Gå til innhold

Må far få være med på fødsel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Annypanny

Kanskje han ikke ønsker å være i rommet selv, da er jo saken veldig grei :) Skjønner at du synes det kan være ubehagelig når dere ikke er sammen. Hva om han er på sykehuset om han vil, men venter ute i gangen til fødselen er over? Så kan han få hilse på babyen ganske raskt, men du slipper å ha han i rommet mens det står på :) Så kan heller moren din være i rommet hos deg under selve fødselen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser ikke helt problemet med at fedre ikke kan være med på fødsel. Dette var helt vanlig praksis før og det er vel ingen som har tatt skade av det.

Anonymkode: b17ff...a25

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Marion1985 skrev:

Kanskje han ikke ønsker å være i rommet selv, da er jo saken veldig grei :) Skjønner at du synes det kan være ubehagelig når dere ikke er sammen. Hva om han er på sykehuset om han vil, men venter ute i gangen til fødselen er over? Så kan han få hilse på babyen ganske raskt, men du slipper å ha han i rommet mens det står på :) Så kan heller moren din være i rommet hos deg under selve fødselen?

Ja, kanskje det er en god løsning! Takk for råd! TS :)

Anonymkode: 397a7...a84

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du synes det blir ubehagelig, så vil jeg råde deg til å la ham vente på gangen. Han kan komme inn når bsrnet ligger på brystet ditt. Før det, er du mest pasient. 

Grunnen til at jeg gir det rådet, er fordi hvis du er ukomfortabel eller utrygg med ham der, så vil du stresse mer, får mer stresshormoner i blodet, og det gjør mer vondt. Det er essensielt å slappe mest mulig av, finne roen og fokus for smertenes del.

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ViljaH skrev:

Hvis du synes det blir ubehagelig, så vil jeg råde deg til å la ham vente på gangen. Han kan komme inn når bsrnet ligger på brystet ditt. Før det, er du mest pasient. 

Grunnen til at jeg gir det rådet, er fordi hvis du er ukomfortabel eller utrygg med ham der, så vil du stresse mer, får mer stresshormoner i blodet, og det gjør mer vondt. Det er essensielt å slappe mest mulig av, finne roen og fokus for smertenes del.

Tusen takk for godt råd og fine tanker! TS

Anonymkode: 397a7...a84

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Macro skrev:

Under fødsel kan man banne, kjefte, gråte, le...og man har til og med lov til å gi faen i likestilling. Det du sier her hadde du ALDRI ment om du var i ts sine sko.

Og?  Hun kan da vel gjøre alt dette selv om han er der? Og jo,  jeg ville ment hva jeg sier,  hvis ikke ville jeg jo ikke ment det.  

Anonymkode: 593d1...aa6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du velger selv, men jeg vil råde deg til å bestemme deg ordentlig på forhånd. Det er viktig at du velger riktig. Tenk på barnet ditt også, vil du virkelig si til h*n at pappaen ikke var med på fødselen, og ikke var der når h*n ble født fordi du ikke var komfortabel? 

Men du kan jo ta med fler enn en, bare å planlegge det, snakk med jordmor. 

Tenk også at du hadde sex med denne typen, tror ikke det er så ille å holde han i hånda?

Anonymkode: f0d90...617

Tviler på at barnet bryr seg nevneverdig om dette. Jeg er ikke kjent med omstendighetene rundt da jeg ble født, og dette er vel gjeldende for de fleste. Selve fødselen dreier seg om kvinnen (utover de helsemessige aspektene selvsagt) - og da bør kvinnens behov og ønsker stå sterkest. Når far til barnet vil være en belastning å ha værende der bør han selvsagt ikke være det. 

Anonymkode: 0d828...254

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten ting; du må vite at de lar far, eller den personen som er med holde barnet, vil du frarøve faren i å holde barnet først, etter deg? Hva med navlestrengen? De spør faren om han vil, ellers så gjør de det selv. Mye å tenke på her, ikke bare deg selv, Selvom du er den viktigste denne dagen, før barnet kommer såklart! Du er hovedpersonen. Men ikke ta valg du vil angre på, eller er usikker på. 

