Gå til innhold

Når det er vanskelig å ta perm


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan løste dere det? Vi jobber begge som selvstendig næringsdrivende og å ta ut lang permisjon er vanskelig for oss. Jeg kan jobbe hjemmefra, og ta noe perm, men ikke mange mnd i gangen.  Har noen erfaring med au pair? 

Anonymkode: b6335...636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Få deg tidskonto

Her er vi begge selvstendig næringsdrivende og har løst det på den måten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fru Uperfekt skrev:

Få deg tidskonto

Her er vi begge selvstendig næringsdrivende og har løst det på den måten

Hva er det?

Anonymkode: b6335...636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan gradere permisjonen :) 

Anonymkode: 5c57b...e4a

Ja, men noen må jo være hjemme.

Anonymkode: b6335...636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men noen må jo være hjemme.

Anonymkode: b6335...636

Nei da er det jo ikke så mange andre muligheter enn å få inn noen som kan være hjemme, hvis det ikke er mulig for dere å jobbe litt hjemmefra. 

Personlig ville jeg ikke hatt aupair eller dagmamma til et spedbarn, men er det umulig for dere å ta permisjon så må dere jo nesten det om ikke familie har mulighet? Jeg ville ihvertfall forsøkt å være hjemme de første månedene. 

Anonymkode: 5c57b...e4a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ludolek
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan løste dere det? Vi jobber begge som selvstendig næringsdrivende og å ta ut lang permisjon er vanskelig for oss. Jeg kan jobbe hjemmefra, og ta noe perm, men ikke mange mnd i gangen.  Har noen erfaring med au pair? 

Anonymkode: b6335...636

Om dere begge har en jobb det ikke er mulig å ta permisjon fra slik at dere trenger innleid hjelp/familie til å ta primæromsorg før normal tidlig oppstart i barnehage(1år) så må dere legge ønske om barn på is til en av dere har byttet jobb.

Dette må da være en trolletråd forøvrig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Ludolek skrev:

Om dere begge har en jobb det ikke er mulig å ta permisjon fra slik at dere trenger innleid hjelp/familie til å ta primæromsorg før normal tidlig oppstart i barnehage(1år) så må dere legge ønske om barn på is til en av dere har byttet jobb.

Dette må da være en trolletråd forøvrig. 

Nei det MÅ vi ikke. Jeg ER gravid og vi kommer til å finne ut av det. Vi kan ta litt permisjon + jobbe litt på kveldstid, men vi kan ikke være, til sammen, 12 mnd. borte fra jobbene våre. Det er mange måter å løse dette på, au pair/dagmamma/barnepike, kombinert med hjemmekontor etc. Jeg lurer på om noen har noen erfaring med dette?

 

TS

Anonymkode: b6335...636

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagmamma til en baby? Aldri i verden! Det må du ikke finne på, du skal ha baby. Nå kommer jobben sist. Du skal være med babyen din og knytte bånd til den til den er stor nok til å begynne i barnehagen. Alt annet vitner om at du er uegnet som mor. 

Anonymkode: a2659...7d8

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dagmamma til en baby? Aldri i verden! Det må du ikke finne på, du skal ha baby. Nå kommer jobben sist. Du skal være med babyen din og knytte bånd til den til den er stor nok til å begynne i barnehagen. Alt annet vitner om at du er uegnet som mor. 

Anonymkode: a2659...7d8

Lett å si at jobben kommer sist når man ikke lenger har pengene til å betale regningene eller huset man bor i...

Endret av Stormborn88
Skrivefeil
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Stormborn88 skrev:

Lett å si at jobben kommer sist når man ikke lenger har pengene til å betale regningene eller huset man bor i...

Det burde man tenkt på før. Og man får da foreldrepenger når man er selvstendig næringsdrivende, basert på pensjonsgivende inntekt siste 3 år.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym90059005 skrev:

Det burde man tenkt på før. Og man får da foreldrepenger når man er selvstendig næringsdrivende, basert på pensjonsgivende inntekt siste 3 år.

ja foreldrepengene er ikke problemet, problemet er at vi mister firmaet vårt og jobben vår om vi er borte lenge. Ingen kan erstatte oss i våre jobber.

 

TS

Anonymkode: b6335...636

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dagmamma til en baby? Aldri i verden! Det må du ikke finne på, du skal ha baby. Nå kommer jobben sist. Du skal være med babyen din og knytte bånd til den til den er stor nok til å begynne i barnehagen. Alt annet vitner om at du er uegnet som mor. 

Anonymkode: a2659...7d8

Herlighet så krasst svar. Det finnes ikke bare EN måte å løse dette med perm på, (Norge i ett nøtteskall). Det å velge en alternativ løsning betyr ikke at vi ikke skal tilbringe tid med babyen vår og knytte bånd til den. 

