Gå til innhold

Mat som "nød-proviant"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det var en tråd her (under Aktuelt-kategorien) om tyskere som kanskje burde begynne å lagre nød-proviant. Men hva fungerer egentlig best som slik "nød-proviant" ?

Det kan jo for eksempel være knekkebrød eller annen mat som holder en god stund. I tillegg til væske, i tilfelle vann-tilførselen plutselig blir kuttet over lengre tid. Men hva mer? Dersom man har fiskeboller eller andre ting som holder seg, så må jo ting enten kokes eller stekes. I en eller annen form for krise-situasjon, så er det vel langt fra sikkert at elektrisitet faktisk fungerer slik den skal. Derfor burde man kanskje satset på mat, som ikke behøver noe særlig tilberedning?  :P

Anonymkode: 7f8a7...eee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skulle jeg lagret mat over lengre tid så ville jeg satset på sylting og fermentering i tillegg til tørking og salting av kjøtt. 

Da får man sunn og god mat, og man trenger ikke tilberede det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker du om  verdensundergang, zombier og krig... eller vanlig strømkutt i et par timer?
Hvis det er siste så går jeg for mcdonalds eller pizza sjappe :fnise:
Er det første så får jeg bare legge meg ned å dø med en gang. For jeg kommer ikke til å overleve lenge nok til å tenke på mat. 
Har ikke lest andre tråden btw, så forstår ikke hva du mener med "Nød-proviant". 

Du vet at med en lighter så kommer du ganske langt. Du kan fint koke/steke ting på et bål, og for å lage bål så trenger du noe å brenne og noe å starte brannen med. Så.. mitt råd er å hamstre fyrstikker og lightere så kommer du langt. 

Anonymkode: 88047...de5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker tørr-mat, hermetikk, syltede ting og flaskevann.

Typ: Pasta, ris, sukker, mel, tørrgjær, tørrmelk, bønner, linser, tunfisk (i olje), snurring, spam, leverpostei, makrell i tomat, knekkebrød, potetmos, havregryn, olje, oliven, nøtter, proteinpulver, frø/korn, posemat, lapskaus o.l. på boks, multivitamin, salt osv.

Eller kanskje bare kjøpe sånne poser real turmat, emergency rations, osv.

Hadde vel nedprioritert med lav næringstetthet som grønnsaker, kaffe, te, osv

Men tror virkelig ikke det er noe bruk for å drive samle inn et lager med masse slikt som kan bli stående helt til selv det går ut på dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle iallefall ha hamstret opp og lagret snus og kaffe! 

Ellers ville det gått i vanndunker, hermetikk, knekkebrød, pålegg som ikke trenger kjøleskap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...