Gå til innhold

Spiser sau egtl blåbær?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gikk en tur på et veldig lokalt fjell her i dag. Ingen går her, folk fra byen og andre tilreisende tar bakveien opp til toppen. Blåbærduden i grenda har allerede sagt at det er lite bær her i år og han går og plukker andre steder.

Og så ser jeg at der det er mye sauemøkk i blåbærlyngen så er det svært lite bær. Skulle trodd det var omvendt med gjødseleffekten og alt det der...men...kan det være at sauen spiser bæra? Uten å skade lyngen omtrent? 

Anonymkode: 33746...5c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var på hytta for litt siden, der pleier det å være tykt lag omtrent med blåbær, tyttebær og multer. Men i år fant moren min 3 multer og litt blåbær som vi lagde syltetøy av, å det rakk akkurat til pannekakemiddagen liksom 😅 Tror det bare er et sånt år :P 

Anonymkode: 2057a...0b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? På sør- og østlandet har det vært fullt av blåbær i mange uker

Anonymkode: bd46f...97a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? På sør- og østlandet har det vært fullt av blåbær i mange uker

Anonymkode: bd46f...97a

Hytta vår ligger i Trøndelag :P 

Anonymkode: 2057a...0b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gikk en tur på et veldig lokalt fjell her i dag. Ingen går her, folk fra byen og andre tilreisende tar bakveien opp til toppen. Blåbærduden i grenda har allerede sagt at det er lite bær her i år og han går og plukker andre steder.

Og så ser jeg at der det er mye sauemøkk i blåbærlyngen så er det svært lite bær. Skulle trodd det var omvendt med gjødseleffekten og alt det der...men...kan det være at sauen spiser bæra? Uten å skade lyngen omtrent? 

Anonymkode: 33746...5c7

Jeg spurte svigermoren min som er bonde om sauene spiser bær, de pleier jo å beite på fjellet nå på sommeren, men nei, de bryr seg visst ikke om bær. De liker kløverblomster og løvetann og høyt gress. 

Det kan jo være at andre har plukket der da :D

Ellers har vi plantesykdommer, vi har andre dyr som spiser bær (pass deg for bjørn!) :d

 

Anonymkode: 30942...616

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...