 

TS

Anonymkode: b6335...636

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere har sikkert tenkt på det, men jeg kommer med forslag likevel☺ Det er ikke noen mulighet å ansette en vikar for et år eller lignende slik at du kan være hjemme med barnet? Nå vet jeg ikke hva slags bedrift du/dere driver men det burde være mulig? 

Evt ville jeg ansatt en au pair som bor hos dere slik at barnet blir knyttet til denne personen fra tidlig av og som dere kan være trygge på. Kjenner et par familier som har gjort det og det har fungert veldig fint☺ det vil jo gjøre det litt lettere for dere å jobbe både hjemmefra og ute. Da kan dere komme å gå litt som det passer dere/jobben. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, millie88 skrev:

Dere har sikkert tenkt på det, men jeg kommer med forslag likevel☺ Det er ikke noen mulighet å ansette en vikar for et år eller lignende slik at du kan være hjemme med barnet? Nå vet jeg ikke hva slags bedrift du/dere driver men det burde være mulig? 

Evt ville jeg ansatt en au pair som bor hos dere slik at barnet blir knyttet til denne personen fra tidlig av og som dere kan være trygge på. Kjenner et par familier som har gjort det og det har fungert veldig fint☺ det vil jo gjøre det litt lettere for dere å jobbe både hjemmefra og ute. Da kan dere komme å gå litt som det passer dere/jobben. 

Mitt firma er et produkt av min egen kreativitet (typ kunstner/stylist/designer etc.) det går ikke an å erstatte meg da hele firmaet er meg og mine ideer. Mannen har en spesialist innenfor sitt fagområde, og er i oppstartsfasen med  sitt firma så det blir vanskelig å erstatte. 

 

Vi tenker på en som bor hos oss ja, enten en au pair, eller rett og slett en barnepasser som kan bo hos oss. Jeg har mulighet til å gjøre noe av jobben min på kveldstid, så jeg kan ta noe fri på dagen. Vi er uansett avhengig av en fleksibel løsning da vi ikke vet hvordan baby vi får eller hvordan vi vil takle det med jobben. 

 

TS

Anonymkode: b6335...636

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I USA feks så har mødre ca 8 ukers perm, noen mer og noen mindre. Så at mødre/fedre i Norge som ikke tar så lang perm er ikke noe problem. Dere overdriver så innmari når nesten alle andre land i verden klarer det.

Bodde og jobbet i USA når jeg fikk min første. Hadde 12 ukers perm og au pair. Au pairen kom ca 12 uker før baby ble født så vi ble ordentlig kjent med henne. Jeg hadde litt hjemmekontor og au pairen tok med seg baby på jobben min så jeg fikk ammet. 

Anonymkode: 43659...6aa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I USA feks så har mødre ca 8 ukers perm, noen mer og noen mindre. Så at mødre/fedre i Norge som ikke tar så lang perm er ikke noe problem. Dere overdriver så innmari når nesten alle andre land i verden klarer det.

Bodde og jobbet i USA når jeg fikk min første. Hadde 12 ukers perm og au pair. Au pairen kom ca 12 uker før baby ble født så vi ble ordentlig kjent med henne. Jeg hadde litt hjemmekontor og au pairen tok med seg baby på jobben min så jeg fikk ammet. 

Anonymkode: 43659...6aa

Dette! at mor og far er hjemme i 12 mnd. er ikke for alle, det går fint det også. Veldig mange andre land løser dette fint på en annen måte. Jeg tenker også å prøve å amme, men vi får se. Tenker jeg tar det som det kommer. 

 

TS

Anonymkode: b6335...636

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har dere AS?

Anonymkode: 9e552...305

ja, begge er AS

 

TS

Anonymkode: b6335...636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludolek
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei det MÅ vi ikke. Jeg ER gravid og vi kommer til å finne ut av det. Vi kan ta litt permisjon + jobbe litt på kveldstid, men vi kan ikke være, til sammen, 12 mnd. borte fra jobbene våre. Det er mange måter å løse dette på, au pair/dagmamma/barnepike, kombinert med hjemmekontor etc. Jeg lurer på om noen har noen erfaring med dette?

 

TS

Anonymkode: b6335...636

Du finner ikke noen med den erfaringen om du snakker aupair til spedbarn som ikke innebærer at mor eller far også faktisk har primæromsorgen og bare trenger generell avlastning.

Jeg kjenner folk med aupair og liknende, men de har vært hjemme selv med barnet og brukt aupair til de eldre barna.

Jeg kjenner også selvstendig næringsdrivende hvor far har tatt all permisjon, eller de har byttet på å jobbe kveld og dag. 

Men ikke at ekstern person får primæromsorg, det er en svært dårlig løsning for barnet. 

Barn betyr at dere må tilpasse dere, sånn er det for alle. Det er bare jobb. Og dere har mange måneder på å søke jobber. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...