Gå til innhold

Jente, men ekstremt mye kroppshår (bilder)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jente på 18 her, som er fra midtøsten. Jeg har et problem med kroppen min, som jeg har slitt med siden barnehagealder. Kroppshår!

Joda, jeg er fra midtøsten og det er vanlig med mye kroppshår der, men jeg har i overkant mye iforhold til mine kusiner og venninner (har venner som ikke har hår i det hele tatt liksom og som er fra samme land).

Helt siden barnehagen har jeg alltid vært redd for å vise kroppen min. Har alltid hata svømming og dusjing i gym, hatt store problemer med å skifte i garderobe med andre. Aldri ute på stranda om sommeren med venner for å bade (om jeg blir med sitter jeg bare og ser på). 

Dekker alltid til mage og rygg hvis jeg har på topp som er litt for kort og bruker ALDRI topper med store hals. 

Kan legge til at jeg selvsagt ofte har blitt mobbet for de hårete armene på barneskolen, noe jeg fortsatt sliter med nå... 

Søsknene mine (søster på 5 og bror på 11) har også litt hår, men ikke på langt nær så mye hår som jeg har. De har litt hår på eygg pg mage og bein, men magen er glatt og fin, min er full av svarte, lange stygge sjenerende hår. Herregud jeg har VEIVISER for søren! Husker en gutt i klassen strakk armene i været en gang og veiviseren syntes. En haug med jenter begynte å si han burde dekke det til og hviska om det. Tenk om de ser min veiviser da!?

Er så dritt lei av å måte shave fra fingrene og helt opp til skuldrene om sommeren (kan legge til at jeg hater sommeren og gråter mye da pga. dette). En gang shava jeg faktisk halve ryggen fordi jeg skulle på ball og kjolen min hadde bar rygg. Tenk det! Pleier å bleke hårene i ansiktet for at ansiktet mitt skal se litt "renere" ut, og i sommer prøvde jeg å bleke magen og ryggen, noe som varte i omtrent 3 dager før det svarte håret syntes igjen...

Hva skal jeg gjøre? Har store komplekser med dette, men har virkelig ikke råd til å betale flere tusen på laser! Er desperat! Magen min var absolutt ikke så hårete før, men ble derimot hårete og styggere rundt de siste årene av barneskolen. 

Var hos legen for sjekk av rygg på sykehus for et år tilbake. Holdt på å grine når legen sa jeg måtte ta av meg klærne så han skulle kunne se på ryggen min mens jeg gjorde noen øvelser (i bare undertøy). Alt det håret, pg jeg hadde ikke shava noen sted!!! Dør fortsatt av tanken på det nå.

Legger til bilder så dere kan se hvor ille det er (bildene er dog dårlige og har bleka mye av hårene/voksa beina så alt håret syns ikke ordentlig, er mye verre i virkeligheten)

(Beklager for stygge, kvalmende og sjenerende bilder!!!!)

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Anonymkode: 83cf7...a2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje du kan få dekt laserbehandling. Snakk med legen

Anonymkode: a58b8...28a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket om du har for mye mannlig kjønnshormon og/eller PCOS?

Anonymkode: 0cfb1...026

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

er kroppen din vanlig bygget, foruten at du har en del kroppshår? Kan være kjønnshormoner, det ksn nok legene gi deg ekstra av. Jeg syns forøvrig ikke bildene var verken kvslmende, sjenerende eller stygge.😊

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du snakket med en lege om dette? Det kan være hormonell ubalanse, å da finnes det hjelp! :) 

Anonymkode: 7a826...75a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min venninne fra Pakistan bleker hårene sine på kroppen.

Anonymkode: 51aff...101

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk deg for mengden testosteron i første omgang. Deretter søker du om laserbehandling. Jeg fikk tilbud om dette på armene mine når jeg var yngre men takka nei siden metodene da var så smertefulle. Lever ok med hårete kropp i dag, er som deg med unntak av mage og rygg hvor jeg nok har litt mindre, men ansikt ben og armer er mer hårete enn hos min godt hårete mann. 

