Gå til innhold

Går psykologi bachelor, vil inn på profesjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!
Nå har det seg sånn at jeg var en av de som ikke fikk 5,6 i snitt eller lignende på VGS, så hadde ikke muligheten til å gå rett inn på profesjonsstudie i psykologi. La tanken litt fra meg en stund, og har nå begynt på bachelor i psykologi (fordi jeg hørte det var greie arbeidsmuligheter med en master i arbeidss- og organisasjonspsykologi). Nå føler jeg likevel at det er profesjon jeg virkelig vil, men er litt usikker på hvordan jeg skal gripe det an.

Jeg vet jo det teoretisk sett mulig å få A i alle fag og søke seg inn på profesjon i Tromsø, men dette er jo mye enklere sagt enn gjort. Vil jo selvsagt prøve dette så godt jeg kan, selvom jeg vet det er maaange søkere og vanskelig å bare få A på alt. Jeg vet også det er mulig å dra til Danmark etter bachelor, men at det har blitt veldig strengt og vanskelig å vite hvilken fagkombinasjon man må ha etc., og at det generelt sett er vanskelig å komme inn der. Sist men ikke minst er det jo å ta opp fag... Her må jeg sikkert ta opp hvertfall 8-10 fag (må gå fra 4-5 til 5-6-er), og hvor mange år kan dette da? Leste en som hadde brukt tre år på å ta 18-20 fag (250 000kr!), men vet ikke helt hvor lang tid det kan ta å ta opp mine.

 Er det noen som har erfaring, tips eller råd? Burde jeg fullføre bacheloren først, eller hoppe av nå til våren? Jeg sluker pensum og syns det er kjempespennende, og vet at dette er noe jeg brenner for. :) 

Anonymkode: 28cd7...af9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor studerer du? 

Hvordan er karakterene dine? 

Dersom du har sjanse på å komme inn på profesjon er det bortkastet og dyrt å gjøre ferdig bacheloren først. 

Anonymkode: 79a96...83c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor studerer du? 

Hvordan er karakterene dine? 

Dersom du har sjanse på å komme inn på profesjon er det bortkastet og dyrt å gjøre ferdig bacheloren først. 

Anonymkode: 79a96...83c

Jeg studerer på NTNU. Jeg har bare 5.2 ordinært vitnemål (har fire alderspoeng til gode), så er et godt stykke unna ordinært vitnemål-grensen. :)  Er egentlig klar over det, fikk bare høre det var endel som hadde tatt bacheloren først, men det kan jo ikke lønne seg.

Anonymkode: 28cd7...af9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare spørre om en ting, er selv 18 og vil bli barnepsykolog, men har for lavt snitt for profesjon.

Er det ikke mulig å ta bachelor også master også bli barnepsykolog? MÅ man liksom ta master?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor studerer du? 

Hvordan er karakterene dine? 

Dersom du har sjanse på å komme inn på profesjon er det bortkastet og dyrt å gjøre ferdig bacheloren først. 

Anonymkode: 79a96...83c

I forhold til hva da? Bortkastet er det vertfall ikke. Kommer du inn på profesjon så er det flere av fagene du slipper fordi du har hatt det tidligere gjennom bachelor. 

Jeg ville ikke ha hoppet av. Jeg anser det som for høy risk å bruke flere år på å ta opp fag, for å kanskje få godt nok snitt til å komme gjennom med vitnemål. Hva har du igjen å vise til dersom du ikke klarer det? Du har i det minste en bachelor i psykologi dersom du fullfører, selv om det er en fattig trøst dersom det ikke blir noe mulighet for profesjon.

Går du ikke ut med A i snitt med inngang til tromsø, så er det jo muligheten for å ta den kliniske delen i Danmark. Jeg ser du skriver at de er blitt strengere med årene, men jeg antar motivasjonsbrevet fortsatt eksisterer? 

Tror du at du ville klart å få A i snitt på årsstudiumet? Vet UiB tidligere hadde opptak til profesjon gjennom årsstudium. Har du sjekket ut mulighetene for psykologi i Lund?

Anonymkode: befab...788

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går også bachelor psykologi ved NTNU. Det du kan gjøre er å se hvilke emner som overlapper med emnene som inngår i profesjonsstudiet. Disse får du godkjent om du klarer å komme inn på profesjon senere. I løpet av årene samler du poeng for alder og poeng for første året du studerer. Legg sammen dette med de poengene du har fra før, så ser du hvor mye du mangler. Da kan du evt ta opp fag ved siden av. 

Anonymkode: 112d6...d54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

46 minutter siden, Spiteful skrev:

Må bare spørre om en ting, er selv 18 og vil bli barnepsykolog, men har for lavt snitt for profesjon.

