Gå til innhold

Barnet vil ikke leke med andre, fargede, barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ped. leder i mitt barns bhg fortalte meg på fredag at barnet ikke deltar i leken med andre barn, men bare står og ser på dem. I dag foreslo ped. leder at barnet gjerne kunne treffe en unge som bor like i nærheten av oss slik at de kunne leke sammen på fritiden. Da vi spiste middag sammen i dag spurte jeg så barnet mitt om hen ikke kunne tenke seg å leke med ungen i nabolaget. Nei, var svaret. Jeg spurte hvorfor ikke? Hen svarte "fordi hen er brun". Det var dagens sjokk, min kjeve falt helt ned i bordet og jeg aner ikke hvor hen har fått slike holdninger fra og hva jeg skal gjøre for å lære hen at verden ikke er sånn at det er oss og dem. Noen som har gode råd?

Anonymkode: ff1cc...5ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han er så liten at holdningen hans ikke har kommet av seg selv. Kanskje de voksne rundt han skal være mer forsiktig med hva man snakker om og hvordan. 

Anonymkode: e06b7...f48

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ped. leder i mitt barns bhg fortalte meg på fredag at barnet ikke deltar i leken med andre barn, men bare står og ser på dem. I dag foreslo ped. leder at barnet gjerne kunne treffe en unge som bor like i nærheten av oss slik at de kunne leke sammen på fritiden. Da vi spiste middag sammen i dag spurte jeg så barnet mitt om hen ikke kunne tenke seg å leke med ungen i nabolaget. Nei, var svaret. Jeg spurte hvorfor ikke? Hen svarte "fordi hen er brun". Det var dagens sjokk, min kjeve falt helt ned i bordet og jeg aner ikke hvor hen har fått slike holdninger fra og hva jeg skal gjøre for å lære hen at verden ikke er sånn at det er oss og dem. Noen som har gode råd?

Anonymkode: ff1cc...5ac

Høres ut som om skolen bør sende inn en bekymringsmelding til Barnevernet.

Anonymkode: 048a5...f15

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Becky48

En venninne av meg hadde dette problemet. Det var rett og slett fordi første året han gikk i barnehagen så var det bare hvite barn på avdelingen han gikk på, noe som er veldig uvanlig her hvor vi bor. Året etter da han begynte på stor barn avdeling var det barn i alle regnbuens farger og han trodde de mørke barna var skitne fordi alle på den andre avdelingen var snøhvite og bleike som snø. Han var rett og slett ikke vant til barn i andre farger... Vil legge til at gutten selv var relativt mørk og ikke etnisk norsk så grunnen for at han tenkte som han gjorde var ikke fordi han hadde rasistiske foreldre. :) Moren jobbet lenge med dette her, gutten var virkelig besatt av tanken på at de andre barna var skitne. Men etter et par uker så klarte de å slipe det av han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som barnehageansatt kan jeg si at barn ofte får rare ting for seg uten noen god grunn. Med mindre hen sier at "mamma og pappa vil ikke at jeg skal leke med brune barn" trenger det ikke å blåses opp og går sikkert over etterhvert.

Anonymkode: a8c46...c68

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sa det samme her om dagen, men det handla og om at det aktuelle barnet skiller seg ut, snakker dårlig og slår. Så mitt barn leita etter sin forklaring på hvorfor de ikke skulle leke sammen og da ble hudfarge dratt frem. 

Nå er det faktisk helt normalt at barn reagerer på det som er annerledes med en viss grad av undring eller skepsis. Mitt barn har hatt vansker med menn (treffer langt færre av dem), med de som er gamle, med dem som bråker mye, "store gutter", funksjonshemma og nå altså oppdaga hudfarge også. Det handler ikke om rasisme men noe man må lære seg å håndtere. Mitt barn har ALDRI noen gang hørt noe rasistisk hjemme eller på fritiden (hva enn de hører av andre barn vet vi jo ikke) s jeg tenker dette handler om normal utforskning og skepsis til forskjellighet som er naturlig iboende i oss (inn-group effect, same race bias). 

Jeg ville snakka om dette, lånt bøker om mangfold og tipsa barnehagen om at de må være på vakt for hva som kan røre seg i barnegruopa

Anonymkode: 183b7...43c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du mor til samme jenta som sto å skulte på fargede barn eller??

Anonymkode: 179fa...394

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Hen er 1 av 3 hvite barn på storegruppa i bhg. Vi bor i et område med høy tetthet av innvandrere, studenter og kommunale boliger og hospitser. Så vi er vant til et mangfold selv om vi selv er hvite. Jeg er mora, ja, og vil gjerne at andre barn skal leke med mitt barn, gjerne komme hjem til oss og omvendt, men siden hen nettopp har begynt på storegruppa har ikke den type playdates vært aktuelle tidligere. 

