Gå til innhold

Nav og dagpenger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis du mottar dagpenger og er arbeidssøker, kan NAV tvinge deg til å ta en jobb som betaler mindre enn det du hadde fått i dagpenger?

Anonymkode: 2e6bb...758

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De kan be deg om det de vil når du går på dagpenger. 

Anonymkode: 542a4...4c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet er svaret ja, men i praksis skal det godt gjøres siden maksimal dagpengesats utgjør ca. 340.000 kr pr. år før skatt og man ikke er pliktig til å ta arbeid som er lønnet under tariff eller sedvane.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Leo skrev:

I utgangspunktet er svaret ja, men i praksis skal det godt gjøres siden maksimal dagpengesats utgjør ca. 340.000 kr pr. år før skatt og man ikke er pliktig til å ta arbeid som er lønnet under tariff eller sedvane.

Men hvis man kommer fra en høy lønn og har maksimal dagpengesøknad?  Det finnes da en haug med jobber for ufaglærte som betaler mindre enn 340.000 kr før skatt?

Anonymkode: 2e6bb...758

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber ufrivillig deltid etter at jeg mistet jobben. Jobber over 50% så jeg får ikke dagpenger. Samtidig jobber jeg så lite over 50% at jeg har mindre i mnd enn jeg hadde hatt om jeg hadde fått dagpenger.

Fordelen er selvsagt at jeg ikke har ett "hull" i CVen, og at jeg ikke får penger i en begrenset periode.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis man kommer fra en høy lønn og har maksimal dagpengesøknad?  Det finnes da en haug med jobber for ufaglærte som betaler mindre enn 340.000 kr før skatt?

Anonymkode: 2e6bb...758

Ja, det finnes jobber som ikke krever særlig kompetanse og hvor lønnen er lavere enn 340.000 kroner i året, men det finnes ikke en haug av dem. Tvert i mot er det for få av dem og det er ikke hensiktsmessig for noen at det ansettes folk med høy kompetanse i disse. En arbeidsgiver vet at en overkvalifisert person ikke blir i stillingen lenger enn høyst nødvendig og lar derfor være å ansette vedkommende, NAV ønsker at disse jobbene går til de som i utgangspunktet har lavere kvalifikasjoner fordi det er disse som er vanskeligst å få ut i jobb og høyt kvalifiserte arbeidstakere ønsker ikke slike jobber. Men, som sagt, det er ingenting i regelverket som tilsier at man ikke kan bli pålagt å ta en jobb som gir lavere lønn enn det man hadde i dagpenger, men det er ikke særlig sannsynlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir glad jeg om nav hadde funnet en jobb til meg. Men det er viktig for meg at jeg tjener nok til å holde på det lille huset mitt til meg og familien min.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Tvist skrev:

Jeg jobber ufrivillig deltid etter at jeg mistet jobben. Jobber over 50% så jeg får ikke dagpenger. Samtidig jobber jeg så lite over 50% at jeg har mindre i mnd enn jeg hadde hatt om jeg hadde fått dagpenger.

Fordelen er selvsagt at jeg ikke har ett "hull" i CVen, og at jeg ikke får penger i en begrenset periode.

Men spørsmålet er jo da egentlig om dette er noe NAV har pålagt deg eller om det er noe du har valgt selv for å slippe og gå arbeidsledig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Leo skrev:

Men spørsmålet er jo da egentlig om dette er noe NAV har pålagt deg eller om det er noe du har valgt selv for å slippe og gå arbeidsledig.

Det stemmer, det har vært mitt valg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Leo skrev:

Ja, det finnes jobber som ikke krever særlig kompetanse og hvor lønnen er lavere enn 340.000 kroner i året, men det finnes ikke en haug av dem. Tvert i mot er det for få av dem og det er ikke hensiktsmessig for noen at det ansettes folk med høy kompetanse i disse. En arbeidsgiver vet at en overkvalifisert person ikke blir i stillingen lenger enn høyst nødvendig og lar derfor være å ansette vedkommende, NAV ønsker at disse jobbene går til de som i utgangspunktet har lavere kvalifikasjoner fordi det er disse som er vanskeligst å få ut i jobb og høyt kvalifiserte arbeidstakere ønsker ikke slike jobber. Men, som sagt, det er ingenting i regelverket som tilsier at man ikke kan bli pålagt å ta en jobb som gir lavere lønn enn det man hadde i dagpenger, men det er ikke særlig sannsynlig.

