Gå til innhold

Må far få være med på fødsel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den 25.8.2016 at 15.15, VirreVapp skrev:

Snakk med barnefar.  Dere har kjent hverandre i mange år. Det er mulig han har full forståelse for at dette er vanskelig for deg. Og godt mulig dere kan komme til enighet om en løsning som kan fungere for dere begge. 

Den 25.8.2016 at 14.55, AnonymBruker skrev:

Jo det spiller faktisk litt rolle hvis du ikke har gjort det. Da har du ingen anelse hvordan er fødsel er både kroppsmessing/følesemessig-

Og du snakker om at vi er steile, sorry meg,men det sier selv utifra hva ts svarer at det kommer til å være en blanding av regler/samarbed/respekt mellom mor og far, og ta det som kommer. Hun tenker at faren skal få lov til å være med fødselstuen under riene, og når selve fødselen starter ønsker hun å kun ha moren sin med, også kommer faren inn rett etter fødselen.

Det er ikke egoistisk, og det har hun full lov til, og vi alle har sagt at hun må prate med far og jordmor, noe hun har sagt hun skal gjøre. Jeg synes at TS oppføres seg utrolig moden, voksent og respektfullt til barnefar, og prøver å inkludere han så my hun kan.

 Og enhver oppgående,voksen og moden mann ville tatt hensyn til dette.Anonymkode: 9af78...75d

.

Anonymkode: 9af78...75d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den 25.8.2016 at 1.17, AnonymBruker skrev:

Far vil gjerne være med på hele fødselen. Jeg håper vi finner et kompromiss som vi begge er komfortable med. Heldigvis har han forståelse for at jeg vil ha med mamma. Men han holder fast ved at han vil være med på alt. Det kjenner jeg at kan bli for mye. Har søstre og venninner som har mistet seg selv helt under fødsel, og sagt de styggeste ting til mennene sine. Føler det er lettere å være med mamma da, enn med en jeg ikke har er så nært forhold til. Så glad for at mamma skal være med! Takk for mange gode råd! 

Anonymkode: 397a7...a84

FRA TS-

Den 25.8.2016 at 1.43, AnonymBruker skrev:

Cry me a river, han skal være med på sykehuset før og etter fødsel. Han har ett godt forhold med moren, og skal være med livet til barnet resten av livet fordi moren og faren ønsker å samarbeide sammen, Og tillegg han viser forståelse for at ts ønsker ikke at at han skal være tilstede under selve fødselen, men de har kommet fram tilsammen at han skal være med alt annet.

Ja stakkars mann.

Anonymkode: 9af78...75d

 

Anonymkode: 9af78...75d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og @Wonder Woman fortsetter å fronte andre sine meninger som sine egne. Kopierer og siterer uten å bidra med noe selv. Og svarer så fort noen skriver noe her. Men h*n leser nok ikke dette, da jeg fikk klar beskjed om at jeg nå er blokkert. Men du har min støtte. @HarryDotter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26.8.2016 at 8.20, palamina skrev:

Jeg syns du virker veldig åpen for barnefars ønsker og vil det beste for alle. Det er jo kjempepositivt, men pass på så du ikke mister stemmen din. 

Personlig hadde jeg blitt provosert dersom en barnefar jeg ikke var i et nært og intimt forhold med hadde kommet med krav eller iherdig ønske om å få være med på hele fødselen. Det høres for meg helt absurd ut, og ikke lite frekt faktisk. Det vitner om at han ikke helt har peiling på hvordan det kan oppleves å føde for en kvinne og hva som foregår under veis. På en fødsel har man med sine nærmeste som man er 100% avslappet rundt på et intimt plan. Å skulle måtte forholde seg til et menneske man bare har hatt sex med og ikke føler seg virkelig nær på andre måter er så feil som det kan bli. Aldri i verden om jeg hadde taklet eller godtatt noe sånt.

Og denne er den aller viktisgste innlegget i hele tråden.