Er det ikke mulig å ta bachelor også master også bli barnepsykolog? MÅ man liksom ta master?

For å bli psykolog må du gå profesjonsstudiet. Minus kanskje den muligheten i København som nevnes, den er jeg usikker på. Men i Norge er profesjonsstudiet og masterstudiet to ulike ting.

Hvis du har bare ett år igjen av bacheloren, ville jeg fullført, men evt prøvd å ta opp et par vgs-fag ved siden av? Risky å hoppe av bacheloren fordi du *kanskje* kommer inn på profesjon...

Anonymkode: c570f...f89

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

I forhold til hva da? Bortkastet er det vertfall ikke. Kommer du inn på profesjon så er det flere av fagene du slipper fordi du har hatt det tidligere gjennom bachelor. 

Jeg ville ikke ha hoppet av. Jeg anser det som for høy risk å bruke flere år på å ta opp fag, for å kanskje få godt nok snitt til å komme gjennom med vitnemål. Hva har du igjen å vise til dersom du ikke klarer det? Du har i det minste en bachelor i psykologi dersom du fullfører, selv om det er en fattig trøst dersom det ikke blir noe mulighet for profesjon.

Går du ikke ut med A i snitt med inngang til tromsø, så er det jo muligheten for å ta den kliniske delen i Danmark. Jeg ser du skriver at de er blitt strengere med årene, men jeg antar motivasjonsbrevet fortsatt eksisterer? 

Tror du at du ville klart å få A i snitt på årsstudiumet? Vet UiB tidligere hadde opptak til profesjon gjennom årsstudium. Har du sjekket ut mulighetene for psykologi i Lund?

Anonymkode: befab...788

Ja, er enig med deg ang. at det er veldig kjipt å ikke ende opp med noe. Jeg er jo veldig glad i fagene også, så jeg har jo ikke lyst til å slutte med de.

Jepp, motivasjonsbrevet eksisterer enda, men ofte har de som krav at du må ha noe av den kliniske biten, noe du ikke får her, da må du jo faktisk gå profesjon.. Jeg skal jo vie så og si all min tid til studiet i år, så jeg vil jo virkelig prøve, men jeg vil prøve å ikke blame meg selv om jeg ikke får det til. :) Har sjekket generelt i Sverige, og der er hvertfall snittet ca. like høyt som i Norge tror jeg, og du søker kun med førstegangsvitnemål etter det jeg forstod. Takk for svar :) 

Anonymkode: 28cd7...af9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går også bachelor psykologi ved NTNU. Det du kan gjøre er å se hvilke emner som overlapper med emnene som inngår i profesjonsstudiet. Disse får du godkjent om du klarer å komme inn på profesjon senere. I løpet av årene samler du poeng for alder og poeng for første året du studerer. Legg sammen dette med de poengene du har fra før, så ser du hvor mye du mangler. Da kan du evt ta opp fag ved siden av. 

Anonymkode: 112d6...d54

Har sjekket dette, og snakket med instituttveileder for profesjon. Hun sa at man må sannsynligvis belage seg på at det tar 6 år uansett om man har tatt bacheloren, men det blir jo nesten bare klinisk praktikum de første årene, hvis ikke jeg tar feil :) Har allerede to studiepoeng fra utdanning, så jeg mangler jo en hel karakter når jeg har fått alle alderspoengene. Takk for svar :) 

Anonymkode: 28cd7...af9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

For å bli psykolog må du gå profesjonsstudiet. Minus kanskje den muligheten i København som nevnes, den er jeg usikker på. Men i Norge er profesjonsstudiet og masterstudiet to ulike ting.

Hvis du har bare ett år igjen av bacheloren, ville jeg fullført, men evt prøvd å ta opp et par vgs-fag ved siden av? Risky å hoppe av bacheloren fordi du *kanskje* kommer inn på profesjon...

Anonymkode: c570f...f89

Jeg har nettopp begynt, så jeg har fortsatt endel år igjen. :) Tenker at jeg prøver dette året å få så gode karakterer som mulig, og i breddeåret kan jeg begynne å ta opp noen fag ved siden av kanskje, hvis jeg ikke hopper av bacheloren. Håper jeg kan klare det :) 

Anonymkode: 28cd7...af9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste trenger vel ikke å bruke hele 3 år på å ta opp 20 fag man allerede tatt tidligere på VGS. Her regner jeg vel med at ventingen på alderspoengene gjorde at fordelingen strakk seg utover 3 år. Vedkommende kan også ha vært uheldig på noen av eksamenene. Muligens var det også behov for realfag. Dette slipper jo du. Så lenge man er målrettet får man det til. Man klarer å oppnå de karaktermålene man har satt seg. 

