Gå til innhold

Omsorgssvikt av barnemor


Annie1990

Anbefalte innlegg

Hei jeg har et problem som jeg virkelig skulle ha hatt noen andres synspunkt på. 

 

Jeg er bonusmamma til en gutt på 19mnd. Jeg og barnefar har bodd sammen i 1 år nå snart. Barnefar har sønnen sin annen hver helg og enkelt dager når det passer barnemor å ha "fri". 

Vi har slitt veldig med å få flere dager sammen med gutten. Barnemoren nekter å gi oss flere.. Mye er fordi hun er sjalu på meg tror jeg. Barnefaren hadde gutten mere før vi ble sammen. Straks jeg kom inn i bildet så trakk hun samværs dager. Han har gått til mekling og hun nekter plent på delt omsorg. Innrømmet at hun ikke har økonomi til en delt omsorg for da mister hun stønaden fra nav.. 

I det siste har jeg og barnefar fått mange bekymrings meldinger fra folk som vi kjenner. De har observert barnemor dritings på byen hver eneste helg og hun drikker ofte. Vi aner inne hvem som har gutten når vi ikke har han. Eneste vi veit er at hun har sendt sønnen sin til sin alkoholiserte bestemor som har MS.. Folk har spurt barnemor om hvor sønnen er og hun har ikke svart de. 

Jeg har merket at gutten blir veldig klengete og har stort behov for nærhet. Skriker mye om natten og har mareritt. Får panikk når barnefar går ut av rommet. Han greier heller ikke å spise skikkelig mat. Han kan ikke tygge maten sin.. Motorikken hans er også veldig dårlig. Er dette normal oppførsel ?

Barnemoren innrømmet til meg at hun ikke henter han i barnehagen før i 5 tiden fordi hun ikke orker. Hun er ferdig på arbeid i 3 tiden. Hun sier hun lager seg mat og spiser før hun henter han. Hun leverer han på barnehagen klokken 7 på morgenen. Jeg skjønner ikke at barnehagen sier eller gjør noe ? Han har vært i barnehagen siden han var 9 mnd gammel. 

Gutten er veldig trygg på meg. Har engasjert meg mye med å oppdra han sammen med bf. 

Jeg er redd for at hvis jeg sier eller gjør noe så får vi ikke lov til å se gutten mere. 

mvh frustrert samboer og bonusmor. 

Ble litt langt dette, men håper noen kan hjelpe meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis dere er så bekymret, og dette er reelt og ikke overdrivelse, så synes jeg det er på sin plass å ta en telefon til barnevernet med ei bekymringsmelding. Så kan de undersøke. 

Det er rart at barnehagen ikke har reagert, de har jo meldeplikt til BV når det er noe som skurrer i barnas hjemmesituasjon. 

En så liten unge har ikke godt av å ha 50/50. Det anbefales ikke når de er under 3 år. Så små barn trenger stabilitet og et fast hjem som base. Hvis det virkelig er så ille hos mor så bør far heller vurdere å gå for full omsorg så kan mor ha samvær hvis det er tilrådelig. 

Uansett så er det far som må ta tak i dette. Jeg ville holdt meg unna og ikke gå inn i en konfrontasjon med mor hadde jeg vært stemor til dette barnet. Din oppgave er å støtte mannen din igjennom dette, backe han opp. Og såklart være en stabil og snill stemor til barnet.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

All grunn til bekymring! Her må dere ta grep, men skjønner at det føles vanskelig og at dere evt frykter ytterligere forverret samarbeid - selv om jeg tror det er en grunnløs bekymring om bv kommer inn. Hva med at far kontakter barnehagen om bekymringene? Og deretter tar det til bv som kan gi råd, sjekke ut etc. Dere bør handle raskt. Får helt vondt av meg, men trøst i at dere er på banen..

Anonymkode: 81c15...120

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludolek

Om historiene stemmer er det grunn til stor bekymring og at far får hovedomsorgen.

Når dere blir fortalt disse historiene må dere be dem rette dette som bekymringsmeldinger, dere står jo ikke i posisjon til å få vurdert dette.

Barn fra fullgode oppvekstvilkår kan fint være forsinket med motorikk osv, men om dette med moren stemmer så ligger nok dessverre årsaken bak omsorgssvikt.

Er det virkelig ingen som melder dette inn?

Jeg hadde tatt kontakt med de som har servert historiene og spurt om de er villige til å eventuelt bekrefte dette ovenfor barnevernet og selv tatt kontakt med barnevern, helsestasjon og barnehagen. 

