Gå til innhold

Er det så viktig å ha noen med seg det første døgnet etter narkose?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal snart ta fettsuging og blir derfor lagt i narkose under operasjonen. Klinikken sier jeg må ha en annen voksen hos meg den første natta. Hvorfor er dette så viktig? Jeg har egentlig ikke lyst til å si det til noen så hadde helst sett at jeg bare var alene. 

Anonymkode: fa4f1...c80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man blir litt redusert. Fikk for eksempel beskjed om at jeg ikke skulle ta noen viktige avgjørelser første døgnet etter narkosen. Og hvis noe skulle skje med deg må man ha noen der som kan ta vare på deg eller kontakte lege.

Anonymkode: 757d0...712

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt 2 operasjoner i narkose hvor jeg ble sendt hjem igjen samme dag. Bor alene og ingen var hos meg det døgnet. Jeg bare sov hele tiden uansett 😊

Anonymkode: 2e6dc...608

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av grunnene er jo om det skulle oppstå noen akutte komplikasjoner av operasjon eller narkose. Man blir svært trøtt og fjern av narkose, kan være vanskelig å gjøre ting selv. Så er det leit om du skulle bli dårlig og ikke klarer å kontakte lege selv. Jeg ville så absolutt hatt noen med meg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bli svært syk. Det tar f.eks en stund før tarmene virker igjen, og det kan skje ting med kroppen din siden den er såpass redusert. Hvis du ikke kan ha noen med deg er det kanskje best at du ber om å være innlagt der over natta? 

Anonymkode: 92967...ac1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en annen type operasjon (mage-tarm-relatert, dagkirurgi, narkose) for en tid tilbake og sykehuset var ekstremt opptatt av at jeg ikke kunne være alene første natten. Jeg bor også alene, men jeg måtte få noen til å komme. Hvis ikke hadde de måttet beholde meg på sjukehuset over natten, og det hadde de veldig lite lyst til, skjønte jeg. Men det er vel for vår egen sikkerhet, i tilfelle komplikasjoner. I tillegg var det en del ting jeg hadde vanskeligheter med å gjøre de første dagene, så det var godt å ha noen der! :) 

Anonymkode: f2076...e2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Under narkosen får du bedøvende medikamenter som er respirasjonshemmende. Disse sitter igjen etter narkosen også. I tillegg får du gjerne sterke smertestillende som også hemmer respirasjonen. Det er viktig at noen sjekker at man faktisk puster. Man kan bli sløv, fjern, ha sterke smerter, få blødninger og tarmproblemer, blant annet. Egentlig blr du være på sykehuset om du ikke kan ha noen hos deg. Det er også tryggere med helsepersonell som vet faresignalene.

Anonymkode: d5804...3e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...