Anonymkode: 9af78...75d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, Wonder Woman skrev:

Og om du vet det er ingen problem for meg :)

Men vi er ganske mange som blir glade om du kan la denne tråden ligge, det begynner å bli ganske slitsomt  (og ja, jeg følger med da jeg vil vite hva TS og barnefaren blir enige om)

Anonymkode: c253b...77b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, HarryDotter skrev:

 

Selvfølgelig kan jeg ha uttalt meg klønete. Det innrømmer jeg glatt etter 30 poster hvor ting går litt i flyt i AB kode + +, mens jeg samtidig argumenterer med murvegger av noen kvinnfolk som anklager meg for meninger jeg ikke har. Det irriterer voldsomt! Og jeg legger jo merke til at flere her i tråden faktisk har oppfattet helt klart og tydelig hva jeg vil ha frem, så så fordømt vanskelig kan det vel ikke være å se et enkelt poeng? Jeg har svart til det kjedsommelige hvor langt jeg som person ønsker å ta hensyn til den fødende. Jeg har aldri sagt at jeg som mann skal kreve og overstyre. Der du ser "han har like stor rett" som i en illsint tverr mann som tvinger seg inn hos på fødestuen, mener jeg bare at "rett til" er at menn har rett til å bli hørt og tatt hensyn til selv i fødselsdiskusjonen.

-"Enten har far en rettighet, og mor må bare legge seg ned og føde foran ham enten hun er trygg på ham eller ikke, eller så har mor siste ord og har rett til å nekte noens tilstedeværelse under fødsel."-

Det er mye jeg som mann mener jeg har rettigheter til også, men dersom man som menneske er empatisk og smart, vil man ta med andre berørte, med i diskusjonen. Enten den personen har rett til noe eller ikke. Å lytte til den andre parten, og kanskje også forandre mening, selv om man har tatt en avgjørelse for sitt eget beste er noe jeg ser på som storsinnet og inkluderende. En slik holdning gjør iallefall meg mer knyttet til kjærsten og gir meg enda større respekt for henne. Gifta jeg har lest fra mange kvinner i denne tråden gjør bare at jeg får lyst å brekke meg!

Tråden handler ikke om deg personlig. 

Det du skrev var rett til å være tilstede, som er noe helt annet enn rett til å bli hørt. Rett til å være tilstede mot mors vilje ville skape en situasjon der den fødendes menneske- og pasientrettigheter blir brutt. Det vil alltid måtte være frivillig å ha med andre privatpersoner på en fødsel, alternativet ville være en ekstrem krenkelse.

Alt det andre er stråmannsargumentasjon, for ts er jo åpenbart en som ønsker å inkludere far så.langt hun ser det mulig, men kan ikke tenke seg det i de aller heftigste fasene av fødsel og utdriving. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
50 minutter siden, Biloba skrev:

Tråden handler ikke om deg personlig. 

Det du skrev var rett til å være tilstede, som er noe helt annet enn rett til å bli hørt. Rett til å være tilstede mot mors vilje ville skape en situasjon der den fødendes menneske- og pasientrettigheter blir brutt. Det vil alltid måtte være frivillig å ha med andre privatpersoner på en fødsel, alternativet ville være en ekstrem krenkelse.

Alt det andre er stråmannsargumentasjon, for ts er jo åpenbart en som ønsker å inkludere far så.langt hun ser det mulig, men kan ikke tenke seg det i de aller heftigste fasene av fødsel og utdriving. 

Det vet jeg utmerket godt, men når brukere angriper mine kommentarer, svarer jeg på dem. Trenger jeg spørre om lov fra deg til det?

Det er slik debatter fungerer er det ikke? Om debatten her skulle bli slik du ønsker ville det vært 10 sider med ja og nei svar. For det er vel bare det som er relevant for Ts og det hun ønsker svar på? Om det er riktig av henne å ta med exen på fødsel? Ts har min fulle respekt, for hun har iallefall rådført seg med de rundt seg og oss her på KG. Jeg er ikke irritert på Ts. Det er når brukere skyter inn kommentarer som "NEI han bør ikke være med. Han vil bare være en forstyrrelse!" så syntes jeg det er greit å kommentere hva jeg syntes om den holdningen. Er det ok for deg at jeg som mann kan få lov å yttre min mening om dette her inne? Eller mener du vi bare skal holde kjeft og finne oss i å ikke få åpnet kjeften i et spørsmål som vi også kan mene og føle noe om?

En debatt som denne har mange sider ved seg. At noen svarer enkelt JA eller NEI på det Ts spør om, er jo vel og bra. Men så er det andre som setter fokus på andre detaljer rundt temaet som kan være av interesse for oss andre. Alle debatter her på KG og ellers i det offentlige dreier seg over på mer enn selve løsningen på spørsmålet. Det vet nok du også veldig godt dersom du har noen år på baken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 time siden, Biloba skrev:

Tråden handler ikke om deg personlig. 

