Gå til innhold

Hvordan strukturere notater


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt på nytt studie. Master, og vi er godt i gang med det faglige. Jeg har to fag der det ene er delt opp slik at powerpointer legges ut ofte så tre fag i praksis. Men de legges ut etter forelesningen. Jeg har tidligere brukt å printe de ut om de legges ut før, men her ser jeg at det kan bli ekstremt mye å printe ut. Derfor har jeg tenkt å ta notater for hånd. Synes det er litt skummelt da jeg føler å printe ut powerpointer er "det man burde gjøre". Men jeg liker egentlig å notere for hånd da jeg føler man kan bruke farger for å understreke noe samt at man er mer inni forelesningen. Men jeg har en feil og det er at jeg kun noterer fra powerpointen og det ser jeg mange rundt meg gjør. Resultatet er at jeg rekker ikke å skrive ned alt jeg skal skrive ned fordi det går for fort Å skrive på data er jeg ikke tilhenger av så det blir ikke aktuelt. Hvordan noterer dere? :-) 

Anonymkode: 8bdb6...5ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jeg noterer i forelesninger bruker jeg onenote. Da legger jeg inn powerpointene i programmet og noterer i/ved siden av. Programmet tilrettelegger for god organisering av notater. Selv om du i utgangspunktet ikke er glad i å bruke PC er det nok et alternativ det er greit å vurdere. Jeg foretrekker også å skrive for hånd, men av og til kommer det så mye god og verdifull informasjon fra foreleser at jeg må skrive på PC for å få med meg alt. Når jeg kommer hjem går jeg over notatene igjen. 

Dersom du skal notere fritt uten powerpoint er det nok en fordel å ikke være så avhengig av det som står på powerpointen. Det virker litt meningsløst å bruke tid på å skrive noe som allerede er oppnevnt og ikke få med deg alt det foreleseren sier. Dersom du finner god nytte i å bruke powerpointene som supplement i noteringen bør du nok heller fortsette med å printe ut forelesningene eller bruke de på PC. Hvis ikke må du nok notere litt selvstendig ut ifra det foreleseren sier, og ikke henge deg opp i hva som står på powerpointen. 

 

Anonymkode: 51af0...324

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleide å notere i powerpoint slik at jeg fikk samlet alt på samme sted, men merket at det å notere på PC gikk ut over mengden jeg husket i etterkant. Gikk derfor over til å notere for hånd og skriver alltid overskriften eller første stikkordene fra powerpointen før jeg noterer hva foreleser snakker om på den sliden, på den måten vet jeg i etterkant hvor i powerpointen jeg var når jeg skrev de forskjellige notatene mine. 
Deretter skriver jeg inn alle notatene + det som står i powerpointen inn i word slik at jeg får en sammenhengende tekst der, og til slutt så fyller jeg på med ekstra informasjon fra boka. Når eksamen da kommer så pleier jeg å ha et hefte på ca 30-40 sider istedenfor pensum på 600-700 sider :) Har funket meget bra for meg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg noterer kun for hånd. Om powerpointen ligger ute på forhånd leser jeg gjennom den slik at jeg kjenner tema. Prøver å få lest kapitlet i boka før forelesning. Da trenger jeg kun å notere ekstra informasjon foreleser kommer med, for jeg har jo allerede det grunnleggende. Jeg er en av de som noterer mye i boka. Streker under med blyant og noterer i margen. I eksamensperioden setter jeg sammen stoffet.

Anonymkode: d2efc...d23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 24.8.2016 at 13.17, kathrinerr skrev:

Jeg pleide å notere i powerpoint slik at jeg fikk samlet alt på samme sted, men merket at det å notere på PC gikk ut over mengden jeg husket i etterkant. Gikk derfor over til å notere for hånd og skriver alltid overskriften eller første stikkordene fra powerpointen før jeg noterer hva foreleser snakker om på den sliden, på den måten vet jeg i etterkant hvor i powerpointen jeg var når jeg skrev de forskjellige notatene mine. 
Deretter skriver jeg inn alle notatene + det som står i powerpointen inn i word slik at jeg får en sammenhengende tekst der, og til slutt så fyller jeg på med ekstra informasjon fra boka. Når eksamen da kommer så pleier jeg å ha et hefte på ca 30-40 sider istedenfor pensum på 600-700 sider :) Har funket meget bra for meg!