Anonymkode: b7643...cb0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg! Dette så absolutt ikke normalt ut, og det er 100 % forståelig at dette er noe du sliter med! Hvis jeg var deg ville jeg tatt meg en tur til legen. Forklart at hårene gir deg store problemer psykisk/når det kommer til selvtilliten, og hvordan håret hemmer deg i hverdagen. Da tror jeg kanskje at du kan få laser dekket. For er det noe leger dekker - så er det når mennesker har problemer som avviker fra det normale - og din hårvekst er mye kraftigere enn normalen. I tillegg vil det veie ganske tungt at dette hemmer deg kraftig i hverdagen og på det psykiske plan - da er nok sjansene store for å få det dekket. Stå på, og ikke underdriv problemene dine da du snakker med legen - fortell nøyaktig hvordan du har det, hvordan det hemmer deg, holder deg tilbake, så bør det gå fint. 

Skjønner godt at dette er et problem for deg.. Det ville det vært for de fleste. Stå på! 

Anonymkode: b8d2e...910

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må bare innse og akseptere at mange jenter/kvinner også har mye kroppshår, UTEN at det trenger være noe galt eller hormonelt. Unødvendig å antyde at det er noe sykelig ved det. Vi er bare ikke vant til å se det fordi man i dag må være klinisk fri for hår for å vise seg frem. Det danner dessverre et veldig skjevt bilde av hva som er normalt og ikke.

Og TS, jeg har ei heilnorsk venninne som har like mye hår som deg. Du er iallfall ikke alene om det er noen trøst.

Anonymkode: f86c5...52d

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS: Er enig med de andre som foreslår tur til legen. Det er ikke noe å være flau for eller skamme seg over. En lege vil ta dette på en fin og god måte.

Anonymkode: 11a16...497

Endret av lillesky
  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville anbefalt deg å kontakte lege, og få tatt blodprøver. Det kan være at du har en hormonforstyrrelse som gjør at du får ekstra hårvekst. Dette blir behandlet med medikamenter, og du får dekket laserbehandling hvis det er en hormomforstyrrelse. Har ei venninne som fikk det da hun var 18 år. Hun hadde bart og skjegg...og veiviser. 

Anonymkode: 28982...01a

Endret av lillesky
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Folk må bare innse og akseptere at mange jenter/kvinner også har mye kroppshår, UTEN at det trenger være noe galt eller hormonelt. Unødvendig å antyde at det er noe sykelig ved det. Vi er bare ikke vant til å se det fordi man i dag må være klinisk fri for hår for å vise seg frem. Det danner dessverre et veldig skjevt bilde av hva som er normalt og ikke.

Og TS, jeg har ei heilnorsk venninne som har like mye hår som deg. Du er iallfall ikke alene om det er noen trøst.

Anonymkode: f86c5...52d

Man må heller ikke utelukke at det kan være noe galt. Også tilstander som har et kosmetisk tilsnitt kan være tilfeller som bør behandles medisinsk. Kviser blir for eksempel rutinemessig behandlet selv om det utelukkende er et kosmetisk problem.

TS: Du må aller først slutte å tenke at dette er kvalmende, det er det ikke. Det er kun sjenerende for deg i hverdagen, og det får du hjelp til.

Forklar til legen hvilket problemer hårveksten skaper for deg i hverdagen. Snakk gjerne med flere leger.

Anonymkode: 0326b...6c8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar alle sammen. Trist å lese at enkelte av deres venninner også har det slik cs. Er virkelig vanskelig. Jeg har ikke latt en eneste venn se kroppen min etter ungdomsskolen, redd for å bli dømt.

Vil gjerne dra til legen, men tør ikke! Er så sinnssykt flaut. Alt annet ved meg er jo helt normalt, er bare håret som minner om mens hårvekst. Ligner jo nesten på min far! Er så sjenerende, så vil liksom ikke dra til legen og vise frem magen, selvom det også er eneste løsning...

Anonymkode: 83cf7...a2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk må bare innse og akseptere at mange jenter/kvinner også har mye kroppshår, UTEN at det trenger være noe galt eller hormonelt. Unødvendig å antyde at det er noe sykelig ved det. Vi er bare ikke vant til å se det fordi man i dag må være klinisk fri for hår for å vise seg frem. Det danner dessverre et veldig skjevt bilde av hva som er normalt og ikke.

Og TS, jeg har ei heilnorsk venninne som har like mye hår som deg. Du er iallfall ikke alene om det er noen trøst.