Det du skrev var rett til å være tilstede, som er noe helt annet enn rett til å bli hørt. Rett til å være tilstede mot mors vilje ville skape en situasjon der den fødendes menneske- og pasientrettigheter blir brutt. Det vil alltid måtte være frivillig å ha med andre privatpersoner på en fødsel, alternativet ville være en ekstrem krenkelse.

Alt det andre er stråmannsargumentasjon, for ts er jo åpenbart en som ønsker å inkludere far så.langt hun ser det mulig, men kan ikke tenke seg det i de aller heftigste fasene av fødsel og utdriving. 

Mye stråmannsargumentasjon fra han, jeg begynte for ett par dager på å lure på om dette er den bruker med alle de forskjellige bruker, men la det litt fra meg siden han diskuterer LITT mer voksent enn den andre personen i tråden, den brukere har innrømmet flere brukere, de skriver med litt foskjell i modenhet , derfor var jeg litt usikker, men jeg ser nå at det er fakktisk veldig likt hva og hvordan de har skrevet, ta å sammenlign.

Og hvis du ser hva han skrev tidligere var det mye mer dømmende (kvinner var jævlige, vi kvinner kaster menn til side osv)

nå er det mildere da han ikke har fikk den responsen han ville, tidligere svarte han veldig sjelden på innlegg sitert til han,stort sett bare på easy pickings som ikke engang var sitert til han. Men etter at han fikk kritikk har han begynt å gjøre det.

Jeg ber dere om å vurdere sterkt om dere i det hele tatt skal svare, er som den ene brukeren, denne tråden handler ikke om han,ikke la han lage tråden til noe den ikke er for TS sin skyld.

 

Jeg blir meget skeptisk mot brukere som flyr med vinden, og plutselig forandrer stilen sin på å svare.

I begynnelsen var det veldig barsnlig og umoden, nå plutslig litt mer voksent og modent.

 

Jeg vet at dette ikke er den beste innlegget mitt, men jeg håper dere forstår budskapet mitt.  Eller retter sagt alle budskapene jeg har i dette innlegget,

 

Anonymkode: 9af78...75d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Mye stråmannsargumentasjon fra han, jeg begynte for ett par dager på å lure på om dette er den bruker med alle de forskjellige bruker, men la det litt fra meg siden han diskuterer LITT mer voksent enn den andre personen i tråden, den brukere har innrømmet flere brukere, de skriver med litt foskjell i modenhet , derfor var jeg litt usikker, men jeg ser nå at det er fakktisk veldig likt hva og hvordan de har skrevet, ta å sammenlign.

Og hvis du ser hva han skrev tidligere var det mye mer dømmende (kvinner var jævlige, vi kvinner kaster menn til side osv)

nå er det mildere da han ikke har fikk den responsen han ville, tidligere svarte han veldig sjelden på innlegg sitert til han,stort sett bare på easy pickings som ikke engang var sitert til han. Men etter at han fikk kritikk har han begynt å gjøre det.

Jeg ber dere om å vurdere sterkt om dere i det hele tatt skal svare, er som den ene brukeren, denne tråden handler ikke om han,ikke la han lage tråden til noe den ikke er for TS sin skyld.

 

Jeg blir meget skeptisk mot brukere som flyr med vinden, og plutselig forandrer stilen sin på å svare.

I begynnelsen var det veldig barsnlig og umoden, nå plutslig litt mer voksent og modent.

 

Jeg vet at dette ikke er den beste innlegget mitt, men jeg håper dere forstår budskapet mitt.  Eller retter sagt alle budskapene jeg har i dette innlegget,

 

Anonymkode: 9af78...75d

Du er rar ab75d. Ingen av postene dine gir noen mening. Det er usammenhengende svada fra ende til annen, Du siterer deg selv og andre uten å skrive egne meninger. Setningene dine har mange skrivefeil som gjør det vanskelig å forstå. Du liker visst å tro at du er den viktigste personen i tråden. Det er du ikke. Tie stille nå. Nok preik fra deg.

Anonymkode: ae337...6d8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28.8.2016 at 3.07, HarryDotter skrev:

 

Du har desverre missoppfattet det jeg ønsker å få frem. Selvfølgelig er det viktigst at mor og barn kommer helskinnet igjennom en vond fødsel. Jeg mener selvsagt ikke at en fyr man har pult i fylla, og aldri har sett siden, bare skal komme å kreve seg inn på fødestuen. Virkelig ikke! Jeg har full forståelse for at en fødsel er en veldig stor og spesiell intim greie.