Anonymkode: f0d90...617

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tviler på at barnet bryr seg nevneverdig om dette. Jeg er ikke kjent med omstendighetene rundt da jeg ble født, og dette er vel gjeldende for de fleste. Selve fødselen dreier seg om kvinnen (utover de helsemessige aspektene selvsagt) - og da bør kvinnens behov og ønsker stå sterkest. Når far til barnet vil være en belastning å ha værende der bør han selvsagt ikke være det. 

Anonymkode: 0d828...254

Neivel, DU bryr deg ikke. Lag en tråd der du spør om noen bryr seg, eller vet hva som skjedde denne dagen. 

Jeg kom med keisersnitt og pappa hadde lest Donald duck blad mens de ventet på operasjonen etter vannet hadde gått. Har til og med bilde.. haha, mamma har sagt i ettertid at hun ikke var fornøyd med tidsfordrivet :P haha

Anonymkode: f0d90...617

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snu på det. Hva om du var den som skulle bli pappa, men siden du ikke er den som bærer frem barnet så blir du utestengt fra å få være med.  Hadde du synes det var greit?  Eller hadde du sagt "hallo!!  Det er mitt barn også!!!! " 

Jeg er kvinne og mener at om vi kvinner skal stå på krava for likestilling i samfunnet så burde det være gitt at vi også gir menn den samme muligheten i "vår" verden. Å frata en kommende far muligheten for å møte sitt eget barn når det kommer til verden, med vilje - det høres helt vilt ut for meg.  Fortjener ikke han å få oppleve dette på lik linje med deg?  Dere er to som har hatt sex,  to som skal bli foreldre,  to som skal få oppleve å bli kjent med et nytt barn sammen, ikke bare du. 

Anonymkode: 593d1...aa6

Det er fullstendig absurd å trekke inn likestilling blant kjønnene når det gjelder svangerskap og fødsel. Her er det helt klart noen biologiske forskjeller som man selvsagt ikke kan se bort ifra. Dersom rollene var byttet om og det var en mann som skulle bringe frem barnet og omstendighetene var de samme hadde jeg ment nøyaktig det samme. Dette har for min del ingenting med likestilling å gjøre. Det handler om å legge til rette for en god opplevelse for den personen som faktisk skal gå gjennom en fødsel. Det kan være vanskelig og traumatisk, og å skrike ut: "Det er mitt barn også!!!" er fryktelig usympatisk og hensynsløst i mine øyne. 

Anonymkode: 0d828...254

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Neivel, DU bryr deg ikke. Lag en tråd der du spør om noen bryr seg, eller vet hva som skjedde denne dagen. 

Jeg kom med keisersnitt og pappa hadde lest Donald duck blad mens de ventet på operasjonen etter vannet hadde gått. Har til og med bilde.. haha, mamma har sagt i ettertid at hun ikke var fornøyd med tidsfordrivet :P haha

Anonymkode: f0d90...617

Hvorfor svarer du så krasst? Du utviser ikke spesielt god forumskikk. På et diskusjonsforum må en være forberedt på at noen sier seg uenig i det du skriver. 

Anonymkode: 0d828...254

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

En liten ting; du må vite at de lar far, eller den personen som er med holde barnet, vil du frarøve faren i å holde barnet først, etter deg? Hva med navlestrengen? De spør faren om han vil, ellers så gjør de det selv. Mye å tenke på her, ikke bare deg selv, Selvom du er den viktigste denne dagen, før barnet kommer såklart! Du er hovedpersonen. Men ikke ta valg du vil angre på, eller er usikker på. 

Anonymkode: f0d90...617

Han kan vente på gangen og likevel møte barnet helt nyfødt og våt i håret. Være med på veiing og lengdemåling, holde for første gang rett på bar overkropp. Mye fin bonding der.

Klipping av navlestreng er oppskrytt, intet tap. Han kan jo evt. komme inn å gjøre det om det er viktig for ham. De kan bli enige om f.eks sålenge hun har rier, så skal hun få jobbe i fred. Når barnet kommer ut, stopper riene, barnet blir lagt opp til mor, far kan komme inn. Eventuelt kan TS si at hun vil gjøre ferdig morkake og stell av underliv før jordmor henter far. Og be jordmor vente med annet babystell til far kommer. Det er ingenting som haster da, alle er slitne og går i slow motion.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og?  Hun kan da vel gjøre alt dette selv om han er der? Og jo,  jeg ville ment hva jeg sier,  hvis ikke ville jeg jo ikke ment det.  

