Gå til innhold

Omsorgssvikt av barnemor


Annie1990

Anbefalte innlegg

 

Jeg har blitt utrolig glad i den lille gutten så jeg engasjerer meg mye med han. Barnefar synes det er flott. Barnemor har også brukt meg som barnevakt i blant når det har vært krise som hun sier. Henter aldri til avtalt tid. Skjedd flere ganger at jeg har måtte ha tatt han med meg på arbeid til barnefar kom for å hente han. 

Jeg er ikke ute etter å erstatte som mor, men jeg ser på meg som en voksen støtte for gutten. 

Barnefar er livredd for å si noe for hver gang har han fått kjeft, blitt slått og trekt samvær. Jeg har sparket han litt i baken for han har ikke hatt mot til å si noe imot henne. Men vi må bruke alle midler. 

Barnefar har liten kontakt med barnehagen. Han får nesten ikke noe informasjon. Jeg har vært med å levert gutten noen runder og barnemor ble lyn forbannet. Fortalte de i barnehagen at jeg ikke fikk komme i barnehagen. Spesielt ikke etter jeg og bf kjøpte inn nytt regnsett og støvler til han og leverte de i barnehagen. Hun ble fornærmet. 

Men jeg er vant til at stemødre blir iøyesett av mødre. Jeg kjenner mange som er flotte bonus mammaer. Gi oss litt kreditt for å bry oss om barna. Mye sjalusi og negativitet ute å flyger fra mødre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

55 minutter siden, Raven.WritingDesk skrev:

Wow, sykt mye hets TS får, på grunnlag av hva ANDRE bonusmødre har skrevet her inne. Stor forskjell på bonusmamma som mener far er for mye sammen med ungen sin og ikke prioriterer kjærestetid med bonusmor, enn TS som bekymrer seg for omsorgssvikt, forsinket utvikling hos barnet og mistanke om alkoholisme hos biologisk mor. TS; du og barnefar burde ta kontakt med BV og snakke med BHG. Far bør også time til Familievernkontoret og ta opp der at han mener mor kanskje trenger mer avlastning og at han ønsker mer samvær. Synes det er flott med en bonusmor som bekymrer seg for barnet. Du er virkelig akkurat det navnet tilsier; en stor bonus! Lykke til. 😊

Takk for støtten. 😊 

Føler at ikke alle liker bonusmødre noe særlig 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sugemerke
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe VI i denne saken. Det er mor og far. Du har ikke noe med det å gjøre og skal ikke forholde deg til hverken barnehage, mor, fvk, barnevern eller andre. 

Anonymkode: 2d679...8ac

Selv naboen skal reagere når barn oppleves å ha det ille.

Det er flott av TS å bry seg. Jeg ville tatt dette videre til barnevernet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom FAR er så bekymret kan jo han søke råd....

Det skinner godt mellom linjene at du tar mer styring enn du skal! Og at du synser veldig mye basert på DIN sjalusi....

La meg gjette; du er gravid?? :skratte: 

Anonymkode: c386e...272

Min sjalusi ? Jeg er bekymret for barnet! Det er kun barnet som står i mine tanker. 

Nei jeg er ikke gravid.. Det har ikke noe med saken å gjøre. Denne kommentaren var unødvendig. 

Anonymkode: 326a2...e94

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Ludolek skrev:

Skal si folk er helt syke i hodene sine av sjalusi her inne.

Altså - om et barn faktisk opplever omsorgssvikt skal absolutt alle rundt barnet reagere. Dere får da faen meg skjerpe dere her inne og oppsøke hjelp om psykosjalusien har tatt så overhånd at selv eventuelle skadede barn skal lide.

Fyttihelvete for en kjip gjeng, altså.

Dette sjalusikortet er litt oppbrukt...

Kan du forklare meg hva det er å være sjalu på? 

Som jeg har skrevet tidligere så får far til ungen kontakte BV med bekymringsmelding. Stemor kan såklart også gjøre det. Men, når det kommer til barnehage, familievernkontor, og en evt omsorgsoverdragelse til far så er det far og mor til barnet som er i bildet. Ikke steforeldre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om barnets mor har hovedomsorgen, så har vel både mor og far foreldreansvar?  Bodde de sammen da barnet ble født, så har de det automatisk.  

Foreldreansvar er en plikt til å ta del i oppdragelsen.  Da må både mor og far holde seg oppdatert om hvordan det går med barnet i barnehagen. De har et felles ansvar, og far kan ikke delegere ansvaret til deg. 

