Gå til innhold

Alternativ til Mauritius som er så dyrt?


BlendaSensitive

Anbefalte innlegg

Har veldig lyst til å reise til Mauritius i julen, 10 dager. Men er jo fryktelig dyrt! Og med så lang flytur vil jeg i alle fall fly economy premium, ikke vanlig economy.

Vi er to voksne og ett barn på 4 år som skal reise.

 

Hva er alternativene?? 

- sol og strand og varm er et krav. Ser ikke for oss at fireåringen får så mye ut av safari i Sør-Afrika riktig enda. 

- vi vil slappe av, bo passe fint. Ikke noe hostel eller backpacker hotell.

 

Karibien? Sør-Amerika?

Vi er litt redd for zika, så vil unnvike Puerto Rico som vi tenkte på først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Seychellene er rimeligere enn Maurituis har jeg fått hørt. Aldri vært på Mauritius selv, men ble fortalt det da vi var på Seychellene. 

Mombasa i Kenya er også helt fantastisk. Nydelige strender! Kan gjøre som vi gjorde, kombinerte med safari. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, skruf skrev:

Seychellene er rimeligere enn Maurituis har jeg fått hørt. Aldri vært på Mauritius selv, men ble fortalt det da vi var på Seychellene. 

Mombasa i Kenya er også helt fantastisk. Nydelige strender! Kan gjøre som vi gjorde, kombinerte med safari. 

Men på Seychellene, er det noe mer å gjøre foruten sol og bad? Har lest om de tre øyene, at Mauritius er den øye med mest variert natur, utflykter og fiskelandsbyer å besøke. 

Vi liker nemlig ideen om å bare late oss, men etter en time så blir vi rastløse.... :P

 

Kenya: 4-åringen, tror ikke hun vil få mer ut av det som eldre, safari og sånt? Kan jo klart velge å bare være på stranda da. :) Men jeg er litt sånn som vil utnytte alt et land har å by på, og finns det safari så vil vi det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, BlendaSensitive skrev:

Men på Seychellene, er det noe mer å gjøre foruten sol og bad? Har lest om de tre øyene, at Mauritius er den øye med mest variert natur, utflykter og fiskelandsbyer å besøke. 

Vi liker nemlig ideen om å bare late oss, men etter en time så blir vi rastløse.... :P

 

Kenya: 4-åringen, tror ikke hun vil få mer ut av det som eldre, safari og sånt? Kan jo klart velge å bare være på stranda da. :) Men jeg er litt sånn som vil utnytte alt et land har å by på, og finns det safari så vil vi det!

Vi var på La Digue og Praslin, var absolutt mere å finne på en bare sol og bad :) 

F.eks var vi i en nasjonalpark med noen enorme skilpadder, båtsafari,  øyhopping til småøyer rundt omkring, vi leide sykler og syklet rundt La Digue (ikke så stor øy)

Datteren vår var eldre enn 4 år da vi var i Kenya (hun var 9), men hun ville hatt like mye utbytte av det hadde hun vært yngre også :) Safari var virkelig stort for henne, det å sove i telt på savannen var en opplevelse. For ikke å snakke om alle dyrene vi så. Vi hadde egen bil med egen sjåfør/guide alle dagene vi var på safari. Han var så flink! Fikk skikkelig valuta for pengene, han kjørte bl.a hjem til landsbyen sin sånn at vi fikk møte hele slekta hans. Virkelig kjekt!

Hotellet vi bodde på i Mombasa hadde en utrolig bra barneklubb, det var grilling på stranden, kakao om kveldene, dykking og lek i bassenget, innendørs aktiviteter osv. Hun gråt siste kvelden da hun måtte ta farvel til de damene som jobbet i barneklubben. Altså, hun var ikke på barneklubben alle dagene eller hele dagene når hun var der, men når hun var der så var det litt godt for meg og mannen å få være litt alene, bare ligge på stranden eller ved bassenget uten å hele tiden ha øynene på en badeglad jentunge :) Eller vi tok ei treningsøkt i treningsrommet som var der. 

Sikkerheten var stor på hotellet vi bodde på. Det var egne biler/taxier som vi brukte når vi ville inn til sentrum eller et kjøpesenter i nærheten. Hotellet hadde vakter som sjekket alle biler som skulle inn på hotellet. På kjøpesenteret så måtte vi igjennom sikkerhetskontroll før vi skulle inn. Og bilen ventet utenfor til vi skulle dra.

