Gå til innhold

Fet hud og sminke - ingenting hjelper.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hud som lett blir fet,og jeg synes ikke at noe hjelper. Bruker gode hudpleieprodukter,men huden blir fet samme hva. Har prøvd to forskjellige primere,en fra Estee lauder - matte perfecting primer og Nyx - shine killer og i tillegg bruker jeg et pudder som skal matte huden. Jeg bruker ikke mye sminke,men bruker det pudderet stort sett hver dag.

Det tar ikke lang tid før huden er veldig fet. Kanskje noen timer. Med primer blir huden veldig ekkel også. Jeg trodde at jeg kanskje brukte for mye av produktet,men synes den blir sånn uansett hvor lite jeg bruker. Huden blir fet uansett om jeg bruker sminke eller ei,men jeg er dritlei av det. Ønsker virkelig at når jeg har sminke på så skal den holde uten at det ser ut som jeg har smurt ansiktet med olje.

Er det noen som har noen tips til meg? Gir snart opp siden ingenting fungerer.

Anonymkode: f2328...99e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er jo ikke sminke laget for behandling av fet hud. Blir huden din fet uten sminke også er det jo hudbehandlingen du må se på først. Gå på apoteket og f gode rensekremer for fet hud, rens to ganger daglig. 

Mineralsminke skal være bedre for fet hud, men det vil nok ikke hjelpe nok i ditt tilfelle. Du må finne rette hudpleieproduktene for deg, noe du tydeligvis ikke har funnet enda. 

Anonymkode: ad003...784

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også feit hud, i t-sonen, og erfarer at jo mer jeg klæsjer på huden jo verre blir det, siden huden ikke får puste. Primere unngår jeg helt. Bruker kun en mattende dagkrem, for eksempel La Roche-Posay Effaclar matt dagkrem eller Avene Cleanance Mat Emulsion. Bruker kun concealer rundt øyne og nesevinger, ellers transparent løst pudder fra Shisheido. Bruker et flak kjøkkenpapir i ny og ned iløpet av dagen for å presse på hudpartier som blir blanke, og så fikserer jeg med et flortynt dryss pudder igjen.

 

Trøster meg med at jeg med min tendens ti fete hud ikke har en eneste antydning til rynker og kommer trolig til å forbli rynkefri lenge. Det får være din "fattige" trøst også :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får også kjøpt blotte-papir..på parfymerier.. Som skal hjelpe.. Funker på samme vis som kjøkkenpapir..men har nok bedre effket enn kjøkkenpapiret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker allerede produkter fra apoteket. Bruker La roche posay. Renser huden to ganger om dagen og bruker en mattende hudkrem. Jeg har også prøvd andre dyrerere merker,men det fungerte ikke det heller. Det som har fungert best er La roche posay faktisk. Så jeg føler ikke at jeg gidder å prøve og kjøpe flere hudprodukter nå siden jeg har prøvd så mye forskjellig opp igjennom. I tillegg kan jeg ikke bruke sterke produkt siden huden blir lett irritert av det.

Jeg bruker også blottepapir eller annet papir,men skulle ønske at huden kunne holde seg fin.

Har også prøvd endel reseptbelagte midler siden jeg har slitt endel med akne,men ingenting av det fungerer heller så jeg er ganske lei. Ja,at man er rynkefri er vel det eneste som er positivt :)

Anonymkode: f2328...99e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har også fet hud, spesielt i t-sonen. Så forstår frustrasjonen din veldig godt!

Jeg har og, som deg, prøvd allverdens produkter. Primere, rens, skrubb og kremer, for å få mindre fet hud. Men til slutt har jeg bare måttet innse at det dessverre ikke finnes butikk/parfymeriprodukter som kan endre hudtypen min helt. Det er genetisk.

Likevel har jeg lært meg noen triks opp gjennom årene! :)

Jeg bruker ikke primere, fordi dette kun får huden min til å produsere mer fett. Det blir 'lag på lag', og dette er ikke særlig gunstig for min fete hudtype. 

Men! Jeg pleier å knekke et egg, og piske hviten og legge i et tynt lag over t-sonen før sminke. Det høres rart ut, men det funker ypperlig! Sminken holder seg mye lengre om jeg gjør dette. Egget tetter ikke porene mine, og det føles veldig naturlig. Husk bare at du skal legge et meget tynt lag ;) 

Vichy Normaderm dagkrem synes jeg også funker supert som en lett mattende gelkrem. 

Ellers funker aloe-vera gel med 90-100 % 'ren' aloe vera flott til å matte ned huden med :) 

Den BESTE foundationen jeg har prøvd til nå, er Estee Lauders Double Wear. Aldri har jeg prøvd en foundation som virkelig sitter som støpt gjennom hele dagen. Alle andre foundationer jeg har prøvd, forsvinner etter et par timer. Denne, derimot, holder lenge! Den er dyr, men absolutt verdt det :) Kommer til å fortsette å kjøpe denne.

Og hvis du synes at rougen/blushen din sitter dårlig og sklir av, ville jeg ha anbefalt en kremrouge du legger på før pudderrougen :) Da sitter den mye lengre!

Lykke til 💛

Anonymkode: 41b15...aba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mulig du bruker produkter som i utgangspunktet er gode, men de er feil for deg når du ikke får bukt med problemet. 