Derfor har far også plikt til å ta opp med mor alle forhold som berører barnets oppdragelse og situasjon.  Får han tilbakemelding fra andre om at barnet ikke har det bra, så må han straks forhøre seg med barnets mor om dette medfører riktighet.  Og så må han følge opp, delta aktivt, for å forsikre seg om at alt er i orden.  Er det ikke, og mor ikke innrømmer, må han gå videre til Familivernkontor osv.   

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Zienna skrev:

Selv om barnets mor har hovedomsorgen, så har vel både mor og far foreldreansvar?  Bodde de sammen da barnet ble født, så har de det automatisk.  

Foreldreansvar er en plikt til å ta del i oppdragelsen.  Da må både mor og far holde seg oppdatert om hvordan det går med barnet i barnehagen. De har et felles ansvar, og far kan ikke delegere ansvaret til deg. 

Derfor har far også plikt til å ta opp med mor alle forhold som berører barnets oppdragelse og situasjon.  Får han tilbakemelding fra andre om at barnet ikke har det bra, så må han straks forhøre seg med barnets mor om dette medfører riktighet.  Og så må han følge opp, delta aktivt, for å forsikre seg om at alt er i orden.  Er det ikke, og mor ikke innrømmer, må han gå videre til Familivernkontor osv.   

 

Far har foreldre ansvar. De bodde sammen da barnet ble født. 

Hun tar ikke kontakt med barnefar eller forteller han noe om barneoppdragelsen. Hun svarer heller ikke når han spør henne om hvordan det går med gutten. Så der møter han veggen. Hva skal han gjøre ? Han henter gutten i barnehagen annen hver fredag og leverer han påfølgende mandag. Ingen kontakt med barnemor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Annie1990 skrev:

Hei jeg har et problem som jeg virkelig skulle ha hatt noen andres synspunkt på. 

 

Jeg er bonusmamma til en gutt på 19mnd. Jeg og barnefar har bodd sammen i 1 år nå snart. Barnefar har sønnen sin annen hver helg og enkelt dager når det passer barnemor å ha "fri". 

Vi har slitt veldig med å få flere dager sammen med gutten. Barnemoren nekter å gi oss flere.. Mye er fordi hun er sjalu på meg tror jeg. Barnefaren hadde gutten mere før vi ble sammen. Straks jeg kom inn i bildet så trakk hun samværs dager. Han har gått til mekling og hun nekter plent på delt omsorg. Innrømmet at hun ikke har økonomi til en delt omsorg for da mister hun stønaden fra nav.. 

I det siste har jeg og barnefar fått mange bekymrings meldinger fra folk som vi kjenner. De har observert barnemor dritings på byen hver eneste helg og hun drikker ofte. Vi aner inne hvem som har gutten når vi ikke har han. Eneste vi veit er at hun har sendt sønnen sin til sin alkoholiserte bestemor som har MS.. Folk har spurt barnemor om hvor sønnen er og hun har ikke svart de. 

Jeg har merket at gutten blir veldig klengete og har stort behov for nærhet. Skriker mye om natten og har mareritt. Får panikk når barnefar går ut av rommet. Han greier heller ikke å spise skikkelig mat. Han kan ikke tygge maten sin.. Motorikken hans er også veldig dårlig. Er dette normal oppførsel ?

Barnemoren innrømmet til meg at hun ikke henter han i barnehagen før i 5 tiden fordi hun ikke orker. Hun er ferdig på arbeid i 3 tiden. Hun sier hun lager seg mat og spiser før hun henter han. Hun leverer han på barnehagen klokken 7 på morgenen. Jeg skjønner ikke at barnehagen sier eller gjør noe ? Han har vært i barnehagen siden han var 9 mnd gammel. 

Gutten er veldig trygg på meg. Har engasjert meg mye med å oppdra han sammen med bf. 

Jeg er redd for at hvis jeg sier eller gjør noe så får vi ikke lov til å se gutten mere. 

mvh frustrert samboer og bonusmor. 

Ble litt langt dette, men håper noen kan hjelpe meg

Kontakt Alarmtelefonen for barn og unge. Det har jeg gjort tidligere. 

Anonymkode: efae0...861

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2 små barn selv og da vi skilte oss var storesøster 2,5 og lillesøster 1,5. Uansett om jeg og bf var veldig uenige om enkelte ting med samvær etc lot vi det aldri gå utover barna. Min eks fikk kjæreste ganske kjapt etter bruddet og uansett hvor mye jeg hatet det gikk det aldri utover samværet. Å bruke barnet imot deres egen far og minke samværet synes jeg rett og slett er ondt gjort. De savner pappaen sin. Og uansett hvor lei meg jeg fortsatt blir til tider, som når f.eks. jentene mine forteller hvor morsom kjærsten til pappa er, så blir jeg innerst inne glad for at de har det så godt når de er borte fra meg. Og jeg snakker ALLTID positivt om dem. Det som har skjedd skjedde mellom oss voksne, barna skal ikke lide pga oss!!

