Gå til innhold

Dere med fine jobber


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser dere ned på vanlige mennesker? Altså, slike som jobber som sykepleiere, sekretærer, butikkansatte, truckførere, eh dasstømmere, ja whatever....

Eller hva med sosialklienter og trygdede?

På skolen til barnet mitt  er det så mange "fisefine" foreldre med fine jobber. Føler liksom at de snakker veldig om - hva driver du med da... og er så stolte da , når de skryter av at de er advokater og leger, mens f.eks. jeg stakkars "bare" er en sekretær... men jeg elsker jobben min og er stolt av den, og jeg ser ikke noe mer opp til disse folkene enn vanlige... så jeg føler jeg klarer å snakke med de jeg da, og at de ikke ser ned på meg, men er litt redd for at noen av de spør hva jeg driver med, og jeg sier hva jeg jobber med, så hører jeg bare - å ja...

også blir de skikkelig overlegne og blærete...

Jeg skulle gjerne vært advokat og lege jeg, jeg var skoleflink i min tid, men på den tiden var jeg veldig sjenert og hadde sosial angst, traff en kjæreste som var veldig dominerende og jeg fikk ikke flytte... jeg var ikke noe flink til å stå for hva jeg ville... og jeg ble i det forholdet i altfor mange år, så jeg flyttet aldri og tok meg høyere utdanning. Nå har jeg småbarn og føler det er vanskelig å få tid til og energi til å begynne å studere, og da må jeg evnt. flytte og, selv om noe kan tas over nettet... Jeg føler jeg har mer enn nok med hus og barn, og jeg elsker jobben min, kjekke kolleger og arbeidsoppgaver, selv om jeg ikke blir millionær på jobben min.

Jeg tenker liksom at alle er avhengig av hverandre i samfunnet, og selv om jeg nå var advokat, så hadde jeg ikke sett ned på de med "vanlige" jobber for det... men så er jeg ikke så veldig sossete av meg... 

men lurer litt på hvordan dere der ute - som har slike "høyt på strå" jobber tenker...

Jeg har jo lyst til å tenke at nå i disse moderne tider så har vi ikke noe som heter klasser og alle ser på hverandre som likeverdige, men sannheten er vel at man ser jo litt opp til de som er høyt på strå....

der de skryter av den nye fancy bilen, at de har vært ute og spist på den fancy restauranten, at de har shoppet masse merkeklær, at de har vært på Maldivene og bla bla... 

mens du sitter der med din gamle Golf, sist du var ute og spiste var på Mc Donalds med familien, sist du shoppet var på Kapp Ahl - på salg! Du fant en topp til 100 kr! Og ferieturen... vel, du var i Danmark, det var jo kjekt for hele familien det, mye å finne på...

det er jo ikke alle som har råd til å reise dit engang..... 

men dere "sosser" - ser dere virkelig ned på oss vanlige, som ikke reiser til fjerne himmelstrøk, kjører jaguarer, går med merkeklær, spiser på fine restauranter osv.... ?

Ikke vær politisk korrekt nå, nå vil kanskje mange si - nei alle er like mye verdt og bla bla...

Post gjerne som anonym, sånn at jeg får høre hva du virkelig tenker.
Dersom du sitter der på foreldremøte og snakker med noen, men så får du vite at vedkommende far er lagerarbeider...

Føler du da at du ikke har noe til felles med vedkommende?


jeg er litt slik at jeg kan snakke med alle uansett yrke/status - litt pga jobben min, der har jeg med alle slags folk å gjøre, og jeg finner alltid noe "felles", om man ikke har noe felles, kan man jo snakke om noe i nyhetene i det minste da, f.eks. presidentvalget i USA.

 

Så tenk nå - ser du ned på de med lavere jobber? Gir du de en sjanse, eller tenker du at herregud for en taper, han har jeg ingenting til felles med, så jeg gidder ikke bli kjent med han engang?

