nå! Bort!" Medisinene tar ikke så lang tid, alle andre gjør de unna kjempefort. Forrige gang vi jobbet sammen slarvet hun til de andre om at jeg ikke gjorde noe :icon_frown: Hun satte seg ned på den travleste tiden og dokumenterte. Vi fikk nesten et brudd den kvelden. Det er ikke så lett når ingenting blir gjort, men de får stri med det de som skal jobbe med disse menneskene senere. Jeg klarer det ikke mer.

Anonymkode: 5a873...70f

Så lenge de andre ser at du gjør masse når du jobber med de så kommer de ikke til å tro på henne i lengden. Bare ikke snakk dritt om henne selv. Da har ingen noe å ta deg på.

Anonymkode: 29921...c6a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

iSånn er det med gamle kjerringer desverre. De hater, virkelig HAAATER unge og pene jenter.Og da må de bruke de midlene de har,nemlig å trakke dere ned. 

Mitt råd er å finne et større sted å jobbe, der de har mer kjønnsblanding. Mye bedre arbeidsmiljø.

Anonymkode: 812a6...df7

Skjerp deg! Dette blir for dumt!

Anonymkode: d6b17...683

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man leser slikt som dette, lurer man på hvordan de gamle på sykehjemmet egentlig har det. Når en del av dem som skal pleie de eldre og syke er ondskapsfulle individer, kan man lure på hva disse kan finne på når de er alene med demente og syke pleietrengende. Ser ikke akkurat frem til å bli gammel.

Jeg håper du blir i jobben, du er en som trengs der. Synes ikke du skal la deg knekke av disse kollegene men heller lære dem hvordan jobben egentlig skal gjøres, og si fra til ledelsen om forholdene.

Anonymkode: 890e4...613

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke slutt på studiet! Kanskje du bare var uheldig med arbeidsplass. Ta videre det du har følt og opplevd med skolen. De bør ta seg en prat med praksisstedet, for studenter skal ikke oppleve slik. 

Men dersom du allerede nå tenker at du er en mer selvstendig type, så kan det hende hjemmesykepleien hadde vært noe for deg. Da kjører en rundt til brukere alene, også har en gjerne rapport utover dagen og felles lunsj. Det hender jo at en jobber sammen, men som regel går man alene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe tilfeldig

.. Det jeg lurer på.. Om du har lagt ned ni brukere, og man bruker kanskje ca 20-30 min på hver, og du slutter  ca 22.00 .. Når begynte du å stelle den første brukeren da?? Klokken syv? Eller seks? Det er heller ikke riktig. Neste gang steller du de du klarer på en verdig måte, bruk tid og gjør det riktig. Om Per, Gunnar, Kari og Knut sitter oppe når nattevakta kommer, så får du si at du kan ikke kaste brukerne i seng for at alle skal være "ferdig" til nattevakta kommer. Du har tatt de brukerne du skal, ikke jobbet for to. Det går også uttover brukerne. Om nattevakta blir sur så forskyves problemet over på den Sykepleieren som ikke har gjort jobben sin. Noe hun kanskje trenger. Lykke til :-) og ps: så flott at du trives i jobben, vi trenger slike som deg. Ikke bytt yrke, men vurder å bytt arbeidsplass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...