 

Hvis det du forteller er reelt og ikke noe som er kun basert på rykter ville jeg meldt ifra til BV så de kan dra å se på det. 50/50 synes jeg blir litt dumt for en på 19 mnd, vi fikk også høre på mekling at det var lurt å vente til yngste var 3 år gammel. det er det som anbefales. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Annie1990 skrev:

Far har foreldre ansvar. De bodde sammen da barnet ble født. 

Hun tar ikke kontakt med barnefar eller forteller han noe om barneoppdragelsen. Hun svarer heller ikke når han spør henne om hvordan det går med gutten. Så der møter han veggen. Hva skal han gjøre ? Han henter gutten i barnehagen annen hver fredag og leverer han påfølgende mandag. Ingen kontakt med barnemor. 

Han må kontakte barnehagen og be om å bli satt opp på mail-listen hos dem slik at han får informasjon og innkallinger til møter.  Det har han rett til, og de kan ikke nekte ham.  Når han henter bør han ta seg tid til prat med de ansatte, vise engasjement. 

Leser over her at mange er opptatt av at barn under 3 år bør ha ett bosted og èn hovedomsorgsperson.  Det er helt riktig.  Men mange unnlater å nevne at dårlig kommunikasjon mellom foreldrene er vel så skadelig for barn. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er bra at ts engasjerer seg, alle har en plikt til det når de er bekymret for barn. Men jeg håper virkelig far kommer ordentlig på banen også. Om han er redd henne fordi hun slår ham, hva tror han hun kan gjøre med barnet når han ikke slutter å gråte? Jeg blir skikkelig bekymra av å lese denne tråden, og syns dere må kontakte barnevernet.

Og en annen ting, om far får lite info fra barnehagen, så må han jo snakke med dem, da, ingen kan nekte ham det. Det er da heller ikke sånn at hun bare kan "trekke" samvær når han gjør ting hun er uenig i?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Annie1990 skrev:

Hei jeg har et problem som jeg virkelig skulle ha hatt noen andres synspunkt på. 

 

Jeg er bonusmamma til en gutt på 19mnd. Jeg og barnefar har bodd sammen i 1 år nå snart. Barnefar har sønnen sin annen hver helg og enkelt dager når det passer barnemor å ha "fri". 

Vi har slitt veldig med å få flere dager sammen med gutten. Barnemoren nekter å gi oss flere.. Mye er fordi hun er sjalu på meg tror jeg. Barnefaren hadde gutten mere før vi ble sammen. Straks jeg kom inn i bildet så trakk hun samværs dager. Han har gått til mekling og hun nekter plent på delt omsorg. Innrømmet at hun ikke har økonomi til en delt omsorg for da mister hun stønaden fra nav.. 

I det siste har jeg og barnefar fått mange bekymrings meldinger fra folk som vi kjenner. De har observert barnemor dritings på byen hver eneste helg og hun drikker ofte. Vi aner inne hvem som har gutten når vi ikke har han. Eneste vi veit er at hun har sendt sønnen sin til sin alkoholiserte bestemor som har MS.. Folk har spurt barnemor om hvor sønnen er og hun har ikke svart de. 

Jeg har merket at gutten blir veldig klengete og har stort behov for nærhet. Skriker mye om natten og har mareritt. Får panikk når barnefar går ut av rommet. Han greier heller ikke å spise skikkelig mat. Han kan ikke tygge maten sin.. Motorikken hans er også veldig dårlig. Er dette normal oppførsel ?

Barnemoren innrømmet til meg at hun ikke henter han i barnehagen før i 5 tiden fordi hun ikke orker. Hun er ferdig på arbeid i 3 tiden. Hun sier hun lager seg mat og spiser før hun henter han. Hun leverer han på barnehagen klokken 7 på morgenen. Jeg skjønner ikke at barnehagen sier eller gjør noe ? Han har vært i barnehagen siden han var 9 mnd gammel. 

Gutten er veldig trygg på meg. Har engasjert meg mye med å oppdra han sammen med bf. 

Jeg er redd for at hvis jeg sier eller gjør noe så får vi ikke lov til å se gutten mere. 

mvh frustrert samboer og bonusmor. 

Ble litt langt dette, men håper noen kan hjelpe meg

Hvorfor i all verden tar dere ikke kontakt med Barnevernet? De kan hjelpe dere! 

