Gå til innhold

Kort lunte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Håper noen kan gi meg (G28) innsikt i denne situasjonen, skal prøve å være objektiv. Min samboer (J25) har alltid hatt kort lunte og fyrer seg kjapt opp. Men det har gått så langt at vi aldri kan diskutere en ting å se ting fra begge sider, eller flere sider.

For eksempel er vi på utkikk etter en ny bil, der jeg har vært negativt da vi har en OK bil fra før, men jeg er med på gli nå. Hun er forelsket i en ny Audi til rundt 500.000,-. Den er jo selvsagt fin, men når jeg foreslår at vi kan se på å kjøpe en brukt Audi, samme type og modell, men til 450.000,- og kanskje et halvt år eldre. Da går lunta og det er umulig å diskutere fordeler / ulemper. Det er et veldig av/på mening og ikke mulig å leke med en tanke.

Nå tok det litt av og hun klikket helt, og klarte med det å ødelegge mobilen sin til 7.000,- ved å slå den i veggen og gulvet. Det skjedde ved at jeg sa at jeg var lei slike utbrudd og ikke giddet å snakke med henne, da alt av kommunikasjon går av roping/skriking ene veien (henne) og rolig og behersket andre veien (fra meg). Jeg begynner jo å bli litt lei slike utbrudd og det minner meg veldig om en i familien som hadde slike utbrudd, som ødela barnas oppvekst, og vil derfor ikke ha noe med slik oppførsel å gjøre.

Vi har vært i lag i 5 år, men har ingen barn. Jeg tjener også dobbelt så mye som henne, og har stått 100% egenkapitalen på både nåværende hus og bil. I tillegg er det trangt i økonomien da vi pusser opp.

Anonymkode: c3ba9...995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sorry men.. kom deg vekk før det blir verre.

Om hun ikke er villig til engang å høre at du begynner å bli lei utbruddene, så kommer hun ikke til å forandre seg :(

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du orker.. Om ho nekter å høre når du gir beskjed om dette, så er det egentlig veldig vanskelig å få gjort noe med det. Det blir ikkje bedre av seg selv. Man er to i eit forhold, og ho viser ikkje særlig respekt for deg eller dine meninger ved å oppføre seg slik. Egoistisk kjerring som skal ha viljen sin, og som tydelig ønsker at du er underdanig og gjør som ho vil uten å diskutere.

Ang. bilen - om ho absolutt skal ha dyrt og nytt, så får ho kjøpe den selv.

Endret av NordTroll
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun ønsker en noe dyrere bil enn du mener du har råd til, kan hun betale det overskytende selv.

Dere er to om dette, og det høres helt forkastelig ut at hun hisser seg opp og forsøker å tvinge gjennom viljen sin.

 

Anonymkode: dac9f...c89

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aller først; ikke hør på "dump henne"-folket. De kan neppe ha for mye livserfaring dersom de mener brudd er eneste løsning når man møter litt motgang i et forhold. Nå har dere ingen barn som binder dere sammen, men dersom du er glad i henne og ønsker å beholde forholdet så foreslår jeg følgende.

Ta dette opp i ro og mak en gang dere har det hyggelig sammen. Det er ikke noe morsomt for det kan potensiellt ødelegge en felles fin stund. Likevel er det veldig mye bedre enn å ta det under en av hennes raserianfall. Da vil det bare virke mot sin hensikt og være bensin på bålet. Forklar henne rolig og vennlig at dette er veldig vanskelig for deg. Det kan nok hende hun bør vurdere profesjonell hjelp, men det skal du være forsiktig med å foreslå. Det beste er å la henne finne det ut selv. Alternativt kan du foreslå parterapi. Det finnes mange lavterskeltilbud rundt omkring som kan gi dere god hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Håper noen kan gi meg (G28) innsikt i denne situasjonen, skal prøve å være objektiv. Min samboer (J25) har alltid hatt kort lunte og fyrer seg kjapt opp. Men det har gått så langt at vi aldri kan diskutere en ting å se ting fra begge sider, eller flere sider.

For eksempel er vi på utkikk etter en ny bil, der jeg har vært negativt da vi har en OK bil fra før, men jeg er med på gli nå. Hun er forelsket i en ny Audi til rundt 500.000,-. Den er jo selvsagt fin, men når jeg foreslår at vi kan se på å kjøpe en brukt Audi, samme type og modell, men til 450.000,- og kanskje et halvt år eldre. Da går lunta og det er umulig å diskutere fordeler / ulemper. Det er et veldig av/på mening og ikke mulig å leke med en tanke.

