Gå til innhold

graviditet + vikariat =???


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er for tiden i et vikariat, som utløper feb 2017. Hvordan er det da om jeg blir gravid? Jeg har en kronisk sykdom som antageligvis gjør at jeg blir sykemeldt en plann mellom 12 uke og 20 uke... 

Hvordan blir det hele da? 

Noen som kan forklare dette på en grei måte for meg?

 

Takk på forhånd

Anonymkode: 6834e...e78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Di vil få inntekt gjennom sykemeldingen din frem til fødsel eller frem til du er tilbake i jobben. 

Du må ha vært ansatt 6 måneder eller mer for å få foreldrepenger for permisjonstiden. 

Om det er dette du lurer på. 

Anonymkode: 30c54...8b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepenger gir lik opptjeningsrett som lønn når det gjelder foreldrepenger. For foreldrepengene (og retten til disse) har det derfor ingen betydning om om du mottar lønn eller sykepenger. 

For å ha krav på foreldrepenger, må du i tillegg ha hatt inntekt (altså lønn eller sykepenger) 6 av siste 10 måneder før permisjonen starter. 

Dersom du blir sykmeldt før vikariatet ditt går ut, har du krav på sykepenger for hele den perioden du er for syk til å jobbe, uansett om vikariatet ditt går ut mens du er sykmeldt. Opptjening til foreldrepermisjon går derfor som vanlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært ansatt siden januar i denne bedriften, og var i en annen bedrift 6 mndr før det,og igjen 6 år mens jeg var under utdannelse.  Jeg har snakket med både lege og jordmor som hat gitt klarsignal om at jeg er frisk nok til å bli gravid, men jeg må forberede meg på å bli sykemeldt store deler... Skulle jeg blitt gravid nå så ville jeg hatt termin mai -juni neste år.. Så da er spørsmålet om jeg da har rett på foreldre penger når vikariatet mitt går ut februar 2017?

Anonymkode: 6834e...e78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går vel akkurat om du blir gravid nå med termin i mai/juni,  men da utbetalt fra NAV. For å få foreldrepenger må du ha jobbet 6 av de 10 siste månedene.

Anonymkode: de227...7b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært ansatt siden januar i denne bedriften, og var i en annen bedrift 6 mndr før det,og igjen 6 år mens jeg var under utdannelse.  Jeg har snakket med både lege og jordmor som hat gitt klarsignal om at jeg er frisk nok til å bli gravid, men jeg må forberede meg på å bli sykemeldt store deler... Skulle jeg blitt gravid nå så ville jeg hatt termin mai -juni neste år.. Så da er spørsmålet om jeg da har rett på foreldre penger når vikariatet mitt går ut februar 2017?

Anonymkode: 6834e...e78

Men dette har du fått svar på. Blir du sykemeldt før vikariatet går ut (for resten av svangerskapet), får du vanlig lønn så lenge du er sykemeldt. Sykemeldingen tilsvarer opparbeiding av foreldrepenger. 

Anonymkode: 0db38...730

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg er med på at jeg får sykepenger tilsvarende min lønn om jeg blir sykemeldt. 

Men det jeg sliter med å forstå er disse 6 av 10 mndene... Om jeg akkurat kommer innenfor eller om vi da må vente med å bli gravid til jeg evt får forlenget vikar.. 

Så om jeg ikke blir gravid på denne eggløsningen, hva da? 

Anonymkode: 6834e...e78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Den 2016-08-23 at 15.40, AnonymBruker skrev:

Men dette har du fått svar på. Blir du sykemeldt før vikariatet går ut (for resten av svangerskapet), får du vanlig lønn så lenge du er sykemeldt. Sykemeldingen tilsvarer opparbeiding av foreldrepenger. 

Anonymkode: 0db38...730

Hva om jeg blir gravid litt i etterkant da? Har eggløsning om en uke.. Og om jeg ikke skulle bli gravid denne gangen men neste.. Hva gjør det med rettighetene mine da?

Anonymkode: 6834e...e78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva om jeg blir gravid litt i etterkant da? Har eggløsning om en uke.. Og om jeg ikke skulle bli gravid denne gangen men neste.. Hva gjør det med rettighetene mine da?

Anonymkode: 6834e...e78

Hvis du blir sykemeldt i uke 12 eller 20, vil vel ikke dette være noe problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...