Gå til innhold

Miljøvennlig svømmebasseng


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått litt lyst på svømmebasseng i hagen. Finnes det miljøvennlige basseng uten klor osv? Har ei venninne som har saltvannsbasseng, noe jeg synes er veldig kult, men det fungerer jo ikke her vi bor. Finnes det andre? Noen som bruker UV, men det er kanskje ekstremt dyrt? Det er jo et høyt vannforbruk i disse bassengene også, så finnes det en løsning for resirkulering/gjenbruk av vannet?

Anonymkode: 4c174...72f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miljøvennlig og badebasseng går ikke sammen. Badebasseng er en overflødig luksus som bruker mye resurser uansett. Om miljøet er viktigst så er bading i naturlige vann det beste.

Om lukus er viktigst vil jeg forsattt gått for klorbasseng. Med klor i bassenget begrenser det mikrobeveksten som gjør at et mindre renseanlegg kan benyttes for samme vannmengde. Det beste og mest miljøvennlige er et bassengtrekk som dekker bassenget når det ikke er i bruk for å hindre unødvendig forurensning av vannet.

 

Anonymkode: 48bd1...9ab

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha et miljøvennlig dieselaggregat til hytta mi. Dessverre kan jeg ikke få begge delene: enten er jeg miljøvennlig eller så har jeg et dieselaggregat. 

Basseng er ikke miljøvennlig uansett hva du fyller dem med.

Husk at salt er NaCl (natriumklorid), så hvis du har et basseng fullt av klor, fyller du det bare med natrium, så blir det til salt. Gjør det før du tømmer det så blir det "miljøvennlig" hvis du ignorerer alle de andre miljøproblemene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bosett deg ved sjøen eller et vann/tjern (ev. en rolig elv), og pass på at tomten går helt ned til vannet. Da har du et miljøvennlig basseng det vannet skiftes ut regelmessig og det krever null jobb fra din side! 

Alle andre typer basseng er svært miljøfiendtlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...