Gå til innhold

Er alle bønner sunne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilke bønner bør jeg spise? Bør jeg holde meg unna hermetiske, eller er det OK å spise? Liker bønner i tomatsaus veldig godt, men bør jeg slutte med det? 

Har en hektisk studenthverdag.

Anonymkode: 34cc3...9e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De inneholder jo sukker men har lite kcal. Lurer på det samme. 

Anonymkode: d4444...a42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke bønner bør jeg spise? Bør jeg holde meg unna hermetiske, eller er det OK å spise? Liker bønner i tomatsaus veldig godt, men bør jeg slutte med det? 

Har en hektisk studenthverdag.

Anonymkode: 34cc3...9e0

:daane:

Anonymkode: 545a3...04f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja alltid hørt av hermetiske saker ikke er sååå sunt. Er iaf billigere med tørkede uansett. Vet det er en del sukker i tomatbønner, men sukker er ikke så farlig som alle skal ha det til. Synes du skal spise det om du liker det. Spis litt gode fettkilder og koplekse karbohydrater til så er det tipp topp:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

:daane:

Anonymkode: 545a3...04f

Hva mener du med det?

Anonymkode: 34cc3...9e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Vesentlig skrev:

Tja alltid hørt av hermetiske saker ikke er sååå sunt. Er iaf billigere med tørkede uansett. Vet det er en del sukker i tomatbønner, men sukker er ikke så farlig som alle skal ha det til. Synes du skal spise det om du liker det. Spis litt gode fettkilder og koplekse karbohydrater til så er det tipp topp:)

Ja, handler vel mest om hvordan man kombinerer det :D Fortsetter med tomatbønnene, men må finne noe å ha på siden. Tusen takk for saklig svar! 

Anonymkode: 34cc3...9e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, handler vel mest om hvordan man kombinerer det :D Fortsetter med tomatbønnene, men må finne noe å ha på siden. Tusen takk for saklig svar! 

Anonymkode: 34cc3...9e0

Uroen for hermetiske bønner handler om sporstoffer fra boksen (og prosessen). Du finner både tomatbønner og andre kokte bønner på pappkartong i de fleste butikker. Så er den biten med å spise for mye hermetikk ute av verden.

 

i forhold til tomatbønner: det er ikke sånn at bønner+tomat+eddik er usunt bare fordi en har blandet dem. (Og det der er grunnoppskriften på tomatbønner). Akkurat som alt annet så får du helt ok sunne versjoner (ferdig laget) og ikke så ok versjoner. Så det er egentlig bare å lese bakpå pakken. (Eller det går an å lage selv og fryse ned.)  Bønner + tomat er tvert imot et av de bedre måltidene du kan spise. Betydelig høyere næringsverdi enn feks brødblings med syltetøy. Du har fiber, vegetabilsk protein og næringsstoffene i tomat uansett hvor mye sukker produsenten dytter oppi. Og det sukkeret er det altså ikke alle som har i, om du vil unngå det. (Og uansett er det bedre om du får i deg sukker fra bønner enn om du dytter i deg en 200 g plate melkesjokolade i uka eller noe sånt sprøtt)

Anonymkode: 6dd87...3ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med det?

Anonymkode: 34cc3...9e0

Bønner i tomatsaus er ikke en type bønne. :P beklager, men måtte fnise litt jeg og. 

Anonymkode: 86b85...5f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke bønner bør jeg spise? Bør jeg holde meg unna hermetiske, eller er det OK å spise? Liker bønner i tomatsaus veldig godt, men bør jeg slutte med det? 

Har en hektisk studenthverdag.

Anonymkode: 34cc3...9e0

Bønner er sunt uansett.

Og siden du er glad i hvite bønner i tomatsaus..det passer ypperlig til fiskekaker som jo også er sunt.

Om sunn mat er det som er viktig. ☺

PS.

Så feil. Trudde det var en kosesegmedgodmattråd på et matunderforum..ikke en alterfarligåspisetråd.

Beklager. 

Endret av Jerry Lee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bønner i tomatsaus er ikke en type bønne. :P beklager, men måtte fnise litt jeg og. 

Anonymkode: 86b85...5f4

Åja! Haha, dårlig formulert. :P Vet godt at bønner med tomatsaus ikke er en type bønne, men lurte på om det er usunn form å kjøpe det i :sjenert: 

Anonymkode: 34cc3...9e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Jerry Lee skrev:

Bønner er sunt uansett.

Og siden du er glad i hvite bønner i tomatsaus..det passer ypperlig til fiskekaker som jo også er sunt.

Om sunn mat er det som er viktig. ☺

PS.

Så feil. Trudde det var en kosesegmedgodmattråd på et matunderforum..ikke en alterfarligåspisetråd.

Beklager. 

Det er vel ei lita blanding av begge type tråder! Er glad i spise bønner, spesielt bønner på hermetikk, men kanskje det finnes et sunnere alternativ! 

Takk for tipset om fiskekaker :) 

Anonymkode: 34cc3...9e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uroen for hermetiske bønner handler om sporstoffer fra boksen (og prosessen). Du finner både tomatbønner og andre kokte bønner på pappkartong i de fleste butikker. Så er den biten med å spise for mye hermetikk ute av verden.

 

i forhold til tomatbønner: det er ikke sånn at bønner+tomat+eddik er usunt bare fordi en har blandet dem. (Og det der er grunnoppskriften på tomatbønner). Akkurat som alt annet så får du helt ok sunne versjoner (ferdig laget) og ikke så ok versjoner. Så det er egentlig bare å lese bakpå pakken. (Eller det går an å lage selv og fryse ned.)  Bønner + tomat er tvert imot et av de bedre måltidene du kan spise. Betydelig høyere næringsverdi enn feks brødblings med syltetøy. Du har fiber, vegetabilsk protein og næringsstoffene i tomat uansett hvor mye sukker produsenten dytter oppi. Og det sukkeret er det altså ikke alle som har i, om du vil unngå det. (Og uansett er det bedre om du får i deg sukker fra bønner enn om du dytter i deg en 200 g plate melkesjokolade i uka eller noe sånt sprøtt)

Anonymkode: 6dd87...3ad

Da blirre bønner i tomatsaus litt nå og da i hverdagen og sjokolade forbeholdt lørdager!

Anonymkode: 34cc3...9e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen mat er usunn i seg selv, og det finnes ikke "supermat". Ernæring er komplekst, men ikke speselt komplisert. Dessuten spiser vi mat, ikke ernæring. Spis mat du liker, spis litt av hvert, men ikke for mye av noe. Som student har du viktigere ting å tenke på enn å "spise sunt". Spiser du det du liker når du trenger det, spiser du automatisk sunt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, veraa94 skrev:

De mest usunne er mokkabønner :opplyser:

Eller som de EGENTLIG heter - møkkabønner - og ikke uten grunn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...