Gå til innhold

spiller fordelingen av innskudd og fellesgjeld noen rolle, dersom totalkostnaden er den samme?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe leilighet og har lite kunnskap om det. De fleste aktuelle leiligheter har fellesgjeld, noen mer enn andre. Jeg har et budsjett på 2,7 millioner. Det jeg da lurer på, spiller det noen rolle hvordan fordeligen av innskudd og fellesgjeld fordeler seg dersom totalprisen inkludert fellesgjeld er under 2,7 mill? Altså for eksempel om prisantydning er på 1,6 og fellesgjelden er på 1 million, eller om prisantydning er på 2,6 mill og fellesgjelden på 80.000?

Anonymkode: 8cdae...50e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal kjøpe leilighet og har lite kunnskap om det. De fleste aktuelle leiligheter har fellesgjeld, noen mer enn andre. Jeg har et budsjett på 2,7 millioner. Det jeg da lurer på, spiller det noen rolle hvordan fordeligen av innskudd og fellesgjeld fordeler seg dersom totalprisen inkludert fellesgjeld er under 2,7 mill? Altså for eksempel om prisantydning er på 1,6 og fellesgjelden er på 1 million, eller om prisantydning er på 2,6 mill og fellesgjelden på 80.000?

Anonymkode: 8cdae...50e

Det viktigste er rentevilkårene på fellesgjelden. Hvis fellesgjelden har en dårlig fastrenteavtale er det ikke bra, men ofte får borettslag/sameier mye bedre rentevilkår enn det du kan drømme om å få som privatperson og da ønsker du at mest mulig av gjelden på leiligheten er fellesgjeld. Høy andel fellesgjeld reduserer også din risiko hvis man får et skikkelig boligkrakk. Dessverre er det nok ikke mange boliger igjen der fellesgjelden er tilstrekkelig høy (70-80%) nå :(

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har noen praktiske konsekvenser:

 - Er borettslaget med i sikringsordningen for fellesgjeld. Om de ikke er det risikerer du å bli ansvarlig for andres fellesgjeld og dette kan være farlig om det er høy fellesgjeld.

 - Er det IN- (individuell nedbetaling) av fellesgjelden? Dersom det er høy fellesgjeld og ikke mulighet til å betale ned individuelt kan du komme i en situasjon der du har betalt ned all privat gjeld uten å kunne nedbetale ekstra på fellesgjelden, og du må begynne å spare egne penger på en konto med lavere rente enn fellesgjelden og tape litt på dette.

 - Hvordan er renten på fellesgjelden i forhold til din private rente. Renter på fellesgjelden er normalt ikke de laveste, så dersom du har høy egenkapital kan du ofte komme i en situasjon der du klarer å få en lavere rente, og gjerne skulle hatt lav fellesgjeld. (i motsatt fall, med lav egenkkapital eller andre forhold som fører til at du får en høy rente i egen bank kan høy fellesgjeld lønne seg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Renter på fellesgjelden er normalt ikke de laveste"

Da må borettslaget være veldig dårlig drevet.

Normalt er renter på fellesgjeld lavere enn de du kan få som privatperson.,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både der jeg bor nå og min forrige leilighet har jeg bedre betingelser i min bank enn fellesgjelden. Tror ikke de har vært spesielt dårlig drevet. Nå skal det sies at jeg har ganske høy egenkapital slik at jeg får beste rente i banken, og fellesgjelden på begge disse to stedene har vært ganske lav slik at borettslaget ikke nødvendigvis har hatt de beste forhandlingskortene (siden det er relativt små beløp det er snakk om). Mulig det ville vært annerledes om det hadde vært snakk om større lån. Men generelt sett er normalt rentenivået i bedriftsmarkedet høyere enn beste rente i det private markedet.

 

Men det kommer selvfølgelig ann på hvilket rentenivå man selv har i banken.Har man et minimum av egenkapital skal det ikke mye til før borettslag får bedre rente enn deg personlig.

Uansett verd å sjekke. Man risikerer jo også at et borettslag har en høy fastrente forhandlet frem for lenge siden i forhold til dagens nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, CutTheRope skrev:

Både der jeg bor nå og min forrige leilighet har jeg bedre betingelser i min bank enn fellesgjelden. Tror ikke de har vært spesielt dårlig drevet. Nå skal det sies at jeg har ganske høy egenkapital slik at jeg får beste rente i banken, og fellesgjelden på begge disse to stedene har vært ganske lav slik at borettslaget ikke nødvendigvis har hatt de beste forhandlingskortene (siden det er relativt små beløp det er snakk om). Mulig det ville vært annerledes om det hadde vært snakk om større lån. Men generelt sett er normalt rentenivået i bedriftsmarkedet høyere enn beste rente i det private markedet.

 

Men det kommer selvfølgelig ann på hvilket rentenivå man selv har i banken.Har man et minimum av egenkapital skal det ikke mye til før borettslag får bedre rente enn deg personlig.

Uansett verd å sjekke. Man risikerer jo også at et borettslag har en høy fastrente forhandlet frem for lenge siden i forhold til dagens nivå.

Enig. Hvis renten er såpass høy som f.eks. 4-5% ville jeg reagert. Men at borettslagene "normalt" har bedre rente enn det en privatperson kan få, er rett og slett en myte som jeg aldri har sett i virkeligheten. Selv har jeg 1,9% nominell rente. I brl. er det vel 2,3% eller noe - det er også en god rente, men jeg får en litt bedre en selv.

Anonymkode: 78ab8...02c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal kjøpe leilighet og har lite kunnskap om det. De fleste aktuelle leiligheter har fellesgjeld, noen mer enn andre. Jeg har et budsjett på 2,7 millioner. Det jeg da lurer på, spiller det noen rolle hvordan fordeligen av innskudd og fellesgjeld fordeler seg dersom totalprisen inkludert fellesgjeld er under 2,7 mill? Altså for eksempel om prisantydning er på 1,6 og fellesgjelden er på 1 million, eller om prisantydning er på 2,6 mill og fellesgjelden på 80.000?

Anonymkode: 8cdae...50e

Det vil kunne komme til å bety en forkjell i dine mådedlige utgifter. Den med minst/lite fellesgjeld vil høyst sannsynlig ta opp nye lån på fellesen for å rehabilitere. Utvendig, bad, rør, vinduer og alle slike ting er vanlig å rehabilitere når fellesgjelden er i ferd med å bli nedbetalt. Da vil fellesgjelden kunne åke med en del hundredetusen kroner. 

Anonymkode: 67737...364

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...