Vær klar på hva dere selv har sett og hva som er annenhåndspåstander. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fått bekreftet fra hennes venner da de ikke orker mere av henne. De har konfrontert henne med at hun har et alkoholproblem og hun nekter for at hun har det. 

Vi har avtalt møte med de, og skal ta en seriøs diskusjon med de slik at vi kan ta det med videre. 

Ene venninnen har passet sønnen hennes veldig mye og så seg lei av det.. 

Håper vi får en fort gang i saken. 

Glemte å nevne at hun bor i en liten hybel leilighet med bare 1 soverom. Dårlig standard og mye belastet miljø i området. Ikke noe plass for en gutt på snart 2 år. 

Vi har ikke fått komme opp i leiligheten hennes de siste 5 mnd. Sist vi var der så klaget bf at det var skittent og rotete.. 

Klærne til gutten har masse hull og flekker. Ofte er han skitten selv om han ikke har vært i barnehagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom FAR er så bekymret kan jo han søke råd....

Det skinner godt mellom linjene at du tar mer styring enn du skal! Og at du synser veldig mye basert på DIN sjalusi....

La meg gjette; du er gravid?? :skratte: 

Anonymkode: c386e...272

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, Annie1990 skrev:

 

Vi har ikke fått komme opp i leiligheten hennes de siste 5 mnd. Sist vi var der så klaget bf at det var skittent og rotete.. 

 

Akkurat der har dere ikke så mye å si på, hverken du som er barnets stemor eller barnets far har noe krav eller rettighet på å komme inn i leiligheten til barnets mor. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en tråd fra en sk. bonusmamma som er sååå bekymret for barnet....

Hvis mor ikke er i stand til å ta vare på ungen - hvorfor har ikke da FAR for lenge siden forsøkt å gjøre noe med situasjonen? Delt bosted er selvsagt ikke en løsning for et så lite barn, men han burde jo startet prosessen for å ta over omsorgen hvis alt er så galt som du beskriver.

Hva sier barnehagen? De har jo plikt til å melde til barnevernet dersom det er omsorgssvikt/mulig omsorgssvikt for et barn. At de ikke har gjort det gjør også at jeg faktisk stusser over framstillingen her.

At mor bor i leilighet med kun 1 soverom er ikke omsorgssvikt. At barnet er lenge i barnehagen regnes heller ikke som det. At en unge på 19 mnd ikke selv kan spise så bra er vel heller ikke akkurat unormalt.

Det du beskriver med klengete etc kan jo være utrygghet hos dere - ikke hos mor.

men altså: dersom FAR er så bekymret så setter han i gang prosessen for å ta over omsorgen umiddelbart. Dersom dette igjen handler om en stemor som absolutt skal leke lykkelige familier med sin nye flamme, og tror at hun må sverte mor mest mulig for å greie det, så er det ikke mor med TS som er problemet.

og ikke si at det er så vanskelig og far når ikke gjennom. Jo han gjør det, og like viktig: det er hans forbannede plikt å ivareta barnet dersom mor ikke greier det. Uten at det er behov for massiv svertekampanje mot mor.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere bitre damer bør bare holde munn. 

Til TS: Flott at du bryr deg om bonusbarnet ditt! Er altfor mange bonusmammaer som ikke gjør det og det gjør meg kvalm.. Du og BF bør sende inn bekymringsmld til barnevernet, samt få vennene hennes til å gjøre dette. Ville også snakket med FVK. Barnet har jo ikke godt av å ha 50/50 når det bare er 19 mnd, så det at mor sender barnet rundt for å dra på fylla er ikke bra.. 

 

Anonymkode: 7d5f3...99c

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, skruf skrev:

 

Det er rart at barnehagen ikke har reagert, de har jo meldeplikt til BV når det er noe som skurrer i barnas hjemmesituasjon. 

Barnehagen vet jo ikke så mye mer enn at mor leverer og henter innenfor åpningstidene. Så lenge mor ikke kommer ruset der, vet jo ikke de hva hun gjør ellers eller om gutten bor i en svindsti.

Dere må bare melde, hvem skal beskytte ham om ikke far?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Biloba skrev:

Barnehagen vet jo ikke så mye mer enn at mor leverer og henter innenfor åpningstidene. Så lenge mor ikke kommer ruset der, vet jo ikke de hva hun gjør ellers eller om gutten bor i en svindsti.

Dere må bare melde, hvem skal beskytte ham om ikke far?

