Gå til innhold

Når det er vanskelig å ta perm


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, Lyckeliten skrev:

Mannen og jeg driver vårt eget AS. Jeg tok 6 uker permisjon etter at lille var født og jobbet 50% til lille var 5 mnd. Vi valgte au pair litt på samme grunnlag som AB over her. Vi valgte en fra Sverige som da hadde mulighet til å jobbe litt ekstra etter reglene. Var redd for at en barnepike/dagmamma plutselig skulle slutte sånn at lille stadig vekk måtte forholde seg til nye personer over lenger tid. Fra lille var 5-12 mnd var hun sammen med au pairen mellom 5-9 timer om dagen, alt ettersom hvordan våre arbeidsdager så ut. 

Følte at dette var en veldig grei løsning da ingen av oss hadde mulighet til å ta mer permisjon. 

Hvorfor tenker du, forresten, at en svensk au pair har mindre sjanse for å slutte enn en heltidsansatt 'barnepike'?

 

ts

Anonymkode: b6335...636

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tenker du, forresten, at en svensk au pair har mindre sjanse for å slutte enn en heltidsansatt 'barnepike'?

 

ts

Anonymkode: b6335...636

Vi tenkte at en au pair var litt mer bindende fordi jobben var mer enn bare en jobb. Hun hadde sitt hjem hos oss og var derfor avhengig av et nytt sted å bo om hun skulle slutte. Hun tilbragte også store deler av dagen sin med oss: spiste og lagde måltider sammen osv. 

Er nok derfor vi følte at det var mindre sjanse for at hun sluttet. Når det er sagt så fikk hun ikke luselønn som mange au pairer i Norge får og alt over 30 timer i uken ble godt betalt så hun følte seg verdsatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tiden når de er helt små får du aldri tilbake. Det er mange som ofrer karrieremuligheter for å være hjemme med barnas denne perioden, meg inkludert. Men det er så verdt det, jobbe skal jeg gjøre nok i livet! Det er ikke mulig å heller ta opp igjen firmaet når babyen begynner i barnehagen da? 

Anonymkode: 4d554...94f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min venninne jobbet som "nanny" i en slik type familie som TS beskriver, og hun bodde i leilighet i samme hus 6 år tilsammen. Dette var fra barna var baby til eldste startet skole. Det fungerte godt i den familien. 

Au pair kan man bare ha et år om gangen. Da blir det ustabilt for barnet. Jeg ville heller satset på en nanny som kunne bo der i flere år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest hele tråden og har ikke erfaring egentlig, men jeg tror jeg har etvforslag som kan funke.

hva om du har permisjon 3 dager i uka og far 2 dager i uka? Da får dere begge jobbet en del, men baby har noen hjemme hver dag. Evt 2 dager perm hver og en dag med en besteforelder hvis det er mulig? Kanskje de 4 besteforeldrene har mulighet til p få en dag fri i måneden hver så de kan rullere for å hjelpe dere? 

 

Anonymkode: 21693...8b6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var au pair, da jeg kom var minstebarnet 5mnd! Mor dro på jobb kl 5-6 om morningen og kom hjem 5-6 på ettermiddagen, far dro rundt 8 og kom hjem 16:30-17. Det gikk det, men barnet ble jo veldig knyttet til meg noe som var vanskelig for mor (sjalu...), og jeg hadde ikke nok erfaring med å være med så små barn (og syns det var ganske kjedelig å være alene hjemme med en baby hele dagen - det var ingen babygrupper eller ting å gjøre der jeg var), så han lekte mye for seg selv på gulvet :( Men det ble bedre etter hvert da han ble litt eldre og det gikk an å kommunisere litt, og leke sammen. 

Så det er jo fullt mulig, men jeg tror ikke jeg vil anbefale 50t uke til au pairen fra barnet er 5 mnd. Men kanskje dere kan ha litt kortere jobbdager? (det er vel ikkke lov med 50t uke for au pairer i norge uansett)

Anonymkode: a6bbb...b39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ludolek
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi trenger jo ikke en pedagog, holder med en barnepike. Men mulig vi må ga to au papirer eller EN heltidsansatt i steden. Kanskje flere heltidsbarnepiker også, vi får se...

 

ts

Anonymkode: b6335...636

:ler:

OK, dette er helt definitivt en trolletråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den tiden når de er helt små får du aldri tilbake. Det er mange som ofrer karrieremuligheter for å være hjemme med barnas denne perioden, meg inkludert. Men det er så verdt det, jobbe skal jeg gjøre nok i livet! Det er ikke mulig å heller ta opp igjen firmaet når babyen begynner i barnehagen da? 

Anonymkode: 4d554...94f

Dwt er ikke mulig nei. Det har tatt meg mange år å bygge opp det jeg har i dag, det er ikke mulig å legge det brakk et år og så "ta det opp igjen," da må jeg starte fra scratch. Jeg vet jeg ikke får tilbake den tiden, men det er jo heller ikke snakk om at jeg skal reise bort et år. Jeg kommer jo til å være der, til å ta noe perm, til å være mor.

 

TS

Anonymkode: b6335...636

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke lest hele tråden og har ikke erfaring egentlig, men jeg tror jeg har etvforslag som kan funke.

hva om du har permisjon 3 dager i uka og far 2 dager i uka? Da får dere begge jobbet en del, men baby har noen hjemme hver dag. Evt 2 dager perm hver og en dag med en besteforelder hvis det er mulig? Kanskje de 4 besteforeldrene har mulighet til p få en dag fri i måneden hver så de kan rullere for å hjelpe dere? 

