Gå til innhold

Friske hunderaser?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den 25. august 2016 at 15.43, Aamu skrev:

Men så står de og bjeffer hele dagen også da, det kan lett bikke over. Jeg vet om en elghund som bjeffet hele (ja, hele) dagen. Han var stressa, stakkars. 

Da har du ikke møtt mange polarhunder. Ingen av samojedene jeg kjenner lager en lyd fra seg

Anonymkode: 824bb...10d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den 26 August 2016 at 17.29, AnonymBruker skrev:

Da har du ikke møtt mange polarhunder. Ingen av samojedene jeg kjenner lager en lyd fra seg

Anonymkode: 824bb...10d

Øh jo det gjør de. Vi hadde samjoed i lang tid og på kennelen de kom fra var det også godt med spetakkel. Men det kommer kanskje litt på hva slags bråk man tenker på. De står jo ikke og bjeffer hele dagen, men når de først lager lyd så er skjærer det gjennom marg og bein. Kan være litt problematisk hvis man har naboer. De blir jo glade som andre hunder og da jodles det gjerne høyfrekvent er min erfaring.

Anonymkode: d1f30...62d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre friske raser er Schipperke og Shetland sheepdog.

Sheepdogen er nok enklere enn border collien. De har gjerne ikke det sterke gjeterinntinktet og de er (som regel) mindre. Noen kan avvike fra størrelsen.

Begge disse rasene krever mye mental stimuli og en del fysisk aktivitet. Det kan være litt krevende hvis man ikke har hatt hund før. De lærer fort, men det gjelder også uvaner.

Flotte hunder :) 

Anonymkode: d1f30...62d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Øh jo det gjør de. Vi hadde samjoed i lang tid og på kennelen de kom fra var det også godt med spetakkel. Men det kommer kanskje litt på hva slags bråk man tenker på. De står jo ikke og bjeffer hele dagen, men når de først lager lyd så er skjærer det gjennom marg og bein. Kan være litt problematisk hvis man har naboer. De blir jo glade som andre hunder og da jodles det gjerne høyfrekvent er min erfaring.

Anonymkode: d1f30...62d

Det er nok personlighetsbetinget. Kjenner en samojed i en flokk av lapphunder, der er det minimalt av lyd selv om de andre rundt han lager et leven uten like!

 

Ellers sier jeg meg enig med de som sier spisshunder. Har to lapphunder og ikke vært noe med de :) Kjenner noen som har hatt noe sykdommer, men de fleste har dødd i en alder av 12-15 år pga alderdom. Har opplevd noe arvelige sykdommer, men ikke noe operasjon dekket av forsikringen eller medisiner ikke har fikset :)

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Ann Christin skrev:

Det er nok personlighetsbetinget. Kjenner en samojed i en flokk av lapphunder, der er det minimalt av lyd selv om de andre rundt han lager et leven uten like!

 

Ellers sier jeg meg enig med de som sier spisshunder. Har to lapphunder og ikke vært noe med de :) Kjenner noen som har hatt noe sykdommer, men de fleste har dødd i en alder av 12-15 år pga alderdom. Har opplevd noe arvelige sykdommer, men ikke noe operasjon dekket av forsikringen eller medisiner ikke har fikset :)

Jo, det er klart det er personlighetsbetinget, gjelder vel alle hunder, og som jeg sa så lager de ikke nødvendigvis mye lyd, men det er et poeng at lyden de lager er svært høyfrekvent og skarp. 

Anonymkode: d1f30...62d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det er klart det er personlighetsbetinget, gjelder vel alle hunder, og som jeg sa så lager de ikke nødvendigvis mye lyd, men det er et poeng at lyden de lager er svært høyfrekvent og skarp. 

Anonymkode: d1f30...62d

Da burde du møte lapphundene :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...