Anonymkode: 593d1...aa6

Du tok ikke poenget. Hun har lov til å gjøre akuratt som hun vil under fødsel. Det finnes til og med godt gifte koner som ikke ønsker å ha mannen der. Nettopp fordi noen stnes det er svært privat.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er gravid. Jeg og barnefar er ikke sammen og har aldri vært det. Men vi har kjent hverandre i 15 år da, har for det meste bare vært bekjente. Men jeg må si at det føles ubehagelig å ha han med på fødsel da, vil heller ha med mamma. Men er det "greit"?

Anonymkode: 397a7...a84

Jeg synes det er vondt å lese innlegg som dette, han er da pappa til barnet og har like mye "rett" på barnet som du? Siden du valgte å ha sex med han, valgte du å bli gravid. Tenk deg i pappaens situasjon, ta han med på fødselen så han fra begynnelsen av får tilknytning til barnet. Vær voksen nok til å tenke på at barnet ditt vil ønske å ha en far i livet sitt. Du vil tjene på å ha et godt samarbeid med han.

Anonymkode: 57ce2...fe6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit! Pappaen her skulle egentlig bli med i starten, men etterhvert angra jeg meg. Følte ikke rett å ha han sammen med meg i en slik situasjon. Tok med meg moren min, og er veldig glad for det!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

han er da pappa til barnet og har like mye "rett" på barnet som du?

Anonymkode: 57ce2...fe6

Alt for en diskusjon ikke sant ;)

Empati er en fin bil :tongue:

Anonymkode: 9af78...75d

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vil tjene på å ha et godt samarbeid med han.

Anonymkode: 57ce2...fe6

Og jeg kunne snu denne argumantsjon mot deg.

Det er ikke bare Mors ansvar om å ha ett godt samarbeid med far, men OGSÅ far,

Men du høres ut som knott som kun kan diskutere og ikke får med seg hva folk skriver/mener.

Anonymkode: 9af78...75d

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor svarer du så krasst? Du utviser ikke spesielt god forumskikk. På et diskusjonsforum må en være forberedt på at noen sier seg uenig i det du skriver. 

Anonymkode: 0d828...254

Jeg prøvde ikke å svare krass. Var ikke meningen at det kom slikt ut. Var bare for å få frem et poeng. Dessuten svarte du meg først. La oss si vi er uenige.

Anonymkode: f0d90...617

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er vondt å lese innlegg som dette, han er da pappa til barnet og har like mye "rett" på barnet som du? Siden du valgte å ha sex med han, valgte du å bli gravid. Tenk deg i pappaens situasjon, ta han med på fødselen så han fra begynnelsen av får tilknytning til barnet. Vær voksen nok til å tenke på at barnet ditt vil ønske å ha en far i livet sitt. Du vil tjene på å ha et godt samarbeid med han.

Anonymkode: 57ce2...fe6

Det er ikke snakk om at far ikke skal få være i livet til barnet. Det er snakk om han må få lov til å være i samme rom de tmene fødselen foregår. "Rett" bør ikke være viktigere enn å skape en situasjon der mor er komfortabel, noe som gir en tryggere fødsel for både mor og barn.

Anonymkode: 9de5a...467

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du tilbake i tid? Å få oppleve sitt eget barn bli født er for kvinner sett på som en av de største opplevelsene et menneske kan oppleve,  men dere har ingen problemer med å sette far på gangen? Hvorfor skal ikke også far fp lov til å føle og se mirakelet? Hvor kommer denne dobbelmoralen fra?? 

Hadde mor vært gravid pga voldtekt eller har avsluttet et fohold pga. vold osv. da hadde jeg hatt forståelse.  Men å frata en kommende far denne opplevelsen "bare fordi" det synes jeg er skikkelig  stygt gjort. 

Jeg ville heller foreslått for dere to foreldrene å tilbringe mer tid sammen nå i forkant av fødselen så det ikke blir så ukomfortabelt, de har jo kjent hverandre  i 15år,  så gæærnt  kan det da ikke være..!!! 

 

Anonymkode: 593d1...aa6

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...