Gå til innhold

Ikke amme


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis jeg velger å ikke amme. Kan jeg da si ifra til personalet på sykehuset? Vil jeg få tabletter for å stoppe melken? 

Anonymkode: dc416...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, du kan si fra, hvis ikke de spør. 

Tablettene kan man ofte få bivirkninger av, så mulig de vil anbefale andre metoder først. 

Anonymkode: a15cd...852

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnifiq

De tablettene er ikke anbefalt grunnet de gir økt risiko for psykose.

 

Det er mange andre ting man kan gjøre for å stoppe melkeproduksjonen. Det kam være ganske smertefullt, men det går over i løpet av en ukes tid.

Jeg bandt opp brystene med stram bandasje, og trang sportsbh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville prøvd å binde opp brystene først i allefall, det fungerte fint for meg. Fikk tabletter også, men måtte avslutte da de gav meg livstruende høyt blodtrykk.. Vet en del har fått skumle bivirkninger av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt :) Få gjerne jordmor til å skrive en "erklæring" på det (ta en samtale med henne om det i forkant) så er sjansen større for at du slipper ubehageligheter fra jordmødre på føden. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du blir nok anbefalt andre metoder for å stoppe melken før du får piller. Men si gjerne ifra, hvis ikke så risikerer du at det kommer barnepleiere innom hver andre time å klemmer på puppene dine.

Anonymkode: d44ad...6a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg velger å ikke amme. Kan jeg da si ifra til personalet på sykehuset? Vil jeg få tabletter for å stoppe melken? 

Anonymkode: dc416...231

Jeg aner ikke hvordan de hjelper deg med det.

Kan jeg få spørre hvorfor du velger å ikke amme? Ikke meningen å være frekk, bare lurer på hva som kan få en til å velge det bort før en har prøvd. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Forundret.. skrev:

Jeg aner ikke hvordan de hjelper deg med det.

Kan jeg få spørre hvorfor du velger å ikke amme? Ikke meningen å være frekk, bare lurer på hva som kan få en til å velge det bort før en har prøvd. 

Ikke spør om det for da setter du bare I gang diskusjonen og det blir bare "kvinner som velger å ikke amme er egpistiske". Din mening betyr ikke noe. At ts ikke vil amme er info nok, hun trenger ikke noe press eller hets. Du har ingen rett til å vite det. Og dette er ikke ment i en krass tone, men vært greit med en tråd om å ikke amme som ikke inneholder bare negativitet... so dont go there.

Anonymkode: 603a1...ad1

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke spør om det for da setter du bare I gang diskusjonen og det blir bare "kvinner som velger å ikke amme er egpistiske". Din mening betyr ikke noe. At ts ikke vil amme er info nok, hun trenger ikke noe press eller hets. Du har ingen rett til å vite det. Og dette er ikke ment i en krass tone, men vært greit med en tråd om å ikke amme som ikke inneholder bare negativitet... so dont go there.

Anonymkode: 603a1...ad1

Dette!

Anonymkode: 8cda8...4ec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Forundret.. skrev:

Jeg aner ikke hvordan de hjelper deg med det.

Kan jeg få spørre hvorfor du velger å ikke amme? Ikke meningen å være frekk, bare lurer på hva som kan få en til å velge det bort før en har prøvd. 

Jeg har dårlig erfaring fra forrige gang jeg ammet.  

Anonymkode: dc416...231

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere andre som ikke dømmer .. Flott at andre får det til,  men trenger ikke gni det inn da det ligger gode grunner for å ikke amme dette barnet. 

Anonymkode: dc416...231

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo hvert sitt valg om en vil amme eller ei. Her finnes det jo nok av tråder som går for og i mot. Det var ikke det som var poenget. 

Som jeg skrev så var det ikke meningen å være frekk, det handler om nysgjerrighet og det å søke forståelse for valget, og selvfølgelig respekterer jeg TS om hun ikke vil svare. Derfor formuleringen " Kan jeg får spørre.."

Så AB som ikke mente å være krass og som ikke ville ha negativitet i denne tråden her, gratulerer så meget med å nettopp gjøre det selv.. :P

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har dårlig erfaring fra forrige gang jeg ammet.  

Anonymkode: dc416...231

Ok, da forstår jeg mer.

Tusen takk for at du svarte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan og bør si ifra til personalet. Jm du går til i svangerskapet kan og legge inn notat om ikke amming i journalen\helsekort.

