Gå til innhold

Ikke amme


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Magnifiq
Et øyeblikk siden, Arkana skrev:

Det må man heldigvis ikke. Jeg pleide å ha et brett på nattbordet med flasker, ferdigfylt pulverboks, termos med kokende vann og flaske med kaldt vann. Dermed kunne jeg blande en flaske på 10 sekunder mens jeg satt i sengen. Veldig enkelt og greit. 

Jeg gjorde som deg, men i motsetning til å bare legge seg på siden og slenge ut puppen var det noe hele annet ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et øyeblikk siden, Magnifiq skrev:

Jeg gjorde som deg, men i motsetning til å bare legge seg på siden og slenge ut puppen var det noe hele annet ja.

Det er sant, men det gjelder bare hvis man samsover og det er det ikke alle som gjør uansett hvilken måte de gir mat på. For oss var samsoving uaktuelt, så selv da jeg ammet om natten måtte jeg stå opp for å hente babyen fra sengen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Magnifiq skrev:

Ved flaskemating på natten må man opp for å blande MME.

Offentlig blir flaskematere skult på av dømmende, ammende mødre. Man får kjeft, kommentarer og blikk fra vilt fremmende...

Har du virkelig blitt skjelt ut? 😮😮

Anonymkode: e248b...cfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 24.8.2016 at 12.29, Saltsild skrev:

Jeg fødte på KK i oktober og kan komme med erfaring derfra. De gir ikke medisiner lengre pga psykose (er visst mange som får det ifølge jordmor) og pga at de mener at melken kommer tilbake når medisinen slutter å fungere. Så man rett og slett utsetter når melken kommer. Om det stemmer vet jeg ikke, men regner med det siden de sier det. Om du bor i Bergens regionen kan du få time før fødsel for å snakke om dette. Be om å bli henvist fra der du er nå. Jeg vet at de setter seg litt på bakbeina om du ikke vil amme pga tidligere erfaringer. Jeg hadde medisinsk grunn som årsak og møtte ingenting annet enn forståelse. Er mulig det var fordi jeg hylgrein inne på møtet pga jeg ville sånn amme. 

Du får forskjellig utstyr som hjelper deg til å binde puppene. Allikevel vil jeg anbefale en trang treningsbh og noe du kan surre rundt puppene hardt. 

Lykke til! 

De setter seg på bakbeina?? Det er ikke de som avgjør om folk skal amme, de kan ikke fysisk tvinge noen til å amme på noen måter. Du får det til å høres ut som at man må søke for å slippe å amme. De på sykehuet har ikke rett til å vite grunnen heller, du kan si at du velger å ikke amme og ønsker heller ikke å dele grunnen. Kommer det en pleier bort for å klemme på puppene er det bare å si NEI! Sier man nei så har de ikke lov å røre deg en gang. Det er ikke verre enn det. Jeg har mine grunner til å ikke amme, og vil ikke dele dette med personellet for det er ikke medisink nødvendig å vite det, jordmor som jeg går til kontroll til sier at det er helt ok.

Anonymkode: abe2b...95e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De setter seg på bakbeina?? Det er ikke de som avgjør om folk skal amme, de kan ikke fysisk tvinge noen til å amme på noen måter. Du får det til å høres ut som at man må søke for å slippe å amme. De på sykehuet har ikke rett til å vite grunnen heller, du kan si at du velger å ikke amme og ønsker heller ikke å dele grunnen. Kommer det en pleier bort for å klemme på puppene er det bare å si NEI! Sier man nei så har de ikke lov å røre deg en gang. Det er ikke verre enn det. Jeg har mine grunner til å ikke amme, og vil ikke dele dette med personellet for det er ikke medisink nødvendig å vite det, jordmor som jeg går til kontroll til sier at det er helt ok.

Anonymkode: abe2b...95e

Jeg er helt enig med deg. Jeg kom bare med informasjon. Jeg har to andre venninner som ikke skulle amme. De fikk endel kritikk på KK og det ble til at de måtte ha to møter begge to med jordmor imotsetning til meg som hadde medisinsk grunn som det ble "godkjent" på når jeg var på første møtet. Sykehuset har ingenting med det, men jeg vil ikke legge opp til at folk tror at man kan bare komme og si "nei" fordi så enkelt er det faktisk ikke. 

Du vil dessverre møte ammepress på KK om det ikke står i papirene om du ikke skal amme. Flott at jordmor sier det går bra. Få det inn i papirene dine. Lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Saltsild skrev:

Jeg er helt enig med deg. Jeg kom bare med informasjon. Jeg har to andre venninner som ikke skulle amme. De fikk endel kritikk på KK og det ble til at de måtte ha to møter begge to med jordmor imotsetning til meg som hadde medisinsk grunn som det ble "godkjent" på når jeg var på første møtet. Sykehuset har ingenting med det, men jeg vil ikke legge opp til at folk tror at man kan bare komme og si "nei" fordi så enkelt er det faktisk ikke. 

