Gå til innhold

Folkehøgskole - erfaringer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med folkehøgskole, både positive og negative? Går vg2 akkurat nå, trives ikke i klassen og har derfor nesten ingen venner. Tenker derfor å gå folkehøgskole når jeg er ferdig med vg3 for å oppleve noe annet, bli kjent med nye folk og sånn. Høres det ut som en god ide? Hvordan er det med det sosiale på folkehøgskole egentlig, er det lett å bli kjent med folk eller danner det seg fort klikker?

Anonymkode: 411fc...5f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde det beste året i mitt liv. Syns det utrolig deilig å bruke et år på å bare lære mer om interessene mine, være sosial og reise. Det var veldig befriende å slippe og bekymre seg for jobb og skole. Dessuten gjorde det meg mye mer motivert til videre studier, i tillegg til at jeg fant ut hva jeg ville studere. Fikk også mange gode venner, og jeg møtte også mannen min der. Når det er sagt er ikke FHS for alle, men de aller fleste trives godt. Blir litt irritert når jeg hører folk omtale FHS som "en lang leirskole". Mange utvikler seg utrolig sosialt på det året. 

Jeg syns det var veldig lett å bli kjent med folk, men det er min erfaring. Det skjer mye sosialt hele tiden, og man blir utrolig fort kjent når man både går på skole og bor sammen. Man tilbringer jo nesten all sin våkne tid sammen om man har lyst. 

Anonymkode: 0afd9...c05

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

dropp fhs og gå vanlig høyskole istedet

Anonymkode: 10e16...50c

Har du gått på folkehøyskole?
 

Jeg har, og vil anbefale det på det sterkeste. Du får nye venner og får oppleve nye ting, du kan fordype deg i noe du liker mens du slapper litt av og får et "pustehull" i dette jaget etter karakterer og karriere. Jeg ville ikke vært det året foruten.
Velg en skole og et fag som virkelig appellerer til deg og som du tenker kan bli gøy, ikke velg utifra "fornuft", det skal være GØY.
Jeg vokste opp et sted der det var folkehøgskole, og så disse elevene når jeg ble 18 og var på utesteder, og tenkte de så ut som en eneste stor familie, det virket som de hadde det så kult sammen. Og slik ble det virkelig for meg også, til tross for at jeg er ganske "sær", ikke går overens med så mange og ble mobbet på skolen. Folkehøyskole var virkelig noe helt annet, og "klikker" fantes ikke, rent bortsett fra at de i samme fløy gjerne møttes mere, og derfor ble mere kjent med hverandre.
Sukk, nå lengter jeg tilbake...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som har fordommer mot folkehøgskole, og det er jo sant at man ikke får noen formell utdannelse av det selv om man tar opp studielån osv. Men jeg vil likevel påstå at det absolutt ikke er bortkastet :)

Jeg kommer fra en liten by der "alle" kjenner hverandre, og selv om jeg hadde helt greit med venner på VGS, så ville jeg gjerne komme meg bort og starte på nytt da jeg var ferdig. Begynte på fhs, og hadde det beste året i livet mitt :) Man får et helt annet samhold der enn på f.eks universitetet. Jeg merker det spesielt godt nå når jeg studerer, at det tar mye lenger tid å knytte nye bånd. Hele prosessen blir liksom annerledes og langsommere, haha. Etter bare noen uker på fhs føltes det som om jeg hadde kjent de nye vennene mine i årevis. Man lever i en boble og blir et eget, lite samfunn på skolen.

Når det er sagt, så forstår jeg godt at folkehøgskole ikke er for alle. Det var et par elever som sluttet underveis i skoleåret, av ulike grunner. Det er et veldig sosialt år, og noen føler kanskje at det blir lite utfordrende faglig siden man ikke har karakterer eller eksamen å forholde seg til. For min del var det bare deilig med et avbrekk fra "vanlig" skole, jeg hadde godt av et sånt år før jeg begynte på studiene :fnise: Man har så mange år til å være voksen og seriøs, det skader ikke med ETT skoleår der man prøver nye ting og har det gøy :) Det var i alle fall helt rett valg for meg. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...