Gå til innhold

Ullevål kutter tilbud om IVF til søsken og de over 38 år


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Leste nettopp sak på NRK om at det grunnet stor pågang kuttes umiddelbart i tilbud om IVF på søskenforsøk og til førstengangsprøvere over 38 år.

Jeg lurte dermed på om det er noen som vet hvorvidt man kan få behandling(enten for søsken eller om man er over grensen) i Oslo/Akershus offentlig(eventuelt om man kan benytte seg av andre sykehus i andre kommuner) - og hva eventuelt det pleier koste på private klinikker?

Anonymkode: 85305...fb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke, men er selv i slutten av PP12, og denne saken gjorde meg veldig nedfor 😔😞 og jeg vet heller ikke om man begynner rett på sykehuset eller er innom en gynekolog først? Har allerede vært hos gynekolog mht celleprøve i våres..

Gir snart bare opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fritt sykehusvalg. Det er ikke bare Ullevål som ikke lenger tar imot til søskenforsøk. Riksen  har også kuttet. Vi var i kontakt med sykehusene før sommeren og fikk beskjed om å undersøke i Porsgrunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utenom Oslo er det kun st.olavs, unn, haukeland, haugesund og skien som utfører ivf. Har en venninne som nettopp fikk beskjed om at ventetiden på haukeland var nesten ett år, så hun gikk privat. Prisliste for klinikk Hausken i lenken, regner med det er omtrent det samme overalt http://www.klinikkhausken.no/nb/prisliste-2/

Anonymkode: 5e8c2...4e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Fortunatus skrev:

Jeg vet ikke, men er selv i slutten av PP12, og denne saken gjorde meg veldig nedfor 😔😞 og jeg vet heller ikke om man begynner rett på sykehuset eller er innom en gynekolog først? Har allerede vært hos gynekolog mht celleprøve i våres..

Gir snart bare opp.

Du og partneren din må gjennom grundig utredning først. Blodprøver til forskjellige tider i syklus for å måle eggreserver og hormonnivåer hos deg, han må ta sædprøve, mulig de også vil finne ut om eggledere er åpne. 

Så kan du forvente at gyn eller fastlege søker ivf. Og da begynner ventetiden. Porsgrunn har kortere kø enn Oslo, men private aktører har mye kortere :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, glassmanet skrev:

Du og partneren din må gjennom grundig utredning først. Blodprøver til forskjellige tider i syklus for å måle eggreserver og hormonnivåer hos deg, han må ta sædprøve, mulig de også vil finne ut om eggledere er åpne. 

Så kan du forvente at gyn eller fastlege søker ivf. Og da begynner ventetiden. Porsgrunn har kortere kø enn Oslo, men private aktører har mye kortere :/

Takk for svar.. 

Ja, jeg håper jo selvfølgelig vi slipper ivf og at de finner noe enkelt å "fikse"... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38 års grensen gjelder det fra man har sendt søknad ? 

Anonymkode: 0e77b...a88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke dette høres så dumt ut. Jeg syns jo at de som har sjanse og ikke har barn fra før virkelig burde komme først. Tenk på alle de som sliter veldig med å få første, da er det litt urettferdig at de med barn fra før eventuelt kommer først.

Til det med alder så sier de jo at det er veldig lite sjans når man går  mot 40. Og om man er rundt 40 og ikke har råd til å gå privat, er man stabile til å ta vare på et barn da?i denne alderen burde man  vel ha en ok jobb å spare opp litt penger. 

Anonymkode: f3aa6...407

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns ikke dette høres så dumt ut. Jeg syns jo at de som har sjanse og ikke har barn fra før virkelig burde komme først. Tenk på alle de som sliter veldig med å få første, da er det litt urettferdig at de med barn fra før eventuelt kommer først.

Til det med alder så sier de jo at det er veldig lite sjans når man går  mot 40. Og om man er rundt 40 og ikke har råd til å gå privat, er man stabile til å ta vare på et barn da?i denne alderen burde man  vel ha en ok jobb å spare opp litt penger. 

Anonymkode: f3aa6...407

Helt enig i det med søskeforsøk, man må prioritere de som ikke har i det hele tatt, dersom ressursene er knappe.

Ang alder, så vil jeg også mene at om man ikke har fått livet på stell til man er 40, så bør man kanskje ikke ha barn. Men på stell betyr ikke nødvendigvis at man har god økonomi - og å gå privat er ganske dyrt hvis man må ha full pakke eller flere behandlinger. Samtidig så er det jo ansvarlig å ikke ha satt barn til verden før. Jeg synes man bør se det an mer individuelt - en på 40 kan ha bedre hormonprøver, bedre helse, bedre BMI, yngre partner, bedre sperm og bedre forutsetninger enn en på 38, da synes jeg det er synd at hun på 40 ikke skal få sjansen. Jeg mener altså man bør bruker flere kriterier enn kun alder, som for eksempel AMH, FSH og sammenlagt alder for paret (slik som man gjør ved adopsjon, sammenlagt alder kan ikke være over 90) og generell helsetilstand (DVs der enkelte diagnoser kan ekskludere, som for eksempel høyt blodtrykk eller diabetes eller hva nå det er som reduserer sjanser).

 

Anonymkode: 1427f...7b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...