Sånn som ts beskrev det så går ungen i fillete klær og møkkete klær....hvis ungen ser ustelt ut til enhver tid så er det noe barnehagen bør reagere på.

Ts fremstiller mor som ei mor som bedriver omsorgssvikt ganske omfattende, så da er det rart om det ikke skurrer hos barnehagepersonalet også. Likedan så er det rart om de ikke reagerer på den motoriske biten og iverkesetter tiltak hvis det er så ille som ts beskriver det. 

Derfor mener jeg at barnets far bør kontakte BV sånn at de får utredet om det er en reel omsorgsvikt. Og hvis det er det så bør far gå videre for å søke full omsorg for barnet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludolek
1 time siden, regine skrev:

Nok en tråd fra en sk. bonusmamma som er sååå bekymret for barnet....

Hvis mor ikke er i stand til å ta vare på ungen - hvorfor har ikke da FAR for lenge siden forsøkt å gjøre noe med situasjonen? Delt bosted er selvsagt ikke en løsning for et så lite barn, men han burde jo startet prosessen for å ta over omsorgen hvis alt er så galt som du beskriver.

Hva sier barnehagen? De har jo plikt til å melde til barnevernet dersom det er omsorgssvikt/mulig omsorgssvikt for et barn. At de ikke har gjort det gjør også at jeg faktisk stusser over framstillingen her.

At mor bor i leilighet med kun 1 soverom er ikke omsorgssvikt. At barnet er lenge i barnehagen regnes heller ikke som det. At en unge på 19 mnd ikke selv kan spise så bra er vel heller ikke akkurat unormalt.

Det du beskriver med klengete etc kan jo være utrygghet hos dere - ikke hos mor.

men altså: dersom FAR er så bekymret så setter han i gang prosessen for å ta over omsorgen umiddelbart. Dersom dette igjen handler om en stemor som absolutt skal leke lykkelige familier med sin nye flamme, og tror at hun må sverte mor mest mulig for å greie det, så er det ikke mor med TS som er problemet.

og ikke si at det er så vanskelig og far når ikke gjennom. Jo han gjør det, og like viktig: det er hans forbannede plikt å ivareta barnet dersom mor ikke greier det. Uten at det er behov for massiv svertekampanje mot mor.

Nå får jo ikke barnefar og særskilt ikke far kjæreste vite hva barnehagen og andre instanser mener om taushetsbelagte opplysninger inntil det foreligger vedtak av noe slag.

Og de færreste menn er da på Kvinneguiden, så det er jo ikke så rart at det stort sett kommer spørsmål fra kvinner her inne.

Det er helt riktig at klenging etc kan handle om helt andre ting, også at barnet er usikker i situasjonen hos pappaen. Det kan barnet oppleve uavhengig av mors situasjon.

Men dersom disse historiene stemmer så lever barnet under omsorgssvikt og fortjener å få en stabil oppvekst. Om det betyr at mor legges inn for behandling og går på foreldrekurs - det får være opp til barnevern og andre.

Men det er viktig at både far og bekjente her melder ifra. Jeg fatter og begriper ikke at denne barnevakten ikke har lagt inn en bekymringsmelding, så noe sier meg at hele omgangskretsen til mor(og muligens far og, det vet jo ikke vi) er nokså ressurssvake. 

Ingen holder på sånn med vettet i behold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Ludolek skrev:

Nå får jo ikke barnefar og særskilt ikke far kjæreste vite hva barnehagen og andre instanser mener om taushetsbelagte opplysninger inntil det foreligger vedtak av noe slag.

 

Far burde involvere seg mere i barnehagen. Han har like rett på informasjon som mor har. 

Anonymkode: 4475d...f31

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ludolek
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Far burde involvere seg mere i barnehagen. Han har like rett på informasjon som mor har. 

Anonymkode: 4475d...f31

Her ligger kanskje noe på barnehagens side også, at de ikke ser det som naturlig å ta opp spørsmål med far de faktisk ikke har belegg for å kunne vite om stemmer eller ikke.

Jeg tror ikke barnehagene går først til far som knapt har tid sammen med barnet - der har de nok en eventuell dialog med andre instanser. Men, om mor kun der kan "tas" på at barnet er lenge i barnehagen så ansees nok ikke det enda som tilstrekkelig grunn til å melde inn bekymring - her har jo ansatte veldig ulike terskler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe VI i denne saken. Det er mor og far. Du har ikke noe med det å gjøre og skal ikke forholde deg til hverken barnehage, mor, fvk, barnevern eller andre. 

