Gå til innhold

gruppeterapi og folk jeg kjenner fra før?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg regner med at vedkommende som kjenner deg gikk noen runder med seg selv og vurderte om det var OK om du var der. Når det nærmet seg oppstart konkluderte vel personen med at det ikke fungerte. Dette er bare spekulasjon selvsagt, men dette kan være en naturlig forklaring på hvorfor det ble sagt ifra så sent. 

Videre forstår jeg godt at man ikke ønsker å ha noen man kjenner der. Det ville ikke jeg heller ha gjort, og jeg ville absolutt ikke ha sagt ifra til personen som egentlig skulle ha startet. 

Anonymkode: 0434e...149

Det skulle være unødvendig å gå noen runder med seg selv hvis det dukker opp et navn man kjenner. Hvis man kjenner navnet og lurer på om det kan bli et problem så forventer jeg at vedkommende diskuterer det med terapeuten som kan vente med å gi klarsignal til deltaker. Hvis vedkommende kjenner meg fra et annet sted hvor vedkommende også har taushetsplikt så er det jo klart at det kan bli mer komplisert.

Hvis man ikke vil si i fra til vedkommende at man går i gruppe så må man i hvertfall sørge for å ikke si noe til den de kjenner at du går i gruppe på det tidspunktet. Dette er jo på dagtid, noe som innebærer at vedkommende jobber redusert eller har en  jobb hvor det kan tilpasses.

Uansett hvordan vedkommende kjenner meg, eller burde sagt i fra før, så har dette fått store konsekvenser for meg. Jeg mistet AAP og jeg har fått høre at det er gode sjanser for å få det tilbake hvis jeg får gruppeterapien på plass. NAV har allerede fått en startdato. Nå må jeg finne på noe annet og kanskje si fra meg en jobb for at det skal klaffe med terapi på et annet tidspunkt.  Så da står jeg uten inntekt mens jeg venter på  gjenopptakelse av AAP, noe som kan ta over et år:(

Anonymkode: bef9c...63b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det argumentet kommer man jo langt med i TS sitt tilfelle.

Så man må altså gjøre seg selv til en skyteskive før man blir med på gruppeterapi. Der alle som alt er med får vite om deg og dine problemer (som i - du har behov for terapi), men du risikerer selv å stå utenfor uten å vite hvem/hva/hvordan/hvorfor..

Forsvarlig opplegg...

Anonymkode: d975c...074

Om man opplever det som å bli en skyteskive at navnet presenteres i en gruppe for å forsikre seg om at ingen kjenner vedkommende fra før, så er kanskje ikke gruppeterapi det rette for en. For man må være villig til å ta den risikoen for å bli med. Ikke alle opplever det som så problematisk, for man stoler kanskje nok på mennesker til at man er rimelig trygg på at de holder denne informasjonen for seg selv. Hvem er det egentlig som vil si til andre at de vet navnet på en som søker terapi, når de ved det avslører at de selv går i terapi? Og hvem har egentlig interesse av å vite det? Det ville antakelig slått tilbake på personen selv.

Anonymkode: 5de91...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skulle være unødvendig å gå noen runder med seg selv hvis det dukker opp et navn man kjenner. Hvis man kjenner navnet og lurer på om det kan bli et problem så forventer jeg at vedkommende diskuterer det med terapeuten som kan vente med å gi klarsignal til deltaker. Hvis vedkommende kjenner meg fra et annet sted hvor vedkommende også har taushetsplikt så er det jo klart at det kan bli mer komplisert.

Hvis man ikke vil si i fra til vedkommende at man går i gruppe så må man i hvertfall sørge for å ikke si noe til den de kjenner at du går i gruppe på det tidspunktet. Dette er jo på dagtid, noe som innebærer at vedkommende jobber redusert eller har en  jobb hvor det kan tilpasses.

