Gå til innhold

Dere som er overvektige, merker dere noen plager i form av muskel- og leddsmerter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner flere som er plaget med vond nakke, stive skuldre, bekken- og hofteplager, men så har jeg etter at jeg selv blitt overvektig, tenkt på om det kan ha sammenheng med overvekten? Etter at jeg la på meg har jeg merket at jeg er stadig plaget med ømme ledd og muskler, og tenker at den ekstra vekten belaster kroppen ekstra, i tillegg har jeg hørt at overvekt forstyrrer insulinnivået i kroppen, som igjen forstyrrer adrenalinet, stresshormonet, det igjen kan gi økt betennelsetilstand i kroppen og dermed muskelverk.

Noen her som er overvektige som kjenner seg igjen? Slanke kan selvsagt også slite med muskler, jeg kjenner f.eks. en veldig tynn mann som stadig er plaget av tilbakevendende ryggsmerter og betennelse. Det kan jo være litt med feil sittestilling, løfteteknikk, idrettskader, feilstillinger i skjelettet, f.eks. scoliose, skader etter fødsel - you name it...

Men samtidig, så virker det som om mange overvektige sliter med ledda, og jeg har hørt flere leger og fysioterapeuter anbefale sine pasienter om å gå ned i vekt for å få mindre belastning.

Anonymkode: a9279...7bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvsagt er det sant. Det er jo bare å løfte noe skikkelig tungt og så kjenne etter om det gjør vondt. Å være veldig stor er samme greia, du bærer rundt på noe fryktelig tungt.

Anonymkode: b23ee...e41

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at man skal være overvektig over lengre tid for å få slike plager som er relaterte til overvekten alene. Jeg la på meg ca 45kg pga sykdom/medisiner og veide nesten 100kg i en periode på rundt 2 år. I fjor sluttet jeg på medisinene og har til nå gått ned ca 35. Jeg merket aldri noen form for smerter i ledd eller muskler, jeg var lettbent og sprek selv på mitt tyngste. Jeg følte aldri på kroppen at jeg var tung.

Når det er sagt sier det seg selv at høy overvekt over tid vil være belastende for kroppen, både for organer, muskler og ledd. "Lett overvekt" derimot er neppe særlig belastende, såfremt man trener og passer kostholdet noenlunde.

Det utgjør såklart en forskjell for eksempelvis kneleddene om de må bære rundt på 55kg eller 90kg, men det vil nok merkes først og fremst som slitasje pådratt over tid.

Anonymkode: ac69e...d6e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AryaKillie

Det er ikke bare selve vekta som gjør det, overvektige sitter gjerne mer i ro og da vil musklene og leddene stivne litt og gjøre vondt under og etter bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var på mitt tyngste fikk jeg smerter i leggene, skuldrene, korsryggen, og knærne ved svært små belastninger. Men det ga seg igjen da jeg gikk med i vekt, så du vet nok selv hva som gjelder om du skal bli kvitt plagene dine 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner flere som er plaget med vond nakke, stive skuldre, bekken- og hofteplager, men så har jeg etter at jeg selv blitt overvektig, tenkt på om det kan ha sammenheng med overvekten? Etter at jeg la på meg har jeg merket at jeg er stadig plaget med ømme ledd og muskler, og tenker at den ekstra vekten belaster kroppen ekstra, i tillegg har jeg hørt at overvekt forstyrrer insulinnivået i kroppen, som igjen forstyrrer adrenalinet, stresshormonet, det igjen kan gi økt betennelsetilstand i kroppen og dermed muskelverk.

Noen her som er overvektige som kjenner seg igjen? Slanke kan selvsagt også slite med muskler, jeg kjenner f.eks. en veldig tynn mann som stadig er plaget av tilbakevendende ryggsmerter og betennelse. Det kan jo være litt med feil sittestilling, løfteteknikk, idrettskader, feilstillinger i skjelettet, f.eks. scoliose, skader etter fødsel - you name it...

Men samtidig, så virker det som om mange overvektige sliter med ledda, og jeg har hørt flere leger og fysioterapeuter anbefale sine pasienter om å gå ned i vekt for å få mindre belastning.

Anonymkode: a9279...7bd

Ikke mer enn jeg var plaget når jeg var undervektig eller normalvektig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, smerter og stivhet i stortåledd, kne og korsrygg forsvant da jeg gikk med i vekt. Jeg hadde en BMI på 30-31, og jeg måtte bare et lite stykke ned i "overvekt" før plagene var borte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er svært overvektig med BMI på ca 35. Har aldri hatt muskel eller leddsmerter.Har alltid vært bevisst på sittestilling, hvordan jeg løfter og lignende. Trener vekter i perioder og jogger jevnlig (men aldri på asfalt). Største utfordring er å bære tung sekk i fjellheimen når det er oppoverbakker fordi jeg har ekstra mye å drasse på. Nedover går bra, og jeg får ikke vondt i kneet, men er veldig bevisst på hvordan jeg demper/"fjærer" for å unngå dette.

Det er vanlig at overvektige sliter med leddsmerter da vekten er en belastning på leddene. Trening, riktig løfteteknikk, sittestilling og generell bevissthet gjør derimot at man kan unngå eller begrense smerter og plager.

Anonymkode: 35f35...48f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen plager. Frisk som en fisk, og mer i aktivitet enn de fleste jeg kjenner. :) og DET er jeg både stolt og takknemlig for! Hva så om jeg har en større fettprosent enn noen? Jeg er frisk og sunn, og det er det mange (uansett kilo) som ikke er. Vær takknemlig for det. Du vet aldri...

Anonymkode: 30018...36f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, definitivt. Jeg trodde jeg var "tjukk, men sunn" da jeg aldri hadde noen issues med høyt blodsukker eller kolesterol. Blodtrykket var også perfekt. Men selv om jeg ikke hadde så mye verker og vondter i det daglige, så ødela jeg knær og hofter ved å trene hardt med 20 kg for mye. Nå når jeg er normalvektig så merker jeg stor forskjell.

Jeg mistenker at de som har svart at de ikke har plager er unge. Overvekt vil alltid føre med seg plager på sikt. 

Anonymkode: f0858...f44

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et stebarn på den andre kanten av landet som alltid har hatt betydelig overvekt og der begynte de vektrelaterte plagene allerede på barneskolen. Rygg, hofter, knær og ankler gjør vondt og vi må kjøpe spesialsko for å lette kroppen mest mulig. Utrolig trist å være vitne til uten å kunne gjøre noe med det. Kroppen er et tempel og vi får bare utlevert en av den. Jeg lærer i hvert fall mine barn hvordan de skal ta vare på den og hvor utrolig deilig det føles når den funker som den skal. Det gjør den ikke med overvekt på slep.

Anonymkode: 342e2...3a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror overvekten min er grunnen til at jeg plutselig sliter med urinlekkasje .. (Har ikke født barn, er 26år)

min bmi er 29, håper problemet løser seg når jeg går ned 10-15kg. Slitsomt å ha det slikt..

Anonymkode: f99c6...3ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...