Gå til innhold

Jogger jeg for ofte?


1978

Anbefalte innlegg

Jeg har den siste mnd jogger stort sett hver dag ca 5-7 km. Den siste tiden har jeg bare følt at formen står stille, og har følt meg mer sliten av å løpe den samme løypa. Trener jeg for ofte?

Jeg løper stort settpå asfalt. Er det mange av dere som har opplevd å få vondt i knærne av å løpe på asfalt? Jeg har i det siste jent en viss murring i knærne etter løping.

Kan legge til at jeg er kvinne og litt overvektig BMI 28. Har jogget i fire-fem mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg loeper km paa ca 6.30 min. Dvs 5 km rundt 33 min. Blir god og sliten etter 6/7 km i det tempo.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noen jogge ekspert, men du bør lytte til knærne dine. Asfalten er din fiende som jogger, prøv å hold deg unna den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bra å jogge for mye på asfalt, spesielt ikke når man er overvektig. Finnes det ikke ei lysløype eller en god tursti du kan jogge? 

I tillegg er det alltid lurt å ha noen hviledager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, 1978 skrev:

Jeg loeper km paa ca 6.30 min. Dvs 5 km rundt 33 min. Blir god og sliten etter 6/7 km i det tempo.  

Ok, akkurat hastighet sier egentlig ikke så mye om hvor hardt man kjører seg da det kommer an på mange faktorer. Pulssoner vil være til hjelp, men krever jo en pulsklokke. 

En kupert løype, fortrinnsvis ikke bare asfalt, vil nok også hjelpe. Motbakker underveis fungerer som intervalltrening, der du blir skikkelig andpusten og får høy puls på vei opp, for så å måtte hente deg inn på igjen før neste bakke. Tror det er vesentlig mer effektivt enn en løype som er helt flat og der du bare blir gradvis mer og mer sliten underveis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillemøy

Her må du lytte til kroppen, stopp med en gang det gjør vondt! Og så må du variere løpingen mye mer for å bli bedre. Akkurat nå trener du for å bli akkurat like rask som det du er på 5-6 km. For å bli bedre må du ta noen lengre turer og noen kortere med intervaller, det er sånn du blir raskere. Jeg ville trappet ned til 4-5, hvis du ikke kjenner noe murring lenger. Men da hatt en tur hvor du presser deg oppover i km, prøv 7, og så lenger. Et veldig motiverende mål er å klare 10 km, da vil du føle mestringsfølelse da! Så ville jeg tatt en kortere intervalløkt, 4 ganger 4 etc. Og så to-tre som de du allerede tar for å holde grunnformen ved like. 
Jeg er ingen ekspert, men jeg har løpt en rekke maraton og halvmaraton,, vært skada osv så jeg har opparbeidet meg litt erfaring. Hovedsaken her er altså at du stagnerer og samtidig sliter på kroppen fordi du ikke tar deg noen hviledager, det bør du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville begrenset joggingen til 4 ganger i uken mens du fremdeles er overvektig. Jogging på asfalt er svært belastende for beina, og om du kjenner murringer i knærne så bør du i hvert fall ta det med ro. Det er fort gjort å pådra seg skader som kan sitte i lenge. Hva med å variere treningen og gjøre styrkeøvelser for beina annenhver dag? Det er viktig å bygge opp muskulaturen, spesielt i hofter. En sterk muskulatur kan forhindre belastnings- og støtskader i knærne.

Anonymkode: f3f52...d7d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 24. august 2016 at 8.00, 1978 skrev:

Jeg har den siste mnd jogger stort sett hver dag ca 5-7 km. Den siste tiden har jeg bare følt at formen står stille, og har følt meg mer sliten av å løpe den samme løypa. Trener jeg for ofte?

Jeg løper stort settpå asfalt. Er det mange av dere som har opplevd å få vondt i knærne av å løpe på asfalt? Jeg har i det siste jent en viss murring i knærne etter løping.

Kan legge til at jeg er kvinne og litt overvektig BMI 28. Har jogget i fire-fem mnd.

Du bør variere treningen. Ikke bare løpe. Ikke rart du får vondt. Selv elsker jeg å jogge, men er nødt til å trene andre ting også. Hvis du fortsetter å løpe hver dag, kan du pådra deg store skader på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den løpingen der kommer du til å angre på etter hvert. Bytt ut noen av løpeøktene med styrke, tabata (med styrkeøvelser), sykling, svømming osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...