Gå til hudpleier (evt en annen enn den du har gått til før), hold deg unna parfymeri og til dels apotek. Synes sjelden apotekprodukter har vært til noe hjelp for min fete hud. LRP var døden og ga meg tørre flekker og urenheter i fleng :haar: 

Av sminke synes jeg mineralfoundation er det beste, Lily Lolo er min favoritt. Av flytende foundation liker jeg Maybelline fit me matte + poreless. Bruker aldri primer annet enn til øyeskygge (urban decay primer potion).

Anonymkode: 4fe83...1fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er mulig du bruker produkter som i utgangspunktet er gode, men de er feil for deg når du ikke får bukt med problemet. 

Gå til hudpleier (evt en annen enn den du har gått til før), hold deg unna parfymeri og til dels apotek. Synes sjelden apotekprodukter har vært til noe hjelp for min fete hud. LRP var døden og ga meg tørre flekker og urenheter i fleng :haar: 

Av sminke synes jeg mineralfoundation er det beste, Lily Lolo er min favoritt. Av flytende foundation liker jeg Maybelline fit me matte + poreless. Bruker aldri primer annet enn til øyeskygge (urban decay primer potion).

Anonymkode: 4fe83...1fc

Nå er LPR det eneste som har fungert litt for meg. Jeg har prøvd Dermalogica,MD formulations,Matis og en hel del masse andre produkter. Både billigere og dyrere. I tillegg har jeg gått til lege og prøvd endel reseptbelagte midler. Ser derfor ikke hvilken hensikt det vil ha å gå til en hudpleier. Jeg har også dårlig økonomi akkurat nå og har derfor ikke noe ønske om å bruke masse penger på noe som kan kanskje fungere eller ikke fungere i det hele tatt.

Ser forresten at mange anbefaler folk om å holde seg unna apotek,men det er der jeg har funnet produkter som fungerer.

Anonymkode: f2328...99e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg har også fet hud, spesielt i t-sonen. Så forstår frustrasjonen din veldig godt!

Jeg har og, som deg, prøvd allverdens produkter. Primere, rens, skrubb og kremer, for å få mindre fet hud. Men til slutt har jeg bare måttet innse at det dessverre ikke finnes butikk/parfymeriprodukter som kan endre hudtypen min helt. Det er genetisk.

Likevel har jeg lært meg noen triks opp gjennom årene! :)

Jeg bruker ikke primere, fordi dette kun får huden min til å produsere mer fett. Det blir 'lag på lag', og dette er ikke særlig gunstig for min fete hudtype. 

Men! Jeg pleier å knekke et egg, og piske hviten og legge i et tynt lag over t-sonen før sminke. Det høres rart ut, men det funker ypperlig! Sminken holder seg mye lengre om jeg gjør dette. Egget tetter ikke porene mine, og det føles veldig naturlig. Husk bare at du skal legge et meget tynt lag ;) 

Vichy Normaderm dagkrem synes jeg også funker supert som en lett mattende gelkrem. 

Ellers funker aloe-vera gel med 90-100 % 'ren' aloe vera flott til å matte ned huden med :) 

Den BESTE foundationen jeg har prøvd til nå, er Estee Lauders Double Wear. Aldri har jeg prøvd en foundation som virkelig sitter som støpt gjennom hele dagen. Alle andre foundationer jeg har prøvd, forsvinner etter et par timer. Denne, derimot, holder lenge! Den er dyr, men absolutt verdt det :) Kommer til å fortsette å kjøpe denne.

Og hvis du synes at rougen/blushen din sitter dårlig og sklir av, ville jeg ha anbefalt en kremrouge du legger på før pudderrougen :) Da sitter den mye lengre!

Lykke til 💛

Anonymkode: 41b15...aba

Ok,det er sikkert det som skjer når jeg bruker primer også. Huden føles enda eklere enn når den bare er fet.

Ja,det hørtes litt rart ut :) Gjør du det hver dag?

Tusen takk for tips. Får se om jeg prøver noe av dette neste gang jeg må ha nye produkter til huden min :)

Anonymkode: f2328...99e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ok,det er sikkert det som skjer når jeg bruker primer også. Huden føles enda eklere enn når den bare er fet.

Ja,det hørtes litt rart ut :) Gjør du det hver dag?

Tusen takk for tips. Får se om jeg prøver noe av dette neste gang jeg må ha nye produkter til huden min :)

Anonymkode: f2328...99e

Ja, jeg er enig i det. Huden får på en måte ikke puste med så mange lag av produkter. 

Haha, det er litt rart. Jeg gjør det ikke hver dag, men snarere ved spesielle anledninger hvor jeg vil at sminken skal holde lenge :) Du kan også blande eggeplommene sammen til en maske, som du legger på huden og renser av med vann. Min hud føles veldig ren, matt og fresh etterpå :) 

Null problem! :) Fet hud er et ork noen ganger, så vi med fet hud får holde sammen, haha. ;) Vi får trøste oss med (som nevnt over), at vi får ferre rynker når vi eldes og! Det sa også min hudlege til meg da jeg var hos henne og klagde over hudtypen min 😁

Anonymkode: 41b15...aba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...