Gå til innhold

Snart 26 og ung ufør


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det greit og være 26 og ung-uføretrygdet? 

Grunnen til at jeg egentlig er ung ufør er jo enkel... Jeg tok endel tester for mange år siden for og sjekke konsentrasjonen og sånt. I følge testene så var det klar tale, jeg var/er lavere intellektuell. Så det beste var og bli kvitt et problem ved og sette meg på ung ufør. 

Men jeg er jo ikke dum selv om jeg kanskje er treg til og forstå og lære enkelte fag. Jeg er jo bedre i andre fag, men sånn er det vel for alle.

Har kompetansebrev. Men er jobbsøker nå, egentlig vært det siden 2013 men jobbet litt innimellom som bla dyrepasser/barnepasser.(vanskelig og få noe jobber i dagens samfunn) Ønsker nå og komme meg ut i jobb igjen hvor jeg kan tjene litt ekstra, og føle at jeg yter.

Flere som er det og hva tenker dere som ikke er det om saken?

Viss noen hadde fortalt til dere at de var ung ufør, pga samme grunn som meg, hva ville deres første tanke vært? 

 

Min største redsel er om jeg skulle møtt den rette, hvordan skulle jeg fortalt dette? Også uten at han skulle tro jeg var "tilbakestående"?

Anonymkode: f2922...155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forstår ikke. Du er ung ufør på grunn av noen tester som tilsier at du er mindre intelligent? Det virker nok åpenlyst for deg, men ut ifra det du har skrevet er det litt vanskelig å få et ordentlig grep på dette. Kan du utdype litt hvordan prosessen foregikk og hvordan du merker til disse begrensningene i hverdagen, samt hvordan det hindrer deg i arbeidslivet? 

Dersom du skal ta det opp med en eventuell, fremtidig partner bør du nok legge det frem på en mer tydelig og informerende måte. Det kan være lett å ta raske slutninger basert på det korte du skriver, og det kan være litt uheldig for din del. Jeg synes uansett det er positivt at du ønsker å komme deg ut i jobb og delta i samfunnet. Dette gir deg nok et stort pluss på datingfronten. 

Er du mann eller kvinne forresten?

Anonymkode: fdc77...4c6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke. Du er ung ufør på grunn av noen tester som tilsier at du er mindre intelligent? Det virker nok åpenlyst for deg, men ut ifra det du har skrevet er det litt vanskelig å få et ordentlig grep på dette. Kan du utdype litt hvordan prosessen foregikk og hvordan du merker til disse begrensningene i hverdagen, samt hvordan det hindrer deg i arbeidslivet? 

Dersom du skal ta det opp med en eventuell, fremtidig partner bør du nok legge det frem på en mer tydelig og informerende måte. Det kan være lett å ta raske slutninger basert på det korte du skriver, og det kan være litt uheldig for din del. Jeg synes uansett det er positivt at du ønsker å komme deg ut i jobb og delta i samfunnet. Dette gir deg nok et stort pluss på datingfronten. 

Er du mann eller kvinne forresten?

Anonymkode: fdc77...4c6

Les ts sin siste setning så forstår du nok raskt hvilket kjønn h*n er...

Anonymkode: 98ec4...08c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var diagnosen du fikk? "Lavere intellektuell"?

Anonymkode: 36a84...891

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke. Du er ung ufør på grunn av noen tester som tilsier at du er mindre intelligent? Det virker nok åpenlyst for deg, men ut ifra det du har skrevet er det litt vanskelig å få et ordentlig grep på dette. Kan du utdype litt hvordan prosessen foregikk og hvordan du merker til disse begrensningene i hverdagen, samt hvordan det hindrer deg i arbeidslivet? 

Dersom du skal ta det opp med en eventuell, fremtidig partner bør du nok legge det frem på en mer tydelig og informerende måte. Det kan være lett å ta raske slutninger basert på det korte du skriver, og det kan være litt uheldig for din del. Jeg synes uansett det er positivt at du ønsker å komme deg ut i jobb og delta i samfunnet. Dette gir deg nok et stort pluss på datingfronten. 

Er du mann eller kvinne forresten?

Anonymkode: fdc77...4c6

Jeg husker ikke helt hvordan prosessen foregikk, er mange år siden. Men ja, testene slo vel ut på at jeg har litt lærevansker/og at jeg er mindre intelligent. Kan vel kanskje sjekke opp hvordan det egentlig ligger an. Jeg merker ikke noen begrensninger egentlig, men det har jo blitt mye lettere og "late" seg på de pengene jeg får enn og måtte prøve og finne en jobb og jobbe beinhardt for de. Det som hindrer meg i arbeidslivet er jo at det ikke er noen jobber og få. Jeg er vel ikke noe master i og formulere meg, eller fortelle om meg selv generelt.. Så beklager det..

Anonymkode: f2922...155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Les ts sin siste setning så forstår du nok raskt hvilket kjønn h*n er...

