Gå til innhold

Lager nytt bord, hvordan unngå fliser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Holder på å lage et nytt bord av treplanker. I fremtiden så ønsker jeg å unngå å få fliser på huden.

Med tanke på å unnfå fliser på fingrene, hvordan bør bordet designes? Dvs bør man f.eks male det, lakke det osv?

 

Takk for svar.

Anonymkode: b1fa6...f78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Materialene burde høvles eller freses for en fin overflate. Med en glatt overflate vil ikke fingeren finne noen fliser.

Anonymkode: 112a9...c7b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk hansker når du lager det. Du kan høvle, og bør uansett pusse alle flater. Start med grovt sandpapir, og avslutt med veldig finkornet sandpapir. Pussing er kjedelig og tar mye tid, men er avgjørende for et godt resultat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønt blad og anonym: Mange takk for innspill.

 

Vil det holde å bare male bordet?

Anonymkode: b1fa6...f78

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke malt uten å pusse godt først. Noen ganger hender det at fibrene i treet reiser seg når man maler første strøket, og at man derfor bør pusse lett over med finkornet sandpapir før det andre strøket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Hva hvis man beiser det da? Det er ikke mulig å høvle bordet forresten.

Anonymkode: b1fa6...f78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville heller ikke ha beiset uten å pusse. Det er selvsagt opp til deg hva du gjør, men for å få best mulig resultat, bør du pusse godt med sandpapir uavhengig av etterbehandling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Har ringt litt rundt naa og jotun sin sens maling skal visstnok være den mest helsevennlige malingen. Noen her som har erfaringer med den?

Anonymkode: b1fa6...f78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ringt litt rundt naa og jotun sin sens maling skal visstnok være den mest helsevennlige malingen. Noen her som har erfaringer med den?

Anonymkode: b1fa6...f78

På møbler fungerer ikke den malingen, den vil etterhvert flasse av, og da står du igjen med en ny runde sliping av bord. Du kan likevel da bruke en heftgrunn først og så sens, men ved daglig bruk og mye vask er ikke det noe jeg ville anbefalt. 

Puss ned bordet med grovt, et mellom og så fint til slutt. Vil du at det skal holde i mange år legger du på et lag med heftgrunn før du bruker supreme finish (som er laget for panel, tre, lister og interiør). 

Gjør du dette kan jeg tenke meg st resultatet blir nokså godt. 

Og for all del, ikke bruk sens. 

 

- hilsen en som kan ekstremt mye om maling. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...