Selv ville jeg nok ha satset på å ta opp karakterer dersom det er det du ønsker. Ettersom du har fire alderspoeng som venter på deg kan du sette av to år til å ta opp fag. Da har du makset ut alderspoeng og har god nok tid til å forbedre fagene dine. Å ta noen lette realfag er heller ikke en dum idé for å få noen ekstra poeng. 

Jeg tror du bare må bestemme deg for noe, og videre jobbe fullt konsentrert mot dette. Dersom du vipper litt mellom alternativene du har er det ikke så lett å gjennomføre konkrete mål. 

Anonymkode: 18d4c...af8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i samme situasjon selv, bare at jeg går på jusstudiet. Men vil inn på psykologi. Har heldigvis veldig gode karakterer fra vgs, så er kun snakk om å ta opp samfunnsfag og norsk. Så er jeg inne. 

Anonymkode: 7070f...ef6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

I forhold til hva da? Bortkastet er det vertfall ikke. Kommer du inn på profesjon så er det flere av fagene du slipper fordi du har hatt det tidligere gjennom bachelor. 

Jeg ville ikke ha hoppet av. Jeg anser det som for høy risk å bruke flere år på å ta opp fag, for å kanskje få godt nok snitt til å komme gjennom med vitnemål. Hva har du igjen å vise til dersom du ikke klarer det? Du har i det minste en bachelor i psykologi dersom du fullfører, selv om det er en fattig trøst dersom det ikke blir noe mulighet for profesjon.

Går du ikke ut med A i snitt med inngang til tromsø, så er det jo muligheten for å ta den kliniske delen i Danmark. Jeg ser du skriver at de er blitt strengere med årene, men jeg antar motivasjonsbrevet fortsatt eksisterer? 

Tror du at du ville klart å få A i snitt på årsstudiumet? Vet UiB tidligere hadde opptak til profesjon gjennom årsstudium. Har du sjekket ut mulighetene for psykologi i Lund?

Anonymkode: befab...788

Jeg kjenner ikke til NTNU, men i Tromsø var det ingen fag som var like for profesjon og bachelor, med unntak av det første året ( årsstudiet). 

Anonymkode: 79a96...83c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

De fleste trenger vel ikke å bruke hele 3 år på å ta opp 20 fag man allerede tatt tidligere på VGS. Her regner jeg vel med at ventingen på alderspoengene gjorde at fordelingen strakk seg utover 3 år. Vedkommende kan også ha vært uheldig på noen av eksamenene. Muligens var det også behov for realfag. Dette slipper jo du. Så lenge man er målrettet får man det til. Man klarer å oppnå de karaktermålene man har satt seg. 

Selv ville jeg nok ha satset på å ta opp karakterer dersom det er det du ønsker. Ettersom du har fire alderspoeng som venter på deg kan du sette av to år til å ta opp fag. Da har du makset ut alderspoeng og har god nok tid til å forbedre fagene dine. Å ta noen lette realfag er heller ikke en dum idé for å få noen ekstra poeng. 

Jeg tror du bare må bestemme deg for noe, og videre jobbe fullt konsentrert mot dette. Dersom du vipper litt mellom alternativene du har er det ikke så lett å gjennomføre konkrete mål. 

Anonymkode: 18d4c...af8

Tusen takk for fint svar og informasjon :) Veldig godt sagt ang. det å vippe mellom alternativene - det gjør meg forvirret, men jeg er hvertfall mye, mye mer motivert nå enn da jeg gikk på VGS!

 

Anonymkode: 28cd7...af9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste råd her er å starte på HIL. Der er bacheloren lagt opp etter kravene i Danmark. Har gjort det selv, og har flere venninner som har gjort det. Har du bachelor fra et annet sted så får du nok innpass for mye. Det er ikke sååå vanskelig å komme inn i Danmark nei, er jo fire muligheter der. Da kan du være ferdig psykolog om tre/fire år. 

Anonymkode: a4037...dce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mitt beste råd her er å starte på HIL. Der er bacheloren lagt opp etter kravene i Danmark. Har gjort det selv, og har flere venninner som har gjort det. Har du bachelor fra et annet sted så får du nok innpass for mye. Det er ikke sååå vanskelig å komme inn i Danmark nei, er jo fire muligheter der. Da kan du være ferdig psykolog om tre/fire år. 

