Gå til innhold

grønnsakssuppe


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

ser at det er noe tilbud på coop nå (kronesmarked) å der er det tilbud på ferske grønnsaker blandt annet. fra før har jeg lapskausblanding i fryseren, å så har jeg buljong. 

blir det godt å putte oppi brokkoli, blomkål (husker ikke om det var tilbud på det men), vårløk, vanlig løk og kjøttpølse hvis de har igjen av den? er fryktelig dårlig på å lage supper ut av det blå så må bare spørre :fnise:

Anonymkode: 6b2f2...104

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville aldri blandet frosne grønsaker med ferske. Du trenge rpoteter og gulrøtter som basis, etter mitt hode, der etter så kan du tilsette hva du vil og tror du liker av andre grønnsaker. Kålhode og purreløk sammen med påleggsskalker som er litt salte er min favoritt. 

Anonymkode: 0447a...8bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med supper er at du kan putte oppi akkurat det du vil. Min erfaring er at så lenge du putter oppi råvarer du selv synes er gode, vil suppa bli god. Mitt forslag er at du kan droppe lapskausblandingen og brokkolien, og lage blomkålsuppe med blomkål, surret løk, buljong og litt pepper, miks det med stavmikser, og hiv kokt kjøttpølse i til slutt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ville aldri blandet frosne grønsaker med ferske. Du trenge rpoteter og gulrøtter som basis, etter mitt hode, der etter så kan du tilsette hva du vil og tror du liker av andre grønnsaker. Kålhode og purreløk sammen med påleggsskalker som er litt salte er min favoritt. 

Anonymkode: 0447a...8bf

ok, bra jeg spurte skjønner jeg :P er ikke så "inn" i detta. da droppes lapskausblandingen. 

da skal jeg kjøpe poteter og gulrøtter, det er så rimelig uansett (prøver bevisst å spare så mye jeg klarer om dagen)

 

Anonymkode: 6b2f2...104

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lydia D skrev:

Fordelen med supper er at du kan putte oppi akkurat det du vil. Min erfaring er at så lenge du putter oppi råvarer du selv synes er gode, vil suppa bli god. Mitt forslag er at du kan droppe lapskausblandingen og brokkolien, og lage blomkålsuppe med blomkål, surret løk, buljong og litt pepper, miks det med stavmikser, og hiv kokt kjøttpølse i til slutt.

åh den suppa hørtes god ut, men jeg har ikke stavmikser, bare blender :( 

 

Anonymkode: 6b2f2...104

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

åh den suppa hørtes god ut, men jeg har ikke stavmikser, bare blender :( 

 

Anonymkode: 6b2f2...104

Blender fungerer like bra. La det være igjen noen små kokte blomkålbuketter som du ikke mikser, så får du litt mer tyggemotstand i suppa til slutt. Blomkålsuppe ER kjempegodt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, Lydia D skrev:

Blender fungerer like bra. La det være igjen noen små kokte blomkålbuketter som du ikke mikser, så får du litt mer tyggemotstand i suppa til slutt. Blomkålsuppe ER kjempegodt :)

herregud jeg må begynne å lage mer mat fra bunnen av. kjempefan av lettvindte løsninger, men eter meg ihjel når jeg får hjemmelaget mat andre steder :fnise:

tips til andre gode supper? skal samle litt oppskrifter å lage så jeg kan fryse ned etterhvert :P 

Anonymkode: 6b2f2...104

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

herregud jeg må begynne å lage mer mat fra bunnen av. kjempefan av lettvindte løsninger, men eter meg ihjel når jeg får hjemmelaget mat andre steder :fnise:

tips til andre gode supper? skal samle litt oppskrifter å lage så jeg kan fryse ned etterhvert :P 

Anonymkode: 6b2f2...104

Rotgrønnsakssuppe (litt som nevnt over her) med gulrøtter, kålrabi, purre og evt noe kjøtt (kjøttpølse eller sånne små "suppekjøttboller" fungerer bra).

Ertesuppe med baconbiter.

Hjemmelaget tomatsuppe med makaroni.

Kremet kyllingsuppe med gulrøtter, chili og ingefær.

Soppsuppe.

Mulighetene er mange, både med svært enkle og med litt mer forseggjorte supper. Ta en titt på nettsider som matprat.no ol, så får du enda flere tips.

Mvh suppeentusiast

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og du, bak et godt brød eller rundstykker som du fryser ned. Suppe og brød med smør er et godt måltid, rimelig og kjapt å tine/varme opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lydia D skrev:

Rotgrønnsakssuppe (litt som nevnt over her) med gulrøtter, kålrabi, purre og evt noe kjøtt (kjøttpølse eller sånne små "suppekjøttboller" fungerer bra).

Ertesuppe med baconbiter.

Hjemmelaget tomatsuppe med makaroni.

Kremet kyllingsuppe med gulrøtter, chili og ingefær.

Soppsuppe.

Mulighetene er mange, både med svært enkle og med litt mer forseggjorte supper. Ta en titt på nettsider som matprat.no ol, så får du enda flere tips.