Jeg blir bare provosert over den negativt ladede stemningen blandt så mange av kvinnene her inne, når det kommer til menns generelle ønske om å få oppleve sitt barn komme til verden. Jeg diskuterer det på generellt grunnlag. Ikke noe værre en det altså. Jeg har også poengtert at jeg personlig aldri noengang ville presse eller overstyre min kjærestes ønsker under fødsel. Det er prinsippet jeg tar. Det at noen bare bestemmer hva andre skal få oppleve og føle. Jeg syntes bare kvinner bør tenke litt over hva det kan bety for faren dette her. Du vet...en mann som blir inkludert, vil nok også være en mann som stiller mer opp for henne og barnet, dersom situasjonen er slik at de ikke er sammen lenger. Jeg tror det kan være vinn/vinn for alle.

 

Det handler om å nærme seg hverandre som kjønn i denne likestillingens tid, gjør det ikke? Eller er det bare kvinnens ønsker som skal taes hensyn til i denne tidsalderen? Jeg bare lurer...

OG jeg synes at menn bør tenke litt over hva dette betyr for mor. Hun trenger en støttespiller, ikke en tilskuer. Hva med alle de tilfeller hvor FAR ikke ønsker å bli med? Skal mor være sur på far i årevis for at han ikke var der for henne da hun trengte han som mest? Eller skal hun stole på det han sier og heller spørre en annen om de kan være til støtte for henne? Du snakker veldig mye om hva mor må ta hensyn til far, men veldig lite om hva far må ta hensyn til mor. Selv om det er mor og barn som er pasient, ikke far. Det er mor som skal igjennom en fødsel, ikke far.
TS tenker jo over dette, derav tråden, men hun har kommet frem til at hun ikke er komfortabel med å ha barnefar der. Hun har altså tenkt litt over hva det kan bety for faren dette her, som du sier.
Jeg må si jeg blit helt matt av å lese innleggene fra alle dere her som tror og mener at mor ikke ønsker at far skal være delaktig i barnets liv bare fordi hun ønsker, under de mest smertefulle timene i sitt liv, å ha en støttespiller. Jeg prøver og prøver, men jeg klarer ikke å se dette som et personlig angrep på far. Jeg ser det på som en mor som gjør seg klar til en av sin livs viktigste kamp hun skal igjennom og som ønsker støtte underveis.

Jeg vet ikke om du gjør deg vanskelig nå med vilje, men forstår du virkelig ikke at likestilling ikke er mulig så lenge det er kvinnen som føder? Du må gjerne føde og revne i stedet for meg, men dessverre er ikke det mulig. Både mor og far må ta et valg angående fødsel.

Anonymkode: 43550...943

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

@Wonder Woman, du kan få låne speil av meg.

Hvorfor kommer du med personangrep?

Anonymkode: 43550...943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far var så vettskremt at han sto på gangen, farmor som tok over pappa sin støtterolle å ikke minst måtte være der for han også (de ble unge foreldre):fnise:. Han ble med på søstern sin 15 år senere. Men alt i alt?!, ikke noe jeg bryr meg spesielt om. Syntes heller hele settingen er morsom🙊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fødsel er en såpass ekstrem utavdegsjælopplevelse (har jeg hørt), at det meste er innafor! Lurer på om det er mange som forbanner :fnise: både det ene og det andre midt i den verste smerte-opplevelsen. Kan godt hende jeg hadde sendt min egen mann på dør under en fødsel, i hvert fall hvis han hadde begynt med "slapp av og trekk pusten dypt", "skal gi deg trekk pusten dypt din %¤%W#¤ :sur:". Men, kan jo godt hende han hadde svimt av selv før vi kom til den biten, vet jo aldri :PUansett er det nok et stort øyeblikk å være tilstede i, fødselen av sitt eget barn. Skjønner at det er viktig og betydningsfullt for pappaen, selv om det ikke er han som skal stå for "jobbingen". Likevel må jeg nok si meg enig i at det kommer an på hvilken støtte han kan være under fødselen. Noen ganger er det ikke til det beste for mor og barn, og til syvende og sist må det få være opp til mammaen å bestemme de få rammene man faktisk kan velge selv når det kommer til denne ellers så uforutsigbare hendelsen.    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kommer du med personangrep?

