Gå til innhold

Måtte mannen jobbe i permisjonen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mannen har blitt spurt om å ta unna litt småtteri mens han har permisjon. Er det lov?

Anonymkode: 84562...5f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Mannen har blitt spurt om å ta unna litt småtteri mens han har permisjon. Er det lov?

Anonymkode: 84562...5f2

Nei, med mindre han tar ut permisjonen gradert.

Jeg hadde for øvrig forventet st mannen min hadde svsrt nei til en slik forespørsel, da hans fokus skal være på barnet han er i permisjon med.

Anonymkode: 5dd37...ad0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann gjorde litt som å besvare noen telefoner og Mail, men det var ikke slik at han satt med det i timesvis. Han kunne sagt nei, men det var fort unnagjort og ikke akkurat noe å gradere i det lille omfanget det var. 

Anonymkode: 2b1bc...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

 

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, med mindre han tar ut permisjonen gradert.

Jeg hadde for øvrig forventet st mannen min hadde svsrt nei til en slik forespørsel, da hans fokus skal være på barnet han er i p omermisjon med.

Anonymkode: 5dd37...ad0

Jeg ble kjempeskuffa. Det er ikke gradert, men han skulle få en uke ved fødsel pluss da 11 uker i stedet for ti. Men de to ukene har man jo egentlig krav på ved fødsel, om enn ikke alltid betalt. Men hvis han må jobbe i permisjonen er det jo ikke verdt det.. Han sier bare at det er sånn det er i det private. Men jeg har aldri hørt om en sånn avtale.

 

Anonymkode: 84562...5f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg ble kjempeskuffa. Det er ikke gradert, men han skulle få en uke ved fødsel pluss da 11 uker i stedet for ti. Men de to ukene har man jo egentlig krav på ved fødsel, om enn ikke alltid betalt. Men hvis han må jobbe i permisjonen er det jo ikke verdt det.. Han sier bare at det er sånn det er i det private. Men jeg har aldri hørt om en sånn avtale.

 

Anonymkode: 84562...5f2

Sånn er det ikke i det private. Alle mennene på jobben min som har vært i permisjon har logget fint ut og kommet tilbake x uker/måneder senere.

Anonymkode: d9487...b16

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann må jobbe litt i permisjonen ja, hvis ikke har han ikke en jobb å komme tilbake til. Han har provisjonsbasert lønn og må pleie kundene sine jevnlig, hvis ikke får han ikke noe lønn når han begynner på igjen etter permisjonen. Sånn er det bare.

Anonymkode: 2d2c1...917

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min mann jobbet også litt, men mye mindre enn det han hadde planlagt. Han fikk nok litt bakoversveis over hvor mye tid det tok å passe baby 😂 Det plagde forøvrig ikke meg at han tok noen telefoner og noen e-poster. Jobben hans har vært veldig generøse på å dekke opp mellomlegget på det Nav utbetaler og det som faktisk er lønnen hans, så da føles det jo enklere å vise litt goodwill tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen her skal ta gradert uttak slik at han slipper å komme tilbake til et ragnarok av papir. Han skal jobbe 2-3 dager i uken og ha perm resten. Ingen kan gjøre jobben hans i 10 uker, men det funker helt greit det. Man må jo bare tilpasse til den situasjonen man er i. Er jo derfor det er tilrettelagt for gradert uttak fra nav sin side.

også må jeg bare si at jeg skjønner at du er skuffa. Mannen min kunne heller ikke ta de to ukene ved fødselen, og jeg hadde virkelig trengt litt hjelp da. Men foreslå gradert for han du. Han kan jo jobbe 1 dag i uka og ha perm 4 feks? Går an det. I såfall får han et par ekstra uker perm (pappaperm er totalt 50 dager(pluss evt den uka fra fødselen), uavhengig av hvordan man tar dem ut.) han kan jo snakke med jobben, kanskje de kan finne en løsning slik at han slipper å jobbe i permisjonstiden, det er ikke lov nemlig.

Anonymkode: 3f8c3...cd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg ble kjempeskuffa. Det er ikke gradert, men han skulle få en uke ved fødsel pluss da 11 uker i stedet for ti. Men de to ukene har man jo egentlig krav på ved fødsel, om enn ikke alltid betalt. Men hvis han må jobbe i permisjonen er det jo ikke verdt det.. Han sier bare at det er sånn det er i det private. Men jeg har aldri hørt om en sånn avtale.