 

Her hadde hun ikke skrevet noe tror jeg, fo rjeg var usikker på hva jeg ville (og kunne), og da spurte de til og med på fødestua om jeg ville ha han til brystet og hvordan jeg ville gjøre det nå. Ikke noe press.

Tror de er måteholdne med medisiner, pga bivirkninger, men snakk med lege om det på forhånd. Det er ikke gitt at melken kommer i gang, siden det ikke blir noe etterspørsel, men ville nok hatt på en stram stram sportsbh for sikkerhetskyld.

Anonymkode: fa563...c49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa aldri ifra på sykehuset. Prøvde å pumpa meg de første to ukene med tvillinger, men ga opp. Jeg pumpet, enten med brystpumpa eller håndpumpet, vekk melkesprengen men passet på å aldri tømme brysten. Melken forsvant ila en uka. :) Jeg hadde stor produksjon (ca 200ml per bryst) så mulig det tar kortere tid for deg hvis du ikke har fått igang på melkeproduksjonen. Lykke til! :) Jeg har to friske tvillinger som har fått kun morsmelkerstatning siden de var to uker, det går kjempe bra og de er friske som bare den. Gjør det som du føler er best for deg og ditt barn. :)

Endret av Stum481
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg velger å ikke amme. Kan jeg da si ifra til personalet på sykehuset? Vil jeg få tabletter for å stoppe melken? 

Anonymkode: dc416...231

Hei😊Jeg valgte å be om tablett for å stoppe melkeproduksjonen med mitt første barn, fikk hets fra ei gammel jordmor på sykehuset dag 1 på barsel .. Følte meg som verdens dårligste mor og måtte be gjentatte ganger om dette men jeg gråt og var lei meg fordi hun sa meg imot og mente det var uholdbart! Men, jeg fikk til slutt da hun innså at jeg hadde tatt mitt valg! Håper du får tablett uten noe mer "om å men"! Ditt valg bør respekteres og du er like god mor uavhengig av amming eller ei😊❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke spør om det for da setter du bare I gang diskusjonen og det blir bare "kvinner som velger å ikke amme er egpistiske". Din mening betyr ikke noe. At ts ikke vil amme er info nok, hun trenger ikke noe press eller hets. Du har ingen rett til å vite det. Og dette er ikke ment i en krass tone, men vært greit med en tråd om å ikke amme som ikke inneholder bare negativitet... so dont go there.

Anonymkode: 603a1...ad1

"Don't go there".. Kjære vene, det får være måte på.

Synes man bør regne med å få spørsmålet når man søker råd relatert til å la være å amme. Med mindre det er medisinske årsaker, så er det jo meget spesielt å bestemme seg på forhånd for å ikke ville amme. Endel gravide eller nybakte mødre må være de eneste i samfunnet som forlanger å aldri få spørsmål eller måtte forklare sine valg. Hva er probelemt? Klarer man ikke forkalre valgene sine? I så fall; kanske man bør revurdere valget?

 

Anonymkode: 1bd2b...c1f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjentar... ikke begynn å kritiser, svar på spørsmålet hvis du har et svar. Din personlige erfaring er ikke relevant.

Anonymkode: 603a1...ad1

Jo, det er personlige erfaringer TS spør om, og hun må regne med slike sprøsmål som tross alt er relatert til tema når hun lanserer en slik tråd. Snakk om primadonna-holdning; du bestemmer ikke hva andre skal spørre om eller skrive i denne tråden.

Anonymkode: 1bd2b...c1f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det er personlige erfaringer TS spør om, og hun må regne med slike sprøsmål som tross alt er relatert til tema når hun lanserer en slik tråd. Snakk om primadonna-holdning; du bestemmer ikke hva andre skal spørre om eller skrive i denne tråden.

Anonymkode: 1bd2b...c1f

Jaja da gir jeg opp. Prøvde å forsvare ts og hadde håpet en konstruktiv tråd uten krangling om amming da jeg har søkt etter det lenge. Synd det  det ble tatt i værste mening for var virkelig ikke det jeg ønsket. Ordla meg sikkert dumt. Men da Beklager jeg for forsøket og skal ikke blande meg inn videre, vil ikke være grunn til å ødelegge tråden. Primadonna nykker er ikke årsaken, men mer en i fortvilet situasjon. 

 

Lykke til ts og gratulerer med den lille som kommer.

Anonymkode: 603a1...ad1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...