Du vil dessverre møte ammepress på KK om det ikke står i papirene om du ikke skal amme. Flott at jordmor sier det går bra. Få det inn i papirene dine. Lykke til! 

Kan jeg spørre hva slags møter dette var? Var dette noe de ble påkrevd å møte på? Og hva KK er?

Anonymkode: 603a1...ad1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde nektet å være med på møter om manglende amming, selv om det bare var ett møte for å få "godkjent" (som om man trenger godkjenning) gyldig grunn, og synes hele konseptet er aldeles hårreisende. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnifiq
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du virkelig blitt skjelt ut? 😮😮

Anonymkode: e248b...cfb

Ja, faktisk! 

Og for en som virkelig ville amme, men som ikke kunne grunnet medisiner føltes det fryktelig sårt og urettferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Arkana skrev:

Det må man heldigvis ikke. Jeg pleide å ha et brett på nattbordet med flasker, ferdigfylt pulverboks, termos med kokende vann og flaske med kaldt vann. Dermed kunne jeg blande en flaske på 10 sekunder mens jeg satt i sengen. Veldig enkelt og greit. 

Hvorfor  ikke temperert vann i termos? 

Anonymkode: 98742...042

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnifiq
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor  ikke temperert vann i termos? 

Anonymkode: 98742...042

Fordi det ikke er anbefalt å blande ut i temperert vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor  ikke temperert vann i termos? 

Anonymkode: 98742...042

Vi valgte å følge WHOs anbefalinger om å blande mme-pulveret i vann som er minst 75 grader og deretter ha i kaldt vann til passe drikketemperatur. Produsentene skriver ofte andre tilberedingsmåter på pakken, så det er opp til hver enkelt hvordan de vil tilberede melken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Magnifiq skrev:

Ja, faktisk! 

Og for en som virkelig ville amme, men som ikke kunne grunnet medisiner føltes det fryktelig sårt og urettferdig.

Men selv om man bruker flaske så kunne det jo like gjerne være morsmelk, bare at det er pumpet. Hva slags mennesker går å angriper en menneske på den måten!! Klarte du å svare dem?

Anonymkode: 603a1...ad1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnifiq
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men selv om man bruker flaske så kunne det jo like gjerne være morsmelk, bare at det er pumpet. Hva slags mennesker går å angriper en menneske på den måten!! Klarte du å svare dem?

Anonymkode: 603a1...ad1

Nei, det gjorde jeg desverre ikke (første gang). Kom selvsagt på både det ene og det andre etter de var gått.

Andre gang jeg var med på det samme, svarte jeg at jeg dessverre måtte operer bort brystene da jeg hadde brystkreft, så ammingen gikk ikke helt som ønsket. Hun beklaget seg og gikk. Håper hun tenker seg om neste gang hun legger ser borti ting hun ikke har noe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre hva slags møter dette var? Var dette noe de ble påkrevd å møte på? Og hva KK er?

Anonymkode: 603a1...ad1

Det var vel ikke påkrevd mener jeg men jordmoren min bla (som da jobbet på kk) sa det var en god idé. Jeg var ikke helt sikker på hva hele greien var, men rett og slett ble det skrevet fødselsbrev bla med jordmor fra KK (KK er kvinneklinikken i Bergen) hvor det stod at jeg ikke skulle amme pga medisinsk årsak. Mine to venninner som ikke skulle amme ble sterkt oppfordret til å gå på samtalene. Føler egentlig ikke for å legge ut personlig informasjon om de, men du må gjerne sende meg pm om du bor i Bergen og lurer på mer! :)

Det heter vel noe slikt som fødselssamtale eller noe lignende. Jeg husker dessverre ikke. 

1 time siden, Arkana skrev:

Jeg hadde nektet å være med på møter om manglende amming, selv om det bare var ett møte for å få "godkjent" (som om man trenger godkjenning) gyldig grunn, og synes hele konseptet er aldeles hårreisende. 

Jeg visste ikke at ammingen skulle være endel av det før jeg møtte opp. Det ble forespeilet mer som at man skulle skrive fødselsbrev, noe vi gjorde men ammingen var vel 50% av tiden. Hvor de beskrev ting og la ut om mme og mm, forskjeller og slikt. Jeg visste jo alt dette fra før av, jeg hadde jo egentlig innstilt meg på å amme. Men kunne ikke fordi medisinene var livsviktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad å se at denne tråden utvikler seg så pass bra som det gjør. Med få dormende folk. :) Og at TS fikk masse tips, og erfaringer. Uventet med kjempeflott av kvinneguiden! ser forøvrig at moderatoren har allerede vært her og ryddet, men pytt pytt. :) 

Anonymkode: a0122...7bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Til gjengjeld så tar det fem minutter å gi flaske om natten. Ved amming tar det oppmot en time å mate. Gir av og til pumpet morsmelk på flaske om jeg har sovet litt natten før. Det går mye raskere, selv med sterilisering. 