Anonymkode: 3b41d...24b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe VI i denne saken. Det er mor og far. Du har ikke noe med det å gjøre og skal ikke forholde deg til hverken barnehage, mor, fvk, barnevern eller andre. 

Anonymkode: 2d679...8ac

JO, hun har noe med saken å gjøre - vi har alle en plikt til å bry oss om barn som har det ille, og TS har minst like mye som en nabo, en familievenn, en butikkdame eller en hvilken som helst annen som observerer et barn som utsettes for mulig omsorgssvikt. Hun besitter i tillegg mer innsikt enn disse mer vilkårlige observatørene.

Sånne innlegg som dette viser bare hvor egoistiske enkelte er; de tror de eier barna sine og at hvordan de gjør det, ikke raker noen andre. Skjerp deg.

Anonymkode: 81c15...120

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, skruf skrev:

Dette sjalusikortet er litt oppbrukt...

Kan du forklare meg hva det er å være sjalu på? 

Som jeg har skrevet tidligere så får far til ungen kontakte BV med bekymringsmelding. Stemor kan såklart også gjøre det. Men, når det kommer til barnehage, familievernkontor, og en evt omsorgsoverdragelse til far så er det far og mor til barnet som er i bildet. Ikke steforeldre. 

Når folk angriper TS for å være en bonusmor som rakker ned på barnemor, fremstår det som de projsierer irritasjon og sjalusi over stemødre over på TS.

Som om en faktabasert beskrivelse er forbudt fordi det er den hellige barnemoren, og det er en stemor som bryr seg. .Det evrste er at de ikke engang kan sette sitt eget ego til side, men gjør dette til et hovedpoeng - at stemor skal holde seg langt unna - og TOTALT glemmer risikoen for at dette er et barn som ar det så ille at man muligens leser om det i avisen en gang.

Anonymkode: 81c15...120

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bodde sammen når barnet var født, og dere ble sammen når barnet var 7 mnd? :klo: 

Anonymkode: 75ec6...900

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når folk angriper TS for å være en bonusmor som rakker ned på barnemor, fremstår det som de projsierer irritasjon og sjalusi over stemødre over på TS.

Som om en faktabasert beskrivelse er forbudt fordi det er den hellige barnemoren, og det er en stemor som bryr seg. .Det evrste er at de ikke engang kan sette sitt eget ego til side, men gjør dette til et hovedpoeng - at stemor skal holde seg langt unna - og TOTALT glemmer risikoen for at dette er et barn som ar det så ille at man muligens leser om det i avisen en gang.

Anonymkode: 81c15...120

Jeg har ikke sett så mange som angriper ts her jeg.

Heller tvert i mot så skriver de fleste at BV må kontaktes, og flere skriver at hvis dette er tilfelle så bør far søke om full omsorg for barnet.

Det er ikke hets av ts å skrive at det er far som må på banen her. Selv om ts er en super stemor så har hun ingen rettigheter ift barnet. Det er far som må i dialog med barnehage, familievernkontor, evt advokater og rettsvesen. 

Og igjen; hva er det å være sjalu på?

Endret av skruf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De bodde sammen når barnet var født, og dere ble sammen når barnet var 7 mnd? :klo: 

Anonymkode: 75ec6...900

Har nok gått litt fort i svingene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker litt som så jeg da i dette tilfellet, at hvis far selv ikke gjør mer i denne saken enn han gjør og det er stemor som står for ansvarsfølelse og evt bekymringsmelding, så er heller ikke akkurat far bedre skikket til å ha omsorgen for barnet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnefar kan snakke med barnehagen om sin bekymring. Hvorfor er han redd for å bli slått og få kjeft, så lenge han aldri møter moren en gang? Hun kan ikke bare "trekke han i samvær", og om så var: en tur til familievernkontoret der han legger fram sin bekymring og ber om MER samvær er virkelig på sin plass. Og hvis din beskrivelse stemmer: kontakt barnevernet snarest! Er dere redd for at far heller ikke er egnet? Da vil vel barnet ha det bedre hos noen andre, eller mor (og eller far) får veiledning og hjelp. 

Anonymkode: b60f2...1bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

De bodde sammen når barnet var født, og dere ble sammen når barnet var 7 mnd? :klo: 

Anonymkode: 75ec6...900

Barnemor forlot barnefar ikke lenge etter barnet ble født. Barnemor var utro. 

Jeg har kjent barnefar lenge så her har det ikke gått "fort i svingene". 

Støttet å hjulpet han siden dag 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...