Gå til innhold

lån


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

heisann

har vært inne på husbanken sitt side og lastet ned et lånekalkulator. der står det at jeg vi kan låne 2,2mill. men ser også at de opererer med en rente på 6,3%. er ikke det veeeeldig høyt? er det noen grunner for dette?  og hva er fordelen med å velge husbanken fremfor andre banker?

prøvde også obos sin lånekalkulator, men der har de en rente på 1,99%. det er stooooooor forskjell.

Anonymkode: 346d8...898

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

heisann

har vært inne på husbanken sitt side og lastet ned et lånekalkulator. der står det at jeg vi kan låne 2,2mill. men ser også at de opererer med en rente på 6,3%. er ikke det veeeeldig høyt? er det noen grunner for dette?  og hva er fordelen med å velge husbanken fremfor andre banker?

prøvde også obos sin lånekalkulator, men der har de en rente på 1,99%. det er stooooooor forskjell.

Anonymkode: 346d8...898

Husbanken sine lån fra Husbanken får du ikke til hva som helst av bolig. Forøvrig nå du enten ha lest feil eller funnet en eldgammel nettside. 

Husbankens viktigste jobb er å låne ut penger til kommunene som igjen videreutlåner pengene til lån og tilskudd til vanskeligstilte på lånemarkedet til gunstigere rente enn vanlig bank. 

Anonymkode: 537b3...6f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sant..det er jo slikt jeg ogsa trodde. Hvis du gaar inn paa husbanken og ser pa exel malen saa staar det 6,3%

Anonymkode: 346d8...898

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Hvis du leser veiledningsteksten i kalkulatoren står det at det er lagt inn 6,3% for å sikre at du har råd til å betjene lånet dersom rentene stiger. Det er også en link til faktisk flytende rente nå som er på 1,6%.

Når du skal velge bank bør du gå etter den som har lavest rente nå.

Når du skal regne på hvor mye du kan låne bør du forholde deg til en høyere rente, og da er nok husbankens 6,3% et fornuftig nivå.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

heisann

har vært inne på husbanken sitt side og lastet ned et lånekalkulator. der står det at jeg vi kan låne 2,2mill. men ser også at de opererer med en rente på 6,3%. er ikke det veeeeldig høyt? er det noen grunner for dette?  og hva er fordelen med å velge husbanken fremfor andre banker?

prøvde også obos sin lånekalkulator, men der har de en rente på 1,99%. det er stooooooor forskjell.

Anonymkode: 346d8...898

Når du skal sette opp et budsjett må du ta utgangspunkt i worst-case når det gjelder boliglån med flytende rente. Husbanken har definert dette som 6,3%. Den faktiske flytende renten er under 1,6%. 

Fordelen med Husbanken er at de har lavere rente enn andre banker. Tilfredstiller du/boligen kravene til Husbanken bør du absolutt velge disse.

Anonymkode: 5870b...31d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvis jeg soker og faar innvilget hos husbanken,vil det si at jeg har bindet meg til en rente på 6,3%??

Anonymkode: 346d8...898

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis jeg soker og faar innvilget hos husbanken,vil det si at jeg har bindet meg til en rente på 6,3%??

Anonymkode: 346d8...898

Nei, du har ikke bundet deg til noe. Søk, og om du får innvilget vil de helt sikkert gjerne besvare alle dine spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis jeg soker og faar innvilget hos husbanken,vil det si at jeg har bindet meg til en rente på 6,3%??

Anonymkode: 346d8...898

Nei. Den prosenten er lagt inn bare for å teste/forsikre seg om at du vil takle en slik høy rente i fremtiden, HVIS renten går opp (eller når...). Du får selvsagt beste markedsrente pr idag på et reelt lån. Husbanken har svært gode vilkår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 24.8.2016 at 14.51, AnonymBruker skrev:

Men hvis jeg soker og faar innvilget hos husbanken,vil det si at jeg har bindet meg til en rente på 6,3%??

Anonymkode: 346d8...898

Skjønner du ikke svarene over? 

Anonymkode: 89ac7...5e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...