Anonymkode: 98ec4...08c

Ikke nødvendigvis - bare hvilket kjønn h*n foretrekker at en eventuell partner skal ha.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva var diagnosen du fikk? "Lavere intellektuell"?

Anonymkode: 36a84...891

"Lettere tilbakestående" er vist sikkert det rette ordet.. Men dette er altså mange år siden, og hadde jeg tatt de samme testene på nytt nå så hadde det nok vært helt andre svar ja :-)

Anonymkode: f2922...155

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ei jente, eller ung dame om du vill ;-)

Anonymkode: f2922...155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er veldig flink til å uttrykke deg skriftlig. Oppfatter ikke deg som mindre intelligent i det hele tatt. Synes det er synd hvis du lar deg begrense av slike tester. Det finnes mange mennesker, med "normal IQ", som ikke har lært seg å skrive like godt som du kan. Dessuten endrer man seg gjennom livet, særlig når man er ung. Du har jo uansett uføretrygd, så du kan jo trygt prøve deg på ting, for å utvikle deg selv, hvis du ønsker det. 

Anonymkode: 11cc6...8d4

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er veldig flink til å uttrykke deg skriftlig. Oppfatter ikke deg som mindre intelligent i det hele tatt. Synes det er synd hvis du lar deg begrense av slike tester. Det finnes mange mennesker, med "normal IQ", som ikke har lært seg å skrive like godt som du kan. Dessuten endrer man seg gjennom livet, særlig når man er ung. Du har jo uansett uføretrygd, så du kan jo trygt prøve deg på ting, for å utvikle deg selv, hvis du ønsker det. 

Anonymkode: 11cc6...8d4

Ja, kan jo si at det ikke akkurat var jeg som fant opp kruttet... Men jeg var der da det smalt :fnise::fnise:

 

Ja er jo nettopp det, man endrer seg jo. Jeg ønsker og komme meg ut i arbeidslivet igjen, få meg en 50% til og begynne med :-)

Anonymkode: f2922...155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påstår du at NAV har innvilget ung ufør til deg kun på bakgrunn av noen tester, som du tok for flere år siden, som viste at du har noe lavere IQ enn gjennomsnittet?

Anonymkode: ede0f...1a3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Påstår du at NAV har innvilget ung ufør til deg kun på bakgrunn av noen tester, som du tok for flere år siden, som viste at du har noe lavere IQ enn gjennomsnittet?

Anonymkode: ede0f...1a3

Det var "lettere" og få ufør og ytelser fra nav før. Men ja, jeg tror det.. Jeg har jo ikke noen sykdommer eller noen fysiske/psykiske plager..

Anonymkode: f2922...155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Les ts sin siste setning så forstår du nok raskt hvilket kjønn h*n er...

Anonymkode: 98ec4...08c

Det står jo bare kjønnet på en fremtidig partner. Det er jo ikke alle som er heterofile. :) 

Anonymkode: fdc77...4c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette hørtes ut som tull. Er vel ingen som blir ung ufør av lærevansker? Nei... jeg er ikke overbevist, TS!

Anonymkode: 1c774...8c5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Påstår du at NAV har innvilget ung ufør til deg kun på bakgrunn av noen tester, som du tok for flere år siden, som viste at du har noe lavere IQ enn gjennomsnittet?

 

Jeg er veldig hetrofil :-)

Anonymkode: f2922...155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Synes dette hørtes ut som tull. Er vel ingen som blir ung ufør av lærevansker? Nei... jeg er ikke overbevist, TS!

Anonymkode: 1c774...8c5

Nei, jeg har ikke tatt en grundig research på dette. Har bare godtatt det for hva det er. Da må det jo være noe jeg ikke vet om. Som sagt så har jeg ikke noen sykdommer, fysiske/psykiske plager eller noe form for handicap :-)

Anonymkode: f2922...155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var "lettere" og få ufør og ytelser fra nav før. Men ja, jeg tror det.. Jeg har jo ikke noen sykdommer eller noen fysiske/psykiske plager..

Anonymkode: f2922...155

Du kan lese begrunnelsen for din innvilget uføre på din NAV mappe på nettsiden deres. Syns det høres merkelig ut at de har gitt ut uføre med kun lav IQ som begrunnelse.

Anonymkode: 29193...43e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg har ikke tatt en grundig research på dette. Har bare godtatt det for hva det er. Da må det jo være noe jeg ikke vet om. Som sagt så har jeg ikke noen sykdommer, fysiske/psykiske plager eller noe form for handicap :-)

Anonymkode: f2922...155

Men altså... da brydde du deg ikke om å jobbe heller! Du fikk altså beskjed om at "du er litt tilbakestående, så du må nok på ung ufør". Også reagerte du med "okei!" ?

Altså, folk med downs syndrom jobber! :P

Hele den greia her henger ikke på greip!

Anonymkode: 1c774...8c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså når jeg fikk dette så bodde jeg "hjemme". Alt ble gjort over hodet på meg.

Anonymkode: f2922...155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...