Dette var jo et veldig bra tips da! :-) 
Jeg har veid for og i mot dette. For greia er at de legger ut powerpointene i adobe format så nytter ikke legge til plass for å notere ved siden av og de legger ut veldig mange powerpointer, men det er jo etter forelesning (som regel). Varierer litt 
Men dette tipset skal jeg prøve. Takk! 

Anonymkode: 8bdb6...5ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg husker alltid mye bedre om jeg tar notater for hånd, så jeg fortsatt med det ut masteren. Etter forelesninger scannet jeg og la inn i PDF og sendte til Kindle eller iPad (hadde begge deler). Brukte mest iPad hvor jeg strukturerte etter fag osv i et PDF-program, veldig lettvint. Mens noen artikler osv. sendte jeg til Kindle siden den var best å lese på. Synes det var ryddig og slapp så mye papirmølle.

Anonymkode: f1723...5b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må rett og slett øve. Jeg lager tankekart, og det fungerer kjempegodt for meg. Husker ingenting hvis jeg skriver på datamaskin fordi jeg skriver for fort, men med tankekart må jeg bestemme meg for hva jeg skal skrive ned. Så assosierer jeg litt over dem etter forelesning. Gjorde det mye bedre etter at jeg begynte med det. :)

Hvis du vet at powerpointen blir lagt ut trenger du ikke å skrive ned det som står på tavla. Skriv heller overskriften på powerpointen slik at du husker det, og så skriver du stikkord fra det foreleser sier. Jeg skriver gjerne også ned anekdoter og sånn fordi det hjelper meg å ha noe å assosiere over etterpå. Hvis du bare skriver det som står på powerpointen kunne du jo like gjerne vært hjemme og lest den ;) 

Anonymkode: 2ba21...9de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd nå å bare kopiere powerpointen i word for tanken var å skrive mine egne notater i rødt. På forelesning har jeg nå kun begynt å notere det foreleseren sier utenom powerpointen. Får se hvordan dette går. :-) Tanken er at jeg på slutten skal printe ut alt og sette i "eksamensperm". 

 

Anonymkode: 8bdb6...5ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28.8.2016 at 19.45, AnonymBruker skrev:

Du må rett og slett øve. Jeg lager tankekart, og det fungerer kjempegodt for meg. Husker ingenting hvis jeg skriver på datamaskin fordi jeg skriver for fort, men med tankekart må jeg bestemme meg for hva jeg skal skrive ned. Så assosierer jeg litt over dem etter forelesning. Gjorde det mye bedre etter at jeg begynte med det. :)

Hvis du vet at powerpointen blir lagt ut trenger du ikke å skrive ned det som står på tavla. Skriv heller overskriften på powerpointen slik at du husker det, og så skriver du stikkord fra det foreleser sier. Jeg skriver gjerne også ned anekdoter og sånn fordi det hjelper meg å ha noe å assosiere over etterpå. Hvis du bare skriver det som står på powerpointen kunne du jo like gjerne vært hjemme og lest den ;) 

Anonymkode: 2ba21...9de

Men bruker du noe fra powerpointen i det hele tatt når du noterer bortsett fra overskriftene? Tankekart er jo egentlig veldig lurt. Og jeg hart tenkt tanken på å bare bruke overskriftene fra powerpoint og kun notere det jeg syns er viktig så jeg på den måten får et selektivt innhold i notatene mine. :P Det er jo ikke alt i powerpointen som er like viktig...
Noen printer jo ut powerpointene og setter dem i en perm med sine egne notater, men det synes jeg blir uendelig mye notater å forholde seg til.

Anonymkode: 8bdb6...5ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller rettere sagt enormt mye å printe ut. Har og prøvd å kopiere de over i word, men da blir det jo enda flere ark. :P

Anonymkode: 8bdb6...5ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...