 

Anonymkode: 84562...5f2

Nei, sånn er det ikke i det private. Alle jeg kjenner som ikke er selvstendig næringsdrivende, kvinner som menn, har ikke jobbet i permisjon. Ikke en gang adm.dir.er gjør det.

Anonymkode: 5dd37...ad0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min får ikke utbetalt lønn i de 2 ukene ved fødsel så han må jobbe. 

Anonymkode: 42a5f...d03

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, sånn er det ikke i det private. Alle jeg kjenner som ikke er selvstendig næringsdrivende, kvinner som menn, har ikke jobbet i permisjon. Ikke en gang adm.dir.er gjør det.

Anonymkode: 5dd37...ad0

Jeg kjenner flere. Svogeren min fikk, f. Eks.) tilbud om 100% overtidsbetalt i alle uker han jobbet ( som han egentlig skulle hatt permisjon) 

Anonymkode: 2d2c1...917

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både jeg og mannen svarte noen telefoner/Mail, samt deltok på kurs da vi var i permisjon. Ikke noe stort omfang, men litt. Ser ikke problemet.

Den goodwillen vi viste fikk vi igjen for i form av fleksibilitet og goodwill da permisjonen var slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å lese Mail og videresende noen ganger i uka ser jeg ikke på som jobb, da. Det gjør man jo i ferien og når man er sykemeldt også.

Anonymkode: 5dd37...ad0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uvanlig hverken på min eller mannens jobb at mor eller far jobber noe i løpet av permisjonen. Det er i hovedsak snakk om deltagelse på noen viktige møter, enkelte kritiske arbeidsoppgaver som ikke kan utsettes (og som pga kompetanse er vanskelig å overlevere til andre) eller korte avklaringer pr e-post eller telefon. I all hovedsak er de snakk om enkelttimer her og der, eller totalt sett noen få dager. Dette blir kompensert etter avtale, enten lønn eller i form av avspasering av tilsvarende tid etter at permisjonen er ferdig. 

Jeg har også flere venner som hat opplevd det samme. 

Så lenge det er snakk om liten arbeidsmengde, at det blir kompensert og er et spørsmål og ikke et krav fra arbeidsgiver sin side så ser jeg ikke problemet med dette. 

I enkelte jobber er det rett og slett bare sånn at man i stor grad e avhengig av enkeltpersoner, og hvor det ikke alltid er mulig å finne en vikar til å overta samtlige arbeidsoppgaver mens man er i permisjon. Noen oppgaver/avgjørelser må også løses i løpet av permisjonen, og kan ikke utsettes til vedkommende er tilbake på jobb. 

Jeg ser ikke problemet med å få en slik forespørsel fra arbeidsgiver, så sant det ikke er snakk om ordinær jobb men mindre oppgaver som ikke kan vente. 

Anonymkode: 472a0...2e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet er pappaperm en lovfestet rettighet han har. Han trenger bare å varsle arbeidsgiver når han starter og når han kommer tilbake i god tid. Arbeidsgiver kan ikke kreve at han jobber, det er ikke bare slik i det private. Det er uprofft av jobben. 

Sjekk personalhåndboken for jobben hans for regler rundt nyfødtperm og lønn. 

På den annen side, så er det noen som ikke kan ta helt fri. Det mest redelige da er å inngå avtale med jobben om gradert uttak, jobbe f.eks 1 dag i uka. Fedre med eget firma, egen kundebase, eneste med den kompetansen - kan være vanskelig å bare fordufte i 12 uker. Jeg håper han ikke satser på masse telefoner og mailer daglig, mens han vugger ungen med foten. Da blir det feil.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for tilbakemeldinger. Ser det er veldig varierende hvilke erfaringer folk har. Jeg er bare så lei av at vi aldri har fri. Sist vi var på en liten tur utenlands, brukte han tre timer sammenhengende i telefonen på å forklare dem om noe datagreier mens vi samtidig fartet rundt for å se på severdigheter. Føler liksom at det har vært sånn i årevis og ønsket for en gangs skyld at noe annet skulle få hans fulle oppmerksomhet..

Anonymkode: 84562...5f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...