 

Anonymkode: 44b5c...dba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det jeg tenker er at jeg blir irritert på deg. Ser du ikke alle de negative tankene og assosiasjonene du tillegger de med "fine" yrker, før de i det hele tatt har sagt noe? Kaller dem sosser, sier de "skryter sånn" av jobb og bil og whatnot. Skal ikke folk med yrker, ferier eller eiendeler du anser som sossete få fortelle om dem på samme måte som alle andre? Jeg tror du leser for mye inn i det andre sier og gjør, og at du tenker mer negativt over deg selv som du prosjekterer over på dem. 

Jeg er jurist. Og jeg bruker ikke dagene og energien min på å se ned på noen nei. Det kjenner jeg ingen som gjør innenfor min krets, som består av alle mulige yrker med en naturlig overvekt på jurister og advokater. Jeg er fornøyd med mitt yrkesvalg, og lar andre få velge sitt i fred og ro.

Anonymkode: f9e40...b42

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg tenker er at jeg blir irritert på deg. Ser du ikke alle de negative tankene og assosiasjonene du tillegger de med "fine" yrker, før de i det hele tatt har sagt noe? Kaller dem sosser, sier de "skryter sånn" av jobb og bil og whatnot. Skal ikke folk med yrker, ferier eller eiendeler du anser som sossete få fortelle om dem på samme måte som alle andre? Jeg tror du leser for mye inn i det andre sier og gjør, og at du tenker mer negativt over deg selv som du prosjekterer over på dem. 

Jeg er jurist. Og jeg bruker ikke dagene og energien min på å se ned på noen nei. Det kjenner jeg ingen som gjør innenfor min krets, som består av alle mulige yrker med en naturlig overvekt på jurister og advokater. Jeg er fornøyd med mitt yrkesvalg, og lar andre få velge sitt i fred og ro.

Anonymkode: f9e40...b42

Jada, beklager ordleggingen, men jeg prater vanlig med disse og føler at de godtar meg, men så tenker jeg - hva om de ser ned på sånne vanlige som meg? Kan en jurist bli venn med en lagerarbeider f.eks.? Eller tenker juristen at jeg har neppe noe til felles med en som bare er lagerarbeider, jeg bryr meg bare om dyre viner og reiser til fremmede himmelstrøk, han er sikkert bare opptatt av å drikke øl på nærmeste pub.

Har "snobber" -unnskyld uttrykket, fordommer mot folk med vanlige jobber?
Jeg tenker kanskje at dere jurister har litt andre holdninger, pga dere er vant til å måtte snakke med all slags folk, f.eks. om dere er forsvarsadvokat for en kriminell versting eller en hvitsnippsforbryter... Dere må jo kunne kommunisere med all slags folk.
Det samme gjelder leger, de får jo pasienter fra alle "klasser".

Men misforstå meg rett, dere har all grunn til å være stolt av jobben deres, 

men hvis dere møter nå en butikkansatt som er stolt av sin jobb, rister dere på hodet og tenker, herlighet, snakk om å være uten ambisjoner... 

Anonymkode: 44b5c...dba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja, jeg tenker at kanskje vi vanlige har mer fordommer mot de med fine jobber - enn de med fine jobber har mot "vanlige" folk... At vi tenker at de er snobber og blærer...

Mannen min hørte at jeg hadde snakket med en av foreldrene som var advokat, og han bare, er ikke hun veldig snobbete og overlegen da? Nei, sa jeg, hun var faktisk veldig hyggelig... Han trodde ikke helt på meg, men han har jo aldri pratet med henne, bare sett på henne og dømt henne og ikke gitt henne en sjans....

 

Anonymkode: 44b5c...dba

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler selv at jeg blir litt sett ned på fordi jeg "bare" er frisør.. Ikke bare av de med flotte jobber og høy utdanning, men folk flest egentlig. Blitt så skjelt ut da jeg var lærling også av kunder at jeg begynte å lure på om de så på meg som et menneske i det hele tatt. Satt på pauserommet og gråt resten av dagen. Men jeg prøver å ta det med et smil, fordi jeg har iallefall en jobb og en utdanning og den er jeg stolt av ☺️ 

Anonymkode: afbee...d24

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om du er livredd for at disse andre foreldrene ikke skal like deg. Det er bare tull. Om du er så misfornøyd med din egen posisjon så får du gjøre noe med det, ikke gå rundt med mindreverdighetskomplekser.