Anonymkode: 43550...943

Det er da vel ikke personangrep!

WW er Anonymkode: 9af78...75d, som lister opp en mengde beskyldninger mot @HarryDotter, som h*n selv gjør seg skyldig i. Så jeg gjør bare brukeren oppmerksom på dette. I motsetning til denne brukeren som selv kaller folk for de styggeste ting, og angriper andre i øst og vest, har jeg ikke sagt et stygt ord om brukeren, men gitt uttrykk for min misnøye med hvordan brukeren ødelegger debatten. Ser du forskjellen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 24. august 2016 at 20.20, AnonymBruker skrev:

Jeg er gravid. Jeg og barnefar er ikke sammen og har aldri vært det. Men vi har kjent hverandre i 15 år da, har for det meste bare vært bekjente. Men jeg må si at det føles ubehagelig å ha han med på fødsel da, vil heller ha med mamma. Men er det "greit"?

Anonymkode: 397a7...a84

Har lest de første innleggene her men ikke alle. Blir oppgitt av at enkelte som svarer er mer opptatt av å vurdere om du har rett til å ha dine følelser i stedet for å anerkjenne deg og svare utifra hvordan DU opplever situasjonen. For selv om noen andre synes det høres greit ut å ha med faren, så synes ikke du det og det må være utgangspunkt for svar til deg. Du har fått et godt råd, nemlig å dele fødselsopplevelsen med din mor, og å la far komme inn når babyen er født. Hvis du er komfortabel med denne løsningen synes jeg du går for den. Barnet er deres, men fødslen handler om din kropp og en veldig intim opplevelse. Synes det er utrolig at folk mener at du ikke engang i den kanskje tøffeste opplevelsen du går igjennom i livet skal du ikke ta hensyn til egne følelser? Å ha med far på fødsel er ikke for barnets skyld eller for fars interesse, det er som støtte for mor. Når barnet er født derimot kan man begynne å snakke om far og barns interesse. 

Til folk som arumenterer med likestilling og klipping av navlestrenger, bør ikke da far kjenne på mors smerter under fødsel? Og er det ikke urettferdig at det er far og ikke mor som klipper navlestreng? Du hører selv hvor dumt det blir, likestilling betyr ikke 100% likt, det betyr like rettigheter. Har ikke mor rettigheter over egen kropp?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 24. august 2016 at 20.43, AnonymBruker skrev:

Snu på det. Hva om du var den som skulle bli pappa, men siden du ikke er den som bærer frem barnet så blir du utestengt fra å få være med.  Hadde du synes det var greit?  Eller hadde du sagt "hallo!!  Det er mitt barn også!!!! " 

Jeg er kvinne og mener at om vi kvinner skal stå på krava for likestilling i samfunnet så burde det være gitt at vi også gir menn den samme muligheten i "vår" verden. Å frata en kommende far muligheten for å møte sitt eget barn når det kommer til verden, med vilje - det høres helt vilt ut for meg.  Fortjener ikke han å få oppleve dette på lik linje med deg?  Dere er to som har hatt sex,  to som skal bli foreldre,  to som skal få oppleve å bli kjent med et nytt barn sammen, ikke bare du. 

Anonymkode: 593d1...aa6

Jeg kunne ikke hatt andre enn mannen min med på fødsel. Det er en så personlig setting. Så at hun ønsker å ha med moren må da være helt greit? BF kan vente på gangen å få se ungen når alt er klart. Den mest sårbare stunden i livet til en kvinne, også skal hun dele det med en hun ikke ønsker. Nei ærlig talt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Dr. A. Kula skrev:

Det er da vel ikke personangrep!

WW er Anonymkode: 9af78...75d, som lister opp en mengde beskyldninger mot @HarryDotter, som h*n selv gjør seg skyldig i. Så jeg gjør bare brukeren oppmerksom på dette. I motsetning til denne brukeren som selv kaller folk for de styggeste ting, og angriper andre i øst og vest, har jeg ikke sagt et stygt ord om brukeren, men gitt uttrykk for min misnøye med hvordan brukeren ødelegger debatten. Ser du forskjellen?

Takk for at du tok det bryet å sitere "anons" mange innlegg! Snakker om å bli avkledd fullstendig. 😂 Særlig når hun like etter klarer å glemme anon-knappen. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...