Anonymkode: f86c5...52d

Dette hjelper ikke TS overhodet.  I dagens samfunn skal kvinner ha mindre kroppshår enn en jente på 10 år, hvordan skal da TS tørre å vise seg ute blandt folk med dette helt syke idealet??  

Bestill en legetime TS,  vis kroppen din til legen og forklar så godt du kan hvordan du har det.  Det er kanskje mulig at du kan få laserbehandling dekket.  

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte forresten å si at jeg tok 6 blodprøver før sommeren, men det var for å sjekke blod og jernet (fant ut at jeg har lav blodprosent og lite jern), men skulle ikke slikt vist seg på prøven da? Sjekket for masse annet inkl. stoffskifte så vet ikke..

Den største grunnen til at jeg btw ikke tør å dra til lege er at jeg ikke er norsk, og er redd for å vise kroppen og deretter få beskjed om at ingenting kan gjøres og at laser ikke kan dekkes...

Anonymkode: 83cf7...a2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar alle sammen. Trist å lese at enkelte av deres venninner også har det slik cs. Er virkelig vanskelig. Jeg har ikke latt en eneste venn se kroppen min etter ungdomsskolen, redd for å bli dømt.

Vil gjerne dra til legen, men tør ikke! Er så sinnssykt flaut. Alt annet ved meg er jo helt normalt, er bare håret som minner om mens hårvekst. Ligner jo nesten på min far! Er så sjenerende, så vil liksom ikke dra til legen og vise frem magen, selvom det også er eneste løsning...

Anonymkode: 83cf7...a2d

Forstår godt at det er vanskelig å vise legen noe man ikke er komfortabel med selv. Men bare prøv å tenk på at legen ikke dømmer deg. Legen er der for å hjelpe deg og ta vare på deg. De ser mange forskjellige kropper gjennom sine karrierrer :) 

Anonymkode: ff78c...d5a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar alle sammen. Trist å lese at enkelte av deres venninner også har det slik cs. Er virkelig vanskelig. Jeg har ikke latt en eneste venn se kroppen min etter ungdomsskolen, redd for å bli dømt.

Vil gjerne dra til legen, men tør ikke! Er så sinnssykt flaut. Alt annet ved meg er jo helt normalt, er bare håret som minner om mens hårvekst. Ligner jo nesten på min far! Er så sjenerende, så vil liksom ikke dra til legen og vise frem magen, selvom det også er eneste løsning...

Anonymkode: 83cf7...a2d

Jeg tror at en lege lett vil forstå at du synes dette er vanskelig. Det går an å åpne samtalen med dette, vær ærlig og si "du, jeg synes dette skikkelig, skikkelig vanskelig". Ville det være enklere å gå til en mannlig eller kvinnelig lege, tror du? Har du helsesøster på skolen du går? Hvis du er student kan kanskje studenthelsetjenesten være noe? 

En annen ting: Er det noen som vet at du føler det på den måten? Hvis det er det, kanskje du kan ta med den en person til legen? 

Anonymkode: 11a16...497

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Glemte forresten å si at jeg tok 6 blodprøver før sommeren, men det var for å sjekke blod og jernet (fant ut at jeg har lav blodprosent og lite jern), men skulle ikke slikt vist seg på prøven da? Sjekket for masse annet inkl. stoffskifte så vet ikke..

Den største grunnen til at jeg btw ikke tør å dra til lege er at jeg ikke er norsk, og er redd for å vise kroppen og deretter få beskjed om at ingenting kan gjøres og at laser ikke kan dekkes...

Anonymkode: 83cf7...a2d

For å sjekke hormoner så må du ta spesifikke hormonprøver, så mest sannsynlig var det ikke det du tok før sommeren. 

Anonymkode: 28982...01a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den største grunnen til at jeg btw ikke tør å dra til lege er at jeg ikke er norsk, og er redd for å vise kroppen og deretter få beskjed om at ingenting kan gjøres og at laser ikke kan dekkes...

Frykten for å få vite at ingenting kan gjøres er veldig vanlig. Men skulle det vise seg at ingenting kan gjøres, etter å ha snakket med flere leger, så vet du i alle fall.

Og hvis laser ikke dekkes, så vet du det også, og kan vente til du blir eldre og har fast jobb og kan betale selv.

Bare det å få vite vil hjelpe masse.

Anonymkode: 0326b...6c8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...