Takk til dere som deler erfaringer og svarer seriøst.

Anonymkode: ff1cc...5ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da svarer du jo bare: " Nei, det gjør jo ingen ting, folk er forskjellige. Du, for eksempel har sånn hår og jeg har sånn hår og Pontus (en venn) har sånn hår. Tenk om vennen din ikke ville leke med deg fordi du har gult hår! Noen er mørke i huden, noen er hvite, man har forskjellige øyne og kropp og alt er like fint. Tenk så kjedelig om alle var like! Og det viktigste er at man er grei og har det gøy sammen.. Og pappa , han har blå øyne han, og det passer best til ham. Mens du er den fineste gutten i verden med dine grønne! Men mange i barnehagen har brune " osv osv i det uendelige. Dette er da slikt man snakker MYE om, og må gjenta et par ganger, samme om det gjelder hudfarge, klær, funksjonshemminger, dialekt vekt eller annet? Rart du får hakeslepp av noe sånt. 

Men, det høres ut som barnet ditt er så lite at det er like greit å bare informere ham om "at i dag skal vi dit, og du skal leke med  ..Julian". "Mennesker ser forskjellige ut". 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammelt er barnet? Min 4-åring fortalte for en tid tilbake at det var et søskenpar i barnehagen som hadde foreldre fra Afrika, hvorpå han sier at han syns hvit hud er finere enn svart hud. Da ble jeg litt satt ut, samtidig som jeg innså hvor små de er og hvor mye rart de sier. Det stikker jo ikke så dypt hos så små (og jeg kan garantere at slike holdninger ikke kommer fra oss foreldre). Hos oss er nok saken at det er svært få barn med innvandrerbakgrunn i barnehagen, så barna er ikke så vant til det. Men det er jo ikke noe annet å gjøre enn å si at alle er like fine selv om man er forskjellige, og snakke om ulike måter folk kan være forskjellige på. Vi snakker generelt en del om det hjemme. Og oppmuntre til å leke med alle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik var min bror også. Beskyldningene haglet om at vi var rasistiske og hadde hjernevasket han. Det viste seg jo at en mørk unge hadde mobbet, kløpet og lugget han over en lang stund. Da tenker jo ungen at slik er de mørke barna for unger tenker enkelt. Det er helt naturlig og ganske fornuftig sett i forhold til alderen. Dersom barnehagen hadde fått med seg denne vesentlige biten kunne de ha hjulpet disse barna til å løse konflikten. Løsningen til min bror var den eneste han fikk, og han løste det med å holde seg unna mørke barn.

Anonymkode: 7b0d5...afe

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søstera mi på 5 sa brått noe sånt her om dagen, men da startet det med en leke.

Vi lekte med noen dukker, hvor en av dukkene var mørke brun. Jeg ga henne tilfeldigvis den og sa "Her, du kan være denne" Da svarte hun "Nei, den er stygg jeg vil ha den andre" også tok hun den lyse dokka. Tenkte ikke særlig over det, men brått en annen dag snakka jeg med mamma. Vi snakka om at broren min var veldig lys før, men med årene har fått en fin brunfarge. Så sa jeg at kanskje lillesøster blir mørkere også, og da begynte hun å hyle og skrike og si at nei, hun vil være rosa (hun mener hun har rosa skinn). Etter at hun roa seg ned sa hun at hun ikke ville se ut som min bror og meg (er også mørk), fordi vi er stygge som er brune...

Vet ikke helt hva greia er... Vi er jo ikke rasister, vi er mørke selv og er selv utenlandske.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han er så liten at holdningen hans ikke har kommet av seg selv. Kanskje de voksne rundt han skal være mer forsiktig med hva man snakker om og hvordan. 

Anonymkode: e06b7...f48

Hos hunden min kom den holdningen av seg selv. Det tok litt tid før den skjønte at fargede stort sett er greie folk de også. Sånn kan det vel være med barn også, om de ikke har erfaringer med så mange brune barn. De ser jo at de ser annerledes ut.

Anonymkode: 78670...56e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 23. august 2016 at 22.38, AnonymBruker skrev:

Høres ut som om skolen bør sende inn en bekymringsmelding til Barnevernet.

Anonymkode: 048a5...f15

Seriøst? Politisk korrekthet med Stasi-lignende angiveri? Dit vi er kommet nå? Datteren min foretrekker å leke med hvite barn, og det ser jeg på som helt naturlig, selvsagt ikke problematisk. Barn søker seg naturlig til noen de har noe til felles med. Å tvinge barn til å ha venner og kjærester av andre raser enn seg selv, er jo overgrep og kan gi traumer og identitetsproblemer.