Hilsen sykepleier som ikke føler for å høre til finere samfunnslag.

Anonymkode: 0a95a...28c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Advokater, psykologer, leger, tannleger etc. vil alltid se litt ned på andre. Alltid.

Anonymkode: 324ae...bc7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Advokater, psykologer, leger, tannleger etc. vil alltid se litt ned på andre. Alltid.

Anonymkode: 324ae...bc7

Ser kongelige ned på vanlige folk? Ser kongelige ned på leger og advokater tro?

Hva med presidenter? I USA kan faktisk i realiteten vanlige folk bli president, om de er flinke til å prate for seg og får nok sponsorer til å betale "markedsføringen". Men så blir de president - vil de da se ned på vanlige folk og glemme sitt opphav?
Jeg kjenner mange sykepleiere, som har vært veldig sånn greie da, men så har de blitt avdelingssykepleier - og da har de plutselig blitt så fisefine, du merker liksom måten de er på. 

Eller de som har tatt en liten tilleggsutdannelse, plutselig se de ned på vanlige sykepleiere. De merker det spesielt på intensiven, om du er en vanlig sykepleier og har fått ekstravakt der, så ser de med intensivsykepleiegrad ned på deg som bare er vanlig sykepleier.

 

Anonymkode: 44b5c...dba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Advokater, psykologer, leger, tannleger etc. vil alltid se litt ned på andre. Alltid.

Anonymkode: 324ae...bc7

Jeg kjenner forøvrig en dyrlege, hun har et par venninner som er tannlege og lege, og hun forteller at de to andre har sagt at de ikke lenger klarer å prate med "vanlige" folk... 

Hun var på et middagsselskap med de en gang, og det var gørrkjedelig, for noen tørrpinner...

Bare kjedelig akademikerprat.
Har hørt at dyrleger bilr sett ned på av leger, og at tannleger blir sett ned på av leger.

Og turnusleger blir jo sett ned på av LIS-leger og LIS-leger blir sett ned på av overleger,

og ortopeder blir sett ned på av kirurger, og kirurger blir sett ned på av hjernekirurger....

 

Anonymkode: 44b5c...dba

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bra jobb jeg men ser ikke ned på andres jobber av den grunn.

De med fancy flotte jobber må bare se seg i speilet og innse at De ikke hadde klart seg uten de med andre yrker som sekretærer, søppeltømmere osvosv.

det er et maskineri. Uten et av tannhjulene så stopper hele maskineriet. Alle utfører en viktig jobb. 

Endret av Akay
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes jeg har en veldig fin jobb jeg som sykepleier da, men :) 

Jeg har god råd, jeg har alt jeg trenger og alt jeg vil ha og jeg er lykkelig. Jeg tenker at jeg ikke forstår hvorfor noen eventuelt skulle se ned på meg, og det har jeg ikke opplevd at noen har gjort heller. 

Har jo venner som er leger og psykologer. Det er ikke akkurat noe klasseskille mellom oss :P 

Anonymkode: a4733...5c7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jada, beklager ordleggingen, men jeg prater vanlig med disse og føler at de godtar meg, men så tenker jeg - hva om de ser ned på sånne vanlige som meg? Kan en jurist bli venn med en lagerarbeider f.eks.? Eller tenker juristen at jeg har neppe noe til felles med en som bare er lagerarbeider, jeg bryr meg bare om dyre viner og reiser til fremmede himmelstrøk, han er sikkert bare opptatt av å drikke øl på nærmeste pub.