Uansett hvordan vedkommende kjenner meg, eller burde sagt i fra før, så har dette fått store konsekvenser for meg. Jeg mistet AAP og jeg har fått høre at det er gode sjanser for å få det tilbake hvis jeg får gruppeterapien på plass. NAV har allerede fått en startdato. Nå må jeg finne på noe annet og kanskje si fra meg en jobb for at det skal klaffe med terapi på et annet tidspunkt.  Så da står jeg uten inntekt mens jeg venter på  gjenopptakelse av AAP, noe som kan ta over et år:(

Anonymkode: bef9c...63b

Om du forklarer situasjonen for saksbehandler på NAV, så vil jeg tro de viser forståelse for det. De kan ikke frata deg en ytelse du har rett på, når du har gjort det du kan for å innfri aktivitetsplanen. De kan nok kreve at du søker terapi et annet sted. Jeg ville snakket med dem.

Anonymkode: 5de91...e00

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 23.8.2016 at 19.57, AnonymBruker skrev:

Nei, dette syntes jeg var dårlig av lederen av gruppa. Syntes faktisk det er en greie man bare akseptere, skal man gå i gruppeterapi. At det kan være andre bekjente som starter i samme gruppe. Det vil jo være klin umulig å gardere seg mot dette. Og det er jo jævla urettferdig at det, slik som i dette tilfellet, må gå ut over en/deg.

Anonymkode: d975c...074

Men det du ikke tenker på er at personen i gruppa kan kjenne til vedkommende fordi han for eks tidligere ha blitt mobbet (eller kanskje blir det idag på jobb e.l.) av personen. Eller kanskje har den nye personen vært truende, voldelig, plaget bekjente eller er kjent for å være sleip og slem. Det trenger ikke bare være fordi personen i gruppa syns det er ubehagelig, det kan ligge andre mer alvorlige grunner i grunn. Og jeg regner med det er en del av grunnen til at de gjør det på denne måten.

Om det er urettferdig eller ei er ikke så relevant. Det er mer viktig om det er konstruktivt å sette inn en person når en annen ikke er komfortabel med det. Og sannsynligvis, så er det ikke det, med mindre sterke grunner taler for at TS trenger terapien mer enn den andre personen slik at han eller hun kan droppe ut slik at TS kan bli med. Men uansett faller en person utenfor, og jeg ser ikke hvorfor det skulle være mer rettferdig at den første, som kanskje også har opplevd å ikke kunne bli med i grupper eller som har ventet lenge på psykolog, dropper ut

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Uansett hvordan vedkommende kjenner meg, eller burde sagt i fra før, så har dette fått store konsekvenser for meg. Jeg mistet AAP og jeg har fått høre at det er gode sjanser for å få det tilbake hvis jeg får gruppeterapien på plass. NAV har allerede fått en startdato. Nå må jeg finne på noe annet og kanskje si fra meg en jobb for at det skal klaffe med terapi på et annet tidspunkt.  Så da står jeg uten inntekt mens jeg venter på  gjenopptakelse av AAP, noe som kan ta over et år:(

Anonymkode: bef9c...63b

For det første, så er det provoserende at du legger til en : ( i hvert innlegg. Det fremstår som veldig sutrete og stakkarslig. For det andre, så skal man ikke miste AAP over noe sånt. Da har det skjedd en kommunikasjonsvikt et sted, og NAV tror du sa fra deg plassen. Eventuelt så har du mistet AAP av andre grunner. Det kan du uansett finne ut av ved å ta en telefon dit.

Anonymkode: 800cd...3c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

For det første, så er det provoserende at du legger til en : ( i hvert innlegg. Det fremstår som veldig sutrete og stakkarslig. For det andre, så skal man ikke miste AAP over noe sånt. Da har det skjedd en kommunikasjonsvikt et sted, og NAV tror du sa fra deg plassen. Eventuelt så har du mistet AAP av andre grunner. Det kan du uansett finne ut av ved å ta en telefon dit.

Anonymkode: 800cd...3c9

jeg synes også det er provoserende at du som anonym skriver dette. Å være anonym bør ikke være en unnskyldning for å være nedlatende. Liker du ikke :( så  engasjer deg heller i en tråd med :) eller ;)  

Anonymkode: bef9c...63b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om man opplever det som å bli en skyteskive at navnet presenteres i en gruppe for å forsikre seg om at ingen kjenner vedkommende fra før, så er kanskje ikke gruppeterapi det rette for en. For man må være villig til å ta den risikoen for å bli med. Ikke alle opplever det som så problematisk, for man stoler kanskje nok på mennesker til at man er rimelig trygg på at de holder denne informasjonen for seg selv. Hvem er det egentlig som vil si til andre at de vet navnet på en som søker terapi, når de ved det avslører at de selv går i terapi? Og hvem har egentlig interesse av å vite det? Det ville antakelig slått tilbake på personen selv.