Anonymkode: a4037...dce

Har lest om HIL ja, og angrer faktisk litt på at jeg ikke søkte meg dit. Valgte NTNU fordi "alle" sa det var en bedre skole osv. Har lest endel utifra https://tankekarusell.wordpress.com/2013/10/21/til-dere-som-vil-studere-psykologi-i-danmark/ , har du noen innspill? :) 

Anonymkode: 28cd7...af9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har lest om HIL ja, og angrer faktisk litt på at jeg ikke søkte meg dit. Valgte NTNU fordi "alle" sa det var en bedre skole osv. Har lest endel utifra https://tankekarusell.wordpress.com/2013/10/21/til-dere-som-vil-studere-psykologi-i-danmark/ , har du noen innspill? :) 

Anonymkode: 28cd7...af9

Ja, du får søke til neste år da vet du. Jeg søkte da jeg var ferdig med bachelor i ped. Fikk inapass for en del fag, så tok den bacehlorgraden i psykologi på ett år (hadde psykologifag som frie emner fra før). HIL er ikke en bra skole nei. UIO er noe helt annet, faglig sett. Men du lærer mye i Danmark. Og får jo jobbe to år (innen fire år) på linsens. Så det går seg til det!

Anonymkode: a4037...dce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer til å bli vanskelig for deg å få nok poeng hvis du ikke har alderspoeng. Da må du nærmest ha 6er i snitt, og det vil bli et strev uten like. Jeg kom inn på psykologi profesjon for noen år siden. Tok bare opp 3-4 fag siden jeg faktisk hadde 8 alderspoeng.  

Hvis du ikke går for Danmark-løsningen, så burde du kanskje vurdere å droppe ut av bacheloren og heller finne deg en jobb. Det høres kanskje skummelt (og kjedelig) ut, men alternativet er at du kanskje nå går 3 år og samler studielån uten at det fører noe sted. Da er det faktisk bedre å jobbe og spare opp penger. Kanskje til og med kjøpe en leilighet. I mellomtiden kan du ta opp fag for å komme inn. Hvis du leser på egenhånd så trenger det ikke å bli så dyrt. Tror det koster rundt 1000-2000 kr pr eksamen. Kanskje du til og med kunne fått en type relevant jobb, som både ville vært interessant og fin å ha på CVen for senere. Veldig mange på studiet mitt som ikke har noe særlig erfaring fra noe bortsett fra å være student. Og det er ikke sånn at det er sååå lett å få jobb. Tror det kan være lurt å skille seg ut med erfaring. 

Anonymkode: 4a687...b58

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer til å bli vanskelig for deg å få nok poeng hvis du ikke har alderspoeng. Da må du nærmest ha 6er i snitt, og det vil bli et strev uten like. Jeg kom inn på psykologi profesjon for noen år siden. Tok bare opp 3-4 fag siden jeg faktisk hadde 8 alderspoeng.  

Hvis du ikke går for Danmark-løsningen, så burde du kanskje vurdere å droppe ut av bacheloren og heller finne deg en jobb. Det høres kanskje skummelt (og kjedelig) ut, men alternativet er at du kanskje nå går 3 år og samler studielån uten at det fører noe sted. Da er det faktisk bedre å jobbe og spare opp penger. Kanskje til og med kjøpe en leilighet. I mellomtiden kan du ta opp fag for å komme inn. Hvis du leser på egenhånd så trenger det ikke å bli så dyrt. Tror det koster rundt 1000-2000 kr pr eksamen. Kanskje du til og med kunne fått en type relevant jobb, som både ville vært interessant og fin å ha på CVen for senere. Veldig mange på studiet mitt som ikke har noe særlig erfaring fra noe bortsett fra å være student. Og det er ikke sånn at det er sååå lett å få jobb. Tror det kan være lurt å skille seg ut med erfaring. 

Anonymkode: 4a687...b58

Jeg forstår at de som ikke har gjort det ser på det på denne måten, men jeg forstår ikke at de som har klart det kan ha denne tankegangen. Det er virkelig ikke så vanskelig, men ettersom du bare har tatt opp 3-4 fag selv konstruerer du det kanskje opp til noe vanskeligere enn det det er. 

Anonymkode: 18d4c...af8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår at de som ikke har gjort det ser på det på denne måten, men jeg forstår ikke at de som har klart det kan ha denne tankegangen. Det er virkelig ikke så vanskelig, men ettersom du bare har tatt opp 3-4 fag selv konstruerer du det kanskje opp til noe vanskeligere enn det det er. 

Anonymkode: 18d4c...af8

På NTNU i år var kravet 64,5 poeng. Med 4 språkpoeng/realfagspoeng og 6er i alle fag, så ville hun fortsatt ikke kommet inn. Har hun et ønske om å komme inn innen et par år, så man hun nærmest ha 6er i alle fag. Kan godt hende dette er middels lett hvis hun er villig til å betale Bjørknes for eksamensrettet undervisning. Hvis ikke, så kan det være vanskelig. Man kan være uheldig med oppgaven man trekker på muntlig eksamen, få en kjip og streng sensor, osv. En potensiell 6er blir til en 5er, og sånn går årene, men gir man seg selv allverden med tid så kan vel det meste betraktes som "lett".

Anonymkode: 4a687...b58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...