Har "snobber" -unnskyld uttrykket, fordommer mot folk med vanlige jobber?
Jeg tenker kanskje at dere jurister har litt andre holdninger, pga dere er vant til å måtte snakke med all slags folk, f.eks. om dere er forsvarsadvokat for en kriminell versting eller en hvitsnippsforbryter... Dere må jo kunne kommunisere med all slags folk.
Det samme gjelder leger, de får jo pasienter fra alle "klasser".

Men misforstå meg rett, dere har all grunn til å være stolt av jobben deres, 

men hvis dere møter nå en butikkansatt som er stolt av sin jobb, rister dere på hodet og tenker, herlighet, snakk om å være uten ambisjoner... 

Anonymkode: 44b5c...dba

Jeg tror at dette i veldig stor grad handler om at du er usikker på deg selv. Selvfølgelig vil det finnes noen med "fine jobber" (er dette forresten noe mer enn advokater og leger?) som ser ned på andre, men de personene finner man virkelig i alle samfunnslag.

Min omgangskrets er veldig blandet og jeg har nære venner som ikke fullførte vgs og som er leger. Alle går overens og har masse å snakke om.  

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Advokater, psykologer, leger, tannleger etc. vil alltid se litt ned på andre. Alltid.

Anonymkode: 324ae...bc7

Dette er noe av det dummeste jeg har hørt, og jeg tenker du har noen voldsomme fordommer mot disse yrkesgruppene.

Anonymkode: 8f4ec...635

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes jeg har en veldig fin jobb jeg som sykepleier da, men :) 

Jeg har god råd, jeg har alt jeg trenger og alt jeg vil ha og jeg er lykkelig. Jeg tenker at jeg ikke forstår hvorfor noen eventuelt skulle se ned på meg, og det har jeg ikke opplevd at noen har gjort heller. 

Har jo venner som er leger og psykologer. Det er ikke akkurat noe klasseskille mellom oss :P 

Anonymkode: a4733...5c7

Men du som er sykepleier, ser du ned på de som har lavere utdanning enn deg, de som er sekretærer, butikkansatte, vaskedamer, lagermedarbeidere osv? Jeg har møtt en del fisefine sykepleiere og da... 

Anonymkode: 44b5c...dba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jada, beklager ordleggingen, men jeg prater vanlig med disse og føler at de godtar meg, men så tenker jeg - hva om de ser ned på sånne vanlige som meg? Kan en jurist bli venn med en lagerarbeider f.eks.? Eller tenker juristen at jeg har neppe noe til felles med en som bare er lagerarbeider, jeg bryr meg bare om dyre viner og reiser til fremmede himmelstrøk, han er sikkert bare opptatt av å drikke øl på nærmeste pub.

Har "snobber" -unnskyld uttrykket, fordommer mot folk med vanlige jobber?
Jeg tenker kanskje at dere jurister har litt andre holdninger, pga dere er vant til å måtte snakke med all slags folk, f.eks. om dere er forsvarsadvokat for en kriminell versting eller en hvitsnippsforbryter... Dere må jo kunne kommunisere med all slags folk.
Det samme gjelder leger, de får jo pasienter fra alle "klasser".

Men misforstå meg rett, dere har all grunn til å være stolt av jobben deres, 

men hvis dere møter nå en butikkansatt som er stolt av sin jobb, rister dere på hodet og tenker, herlighet, snakk om å være uten ambisjoner... 

Anonymkode: 44b5c...dba

Nei jeg rister ikke på hodet av en butikkansatt. Jeg bryr meg også om mer enn dyre viner og himmelstrøk :fnise: Altså, det er ikke sånn at jobbene våre er SÅ fine at vi oppfører oss som ignorante milliardærer. Jeg tenker at du vil få det veldig mye bedre med deg selv, og kanskje også noen nye venner, hvis du bare tar folk som de er og ikke hva de jobber med. Det finnes både leger, frisører, lageransatte og advokater med dårlige personligheter. Det er ikke et trekk forbeholdt de med godt betalte jobber.