Mvh suppeentusiast

Husk bare på at erter gir myyye tarmgass og dermed promping.

Anonymkode: 0447a...8bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Husk bare på at erter gir myyye tarmgass og dermed promping.

Anonymkode: 0447a...8bf

Totally worth it :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er godt med poteter, gulrøtter, kålrot, purreløk og løk i grønssakssuppe. Litt stangselleri og noen pøslsebiter er heller ikke vondt! Ellers er buljongterninger, salt og pepper et must 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååh jeg skal lage supper fremover veit jeg 😂 Tusen takk for tips dere! 

Anonymkode: 6b2f2...104

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som nevnt over her så ble en ikke blande frosne og ferske grønnsaker. 

Sånn frossen lapskausbl er ok dom nødmat, ha sa vann, buljong i ei gryte og kok opp. Ha i blandingen og evt pølsebiter eller kjøttbiter. Kjapt og greit nok. 

Ferske grønnsaker er jo best men tar også mer tid til skrelling, kutting og koking, men det er verdt det! 

Selv så koker jeg opp vann, har i buljong, liker best hønsebuljong. Poteter i terninger, kålrot i terninger, gulrot i biter, kjøttbiter og eller pølsebiter, strimlet vårløk. Litt salt og pepper. Jeg pleier å være forsiktig med bruk av blomkål og brokkoli da det lukter så dritt av det hvis det blir rester til dagen etterpå. Tar evt heller å tilsetter det da. Serveres med flatbrød og smør. Mmmm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør på det du beskriver i hovedinnlegget er jo sånn ca betasuppe/brennsnut. Det er jo like mange variasjoner på den som det er familier.  Bruk gjerne frossen grønnsaksblanding, ikke noe galt med den. 

 

vi lager ofte gulertesuppe med røykeknoke. Nydelig mat, jeg har faktisk servert det til middagsbesøk. Folks spiser jo som om de har stjelt maten. 

Til 10 l suppe

1 pk gule erter 

1 røykeknoke

3 løk

10 gulrøtter

vann.

Legg ertene og knoken i bløt natta over. Hell av vannet og ha på nytt vann og la ertene og knoken koke til kjøttet slipper beinet og ertene er møre. Fisk kjøttet ut av gryta og ta vekk svoren og skjær kjøttet i små terninger og ha det tilbake i suppa. Ha i løk og gulrot kuttet i terninger og la det hele koke til gulroten også er mør. Vi har også i litt urter hvis vi har, nå i sommer ha vi brukt mye løpstikke den vokser "vilt" i hagen.

Vi syns dette er nok kjøtt, ertene metter jo godt. Vi har flatbrød eller grovt brød til. 

 

Anonymkode: 553ce...224

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

herregud jeg må begynne å lage mer mat fra bunnen av. kjempefan av lettvindte løsninger, men eter meg ihjel når jeg får hjemmelaget mat andre steder :fnise:

tips til andre gode supper? skal samle litt oppskrifter å lage så jeg kan fryse ned etterhvert :P 

Anonymkode: 6b2f2...104

http://vegetarmat.org/oppskrift/gulrotsuppe-med-ingefaer-og-appelsin/   (coop har også tilbud på appelsiner)

http://www.vegetarbloggen.no/2013/06/26/potet-og-varloksuppe/

http://www.tine.no/oppskrifter/middag-og-hovedretter/supper/soppsuppe

Anonymkode: adbb1...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

ser at det er noe tilbud på coop nå (kronesmarked) å der er det tilbud på ferske grønnsaker blandt annet. fra før har jeg lapskausblanding i fryseren, å så har jeg buljong. 

blir det godt å putte oppi brokkoli, blomkål (husker ikke om det var tilbud på det men), vårløk, vanlig løk og kjøttpølse hvis de har igjen av den? er fryktelig dårlig på å lage supper ut av det blå så må bare spørre :fnise:

Anonymkode: 6b2f2...104

Ja!! Det blir nydelig mat.  😀

Flatbrød og/eller godt brød som tilbehør.

Kos deg glugg ihjel. 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Den 23.8.2016 at 22.04, AnonymBruker skrev:

Ville aldri blandet frosne grønsaker med ferske. Du trenge rpoteter og gulrøtter som basis, etter mitt hode, der etter så kan du tilsette hva du vil og tror du liker av andre grønnsaker. Kålhode og purreløk sammen med påleggsskalker som er litt salte er min favoritt. 

Anonymkode: 0447a...8bf

Hvorfor vil du ikke blande frosne og ferske grønnsaker?  Jeg gjør jeg da stadig vekk, ser ikke problemet med det... Må så klart huske at frosne grønnsaker ikke skal koke mer enn noen få minutter da :)

Anonymkode: b8e56...a99

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønn ertesuppe http://trinesmatblogg.no/2009/11/16/gronn-ertesuppe-med-bacon 

Super enkelt og billig å lage, det er godt uten bacon bare med brød og smør til og hvis du vil ha det billigst mulig :P husk at suppen ikke må være alt for varm når du har den i blenderen, muggen kan bli ødelagt :) 

Anonymkode: 8329c...8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...