Nå tok det litt av og hun klikket helt, og klarte med det å ødelegge mobilen sin til 7.000,- ved å slå den i veggen og gulvet. Det skjedde ved at jeg sa at jeg var lei slike utbrudd og ikke giddet å snakke med henne, da alt av kommunikasjon går av roping/skriking ene veien (henne) og rolig og behersket andre veien (fra meg). Jeg begynner jo å bli litt lei slike utbrudd og det minner meg veldig om en i familien som hadde slike utbrudd, som ødela barnas oppvekst, og vil derfor ikke ha noe med slik oppførsel å gjøre.

Vi har vært i lag i 5 år, men har ingen barn. Jeg tjener også dobbelt så mye som henne, og har stått 100% egenkapitalen på både nåværende hus og bil. I tillegg er det trangt i økonomien da vi pusser opp.

Anonymkode: c3ba9...995

Når man skaffer seg en Trophy-Wife så må man tenke på at hun først og fremst er glad i pengene dine. Du virker å være litt treg..

Anonymkode: 5b502...39d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan da vel kjøpe den bilen hun har lyst på selv og så kjøper du den du har lyst på om du vil ha ny. Dette er da ikke noe dere trenger bestemme sammen eller for hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tyv1 skrev:

Aller først; ikke hør på "dump henne"-folket. De kan neppe ha for mye livserfaring dersom de mener brudd er eneste løsning når man møter litt motgang i et forhold. Nå har dere ingen barn som binder dere sammen, men dersom du er glad i henne og ønsker å beholde forholdet så foreslår jeg følgende.

Ta dette opp i ro og mak en gang dere har det hyggelig sammen. Det er ikke noe morsomt for det kan potensiellt ødelegge en felles fin stund. Likevel er det veldig mye bedre enn å ta det under en av hennes raserianfall. Da vil det bare virke mot sin hensikt og være bensin på bålet. Forklar henne rolig og vennlig at dette er veldig vanskelig for deg. Det kan nok hende hun bør vurdere profesjonell hjelp, men det skal du være forsiktig med å foreslå. Det beste er å la henne finne det ut selv. Alternativt kan du foreslå parterapi. Det finnes mange lavterskeltilbud rundt omkring som kan gi dere god hjelp.

Heh.. så bra du vet hva vi andre har opplevd og ikke.. Nå skriver TS at han har prøvd å snakke med henne, og at det ender i roping/skriking.. nå det da ikke funker å prate sammen, da er dessverre forholdt dømt til å misslykkes. 
Jeg har faktisk erfaring med den type forhold, og kom meg heldigvis ut av det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, kattepusen skrev:

Heh.. så bra du vet hva vi andre har opplevd og ikke.. Nå skriver TS at han har prøvd å snakke med henne, og at det ender i roping/skriking.. nå det da ikke funker å prate sammen, da er dessverre forholdt dømt til å misslykkes. 
Jeg har faktisk erfaring med den type forhold, og kom meg heldigvis ut av det. 

Jeg vet selvsagt ikke hva dere andre har opplevd. Jeg bare påpeker at det er uheldig å trekke forhastede slutninger. Å dra paraleller til egne erfaringer og dermed konkludere på et så spinkelt grunnlag er umodent og må være forvirrende for TS. At du har erfaring med at det var godt å komme ut av et slikt forhold betyr ikke at et brudd er det rette for TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hører vi bare din side av saken her da. Er nok mer som ligger til grunn enn den enkelte sak. Jeg tror det har vært mye dårlig kommunikasjon som har utviklet seg over tid som resulterer i full klikk. Det er ikke for å forsvare henne, men forstå hva som er grunnen til at det blir slike utbrudd. Noe er det jo som gjør det. Og ting skjer jo ikke helt av seg selv. Og saken med bilen så kan hun jo bare kjøpe den selv og får erfare hva gjeld er.. Det er jo slik man lærer. Og enig med noen over her som sier at du kan ta opp ting når ting er rolig og ikke i kampens hete. 

Anonymkode: 61be0...492

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør gi henne en tydelig beskjed nå.

Utagerinene hennes er ikke søte og ikke sjarmerende. Det er fullstendig uakseptabelt at hun tillater seg selv å reagere sånn! 

Hennes krav om luksus bør betales fra hennes lommebok. Om hun har så forbaska mye penger at hun vil svi de av på den bilen kan hun begynne med å ta en større del av de daglige utgiftene. 

Hun begynner i behandling umiddelbart med fokus på å stabilisere temperamentet og få selvsikkerhet nok til å ikke trenge luksusgjenstander for å fungere i det daglige. Om hun avbryter behandlingen eller tillater seg selv utbrudd på denne måten igjen er forholdet over fra din side. 

Noe sånt. Og vær krystallklar på at du mener det! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...