Anonymkode: f9e40...b42

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge foreldrene mine er leger. På symøtene til modern er det leger advokater, søppeltømmer, ufør, butikkdame. De er alle kjempe nære. Har aldri hørt dem snakke ned om noen på grunn av sosial status eller yrke. Hører det oftere andre veien, at de med lavere sosial status snakker stygt om de med høyere.

Anonymkode: 741cb...2f9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes så klart folk som har høyere utdanning som ser ned på de uten. Tror derimot ikke det er flertallet. Har derimot også møtt sekretærer som ser ned på butikkmedarbeidere og renholdsarbeider. Noen har et behov for å se ned på og poengtere at noen er "under" dem. Og noen uten mye utdanning ser ned på de med høyere utdanning. De ser på de som materialistiske, snobbete og fisefine. Det handler mer om type person enn om yrke og utdanning.

Anonymkode: b8f21...419

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Begge foreldrene mine er leger. På symøtene til modern er det leger advokater, søppeltømmer, ufør, butikkdame. De er alle kjempe nære. Har aldri hørt dem snakke ned om noen på grunn av sosial status eller yrke. Hører det oftere andre veien, at de med lavere sosial status snakker stygt om de med høyere.

Anonymkode: 741cb...2f9

Denne oppfatningen har jeg også. Jeg har selv et såkaldt prestasjonsyrke og mange venner som er leger, advokater, tannleger osv osv. Jeg har også venner som er sykepleiere, butikkansatte, lærere, uføre o.l og jeg ser da ikke ned på disse av den grunn. Ingen av mine "høytstående" venner snakker noen gang ned om søppeltømmere eller lastebilsjåfører. Mine venner som har lavstatusyrker derimot klarer ofte å lire av seg dritt om mennesker med høystatusyrker. Langt fra alle så klart, men noen av dem. Det blir raket ned på yrkesvalg, at de er snobbete som kjører Mercedes eller Tesla, fine på det som kler seg i Polo Ralph Lauren osv osv uten å engang ha gitt menneskene en sjangs. Om det er misunnelse eller eller hva det er vet jeg ikke, men uansett så er det ufattelig smålig av dem.

Anonymkode: 85814...9fd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enda student, men utdanner meg innen en såkalt "prestisjeutdanning". Kjæresten min har fagbrev. Omgangskretsen min på studiestedet er for det meste studenter, men omgås også med hans venner hvor en klar overvekt er fagutdannede. På hjemstedet er det en god blanding av universitetsutdannede/studenter, folk med fagbrev og folk uten utdanning. Jeg ser ikke ned på de som har valgt annerledes veier enn meg, men vet at det forekommer. Tror samtidig det å se ned på andre vitner om at en selv kanskje er usikker. Jeg har opplevd at studenter har kommet med sleivete kommentarer til andre pga manglende utdanning, på tross av at de selv ikke studerer noe forbundet med noe særlig prestisje. Jeg har også opplevd at folk blir mer negativt innstilt mot meg etter at jeg sier hva jeg studerer, hvor de plutselig får et behov for å hevde seg selv på bekostning av meg. Tror det selvhevdelsesbehovet finnes i alle yrkesgrupper,

Anonymkode: 4b75a...da6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er dere så politisk korrekte, jeg lurer på om noen her tør å innrømme at de faktisk ser ned på noen?

 

Anonymkode: 44b5c...dba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det virker som om det ofte er lett å tilskrive folks dårlige egenskaper til den samfunnsgruppen de oppfattes å tilhøre, men de gode egenskapene oppfattes som individuell personlighet.

F.eks hvis en av foreldrene på foreldremøtet er utrolig hyggelig, vil jeg tenke: "Han er skikkelig hyggelig!" og ikke tenke over at han jobber som søppeltømmer, men hvis jeg oppfatter han som sur og uengasjert vil jeg kanskje tenke "han er vel ikke så opptatt av skole, han som jobber som søppeltømmer".

Samme med folk fra andre land og kulturer, og de som oppfattes å tilhøre et annet sosialt sjikt enn en selv. 

Anonymkode: c0f7c...16e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...