340.000 kr i året gir vel en ca timelønn på 175 kr?  Jeg kommer ikke på så mange ufaglærte jobber hvor det betales mer i startlønn, men jeg er veldig interessert i å høre dine forslag :)

Anonymkode: 2e6bb...758

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel i din egen beste interesse å ta jobb så hullet ditt i CV-en blir mindre og neste arbeidsgiver ser at du ikke skyr litt "drittarbeid"? At du har bein i nesen og gjør det som trengs for å få ting til å gå rundt?

Anonymkode: a87cb...803

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

340.000 kr i året gir vel en ca timelønn på 175 kr?  Jeg kommer ikke på så mange ufaglærte jobber hvor det betales mer i startlønn, men jeg er veldig interessert i å høre dine forslag :)

Anonymkode: 2e6bb...758

Hva er det du vil frem til?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel i din egen beste interesse å ta jobb så hullet ditt i CV-en blir mindre og neste arbeidsgiver ser at du ikke skyr litt "drittarbeid"? At du har bein i nesen og gjør det som trengs for å få ting til å gå rundt?

Anonymkode: a87cb...803

Et hull i CV-en på eksempelvis et halvt år hvor man faktisk har søkt jobber etter å ha blitt arbeidsledig etter å ha vært ansatt i samme bedrift i 10 år betyr ikke så mye. Ansettelser i næringslivet kan også være ganske krevende, så det vil jo være dumt å ta en hvilken som helst jobb som gjør at man ikke har tid til å søke på og delta på intervjuer til jobber man er kvalifisert for. Men så tviler jeg da også på at en Kiwi-kjøpmann ansetter en senior sivilingeniør for å drive med varepåfylling og rydding på lageret så sant det finnes folk der ute som vil se på en slik jobb som en fantastisk mulighet og yte 110%. Og dem finnes det nok av.

Men finnes det ikke jobber innenfor den sektoren man har jobbet i, må man selvfølgelig se seg om etter andre muligheter og kanskje finne seg i å gå ned i lønn. Uten at det betyr at man nøyer seg med "drittarbeid".  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 24. august 2016 at 18.20, AnonymBruker skrev:

Hvis du mottar dagpenger og er arbeidssøker, kan NAV tvinge deg til å ta en jobb som betaler mindre enn det du hadde fått i dagpenger?

Anonymkode: 2e6bb...758

Nei. 

Sitat

Det skal ikke ilegges forlenget ventetid når

  • arbeidssøker nekter å delta på arbeidsmarkedstiltak (arbeidsrettede tiltak, jf. forskrift) eller unnlater å møte til innkalling før det er fremmet krav om dagpenger

eller når stønadssøker

  • som oppfyller vilkårene for å bli godkjent som lokal- eller deltidsarbeidssøker, avslår tilbud om heltidsarbeid eller arbeid som medfører flytting eller pendling
  • som fyller kravene til å være lokal arbeidssøker, sier opp stillingen sin for å flytte med ektefelle eller samboer til nytt arbeidssted et annet sted i landet, se folketrygdloven § 4-5 andre ledd
  • er innvilget dagpenger under etablering av egen virksomhet
  • avslår tilbud om arbeid som på vesentlige områder ikke tilfredsstiller arbeidsmiljølovens bestemmelser
  • nekter å ta arbeid som kun er provisjonslønnet.
  • får tilbud om et kortvarig arbeid og vedkommende allerede har gjort bindende avtale for ferie som ikke kan omgjøres uten vesentlige økonomiske omkostninger, mulighetene til å skaffe arbeid etter ferien er gode, og ledigheten har vært kortvarig
  • befinner seg i Norge og avslår et konkret arbeidstilbud i utlandet
  • avslår tilbud om særlig risikofylt arbeid
  • avslår tilbud om tiltak som er lavere lønnet enn dagpengene

https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/4-10-forlenget-ventetid

Anonymkode: 00525...232

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 timer siden, Leo skrev:

Veldig bra at du fant denne! Jeg mente nemlig det var slik og at det sto i et rundskriv, men da jeg ikke fant det antok jeg at det kanskje var endret.

Ja, jeg lette veldig lenge før jeg fant det. Mener det lå enklere tilgjengelig på NAVs sider før de restrukturerte dem.

Anonymkode: 00525...232

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg lette veldig lenge før jeg fant det. Mener det lå enklere tilgjengelig på NAVs sider før de restrukturerte dem.

Anonymkode: 00525...232

Det mener jeg også at det gjorde. Rundskrivene om NAV forholder seg til bør uansett ligge lett tilgjengelig på nettsidene deres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...