Offentlig blir ammede skult på. Og få steder har ammerom tilgjengelig for ikke å 'forstyrre' resten av befolkningen på et senter eller kafé. Med flaske har man ikke den utfordringen. Og igjen, det tar maks fem minutter å mate. Jeg har flere ganger gått til bilen for å amme eller dratt hjem tidligere. 

Det finnes ting som er tungvint ved begge løsninger. Så lenge barn får næring er det det som teller. Samtidig innrømmer jeg at jeg er dømmende ovenfor de som velger ikke å amme uten å ha prøvd, bare fordi de ikke vil. 

Anonymkode: e248b...cfb

Jeg har både fullammet og fullflasket. Det tar ikke nødvendigvis vesentlig lengre tid å amme et barn vs å gi et barn flaske, gitt at de er like gamle. Det tar IKKE fem minutter å gi et barn på tre uker flaske om natta. Men det kan ta fem minutter å amme et barn på seks mnd.

Og du sier at kvinner som ammer offentlig blir skult på? Prøv å gi flaske offentlig, du! Plutselig skal alle ha en mening om deg, din kropp og ditt barn. Vet til og med om folk som har blitt skjelt ut av fremmede på butikken fordi de kjøpte MME! 

Anonymkode: 8f297...bbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, Magnifiq skrev:

Fordi det ikke er anbefalt å blande ut i temperert vann.

Pluss at bakterier trives veldig godt i temperert vann. 

Anonymkode: 8f297...bbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har (heldigvis) aldri fått noen kommentar/stygge blikk/spørsmål på hverken amming eller flaskemating. Har hatt ett barn som fikk flaske og en som fullammes. Jeg har ofte gitt mat i offentlige rom, men aldri noen som har kommentert eller spurt. Enten har jeg vært heldig eller så er det få som har så sterke meninger som her på KG

Anonymkode: 106db...356

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Til gjengjeld så tar det fem minutter å gi flaske om natten. Ved amming tar det oppmot en time å mate. Gir av og til pumpet morsmelk på flaske om jeg har sovet litt natten før. Det går mye raskere, selv med sterilisering. 

Offentlig blir ammede skult på. Og få steder har ammerom tilgjengelig for ikke å 'forstyrre' resten av befolkningen på et senter eller kafé. Med flaske har man ikke den utfordringen. Og igjen, det tar maks fem minutter å mate. Jeg har flere ganger gått til bilen for å amme eller dratt hjem tidligere. 

Det finnes ting som er tungvint ved begge løsninger. Så lenge barn får næring er det det som teller. Samtidig innrømmer jeg at jeg er dømmende ovenfor de som velger ikke å amme uten å ha prøvd, bare fordi de ikke vil. 

Anonymkode: e248b...cfb

Trenger ikke å ta så lang tid når man ammer. Her tar amming ca 5 min om natten. Enkelt og greit og begge sovner godt igjen rett etterpå. Har tenkt på det flere ganger hvor mye styr det må være for de som må koke flasker og lage mme midt på natta. Så vil ikke si det er så egoistisk. Amming er faktisk veldig lettvint i forhold for oss som ønsker/klarer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har både fullammet og fullflasket. Det tar ikke nødvendigvis vesentlig lengre tid å amme et barn vs å gi et barn flaske, gitt at de er like gamle. Det tar IKKE fem minutter å gi et barn på tre uker flaske om natta. Men det kan ta fem minutter å amme et barn på seks mnd.

Og du sier at kvinner som ammer offentlig blir skult på? Prøv å gi flaske offentlig, du! Plutselig skal alle ha en mening om deg, din kropp og ditt barn. Vet til og med om folk som har blitt skjelt ut av fremmede på butikken fordi de kjøpte MME! 

Anonymkode: 8f297...bbb

Kan ikke begripe hvordan noen finner det greit å si noe som helst på hvorfor noen gir mme. Jeg slet skikkelig meg amming i starten og gråt når helsesøster snakket om å bruke mme i tillegg. Følte meg så mislykket! Hadde noen da kommet hen til meg og sagt noe på kjøp av det, hadde jeg vært nær en depresjon på det tidspunktet. 

Så man blir faktisk mislikt om man både ammer og gir flaske offentlig. At man ikke skal få mate sitt barn. ..?! 

Merker generelt at folk skyr unna om jeg sitter på kafé/restaurant med vogn. Selv om jeg har en baby som ikke gråter. Flere kikket på bord rundt oss, men gikk videre og satt seg så langt unna som mulig....Minus perverse ekkelsen som satt og stirret når jeg ammet. MED kjæreste ovenfor seg... 😮

Anonymkode: e248b...cfb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...