Kenya er virkelig en plass jeg skal tilbake til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trivelig det høres ut som. :) Skal sjekke ut Kenya og andre land på kysten, har ikke tenkt på det faktisk. :)

@skruf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, BlendaSensitive skrev:

Så trivelig det høres ut som. :) Skal sjekke ut Kenya og andre land på kysten, har ikke tenkt på det faktisk. :)

@skruf

Nå fikk jeg lyst til å spare penger som en helt og ta en ny kenyatur i desember :Nikke:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Foreslo for min mann, han syntes det var "inskrenkende med kriminaliteten" - vil kunne gå rundt utenfor hotellet...

Så han foreslo heller Sør Afrika, han har bodd der som barn nemlig. Men mye kriminalitet der også, og ikke så fine strender. :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er endel kriminalitet i Sør Afrika også :) 

Jeg følte meg helt trygg i Kenya. Det var bare rundt hotellet og på kjøpesenteret sikkerheten var stor. 

På safari så dro vi mange plasser, og ikke noe vakthold der. 

Eller, eneste vaktholdet var da vi sov i telt på savannen, da var det masaikrigere som passet på om natta, men det var pga dyrene trekte seg opp fra vannet og mot campen etter at det ble mørkt. Også hadde guiden gevær da vi var på gåsafari, men det var jo pga vi var helt ubeskyttet uten bilen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cuba er forresten en plass jeg har veldig lyst å besøke!

Mannen min hadde 8 uker turnus der, og han elsket Cuba. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Magnifiq skrev:

Thailand, Filipinene, Aruba, Curasao?

Thailand utgår, men Karibien har vi tenkt på ja. :) 

Et øyeblikk siden, skruf skrev:

Cuba er forresten en plass jeg har veldig lyst å besøke!

Mannen min hadde 8 uker turnus der, og han elsket Cuba. 

Cuba sjekket jeg idag fakstisk! :D

 

 

Men nå har vi bestemt oss for å vente med planleggingen litt (les: jeg....) for vi må se om mannen får ledig hele julen og så regne på hva budsjettet egentlig er. Nå bare gjetter vi (les: jeg igjen..) og surfer bare på luksus steder! ;) 

 

 

Fortsett gjerne med tips! Sikkert flere som også vil reise. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnifiq

Så synd at Thailand utgår, for det er jo drømmestedet å reise med barn!

Cuba har vi vært på, og likte oss absolutt ikke. Og skal aldri tilbake.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mauritius er virkelig å anbefale , men er ikke mange steder ekstra dyrt i julen?? 

Mine forslag er Cuba , Mexico, Costa Rica ,Belize, Fiji eller Filipinene :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, Magnifiq skrev:

Så synd at Thailand utgår, for det er jo drømmestedet å reise med barn!

Cuba har vi vært på, og likte oss absolutt ikke. Og skal aldri tilbake.

 

 

Godt vi er forskjellige. :)

Thailand er 1. vi er ikke så glad i thai mat. 2. "alle" reiser dit.(ja sikkert sær grunn...)

Vil heller til Vietnam, India og Sri Lanka. 

 

Hvorfor likte dere ikke Cuba? Pappa syntes cuba var "ok", men ikke mer enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnifiq
32 minutter siden, BlendaSensitive skrev:

Godt vi er forskjellige. :)

Thailand er 1. vi er ikke så glad i thai mat. 2. "alle" reiser dit.(ja sikkert sær grunn...)

Vil heller til Vietnam, India og Sri Lanka. 

 

Hvorfor likte dere ikke Cuba? Pappa syntes cuba var "ok", men ikke mer enn det.

Aboslutt godt!

Om du ikke vil reise dit alle andre reiser, så blir det jo fryktelig vanskelig da. Syns så mange i dag reiser "over alt". Heldigvis så er ikke Thailand ensbetydende med charter, og all inclusiv hvor du møter naboen ;)

Cuba.. vanskelig å forklare, men vi bare likte oss ikke der. Syns det var masete atmosfere.

Vitenam er fantastisk. Har aldri hørt om noen som har vært misfornøyde med den turen.

Endret av Magnifiq
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Var på Cuba i sommer, og trivdes ikke så godt jeg heller. Tror det har blitt veldig turistifisert på kort tid. 

