Gå til innhold

Dotter 8 klasse må go 7 klasse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har dotter gor 8 klasse. Hon i dag med papir fra skåle der lirer sie hon må 7 klasse en til gang. For hon ikke kan norsk bra. Men ikke jeg vil det! Det jeg må jo bestemmer. Kan skole henne gå 7 klasse bestemme det oten meg?

Anonymkode: f0b90...c31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor vil du ikke det? Det høres jo lurt ut ar hun går klassen under dersom det er mange ting hun trenger å lære seg. 

Anonymkode: 9f921...f86

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt skolen og be om et møte. Be gjerne om å få med en tolk i tillegg, hvis det er vanskelig å forstå hva de mener. 

Det virker merkelig at de bestemmer dette nå etter skolestart. Det bør de få kritikk for.

Anonymkode: 032d7...ddc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det kan være lurt. Men vesentlig er det hvor lenge dere har bodd i Norge?

Anonymkode: 47431...89d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har dotter gor 8 klasse. Hon i dag med papir fra skåle der lirer sie hon må 7 klasse en til gang. For hon ikke kan norsk bra. Men ikke jeg vil det! Det jeg må jo bestemmer. Kan skole henne gå 7 klasse bestemme det oten meg?

Anonymkode: f0b90...c31

Dette blir faktisk varslet om før ferien fordi barn skal få forberede seg over sommerferien før de starter på skolen. Du skaø være glad og ikke trist fordi hun blir vurdert nå til å hå et trinn om igjen fremfor å bli flyttet opp og liggende bakpå og komme dårlig yt av skolen. 

Jeg har slektninger som har gått på skole og bodd i utlandet for så å komme tilbake til Norge og måtte gå om igjen/begynne på et lavere trinn enn andre barn på samme alder. Noen har brukt lang tid på å klare norsk lesning men har vært bedre enn lærerne i andre fag. Men uten norskkunnskaper så er det mye de ikke forstår av det som skal leses i ulike fag. 

Gå på skolen og be om en samtale med rektor og få forklart grunnlaget for avgjørelsen. 

Anonymkode: e255b...123

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er din familie tospråklig har datteren din i følge lov om opplæring krav på en del ting i forhold til dette og jeg går ut fra at dere for eksempel har fått tilrettelagt hjelp sist skoleår dersom skolen (ppt) mener hun henger så mye etter? Det er ikke slik at skolen uten videre kan komme nå og si hun må gå siste år om igjen - i så fall er det helt greit å si hvilken skole dette er tenker jeg siden det er krav om sakkyndig vurdering hos PPT-OT (pedagogisk - psykologisk tjeneste, oppfølgingstjenesten) i kommunen og det er et direkte brudd på opplæringsloven om skolen kommer med noe slikt uten en slik vurdering. Det er også rart om en slik er gjennomført uten at foreldrene er kjent med det. I følge lova skal et tilbud om særskilt opplæring vare i to år syns jeg huske (mulig det har endret seg?) Men det er også slik at skolen KAN søke om å holde eleven igjen, men da er man som forelder informert og det kommer ikke etter skolestart. Nå er det riktignok svært få klare regler i fht slikt i opplæringslova osv men;

 

Sitat

 

I merknad til Odelstingsproposisjon nr. 46, 1997-98, heter det:

Ein kommune kan etter søknad velje å la ein elev gå eit år ekstra i grunnskolen dersom det i det enkelte tilfellet verkar formålstjenleg


 

Som forelder - har du ikke fått noen signaler i løpet av siste skoleår på at din datter ikke møter forventningene til norsk? Går dette ut over andre fag? Hvorfor er du så i mot dette dersom det kan hjelpe din datter? 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tull. Ingen barn blir tinget til å gå opp igjen med mindre foreldrene insisterer. Og endelig avgjørelse om slikt skjer før sommerferien begynner.

Anonymkode: 0e9ed...9a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om du er seriøs, trådstarter: at hun blir vurdert for 7.-klasse for å ikke henge etter, er dette en bra ting. Ingenting er mer demotiverende enn å være dårligst i klassen. Ingen liker å føle seg dum. Du må se det positive i at hun går sjuende på nytt : )

Endret av Ann Christin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...