 

La barn velge venner selv, hold tvang og politisk korrekthet utenfor. Så lenge det ikke foregår mobbing er det greit.

 

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Tuesday, August 23, 2016 at 22.35, AnonymBruker skrev:

Ped. leder i mitt barns bhg fortalte meg på fredag at barnet ikke deltar i leken med andre barn, men bare står og ser på dem. I dag foreslo ped. leder at barnet gjerne kunne treffe en unge som bor like i nærheten av oss slik at de kunne leke sammen på fritiden. Da vi spiste middag sammen i dag spurte jeg så barnet mitt om hen ikke kunne tenke seg å leke med ungen i nabolaget. Nei, var svaret. Jeg spurte hvorfor ikke? Hen svarte "fordi hen er brun". Det var dagens sjokk, min kjeve falt helt ned i bordet og jeg aner ikke hvor hen har fått slike holdninger fra og hva jeg skal gjøre for å lære hen at verden ikke er sånn at det er oss og dem. Noen som har gode råd?

Anonymkode: ff1cc...5ac

Nå synes jeg oppriktig du, ts, skal gi deg med disse trådene om brune barn og ditt barns vansker med å forholde seg til fargede barn. 

Anonymkode: 15e40...f27

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Vera Vinge skrev:

Hvor gammelt er barnet? Min 4-åring fortalte for en tid tilbake at det var et søskenpar i barnehagen som hadde foreldre fra Afrika, hvorpå han sier at han syns hvit hud er finere enn svart hud. Da ble jeg litt satt ut, samtidig som jeg innså hvor små de er og hvor mye rart de sier. Det stikker jo ikke så dypt hos så små (og jeg kan garantere at slike holdninger ikke kommer fra oss foreldre). Hos oss er nok saken at det er svært få barn med innvandrerbakgrunn i barnehagen, så barna er ikke så vant til det. Men det er jo ikke noe annet å gjøre enn å si at alle er like fine selv om man er forskjellige, og snakke om ulike måter folk kan være forskjellige på. Vi snakker generelt en del om det hjemme. Og oppmuntre til å leke med alle.

Hvorfor ble du satt ut av at han synes hvit hud er finere enn svart hud? Er jo en helt ok og naturlig mening for de fleste hvite det(og dessverre for en del andre også).

Om det var motsatt; han syntes svart hud er finere enn hvit, hvordan ville du ha reagert da? Berømmet ham for (misforstått) toleranse?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 23.8.2016 at 22.38, AnonymBruker skrev:

Han er så liten at holdningen hans ikke har kommet av seg selv. Kanskje de voksne rundt han skal være mer forsiktig med hva man snakker om og hvordan. 

Anonymkode: e06b7...f48

Dette igjen....

Det handler antakelig ikke om annet enn at barnet har noen negative eller annerledes erfaringer med mørke barn.

Da jeg gikk i barnehagen husker jeg at det var noen "mørke" barn som luktet annerledes (og for meg fremmed), og at jeg ikke likte å være rundt dem av den grunn. Foreldrene mine har overhodet ikke rasistiske holdninger. 

Anonymkode: 5968d...98d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det ikke ha med dette å gjøre da?

Urovekkende dansk undersøkelse om ikkevestlige barnehagebarn.

" En helt fersk undersøkelse fra Danmark viser at et femårig barn av ikkevestlige foreldre har mindre empati, mindre evne til samarbeid og vanskeligere å uttrykke følelser enn et treårig barn av danske foreldre. "

 

 

Anonymkode: c8bcf...cab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå synes jeg oppriktig du, ts, skal gi deg med disse trådene om brune barn og ditt barns vansker med å forholde seg til fargede barn. 

Anonymkode: 15e40...f27

Dette var et pussig innlegg, synes jeg, da jeg ikke før har skrevet noen slike tråder. Jeg visste ikke at barnet mitt ikke lekte med de 15 ungene med innvandrerbakgrunn på gruppa si i bhg før i forgårs. Og da fikk jeg sjokk.

Og jeg er ikke mora til den jenta det vises til lenger opp her, i og med at jeg ikke har visst om denne problemstillingen før. Men nå blir jeg litt letta for jeg tror at dette er en mer vanlig problemstilling enn jeg først hadde inntrykk av. Så sånn sett bidrar jo KG til litt mer ro i sjela. 

Takk nok en gang til dere som forteller om lignende erfaringer.

Og dere som mener BV må komme og ta barnet mitt får bare roe dere ned noen hakk...

Anonymkode: ff1cc...5ac

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Lothlorien- skrev:

Seriøst? Politisk korrekthet med Stasi-lignende angiveri? Dit vi er kommet nå?

 

Det var sannsynligvis ment som en spøk. Ikke vær så hårsår at du tolker alt i verste mening

Anonymkode: 29cca...a94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...