Sri Lanka derimot, WOW! Et land som har alt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, BlendaSensitive skrev:

Thailand utgår, men Karibien har vi tenkt på ja. :) 

Cuba sjekket jeg idag fakstisk! :D

 

 

Men nå har vi bestemt oss for å vente med planleggingen litt (les: jeg....) for vi må se om mannen får ledig hele julen og så regne på hva budsjettet egentlig er. Nå bare gjetter vi (les: jeg igjen..) og surfer bare på luksus steder! ;) 

 

 

Fortsett gjerne med tips! Sikkert flere som også vil reise. :)

Aruba er dyrt, som i veldig dyrt. Kom hjem for en uke siden. Hadde en fantastisk ferie, men det ble litt overskygget av prisene der. Har vært både i Thailand, Maldivene og Mauritius, og drar heller dit enn til Aruba igjen for å si det sånn.... Synes at servicenivået på Aruba var dårlig, både Thailand, Maldivene og Mauritius hadde et langt, langt høyere servicenivå. 

Thailand er desidert billigst å leve, deretter Mauritius og til slutt Maldivene som igjen er dyrt (det lønner seg å bestille all inclusive på Maldivene)

Anonymkode: 17caf...ce0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mattie16
13 timer siden, BlendaSensitive skrev:

Foreslo for min mann, han syntes det var "inskrenkende med kriminaliteten" - vil kunne gå rundt utenfor hotellet...

Så han foreslo heller Sør Afrika, han har bodd der som barn nemlig. Men mye kriminalitet der også, og ikke så fine strender. :P

 

Måtte bare kommentere her. Sør Afrika, da Cape Town området, er helt nydelig og det mest fantastiske stedet jeg har vært! Og mange flotte strender- finere enn de jeg så i Mombasa, Kenya (ja har vært der). Kjempeflott og frodig natur+ spennende dyreliv, vakre farger, god stemning, kjempegod mat og europeisk følelse i Afrika. Vil tro at alt fra pingvinreservat, botanisk hage osv, til spennende markeder inne i byen, spise is ved Victoria waterfront, ta taubane opp Table mountain og bade ved en av de vakre strendene vil være artig for barn å gjøre.

Ja det er endel kriminalitet i Sør Afrika, men den er konsentrert til visse områder (snakker nå om CP området), og så lenge man vet hvor man kan gå og oppholde seg så er det trygt. Som sagt så er Sør Afrika ganske europeisk/vestlig i hvordan ting er organisert og hvordan kulturen er, så lett å føle seg "hjemme" der. Fikk også en slags følelse av USA. Jeg har som sagt vært i Kenya også, og jeg foretrekker Sør Afrika uten tvil. Følte meg veldig trygg der, i motsetning til Kenya som er mer "ekte Afrika"- mye villere og uorganisert, ikke noe for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, hvit.rose skrev:

Måtte bare kommentere her. Sør Afrika, da Cape Town området, er helt nydelig og det mest fantastiske stedet jeg har vært! Og mange flotte strender- finere enn de jeg så i Mombasa, Kenya (ja har vært der). Kjempeflott og frodig natur+ spennende dyreliv, vakre farger, god stemning, kjempegod mat og europeisk følelse i Afrika. Vil tro at alt fra pingvinreservat, botanisk hage osv, til spennende markeder inne i byen, spise is ved Victoria waterfront, ta taubane opp Table mountain og bade ved en av de vakre strendene vil være artig for barn å gjøre.

Ja det er endel kriminalitet i Sør Afrika, men den er konsentrert til visse områder (snakker nå om CP området), og så lenge man vet hvor man kan gå og oppholde seg så er det trygt. Som sagt så er Sør Afrika ganske europeisk/vestlig i hvordan ting er organisert og hvordan kulturen er, så lett å føle seg "hjemme" der. Fikk også en slags følelse av USA. Jeg har som sagt vært i Kenya også, og jeg foretrekker Sør Afrika uten tvil. Følte meg veldig trygg der, i motsetning til Kenya som er mer "ekte Afrika"- mye villere og uorganisert, ikke noe for meg.

Vi er nok litt forskjellige, for jeg foretrekker det "ekte Afrika" :) Men samtidig så opplevde jeg det som trygt, kontra da jeg for noen år siden dro på loffen i Uganda (det var uten mann og barn da, ville aldri ha tatt med meg en smårollng på en sånn tur). 

Vil jeg oppleve europa og vestlig kultur så drar jeg nettopp til europa.. 

Så, mine anbefalinger er jo utifra hva jeg foretrekker og som jeg føler er trygt å ta med barnet mitt på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...