Gå til innhold

8 dager på overtid. Livredd for stor baby!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er nå 8 dager på overtid. Det er ingenting her som tyder på at gutten har tenkt seg ut med det første. Jeg var 4400 g når jeg ble født, mannen min var 4500 g. Jeg har vært på kontroll, og de på sykehuset sier at babyen er 10% større enn snittet, men at dette er innafor narmalen, og derfor ingenting å sette i gang for foreløpig. Det er snakk om igangsetting 12 dager over termin. Men jeg har hørt at de ikke greier å beregne størrelsen på babyen helt riktig, det er ofte stor feilmargin, noe de for så vist bekreftet selv også. I tillegg er jeg stor. Veide 95 kg når jeg ble gravid og veien 120 kg nå. Alt dette gjør at jeg er livredd for at babyen skal bli fryktelig stor og at det skal bli komplikasjoner. Noen med erfaringer som ligner?

Anonymkode: 15faf...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan bare si at størrelsen på babyen ikke har noe å si på smerter. Jeg veide 100 kilo når baby ble født til termin. Han veide 3300g. 

Komplikasjoner vet jeg ikke. 

Anonymkode: 12c2a...6e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnifiq

Å bli satt i gang med stort barn er fryktelig dumt hvertfall, så om barnet allerede er stort, så er det beste å vente til det starter av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vist størrelsen på hodet som har noe å si for om fødselen oppleves mer smertefull eller ikke. Men når det gjelder smerter så oppleves jo det veldig individuelt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størrelse på baby trenger ikke ha noe å si for hvordan fødselen går (med mindre den er helt enorm, mye større enn 4,5 kg). Hodestørrelse er viktigst. Babyen kan også være lang. Små babyer har ikke alltid så mye å "bidra med", og kan derfor gi en tøff fødsel. Mange kvinner har fiber fødsler med barn på 4,5 kg.

Anonymkode: 33b90...be5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, dette kunne seriøst vært meg som skrev, du har helt like mål som meg! Min gutt kom av seg selv 10 dager på overtid, 4,5 kilo, helt uproblematisk fødsel uten behov for smertelindring. Revnet ikke, trengte ikke sy, og babyen var frisk og rask. Så det kan gå kjempebra med deg også! Lykke til! 

Anonymkode: f8dbf...14f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, happiest skrev:

Det er vist størrelsen på hodet som har noe å si for om fødselen oppleves mer smertefull eller ikke. Men når det gjelder smerter så oppleves jo det veldig individuelt. 

Min unge hadde smal kropp med gjennomsnittlig vekt - og bare verdens største hode :ler:

Men etterpå tenkte jeg at fødsel jo ikke var noe å grue livet av seg før - det gikk jo greit. Ikke digg liksom, men det var overkommelig og jeg tenkte ikke at jeg aldri i verden skulle ha flere barn.

Anonymkode: 6843f...08d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Min unge hadde smal kropp med gjennomsnittlig vekt - og bare verdens største hode :ler:

Men etterpå tenkte jeg at fødsel jo ikke var noe å grue livet av seg før - det gikk jo greit. Ikke digg liksom, men det var overkommelig og jeg tenkte ikke at jeg aldri i verden skulle ha flere barn.

Anonymkode: 6843f...08d

Haha, stort hode er fantastisk, min hadde 39cm i HO og kom så fort. Det gikk ganske greit det og:fnise:

Anonymkode: c50b8...83e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, happiest skrev:

Det er vist størrelsen på hodet som har noe å si for om fødselen oppleves mer smertefull eller ikke. Men når det gjelder smerter så oppleves jo det veldig individuelt. 

Nei. Det behøver så absolutt ikke å ha noe som helst å si.

Min førstefødte var 36 cm rundt hodet - kjente ikke utdrivningsfasen omtrent. Fødselen var fin og mild :)
Min andrefødte var 33 cm rundt hodet, bare.. men for noen grusomme smerter under utdrivningsfasen! Helt fryktelig! 

 

Til TS: jeg har hørt at mange synes det er vondere å føde små barn, enn store barn :) Trøst deg med det. Sitter ungen fast, så fikser de det.