Anonymkode: 5de91...e00

 

 

Den 23.8.2016 at 20.23, AnonymBruker skrev:

Det er rutine for all gruppeterapi at man sjekker om de andre medlemmene kjenner et nytt medlem fra før. Ulempen er at man får vite navn, men det er vanskelig å unngå akkurat det. Om man er veldig redd for at noen skal vite navnet (selv om de har en moralsk taushetsplikt), så er kanskje individualterapi et bedre valg

Litt av poenget er at man skal åpne seg for folk som ikke vet hvem en er fra før. Også for å ivareta anonymiteten så langt det er mulig. Hvis det er en person en kjenner, så er erfaringer fra fortiden med på å danne et inntrykk av denne personen fra før, som kan være til hinder i terapien. Det er også mange som ville synes det hadde vært vanskelig å åpne seg om naboen eller studiekameraten også var med i samme gruppe. Man vil også hindre alliansebygging utenom gruppa. 

Anonymkode: 5de91...e00


De uttalelsene der kan du vel for svarte vri på, og si at: "Om du er redd for at noen du har bekjentskap til fra før skal dukke opp på samme gruppe, så er kanskje individualterapi et bedre valg".

Poenget er at det er jævla urettferdig. Og, nå er jeg en person som reagerer på urettferdighet kanskje mer enn noe annet.

Det er et system der en person blir blottlagt totalt, som i navn på vedkommende og hva personen sliter med. Greit nok, de som er i gruppa får kanskje ikke vite detaljer, men enkelt og greit: Er det en sosial angst-gruppe får du vite at personen har sosial angst. Er det en gruppe for seksuelt misbrukte, så får du vite at personen er utsatt for et seksuelt overgrep. Er det en spillavhengighets-gruppe, så får du vite at personen er spillavhengig. Er det en kreft-gruppe, så får du vite at personen har kreft.

Og det syntes jeg er så jævla urettferdig som det overhodet går an å bli. Du får vite "alt" om en person - mens den andre personen får ikke engang vite at det er du som vet! Det blir jo ikke mer skjevt fordelt enn det.

Anonymkode: d975c...074

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

 


De uttalelsene der kan du vel for svarte vri på, og si at: "Om du er redd for at noen du har bekjentskap til fra før skal dukke opp på samme gruppe, så er kanskje individualterapi et bedre valg".

Poenget er at det er jævla urettferdig. Og, nå er jeg en person som reagerer på urettferdighet kanskje mer enn noe annet.

Det er et system der en person blir blottlagt totalt, som i navn på vedkommende og hva personen sliter med. Greit nok, de som er i gruppa får kanskje ikke vite detaljer, men enkelt og greit: Er det en sosial angst-gruppe får du vite at personen har sosial angst. Er det en gruppe for seksuelt misbrukte, så får du vite at personen er utsatt for et seksuelt overgrep. Er det en spillavhengighets-gruppe, så får du vite at personen er spillavhengig. Er det en kreft-gruppe, så får du vite at personen har kreft.

Og det syntes jeg er så jævla urettferdig som det overhodet går an å bli. Du får vite "alt" om en person - mens den andre personen får ikke engang vite at det er du som vet! Det blir jo ikke mer skjevt fordelt enn det.

Anonymkode: d975c...074

Ja, sånn er det, og enten får man akseptere det, eller så får man søke individualterapi. Jeg vil ikke si at å vite navnet og at man søker en spesiell type gruppe er å vite "alt", selv om man får vite at også en man kjenner for for eks sosial angst. Men er det noen som burde forstå hvordan det er, er det netopp de i gruppen. Og hvorfor da tro det verste om dem? Hvorfor bli så sint?

Om man har en så innebygget mistillit til andre mennesker at man tror folk i en gruppe ser ned på en og vil spre informasjon til uvedkommende, så har man jo et problem med paranoiditet. Det er et ganske problematisk personlighetstrekk. Jeg vet ikke hvor godt det kan løses i en gruppe. Det kan sikkert en psykolog svare bedre på. 

Anonymkode: 5de91...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...