Anonymkode: 2d679...8ac

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe tilfeldig

Wow, sykt mye hets TS får, på grunnlag av hva ANDRE bonusmødre har skrevet her inne. Stor forskjell på bonusmamma som mener far er for mye sammen med ungen sin og ikke prioriterer kjærestetid med bonusmor, enn TS som bekymrer seg for omsorgssvikt, forsinket utvikling hos barnet og mistanke om alkoholisme hos biologisk mor. TS; du og barnefar burde ta kontakt med BV og snakke med BHG. Far bør også time til Familievernkontoret og ta opp der at han mener mor kanskje trenger mer avlastning og at han ønsker mer samvær. Synes det er flott med en bonusmor som bekymrer seg for barnet. Du er virkelig akkurat det navnet tilsier; en stor bonus! Lykke til. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest noe tilfeldig
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Det er ikke noe VI i denne saken. Det er mor og far. Du har ikke noe med det å gjøre og skal ikke forholde deg til hverken barnehage, mor, fvk, barnevern eller andre. 

Anonymkode: 2d679...8ac

Idiot! ALLE som bekymrer seg for et barn sitt vel og ve har et ansvar! Det blir ikke mindre bare fordi man er bonusmor. Om du hadde et nabobarn hvor du mistenkte alkoholisme, neglekt, forsinket utvikling og omsorgssvikt, så hadde du ikke reagert fordi det ikke var "din sak"?!? Våkn opp! Alle har et ansvar, når de ser et barn som ikke har det godt! 😡

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludolek
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe VI i denne saken. Det er mor og far. Du har ikke noe med det å gjøre og skal ikke forholde deg til hverken barnehage, mor, fvk, barnevern eller andre. 

Anonymkode: 2d679...8ac

Skal si folk er helt syke i hodene sine av sjalusi her inne.

Altså - om et barn faktisk opplever omsorgssvikt skal absolutt alle rundt barnet reagere. Dere får da faen meg skjerpe dere her inne og oppsøke hjelp om psykosjalusien har tatt så overhånd at selv eventuelle skadede barn skal lide.

Fyttihelvete for en kjip gjeng, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Raven.WritingDesk skrev:

Idiot! ALLE som bekymrer seg for et barn sitt vel og ve har et ansvar! Det blir ikke mindre bare fordi man er bonusmor. Om du hadde et nabobarn hvor du mistenkte alkoholisme, neglekt, forsinket utvikling og omsorgssvikt, så hadde du ikke reagert fordi det ikke var "din sak"?!? Våkn opp! Alle har et ansvar, når de ser et barn som ikke har det godt! 😡

Selvfølgelig har alle et ansvar og skal reagere ved mistanke om omsorgssvikt, men av hensyn til samarbeidsklimaet og konfliktnivået så er det far som bør fronte dette utad. Ikke stemor. 

Anonymkode: 2d679...8ac

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Raven.WritingDesk skrev:

Wow, sykt mye hets TS får, på grunnlag av hva ANDRE bonusmødre har skrevet her inne. Stor forskjell på bonusmamma som mener far er for mye sammen med ungen sin og ikke prioriterer kjærestetid med bonusmor, enn TS som bekymrer seg for omsorgssvikt, forsinket utvikling hos barnet og mistanke om alkoholisme hos biologisk mor. TS; du og barnefar burde ta kontakt med BV og snakke med BHG. Far bør også time til Familievernkontoret og ta opp der at han mener mor kanskje trenger mer avlastning og at han ønsker mer samvær. Synes det er flott med en bonusmor som bekymrer seg for barnet. Du er virkelig akkurat det navnet tilsier; en stor bonus! Lykke til. 😊

Jeg er enig i at det skal tas tak om det virkelig er bekymringsverdig, men uenig i at stemor skal være med i barnehagen. Far kan snakke med de og informere stemor, men barnehagen har taushetsplikt ovenfor steforeldre så lenge mor OG far ikke begge godkjenner at de kan få den samme informasjonen. Dermed tenker jeg det beste er at far prater med dem alene, Slik at barnehagen har mulighet til å svare far på spørsmål.

Må også si at jeg ser det som svært kritikkverdig om barnehagen ikke har reagert om barnet går med konstant skitne og ødelagte klær, det er jo et stort tegn. Ellers kan jeg forstå at mor trenger tid alene når hun har hovedomsorgen. Jeg er kanskje ikke helt enig i at barnet skal være i barnehagen til fem hver dag når det er muligheter for å slippe det, men jeg har ikke barn selv så det er ikke noe jeg tør å kritisere alt for mye :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...