Anonymkode: fcfbd...cdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er innenfor normalen når det gjelder hodeomkrets? Kjenner jeg, som er førstegangs, gruer meg bittelitt til å føde hvis babyen er stor...

Anonymkode: 48b6d...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er innenfor normalen når det gjelder hodeomkrets? Kjenner jeg, som er førstegangs, gruer meg bittelitt til å føde hvis babyen er stor...

Anonymkode: 48b6d...c89

Det har ekstremt lite å si. Det er ikke vits i å skape seg unødige bekymringer! Det er mye verre hvis du, kroppen din, har dårlige rier eller smalt bekken. I Norge idag måler de ikke bekkenet på kvinner, og det er heller en årsak til at kvinner ikke klarer å føde uten hjelp enn at babyen er stor. 

Anonymkode: fcfbd...cdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er innenfor normalen når det gjelder hodeomkrets? Kjenner jeg, som er førstegangs, gruer meg bittelitt til å føde hvis babyen er stor...

Anonymkode: 48b6d...c89

Tror det er fra 32 til 37cm. Men det går nok helt fint uansett! Jeg hadde igangsatt fødsel med et barn på 4,7kg og 39cm i hodeomkrets, revnet litt, men det gikk helt fint. Masse lykke til:rodmer:

Anonymkode: c50b8...83e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillebror var 5100g og hadde HO på 40cm da han kom en uke på overtid. Det gikk kjempefint selv om det var igangsatt. Men han ble målt til 8% over gjennomsnittet dagen før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min første ble estimert til å være nesten 5 kg, til termin. Fødte 10 dager på overtid, og ut kom en baby på 3970 g.

Anonymkode: fd591...299

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det har ekstremt lite å si. Det er ikke vits i å skape seg unødige bekymringer! Det er mye verre hvis du, kroppen din, har dårlige rier eller smalt bekken. I Norge idag måler de ikke bekkenet på kvinner, og det er heller en årsak til at kvinner ikke klarer å føde uten hjelp enn at babyen er stor. 

Anonymkode: fcfbd...cdf

En bekymring og bekymring fru Blom. Det var i grunn bare et spørsmål, som du heller kunne svart seriøst på i stedet.

Anonymkode: 48b6d...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tror det er fra 32 til 37cm. Men det går nok helt fint uansett! Jeg hadde igangsatt fødsel med et barn på 4,7kg og 39cm i hodeomkrets, revnet litt, men det gikk helt fint. Masse lykke til:rodmer:

Anonymkode: c50b8...83e

Om man revner litt, så puttpytt. Verre om babyen setter seg fast, tenker jeg, men det skal vel noe til også! 

Tusen takk, jeg gleder meg😃

 

Anonymkode: 48b6d...c89

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En bekymring og bekymring fru Blom. Det var i grunn bare et spørsmål, som du heller kunne svart seriøst på i stedet.

Anonymkode: 48b6d...c89

Hva var useriøst med dette svaret? 

Anonymkode: 1e709...795

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Snooks skrev:

Lillebror var 5100g og hadde HO på 40cm da han kom en uke på overtid. Det gikk kjempefint selv om det var igangsatt. Men han ble målt til 8% over gjennomsnittet dagen før...

8% når han var 5100? Måler de virkelig så feil? Det er jo litt skremmende. Ikke godt å vite hva jeg har i vente da 😂 5100 i stedet for snittet på 3500. Er ikke det egentlig 50% over? 😱

Anonymkode: 15faf...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine var 4 kg og 4,4 kg. Kjente helt klart sistemann best med en HO på 37 cm. Men det gikk greit. Fødet 8 dager før termin, så tør ikke tenke på hvor stor han hadde vært om han hadde blitt født to uker etter termin ;) 

Første ble estimert til 3 kg "hvis vi var heldig" og jeg måtte på ekstra kontroller fordi sykehuset mente han var så liten. Han var 4 kg 3 dager før termin.

Nr 2 ble estimert til 3,9 til termin, men var 4,4 kg hele 8 dager før. Så ja, de måler feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva var useriøst med dette svaret? 

Anonymkode: 1e709...795

Du svarte jo ikke på det jeg spurte om...? "Ikke vits i å skape seg unødige bekymringer!", var ikke akkurat et svar jeg var ute etter😊

Anonymkode: 48b6d...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...