 

Anonymkode: 21693...8b6

Vi har ingen familie som kan hjelpe oss. Vi er nok avhengige av litt mer avlasting enn som så (tenker jeg nå, vi får se når babyen faktisk kommer). Men vi kan ta noen dager, og så ha hjemmekontor med hjelp. Det kommer jo også veldig an på hva slags baby vi får, kanskje går det veldig greit. 

 

TS

Anonymkode: b6335...636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var au pair, da jeg kom var minstebarnet 5mnd! Mor dro på jobb kl 5-6 om morningen og kom hjem 5-6 på ettermiddagen, far dro rundt 8 og kom hjem 16:30-17. Det gikk det, men barnet ble jo veldig knyttet til meg noe som var vanskelig for mor (sjalu...), og jeg hadde ikke nok erfaring med å være med så små barn (og syns det var ganske kjedelig å være alene hjemme med en baby hele dagen - det var ingen babygrupper eller ting å gjøre der jeg var), så han lekte mye for seg selv på gulvet :( Men det ble bedre etter hvert da han ble litt eldre og det gikk an å kommunisere litt, og leke sammen. 

Så det er jo fullt mulig, men jeg tror ikke jeg vil anbefale 50t uke til au pairen fra barnet er 5 mnd. Men kanskje dere kan ha litt kortere jobbdager? (det er vel ikkke lov med 50t uke for au pairer i norge uansett)

Anonymkode: a6bbb...b39

Nei vi kommer til å roe noe ned på jobbingen, og så du sier kan ikke en au pair jobbe så mye. Jeg har i tillegg noe mulighet for hjemmekontor, så jeg vil ikke være SÅ mye fra baby.

 

TS

Anonymkode: b6335...636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi trenger jo ikke en pedagog, holder med en barnepike. Men mulig vi må ga to au papirer eller EN heltidsansatt i steden. Kanskje flere heltidsbarnepiker også, vi får se...

 

ts

Anonymkode: b6335...636

Hvordan i alle dager skal dere ha råd til å LØNNE FLERE HELTIDSANSATTE? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, teknosilje skrev:

Hvordan i alle dager skal dere ha råd til å LØNNE FLERE HELTIDSANSATTE? 

Hun skriver da vitterlig EN heltidsansatt. 

Anonymkode: 5c57b...e4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Fotballfrue og Fotballfruemannen klarer det uten barnepike, så skal nok dere også greie det. 

Lurer litt på hva slags jobb det er som gjør det SÅ himla umulig å ta noen måneder perm og jobbe litt redusert framover så det lar seg kombinere med baby. Med unntak av kongefamilien klarer de aller, aller fleste - også selvstendig næringsdrivende i "kreative yrker" - å få til dette dersom de ønsker. Hvis saken er at du ikke VIL ta fri, er det noe helt annet. 

Anonymkode: f2077...b78

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun skriver da vitterlig EN heltidsansatt. 

Anonymkode: 5c57b...e4a

Hun skriver da VITTERLIG FLERE HELTIDSbarnepiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, teknosilje skrev:

Hvordan i alle dager skal dere ha råd til å LØNNE FLERE HELTIDSANSATTE? 

jeg sa ikke flere HELtidsansatte, jeg sa kanskje vi trenger flere ansatte. Det holder virkelig med en om gangen ja...

 

TS

Anonymkode: b6335...636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

jeg sa ikke flere HELtidsansatte, jeg sa kanskje vi trenger flere ansatte. Det holder virkelig med en om gangen ja...

 

TS

Anonymkode: b6335...636

Da misforstod jeg visst da jeg leste at du skrev flere heltidsbarnepiker. Du mente sikkert bare en 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg sa ikke flere HELtidsansatte, jeg sa kanskje vi trenger flere ansatte. Det holder virkelig med en om gangen ja...

 

TS

Anonymkode: b6335...636

 

1 minutt siden, teknosilje skrev:

Da misforstod jeg visst da jeg leste at du skrev flere heltidsbarnepiker. Du mente sikkert bare en 😊

ser jeg skrev "heltidsbarnepiker," men mente at vi kanskje trenger flere for å dekke opp heltid, altså mer enn en person for å dekke opp  8-5 eller noe. Vi vet som sagt enda ikke hva vi trenger da dette er vårt første barn og vi ikke har alt planlagt enda.

 

TS

Anonymkode: b6335...636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 24.8.2016 at 14.19, AnonymBruker skrev:

Herlighet så krasst svar. Det finnes ikke bare EN måte å løse dette med perm på, (Norge i ett nøtteskall). Det å velge en alternativ løsning betyr ikke at vi ikke skal tilbringe tid med babyen vår og knytte bånd til den. 

 

TS

Anonymkode: b6335...636

Altså, ikke hør på kg mafiaen. Her skal man helst godta at man må flytte inn i en kjøleskapseske for å unngå å være borte fra ungen en time.

Det vi gjorde var å gradere permisjonen for begge, så vi begge fikk jobbet noen dager, eller så brukte vi kveldene flittig. Vi prøvde også å ta med oss mest mulig jobb hjem og brukte besteforeldrene flittig. 

Jeg er i permisjon nå. Jeg jobber 3 dager i uka og min mann 3. Min ene dag er bare fra 9-14 så da er besteforeldrene barnevakt. 

Om jeg var deg og måtte jobbe mere så ville jeg ha ordnet aupair sånn at ungen kunne blitt med meg på jobb. På den måten fikk jeg jobbet og vært med ungen samtidig.

Anonymkode: fad0f...e76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...